|
10
most common engines in Sweden 1954. |
^
back to Artiklar. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
[29]
ÖWA-hjulet
Steirische Motorenwerke, Graz.
[39]
Saxonette. Påhängsmotorerna för cyklar
...... är ingen
nyhet.
[50]
Sätt
motor på trampcykeln!
...... Kuli, ABG,
Mosquito, Fölet (Le Poulain). |
[52]
Mopedens juli-start 1952.
[52] Cykel med
hjälpmotor eller tåg.
[52]
Körkortsfritt ! Skattefritt !
[52]
Om hjälpmotorer.
[52]
Vägens aktersnurra.
|
[53]
Knappar - Rullar - Spakar.
[53]
Kedja, rulle eller kilrem.
[54]
10 common
engines 1954.
Autoped, Express, HMW, Husqvarna,
JLO,
Pilot (Rex), Sachs, Victoria and
Zündapp. |
• A-Z
• Hilfsmotoren.
|
|
|
10 |
Teknik för Alla
- 14/1954
DE
10
MOPED-motorerna. |
Det
finns f. n. (läs 1954) mellan 30 och 40 olika typer helmopeder här
i landet men motorerna är i stor utsträckning gemensamma. I
verkligheten är det endast 10 olika motorer som används - de
flesta tyska.
De
svenska fabrikanterna har sållat såpass grundligt bland de många
mopedmotorerna, att det bland 1954 års modeller med motorerna i ramen
endast finns 10 olika motorer att välja på. De har ofta olika egenskaper
och framför allt olika reglageutrustning, varför vi här i detalj genomgår
samtliga 10. De mopeder som är uppbyggda kring en viss motor är i allmänhet
sinsemellan av överensstämmande typ. |
|
|
engines |
|
|
De
10 motorerna och de vanligaste märkena de förekommer på
är följande (i bokstavsordning) |
|
Motortyp |
Motor:
Finns på följande märken. (Engines./ on
marks. Links page down.) |
|
Autoped |
NV Autoped. |
|
Express |
Apollo Motorette, Kroon, Kärnan,
Örnen (Samt den tyska original mopeden Radexi). |
|
HMW |
Fram, King,
Bricent, Trimoped, OK (Samt den österrikiska orginalmopeden
HMW). |
|
Husqvarna |
Husqvarna Novolette, Fram, King,
Bricent,
OK, Örnen. |
|
JLO |
Monark Monarped,
Speedoped, Kroon. |
|
JB |
Monark Monarped, Kärnan, Svalette, Örnen. |
|
Pilot |
Monark Monarped, Örnen, Kroon.
(Tysk Rexmotor). |
|
Sachs |
NV Sachsoped. |
|
Victoria |
Rex, Rusch (Samt den tyska orginalmopeden Vicky
III). |
|
Zündapp |
Apollo, Mustang,
Rex (Samt de tyska originalmopederna Zündapp Combinette och TWN
Knirps). |
|
|
|
|
|
1954 |
Autoped - NV
Autoped. |
|
|
|
|
Autoped
motor (1953).
|
AUTOPED
Med sina 40 cc är Autoped tillsammans med Husqvarna minst bland
specialmopederna. Större motor behövs inte heller för att åstadkomma
de 0,8 hk och 30 km/tim, som är normen för svenska mopeder.
Cylinderdiametern är 39 mm, slaglängden 32 mm, alltså en modern
"kortslagig" motor. Den går upp i ca 6 000 varv/min vid full
fart utan att därför kolvhastigheten i cylindern blir onormalt hög
eller slitaget stort.
Autopeden
gick minst av allt ljudlöst 1953, men det berodde inte på ljuddämparen
vid avgasröret utan på insuget vid förgasaren. 1954 års modell har
ljuddämpare på insuget, och motorljudet är nu ordentligt sordinerat.
Bland ändring märks också att reglageutrustningen med enhandsmanövrering
med gas pys i höger hand och broms i vänster hand ändrats, så att vänster
hand nu betjänar ett mycket lättmanövrerat kopplingshandtag. Enhandsmanövreringen
finns emellertid kvar med gas-pys i höger rullhandtag, men på högersidan
finns nu också draghandtag för handbroms.
Om
man vill ha ut maximal kraft ur Autopeden, bör man köra den relativt
fort, varvid den är en god backtagare.
|
|
|
|
|
|
|
|
REKLAM |
|
|
|
|
Ny
katalog över modellflyg, båtar, material m. m.
erhålles
mot insändandet av 25 öre i frimärken.
MODELL-SPORT
Falkenberg
|
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
Express
-
Apollo Motorette, Kroon, Kärnan, Örnen (Samt den tyska original mopeden
Radexi). |
|
|
|
|
EXPRESS
motorn.
|
EXPRESS
tillverkas av Expresswerke i Neumarkt i närheten av Nürnberg,
Tyskland. Den är av den s. k. "kortslagiga" typen -
kolvens slaglängd är med sina 36 mm mindre än cylinderdiametern
42 mm.
Motorns slagvolym är 49 cc. Pedalveven går direkt in i växellådan,
som har en växel men vid behov kan utrustas med två växlar.
Kopplingen är så arrangerad att den helt kan frånkopplas med
vridning av vänster handtag, och då går mopeden att trampa lika lätt
som en vanlig cykel. Med handtaget invridet i körläge använder
man det som en vanlig koppling. Motorn har en enda kedja som går
till bakhjulet och som alltså tjänstgör båda som trampkedja och
som motordrivkedja. Vid detta arrangemang är det emellertid omöjligt
att använda fribromsnav av vanlig typ, utan från vevpartit utgår
ett stag till en hävarm på navet, och bromsningen sker således
som på en vanlig motorcykel, fastän det är pedaltramporna som
används.
Flera av de svenska fabrikanterna sätter ihop hela mopeden
inklusive ram av originaldelarna till Expressfabrikens moped Radexi.
Den har pressad ram med inbyggd tank och framgaffelfjädring med
tryckfjädrar upptill, medan exempelvis Apollofabrikens konstruktion
har bottenlänkfjädring och "tankbubbla". Expressmotorn
har stor backtagningsförmåga - att montera in en extra växel i lådan
är överflödigt. Bromsning kan endast ske i på förhand fixerade
pedallägen. I motsats till flera andra utländska mopeder med
dragstångsbroms kan mopeden backas ur cykelställ etc.
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
H.M.W. -
Fram, King, Bricent, Trimoped, OK (Samt den österrikiska original mopeden
HMW). |
|
[Same.]
|
|
|
|
H.M.W.
tillverkas av Halleiner Motorenwerke, Salzburg, Österrike,
samma fabrik som gjorde den välkända motorn Fuchs. Med
slaglängd 44 mm och cylinderdiameter 38 mm blir
cylindervolymen 49,9 cc. Motorn har två olika typer av växling
att välja på, dels enväxlat utförande med automatkoppling
av centrifugaltyp, dels tvåväxlat utförande med växlingshand
tag av scootertyp.
I det enväxlade utförandet kopplas motorn
automatiskt in när man trampat upp mopeden i ca 5 km/tim, och
har man då före starten "flödat" förgasaren tänder
motorn strax, om man drar på gas.
Rent teoretiskt sett kan
man inte göra så många manöverfel med mopeden, eftersom
man bara har gashandtaget i höger hand att hålla reda på,
resten sker automatiskt. I praktiken är det en smula mer
invecklat, särskilt innan mopeden är inkörd.
Den tvåväxlade
motorn har s. k. scooterväxel i vänstra handtaget, med ett
kopplingshandtag av korklamelltyp som nedtrycks, när man
genom vridning ställer in de olika växellägena 1 an och 2
an och mellanliggande friläge. Eftersom motorn har god styrka
kör man i allmänhet på 2 an och har då en vanlig moped med
frikoppling i vänster hand och gas och broms i höger hand.
|
|
|
|
|
|
70 |
|
REKLAM |
Utombordsmotorn ALDELL, A2. |
[Back/to Karlskoga.] [Guide:
Utombordsmotorer.]
|
|
|
|
Den nya svenska
luftkylda
utombordsmotorn ALDELL, A2.
●
Idealmotorn
för sportfiskaren
●
Seglarens hjälp motor
●
Den praktiska
familjesnurran
Effekt:
2 hkr
Cyl.-vol.:
76 cc
Motor:
3500 V/m
Prop:
1900 V/m
Prop.dia:
190mm
Pris 675:-
A.B.
ALDELL MOTOR, Karlskoga. |
|
|
|
|
|
1954 |
Husqvarna
- Husqvarna Novolette, Fram, King,
Bricent,
OK, Örnen. |
|
|
|
|
|
HUSQVARNA
har på 1954 års Novolette bytt ut Rex motorn mot motor av
eget fabrikat. Denna motor är minst lika bra som sin föregångare
och har en enastående accelerations och backtagningsförmåga.
Slagvolymen är 40 cc och cylinderförhållandet
"fyrkantigt" (slaglängd 35, cylinderdiameter 38
mm).
Från den tidigare modellen har man behållit "enhandsmanövreringen"
med gas och koppling kombinerat i höger rullhandtag samt
konsekvent ordnat ett rullhandtag också för vänster hand -
som handbroms. Novolette var den första mopeden i Sverige med
kilremsdrift. Att den fått så många efterföljare visar
tydligt att konstruktörerna från början varit inne på rätt
väg.
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
JLO -
Monark Monarped, Speedoped, Kroon. |
|
|
|
|
|
JLO
är en tystgående och stark mopedmotor.
Slaglängden 43 mm och cylinderdiametern 38 mm ger en
sammanlagd slagvolym av 49 cc. Förgasaranordningen med Bing förgasare
har luftintaget förlängt till ett långt rör som slutar med
luftrenare och luftspjäll i höjd med bränsletanken. Spjället
är alltså direkt åtkomligt nar man sitter och kör.
Manöverutrustningen
till Ilo-motorn är vad vi här kallar "normal"
moped utrustning, och den består alltså av rullhandtag för
gas och draghandtag för broms på högra styrstången,
draghandtag för koppling på den vänstra sidan.
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
JB - motorn. Monark Monarped, Kärnan, Svalette, Örnen. |
|
|
|
|
Svalette
II med JB-motorn |
JB är
inte så stark i backarna som sina 9 kolleger på de svenska
mopederna. Tillverkningen pågår inte 1954, men de tidigare
tillverkade motorerna har förbättrats.
Till 1955 signaleras
en ny motor - vi får alltså vänta och se.
Reglage
utrustning: Normal mopedtyp. Den är mycket lättmanövrerad.
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
Pilot - eg. tysk
Rexmotor.
Monark Monarped, Örnen, Kroon. |
|
|
|
|
Kroon K6 dammoped med Pilotmotorn
|
PILOT
Novolettes förra motor av märket Rex av tysk extraktion,
finns i år på en mängd svenska märken under namnet Pilot.
Naturligtvis har namnet Pilot satts på motorn för att ingen
sammanblandning ska ske med den svenska Rex - fabriken. Namnet
Pilot var redan tidigare upptaget av en dansk mopedmotor, som
(lyckligtvis) försvunnit ur handeln, annars hade ytterligare
förväxlingar kunnat ske. Pilotmotorn har ändrats såtillvida,
att den fått koppling av vanlig typ, och reglageutrustningen
är alltså "normal". Pilotmotorn är en god
backtagare, men var på Novoletten alltför snabb när den väl
var inkörd. Detta senare "fel" har rättats till,
och motorn fyller nu en både viktig och god funktion som den
speciella remdrivaren åt Monarpeden och andra märken som
tidigare inte kunnat erbjuda sina köpare remdrivna mopeder.
I
sitt nya utförande är Pilotmotorn på 49 cc, med nästan
kvadratiskt cylinderförhållande (slaglängd 38,25 mm,
cylinderdiameter 40,5 mm) och svensk Stensholmsmagnet som lämnar
17,5 watt till belysningen.
Reduceringsväxeln har snedskurna,
tystgående drev. Överhuvudtaget kan Pilot anses vara en
"ädel" motor och som sådan behäftad med en större
motors styrka och svaghet: Stor livslängd och härdighet är
fördelar, utpräglade tvåtaktsegenskaper med ojämn gång
vid lågvarv och ringa dragkraft vid kall motor är vad man får
betala i utbyte.
|
|
|
|
|
|
|
1954 |
Sachs - Fichtel & Sachs.
NV Sachsoped. |
|
|
|
|
NV
transportmoped med Sachsmotor.
|
SAXOPED
är den moped NV byggt upp
kring den välkända motortillverkaren Fichtel & Sachs
speciella mopedmotor. Denna mottor är tvåväxlad med manövrering
från vänster styrstång genom ett växel- och
kopplingshandtag av scootertyp.
Motorn är på 47 cc,
cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 42 mm. Den driver på
bakhjulet med singelkedja, som alltså genom att pedaldrevet
är sammanbyggt med växellådan är gemensam för trampning
och motordrivning. Som alla andra mopeder med singelkedja har
denna moped bromsnav av mctyp, och bromsningen sker som på
cykel med bakåt trampning av pedalerna, varvid bromsen påverkas
av ett stag mellan vevaxeln och bromsen.
Saxopeden har alltså
samma utrustning som den ovan beskrivna Express-motorn, med
det undantaget att Saxopeden är tvåväxlad i originalutförandet. Även i egenskaperna motsvarar den
Express-motorn. - Saxopeden
är försenad och när detta skrives ännu ej i marknaden. |
|
|
|
|
|
|
1954 |
Victoria -
Rex, Rusch (Samt den tyska originalmopeden Vicky III). |
|
|
|
|
|
VICTORIA III är
fortsättningen på Victoria Werkes glänsande framgång på
mopedmarknaden.
Påhängsmotorn Victoria 1
("Special") blev Sveriges mest sålda under de första två
mopedåren. Försök gjordes med att sätta denna motor i ramen på
specialmopederna, men det lyckades inte särskilt bra, fabriken
var mycket emot denna utveckling, och man kom till våren 1954
med en helt ny rammotor på 48 cc (tidigare 38 cc). Den har 38 mm
cylinderdiameter, 42 mm slaglängd, cylinderlock och cylinder i
lättmetall, den senare med hårdförkromat lopp, delbart vevhus
sammanbyggd i ett block med växeln.
Växellådan har snedskurna drev och
treskivig lamellkoppling. Den har kedjedrift till bakhjulet. Man
behöver knappast räkna upp mera för att den motorbitna med
fordringar ska vara övertygad om att Victoria III för inbyggnad
i ramen bygger vidare på traditionerna och fortfarande håller
sig i toppen.
Den är 2-växlad, och den som
väljer Victoria bör nog vara litet motorcykelsinnad. Med olja i
växellådan väger Victoria- motorn 7,3 kg.
I original hade den ett 3 watts
belysningsuttag, men fås i Sverige med det vida bättre
17-wattsuttaget. |
|
|
|
|
|
|
1954 |
Zündapp -
Apollo, Mustang, Rex (Samt de tyska originalmopederna Zündapp Combinette och TWN
Knirps). |
|
[To Zündapp engines.]
|
|
|
Zündapp-motorn
monterad i ramen.
|
ZÜNDAPP lät länge vänta på sig,
innan den kom i den svenska marknaden, men hösten 1953 kom
den och visade mycket goda egenskaper. På de tyska
originalmopederna Zündapp Combinette och TWN Knirps driver
den med kedja, på de många goda svenska mopederna är den
uteslutande remdrivande.
Även Zündapp har lättmetallcylinder
med hårdförkromat lopp. Motorn på 48 cc har 38 mm
cylinderdiameter och 42 mm slaglängd. Genom frånvaron av växellåda
hör denna motor till marknadens lättaste med bara 6,5 kg
vikt.
Zündapp hör till de mest segdragande backtagarna.
Effekten ökar märkbart med sjunkande motorvarv, vilket ger
snabb acceleration och utmärkta egenskaper i uppförsbackarna.
Reglageutrustningen är "normal" och mopeder med Zündappmotor
är lättmanövrerade.
|
|
|
|
|
|
|
|
REKLAM |
|
|
|
|
MC
- batterier
-
säkra, starka, svenska
JUNGERBOLAGET
Svenska
Ackumulator
Aktiebolaget Junger |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|