Den franska skolan: A. B.G. driver med kedja på
bakhjulet. Den
stora kuggkransen fästes på ekrarna. Pris 410.-
Den holländska
Berini-motorn har friktionsrulle på framhjulet. Hela motorn väger 7,2
kilo och kostar 360.-
Österrikisk konstruktion av märket Fuchs med en
hästars
effekt. Vikten är 9 kilo och priset har satts till 415 kronor. |
|
Den 1 juli släpps de
registrerings-, skatte- och körkortsfria hjälpmotorerna loss på de
svenska landsvägarna. Men det gäller att inte gripas av köp-psykos,
utan köpa cykelmotorn med öppna ögon. Risken att bli besviken är
stor.
TV:s motorcykelexpert NILS TENGBERG presenterar i denna artikel några
av de vanligast förekommande »äggkoppsmotorerna».
Den nya lag, som
innebär att hjälpmotorer på maximalt 0,8 hk och med en toppfart inte
överstigande 30km/t. i fortsättningen blir registrerings-,
skatte- och körkortsfria, har länge varit väntad, och dess ikraftträdande
1 juli i år kommer säkerligen att medföra en rush efter sådana
motorer. Det finns i marknaden en hel rad olika modeller att välja på.
Gemensamt för nästan alla av dem är att de driver genom olika typer
friktionsrulle på fram- eller bakhjul. Endast en försvinnande
minoritet använder sig av kedja eller kugghjulsdrift, som dock
otvivelaktigt har större fördelar än friktionsdriften, som sliter däck
och har måttlig driftsäkerhet. Titta på ett däck som har suttit
under en s. k. »karborundum» rulle efter ett hundratal mil och ni
skall då inse att däckkontot måste bli onormalt stort Dessutom driver
en sådan rulle mycket dåligt i snöglopp och regn.
Inköpspriset för
en komplett cykelmotor håller sig f. n. mellan 350 och 450 kr. Bensinförbrukningen
är i regel inte större än att man bör kunna hålla driftkostnaden
per mil under 7 öre. Det gäller givetvis att få tag i en bra motor om
man vill hålla kostnaderna nere eftersom annars service och utbyte av
delar etc. kan sluka stora belopp.
Utbyte av delar ja. Här är vi
genast inne på ett sorgligt kapitel när det gäller de frisläppta
»äggkoppsmotorerna». Många firmor som importerar dessa motorer är
inte motorfirmor från början och de kommer säkerligen att få stora
svårigheter att brottas med när det gäller service och uppläggning
av kompletta reservdelslager. Kom därför ihåg att köpa en cykelmotor
från vederhäftiga och erfarna motorfirmor. Det finns tyvärr en massa
icke-bransch kunniga firmor som vädrar affär i de frisläppta
motorernas spår och dessa firmor kommer aldrig att kunna klara av sina
förpliktelser mot köparna. Många svåra barnsjukdomar kommer att
grassera, och det finns motorer ute i marknaden som inte är mogna för
serieproduktion och än mindre för åratals hård körning på svenska
vägar. Detta är en mycket allvarlig och tråkig sak och den kan komma
att resultera i (under förutsättning att ett stort antal undermåliga
motorer säljas) en kaos inom hela cykelmotorvärlden. Många firmor har
nog inte riktigt gjort klart för sig vad deras produkter går för och
ännu mindre vad en förstklassig service kommer att fordra.
Det är
inte bara motorernas relativa ömtålighet som gör att de kan bli
farliga. Saken är värre än så. Dessa motorer köps ju nämligen som
regel av folk utan minsta mekaniska handlag och det betyder att mänga
av de sämre cykelmotorerna kommer att duka under efter en hopplös kamp
redan efter något hundratal mil ofta kommer de kanske inte ens att orka
så långt.
Innan ni köper: hör efter vilka hjälpmotorer som har gott
anseende. Marknaden är full av röster för och emot. Lyssna till dem
alla, lägg till och dra ifrån och bilda er på så vis en uppfattning
om vilka märken som är bäst. De bästa motorerna har redan sålts i
hundratals exemplar och är ni det minsta lyhörd kommer ni snart att
kunna avgöra vilket märke ni kan anförtro ert personliga
transportproblem är.
Tekniskt sett bjuder cykelmotorerna inte på några
sensationer. Alla har tvåtaktsmotorer förutom italienska Cucciolo
vilket självfallet är det enda rätta för så små slagvolymer. Ett
par har en sådan exklusiv finess som roterande inloppsventil, som
eljest bara brukar återfinnas på dyrare tvåtakts motorcyklar. En
mycket intressant konstruktion är den avancerade engelska T. 1. Power
Wheel, som ännu inte importerats till Sverige. Den har en
encylindrig roterande tvåtaktsmotor en motorkonstruktion som aldrig
tidigare förekommit i något sammanhang. Här igenom uppges att alla
vibrationer eliminerats. Balansen lär vara mycket god, vilket bl. a. åstadkommits
genom att cylindern balanseras av tändapparaten. Vid en fart på vägen
av ca 30 km/ t roterar cylindern med en hastig het av ung. 160 km/t,
varvid dess gyroskopiska effekt inverkar förmånligt på stabilitet och
balans. Man lär t. o. m. kunna balansera en penna ovanpå motorn under
toppvarv 3.600 v/min. Effekten är 0,7 hk och den ovanligt branta
effektkurvan tyder på goda backtagningsegenskaper och bra
acceleration. Vevaxeln är fixerad, men vevhuset roterar och sätter
drivhjulet i rörelse. Cylinderns diameter är 38.1 mm och slaglängden
34,9 mm. Hela motorn väger ca 7,2 kg och toppfarten är ca 30 km/t. Power
Wheel skulle alltså passa den nya svenska hjälpmotorlagen.
Det gäller
att inte gripas av köp-psykos bara för att »äggkoppsmotorerna» nu snart blir fria. Att köpa en
hjälpmotor utan moget övervägande kan
bli dyrbart. Tänk först köp sedan. Det finns bra motorer så att det räcker
åt oss alla.
|