|
|
Baklyktan matas av en särskild spole
som sitter på svänghjulet.
Det gör att glödlampan håller längre.
Den går annars lätt sönder
och bakljuset blir överbelastat när
man
bländar av.
På det sättet spar du en och annan
krona
på glödlampor.
Visst är baklyktan en fjuttig detalj
att visa.
Men vi gör det. för att du ska se
att varje liten mutter. varje liten
del
har sin bestämda funktion. Allt ska
vara
lika bra.
Annars vore det ingen Puch.
Ljuddämparen är av mc-typ
på både Florida. Dakota och Alabama.
(Nya blå Puch Dakota har uppsvängt
rör!)
Ljuddämparen stjäl ingen effekt från
motorn.
Tvärtom - effekten sjunker
om du monterar av ljuddämparen.
Dessutom är det olagligt.
Insugningsljuddämpare med luftrenare
ger Puch ett dovt mc-ljud
på samma gång som motorn skyddas från
sand och damm.
Sportig bakhjulsfjädring med
friliggande
förkromad fjäder.
Dakota, Florida och Alabama har
3-växlad fotväxel av halvautomatisk
cric-crac-typ.
(Maxi och Automatic har automatlåda.)
Växellådan har bara
kugghjulsförbindelse
med motorn,
det är den driftsäkraste metoden.
Som du vet är Puch egentligen byggd
för höga farter på branta österrikiska
alpvägar.
Det märks inte minst på bromsarna.
Puch har helgjutna fullnavsbromsar
med ett bromsband på hela 25 mm bredd. |
Framgaffeln är en riktig
teleskopgaffel.
Den har inga rör som stuckits i
varandra
och vars rörelser bestäms av endast en
fjäder.
Nej, Puchen är betydligt rejälare än
så.
Här är det både spiralfjäder och olje-
dämpning som bestämmer fjädringen!
(Obs! Nya, blå Puch Dakota har gummi-
bälgar på framgaffeln!)
Bensintanken är gummilagrad
och har centralfästanordning av
mc-typ.
Upphängningen hindrar skrammel
och vibrationer i tanken.
(På Puch Maxi är tanken inbyggd i
själva
ramen.)
Kickstarten som är härdad
för god hållbarhet har låg utväxling.
Det gör motorn lättstartad.
Fotstöden är av samma typ
som på Puchs motorcyklar!
Styrlagret är i samma utförande
som på Puchs 250 cc motocrossmaskin!
Det förhindrar glapp i styrningen
samtidigt som det ger större komfort.
Tack vare det kraftiga styrlagret har
du
alltid rätt styrvinkel på din Puch.
Den blå Dakotan har nya höga styret.
Strålkastarhuset har hastighets-
och vägmätare av VDO-tillverkning.
Omkopplare för hel- och halvljus
sitter på styrets vänstra sida.
Ramen är konstruerad av
profilpressade och svetsade
stålplåtsprofiler.
Puch köps mer
än alla andra mopedmärken.
Det kanske helt enkelt
beror på att den är bättre
än alla andra? |