|
Vässad på fabriken
En bensinmotor kan trimmas så att den
utvecklar högre effekt och ändå är
ekonomisk Till och med mer ekonomisk
än vad den var innan trimningen.
Vi kan kalla polering av insug för
trimnings moment ett. Det är nämligen
den åtgärd man först av allt vidtar,
om
man vill höja effekten hos en förbrän-
ningsmotor. Det må vara en extrem
motor till en racerbil eller en vanlig
mopedmotor. Är inte insuget polerat
spe-
lar det knappast någon roll hur mycket
man trimmar i övrigt. I förgasaren
blandas bensin och luft i lämpliga
mängder. Någon förgasning är det inte
tal om i egentlig mening. Förångning
är
ett lämpligare ord för det som sker
i förgasaren.
Denna bränsleluftblandning sugs genom
insugningsröret till cylindern.
Insugnings-
rörets utformning på en motor är av
stor betydelse för dess gång. Om
insug-
ningsröret är ojämnt, det kan vara
grader kvar från gjutningen, så är det
ju
granska klart att det uppstår virvel-
bildningar i röret. Effekten blir inte
den allra bästa inte heller
bränsleför-
brukningen. Man eliminerar detta genom
att polera insuget Resultatet blir
högre
effekt, tack vare bättre fyllnadsgrad.
Dessutom blir bränsleförbrukningen
lägre. Puch har polerat insug som
standard. |
På en 2-takts mopedmotor är avstäm-
ningen mellan insugsidan och utblås-
ningen ljuddämparen det allra
viktigaste
när det gäller att få ut maximal
laglig
effekt ur en motor som ursprungligen
konstruerats för 2,5-4 hk. I nästan
tio
år har Puch-fabrikens ingenjörer
studerat
och förbättrat dessa metoder. En
vackrare effektkurva än den Puchs
mopedmotor på 1 hk uppvisar existerar
inte i mopedvärlden. Detta är för-
klaringen till Puchs axsnabbhet,
segdrag-
nings och backtagningsförmåga. Därför
ska du inte föröka trimma din Puch.
Gör du det blir din moped olaglig.
Bara genom att ändra på ljuddämparen
riskerar du att motorn levererar sämre
och att den blir överhettad.
Inom lagens råmärken kan du inte hitta
vassare mopeder än Puck. Tänk också
på att du inte får lämplighetsintyg
när du
ska ta körkort om du fifflat med din
moped. Två år kan du få vänta
|
Du kör väl på rätt växel?
Puch-mopederna Alabama. Dakota
och Florida har 3-växlad fotväxel.
Växellådan är av halvautomatisk cric-
crac-typ. Den fungerar så att växel-
spaken automatiskt återgår till
nolläget
när du lagt i en växel.
X-30 är 2-växlad med handväxel.
Samtliga växellådor har enbart kugg-
hjulsförbindelse med motorn. Det är en
mycket driftsäker metod. Och kom ihåg,
segdra aldrig på en hög växel.
|