|
STEYR-DAIMLER-PUCH
Aktiengesellschaft Werke Graz. |
^
back to PUCH main. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- -
- - |
|
Puch [54-75]
[54] .... Puch
0ct 1954.
[55] ....
Moped MS
50.
[56-58] MS 50 L.
[59-60]
MS 50 L.
[61-65] M 50 V, MS 50 VK, -V.
[66-68]
Florida MV 50 KFN, KF, DKF.
[69-86] MV 50 DKF, MV 50 V
3.
[57-62]
Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF.
[58] .... VS 50 L, -S, -K.
[63-65] VS 50 D.
[63-65]
Dixie VZ 50.
[57-61]
Sport moped: VS 50 S, -SKF.
[64-68] Moto
Cross MC 50 KF. |
Puch [55-57] Motor
Roller.
Puch [65]
.... Leichtroller
R 50.
Puch [66-75]
Dakota.
[66-69] Dakota
VZ 50.
[70-75]
Dakota VZ 50 V3.
• Dakota i Bullaren.
Puch [63-75]
Alabama
[60-63]
DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS.
[64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN.
[67-71]
DS 50. Mexico.
[72-76] DS 50 V3
Puch [57-64]
Sears Roebuck & Co., U.S.A.
Simpsons, Sears Limited, Canada.
|
Puch [65]
All mod. Austria.
• X 30.
• MS 50 V.
• VS 50 D.
• VZ 50.
• DS 50.
• DS 60.
• R 50.
Puch [65-75]
• X 30.
• Puch vykort.
• Puch
motor. |
Puch [75]
Alla mod. Sweden.
• Florida MV 50 V3.
• Dakota VZ 50 V3.
• Alabama DS 50 V3.
• Maxi, -K2.
• Racing M 50.
• Kansas X-30 N
Puch [70-75]
• Maxi, -K2.
Puch [66] försäljningsställen
(Bohuslän). |
• Austria A-Z.
• Austria
main.
• Puch main.
|
|
|
75a |
|
|
Puch Florida MV 50 V3.
Röd,
3-växlad fotmanövrerad.
|
Puch Dakota VZ 50 V3.
Dino
blå, 3-växlad/fot.
|
Puch
Dakota VZ 50 V3.
Guldorange, 3-växlad/fot.
|
|
|
|
|
Svenska
Steyr-Puch AB
Huvudkontor:
Fack, 20110 Malmö 1. Tel.
040/934820.
Distriktskontor:
Ynglingagatan 5,11147 Stockholm. Tel.
08/237235.
Friggagatan 6, 41101 Göteborg. Tel. 031/801065.
Box 348,
85105 Sundsvall. Tel. 060/128120.
|
|
|
|
Puch Alabama DS 50 V3.
Vallmoröd/benvit, 3-växlad/fot.
|
|
|
|
|
|
|
|
Puch
Maxi Bj.75
Citron,
helautomatisk Fichtel & Sachs.
N7
●
Photos Maxi, link to MOTORs test 1974.
|
Puch Maxi K2.
Citron,
helautomatisk Fichtel & Sachs.
|
Puch Racing M 50.
Racing
blå, 3-växlad/fot.
|
|
|
● Kansas
X-30 N är inte med på småbilderna.. link (this page
down). Puch Kansas
X-30 N. Röd/svart, 2-växlad/hand. |
|
P01
qwr |
|
1975 |
Florida MV
50 V3 |
|
|
[Same
moped at....] |
|
|
För många mopedåkare är det här den äkta, genuina
Puchmopeden framför alla andra. Och det är inte så konstigt: det
var den här modellen som lade grunden till Puchs fantastiska framgångar
i Sverige med början 1955. Sen dess har den successivt moderniserats
och förändrats, men dragen har hela tiden varit desamma.
Florida har inte svårt att hänga med ens dagens hårda konkurrens:
den har fullnavs bromsar fram och bak, fotväxel, 3-växlad låda
och en kvalitet som gör att den fortfarande köps i tusental varje
år. Färg: röd.
|
|
Motor:
Fläktkyld 1-cyl. 2-takt.
Cylindervolym:
49cc. Kompressionsförh. 6,5:1.
Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3750 v/min.
Vridmoment: 0,24 kpm vid 2500 v/min.
Förtändning
2 mm f.ö.d.
Bränsleblandning
1:25--4%olja.
Koppling:
Flerskivig lamellkoppling i oljebad. |
Växellåda: 3-växlad
fotmanövrerad.
Belysning: Bosch RB1 6 V 15-3/5 W.
Däckdimension:
23x2,25.
Fjädring:
Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben.
Bromsar: Fullnav, total bromsarea 96cm2
Vikt:
med full tank 50kg. |
|
|
|
P02 |
|
1975 |
Dakota VZ
50 V3 |
|
|
[Same
moped at....] |
|
|
Det här är den mest sålda Puch modellen Sverige. Den lanserades
1965 och firar alltså i år sitt 1-årsjubileum.
1972 slog den ut sex
andra mopeder i ett test arrangerat av Teknikens Värld, kallat
"Årets hårdaste moped test': I stort sett är den sig lik sen
dess....
Men 1975 års modell har fått ett något högre styre, samma
typ som finns på Puch Racing. Den har friliggande hastighetsmätare,
hydraulisk mc-gaffel fram, hydrauliska stötdämpare med friliggande
förkromade spiralfjädrar
bak, fullnavsbromsar och fläktkyld
motor.
Färgen heter Dino
blå.
Färgen heter Guldorange. |
|
Tekniska data:
Motor: Fläktkyld 1-cyl.
2-takt. Cylindervolym: 49cc.
Kompressionsförh.: 6,5:1.
Effekt: 1 hk
(0,74 kW) vid 3750 v/min. Vidmoment: 0,24 kpm vid 2500 v/min.
Förtändning:
2 mm f.ö.d. Bränsleblandning: 1:25=4% olja.
Koppling: Flerskivig
lamellkoppling i Oljebad. |
Växellåda: 3-växlad
fotmanövrerad.
Belysning: Bosch RB16V 15-3/5W. Däckdimension 21 x 2,75.
Fjädring:
Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben.
Bromsar:
Fullnav, total bromsarea 96 cm2.
Vikt med tull tank 71kg. |
|
|
|
P04
|
|
1975 |
Alabama DS
50 V3 |
|
|
[Same
moped at....] |
|
|
På
hemmaplan, i Österrike, används den här
mopeden som ett fortskaffningsmedel för två personer. Den är
alltså byggd för att klara en rejäl tyngd. Ramen är kraftig och
kompakt, hjulen är breda och robusta. Alabama är också en av de få
kvarvarande scootermodellerna på den svenska moped marknaden och
ger alltså sin förare ett bra skydd mot regn och rusk. Under den
bekväma sadeln finns verktygsfack.
Färgkombinationen heter
Vallmoröd/Benvit.
|
|
Tekniska
data:
Motor: Fläktkyld 1-cyl. 2-takt.
Cylindervolym: 49cc.
Kompressionsförh.: 6,5:1.
Effekt: 1 hk ( 10,74 kW) vid 3750 v/min.
Vidmoment: 0,24 kpm vid 2500 v/min.
Förtändning: 2 mm
f.ö.d.
Bränsleblandning:
1:25-4% olja.
Koppling: Flerskivig lamellkoppling i
oljebad.
|
Växellåda:
3-växlad fotmanövrerad.
Belysning: Bosch RB1 6 V 15-3/5 W.
Däckdimension:
12 x 3,00.
Fjädring: Svängarmar med fjäderben fram och
bak.
Bromsar: Fullnav, total bromsarea 96 cm2.
Vikt med
full tank 70kg. |
|
|
|
P05 |
|
1975 |
Maxi |
|
|
[Same
moped at photos. MAXI 1970-75.] |
|
|
Letar
du efter en bekväm, lättskött moped lågprisklassen, så har
du hittat den nu: Puch Maxi! Den kör man utan att växla, den
har inget kopplingshandtag och inga andra konstigheter. Man bara
gasar; bromsar och styr och kan alltså koncentrera sig på
trafiken. Och dessutom är den lätt. Den väger inte mer än 42
kg och vållar därför inga problem, när man ska flytta den
upp- eller nerför källartrappan.
Färgen
heter Citron.
1974 |
|
Tekniska
data:
Motor:
Fartvindkyld 1-cyl. 2-takt. Cylindervolym: 48,8 cc.
Kompressionsförh.
8:1. Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3700 v/min.
Vridmoment:
0,20 kpm vid 3000 v/min.
Förtändning:
2 mm f.ö.d..
Bränsleblandning:
1:25-4% olja.
Koppling:
Slungkoppling i oljebad.
|
Växellåda:
Helautomatisk (Fichtel & Sachs).
Belysning:
Bosch RB1 6V 15-2 W.
Däckdimension:
21 x 2,00.
Fjädring:
Teleskop fram, ofjädrad bak.
Bromsar:
Fullnav.
Vikt
med full tank 42kg. |
|
|
|
|
|
|
|
P06 |
|
1975 |
Maxi K2 |
|
|
[Same
moped at photos. MAXI 1970-75.] |
|
|
Det
här är en av årets nyheter: en Max med kickstart och fotsteg. En
annan sak skiljer den här från den vanliga Maximodellen - bakhjulsfjädringen.
Annars är de identiska. Lika lättkörda, lika lätthanterliga.
Tekniska
data:
Som
Maxi, så när som på följande punkter: Fjädring:
Teleskopgaffel
fram, svängarm bak.
Vikt:
med full tank 44kg.
|
|
Tekniska
data:
Motor:
Fartvindkyld 1-cyl. 2-takt. Cylindervolym: 48,8 cc.
Kompressionsförh. 8:1. Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3700
v/min. Vridmoment:
0,20 kpm vid 3000 v/min.
Förtändning:
2 mm f.ö.d..
Bränsleblandning:
1:25-4% olja.
Koppling:
Slungkoppling i oljebad.
|
Växellåda:
Helautomatisk (Fichtel & Sachs).
Belysning:
Bosch RB1 6V 15-2 W.
Däckdimension:
21 x 2,00.
Fjädring: Teleskopgaffel
fram, svängarm bak.
Bromsar:
Fullnav.
Vikt
med full tank 44kg. |
|
|
P07 |
P07
Florida MV 50 V3 ●
Dakota VZ 50 V3 ●
Alabama DS 50 V3 ●
Maxi ● Maxi
K2 ● Racing M 50 ● Kansas X-30 N. |
|
1975 |
M 50
Racing. |
|
|
|
|
|
Racing
släpptes ut på den svenska marknaden 1974 och blev något av
en sensation. På flera håll i landet såldes den slut på kort
tid och Vi kunde inte just då få hit fler exemplar. Men år
finns den i tillräcklig mängd, så att alla som vill ha den
ska kunna skaffa den! Den är konstruerad som en lätt mc och
flera av detaljerna är hämtade från Puchs 125- kubikare (som
inte säljs i Sverige). Det gäller bla
vaggram, bromstrummor,
baksving och bensintank. Racing har också varvräknare,
fartvindskyld motor och en cylinder med extremt stora
kylflänsar.
Bakre stötdämparen kan ställas in i tre lägen för olika
hårdhetsgrad.
Färgen heter Racing blå.
|
|
Tekniska
data:
Motor
Fartvindkyld 1-cyl. 2-takt. Cylindervolym: 48,7 cc.
Kompressionsförh.
5,3:1.
Effekt:
1 hk (0,74 kW) vid 4000 v/min.
Vridmoment:
0,24 kpm vid 3000v/min.
Förtändning:
1,8 mm f.ö.d.
Bränsleblandning:
1:25-4% olja.
Koppling:
Flerskivig lamellkoppling i oljebad. |
Växellåda:
3-växlad fotmanövrerad.
Belysning
Bosch RB1 6 V 15-3/5 W
Däckdimension: Fram
2,50x17, bak 3,00x17.
Fjädring:
Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben.
Bromsar:
Fullnav, total bromsarea 140cm2.
Vikt
med full tank 86kg. |
|
|
|
P08 |
|
1975 |
Kansas X-30
N |
|
|
[Same
moped at....] |
|
|
Årets
nyhet på moped marknaden! En liten, lättrörlig och kompakt
modell i mellanklassen. Den har helkromad tank, rostfria skärmar,
fälgar i lättmetall och aluminiumcylinder med hårdförkromat
lopp. Framförallt har den en accelerationsförmåga som
skiljer den från mängden. Varvtal och vridmoment har avstämts
i förhållande till utväxlingen för att ge bästa tänkbara
acceleration. Prova!
Den är tvåväxlad och har därför
gammaldags, hederlig handväxel.
Färgkombination:
röd/svart.
|
|
Tekniska
data:
Motor:
1-cyl. 2-takt, fartvindkyld. Cylindervolym:
49 cc.
Kompressionsförh.:
8:1. Effekt:
1 hk (0,74 kW) vid 3800 v/min.
Vridmoment:
0,20 kpm vid 3000v/min.
Förtändning:
1,3 mm f.ö.d.
Bränsleblandning:
1:25-4%olja.
Koppling:
Flerskivig lamellkoppling i oljebad.
|
Växellåda:
2-växlad handmanövrerad.
Belysning:
Bosch RBl 6V 15-3 W.
Däckdimension
21x2,25.
Fjädring:
Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben.
Bromsar:
Diameter 80 mm.
Vikt
med full tank 47,8kg. |
|
|
|
|
|
|
Svenska
Steyr-Puch AB
Huvudkontor:
Fack, 20110 Malmö 1. Tel. 040/934820.
Distriktskontor:
Ynglingagatan
5,11147 Stockholm. Tel. 08/237235.
Friggagatan
6, 41101 Göteborg. Tel. 031/801065.
Box
348, 85105 Sundsvall. Tel. 060/128120. |
|
|
|
|
|
|
|