|
||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||
|
||||||
MS 50 L, 1959 1960 | ||||||
N1 | ||||||
|
||||||
N2 | ||||||
|
||||||
N3 | ||||||
|
||||||
N4 | ||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
Vår första gästtestare på mopeder heter Jan Lundqvist, är 16 år och går första ringen i Brännkyrka Samreal.
|
||||||
|
||||||
I sitt hemland Österrike gör Puch mopeden med samma motor som finns i den svenska versionen 60 km/ tim och då utvecklar motorn 1,75 hk. Då hastigheten för mopeder i Sverige är maximerad till 30 km/ tim och 0,8 hk är den svenska Puch-motorn "strypt" och den utnyttjas bäst i de högre varven. Puch kommer i år inte med några direkta nyheter. Den enda förändringen gäller MS 50 L, som nu förutom i helröd modell även finns att få helsvart med vita däcksidor. Puch är bekväm att sitta på, gummisadeln, kombinerad med det uppsvängda styret, ger en acceptabelt vilsam kroppsställning även för en långväxt person. Mopeden är också mycket lättkörd på grusväg den "plöjer" sig fram, och man behöver bara hålla lätt i styret. Vid 30 km/tim märks en irriterande vibration från motorn, men den försvinner så fort motorn övervarvas i en nedförsbacke. Gashandtaget har returfjäder, en detalj, som i vårt tycke inte hör hemma på en moped, risken är alltför stor att föraren inte bryr sig om att släppa handtaget för att ge körriktningstecken. Motorn är fläktkyld, och denna finess visade sig vara synnerligen effektiv. För att prova den, övervarvade vi motorn temporärt, både med och utan belastning. En vanlig mopedmotor skulle under samma tidsrymd visat tendens att nypa, men Puch-motorn bara ökade i varv. Tramporna har en mycket bra utväxling. Redan när farten sjunkit till 20 km/tim, kan man börja trampa för att hjälpa motorn. Genom den höga utväxlingen på tramporna är motorn dessvärre ganska trög att kicka igång, speciellt när den är kall. Man får ta i som om det gällde att sätta igång en encylindrig 500-kubikare. Puch är ursprungligen avsedd för kontinentala hastighetsbestämmelser, med 50-60 km/tim som toppfartsgräns. För att den skall få exporteras till Sverige, måste den strypas. Ingreppet har som väntat medfört att motorn förlorar kraft i det lägre varvregistret. Puch är alltså rätt startsvag men kommer loss i det högre varvregistret. Därtill kommer en ganska underligt stegad växellåda. Ettan är låg, medan tvåan har utpräglat hög utväxling. Man får därför varva ut ordentligt på ettan, för att motorn inte skall hicka till och stanna, när man lägger i tvåan. Det verkar som om Puch från början varit utrustad med tre växlar, och tvåan tagits bort i samband med exporten hit. Bromsarna på vårt exemplar får tummen ned. För att få frambromsen att fungera skulle man helst sätta något mellan ekrarna. Bakre bromstrumman var antagligen oval eller dåligt centrerad och vid en lätt inbromsning tog bromsen bara vid varje hjulvarv. Att slå till en "tvärnit", var däremot ingen svårighet. Under vår testkörning mjukades fjädringen successivt upp. Efter 80 mils körning var den dock förhållandevis stum. Belysningen var bland det bästa i den vägen vi hittills sett på en moped. Den kunde lika gärna ha suttit på en motorcykel. Både hel- och halvljuset gav en så perfekt styrka och fördelning, att intet övrigt stod att önska.
|
||||||
|
||||||
Teknisk fakta | ||||||
Puch kommer att passa för den som vill ha en stryktålig och robust moped. Den gör det också möjligt för ägaren att registrera och trimma den, och då blir Puch vad den är avsedd att vara, en billig, och förhållandevis snabb liten motorcykel.
|
||||||
|
||||||
[Guide cover - articles.] [Large.] | ||||||
59x | ||||||
|
||||||
|
||||||
MS 50 L Har även i år den välkända Puch-röda färgen. Riktpris: 970:-
MS 50 L Svart är årets modefärg på mopeder. För att understryka den svarta färgen är denna modell försedd med vita ringsidor och förkromad pakethållare. Riktpris: 987:-
|
||||||
Puch MS 50 L (1956-) 1959 Tillverkare: Puch Werke AG, Graz, Österrike. Motor: Puch Fläktkyld Typ MS/VS. Cylinderdiam: 38 mm. Cylindervolym: 49 cc. Slaglängd: 43 mm. Effekt: 0,8 hkr vid 4500 varv/min. Förgasare: Bing 1/12 alt. Fischer. Tändstift: Bosch W225T1. Koppling: Lameller. Växlar: 2. Drivning av bakhjulet: Kedja ½" x 3/16. Ram: Formpressad och svetsad stålplåt. Fjädring fram: Teleskop. Fjädring bak: Svingarm - teleskop. Däck: 23 x 2 1/4". Bromsar: Fullnav fram och bak. Tankvolym: 4,6 l. Belysning: Strålkastare 15/15 W, bakljus 1,5 W. Vikt: 43. Färg: Röd, Svart, eller tvåfärgskombinationer (röd/beige, grön/beige). Pris: 1959 = 987:- för svart, 970:- för en röd. |
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
|
||||||
60x | ||||||
|
||||||
|
||||||
MOTOR LUND I MALMÖ AB | ||||||
|
||||||
|
||||||