Bruksmaskiner 1959 - 1965.  Medalj till Crescent.. igen!
 NYMANS bruksmaskiner! Ditt bästa val om Du är mån att komma dit Du vill utan problem. ^ back to Bruksmopeder. 
- - - - - - - - - - -

 

[53-56] Autopeder: [53] Pigg kyckling, artikel. [53-55] NV 5, test, tekn. fakta. [53] NV Autoped, foto. [53] Instr. bok NV5.

-----------------------[54] Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped. [55] Crescent Autoped. [56] Crescent Autoped 1117-8, tekn. data, foto.

[54-58] Saxopeder: [54-55] Saxoped 125, 1125. [56] 1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto. [57] 1128, test.

-----------------------[58] Saxoped 1126 K (1126). [58] Saxoped 1129. [58] Saxoped 1135.

[59-65] Bruksmaskiner: [59-61] Saxoped 1134, 1134K Bronzino Foto, Saxoped 1142, 1143, 1149. [60] My 1134. [62] 1137, Simrishamn.

----------------------------[62-65] 1137 (921137), 1037 Sachs, 1153 HVA, 921137 Sachs / 921154 HVA (1144), 921137, 921137-1.

[59-60] Saxopeder: [59] Saxoped 1136. [59] Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test. [60] 1136, 1138.

-----------------------[59-60] Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B. [60] Saxoped 1140, Saxoped 1140, Novemberkåsan, Sport 1140.

[61-62] Jetlinjen med Sachs: [61] Saxoped 1148, vykort. [61] 1149 + typ 2013. [61] Instruktionsbok 1149 -1151.

---------------------------------[61] 1151, 1151-1, photos. [62] Jet-Line: 1151, 1149, 1137. [62] 1149 Jetlinje. [62] 1151, photos.

[63-65] Jetlinjen med Husqvarna: [63] Jet-line 921173 - Vinn en Sport! [63] Nya Crescent motorn. [63-65] 921163, 921148-9.

-------------------[64] 921144, 921174, 921164 (921264). [65] 921175. HVA Exportmotor. [65] 921137, 921155, 921163, 921175, 921264.

 

 
 Welcome to see my Crescent 1134. Visit "Fixing in the Garage" and my home. [All my MOPEDS]
 
 
 
 
                                        
  Lite historia om min 1134:a                                                                               1134:s front, rear light & nave.
 
 
              Champion                 
   Handles part box,  Sachs engine and Crescent 1134                                             "BP-ZOOM"  (_blank)        Välkommen in....
 
 
 
         
 
 
 LÄKEROL !  Å så gott..... [Guide: Tabletter & Godis.]  
 
                                                            
 
 
 
 
       TVI aaaaaaaaaaah Reklam/ Advertisement 1940-70
Frisk i munnen !
 
 
                                     
   
 
 
 
 
 Lite historia om min 1134:a
 
 

4 million vehicles.

Tuesday 25 February 1958 was a special Day for Nyman Bolagens 70-years old history.

This day was remarkable for Swedish industry, setting a production record. To the accompany of trumpet fanfares and with Honorables and the press the four million two wheelers left the production line. It was a moped scooter of a brand new model that sharp 15oo was cowered with flowers and delivered to the Executive General Manager G. Grahn.

Nyman Bolagen produces more vehicles than All the other vehicle producers together. On the picture we can follow "one part" of the production line, from which 250 mopeds leaves every day.

 

 

 

 
 
 Here started my mopeds "life". On the production line at Nyman Bolagen AB, Uppsala. 1958
 
 
 
 
 
 

My moped ! a Crescent 1134.  Arbete dec 99 & jan 2000.

Första ägare: Birger Olsson, Gåtorp, Tanum. Nymans monteringsnum. (ramnr) 3402099. 

Original motornr: 3136865. Utbytes motor: 5803394. Införskaffande: Arbetslön för arbete med Tommys Compact. 

Åtgärder vidtagna (Delar från mitt "beg-lager" = Ny)

Motor: Ny cylinder, kolvringar fabriksnya ! Oljebyte. Nytt avgassystem (hela). Ny kåpa ( elsidan). 

Förgasare: Ny. Rengöring. Fabriksnytt inställbart munstycke. Bensintank: Rengörning, ny kran- slang. 

Ram / "kaross": Fjäder på pakethållare( byte). Nytt parkeringsstöd. Elsystem: Rengöring / justering, tändning och övrig el. 

Hjul / Bromsar: Framhjul (kollat smörjt lager, smörjt handbroms-hävarm, bytt till bättre beg bromsbackar). "Nytt" däck. 

Reglage / wires: Nytt växelhandtag, nya wires (nyskick). Ny handbroms och pys wire.

Stund att minnas: 1:a provkörning av motor 2000-01-13. Spinner som en katt.

 
 
 
 
 
 
 
 In "center" The ! moped. [PB's mopeds.]
 
 
 It´s almost ready for use,  remains to connect the wires from the handles to the engine.
 
 
 
        
 
 
 
 
 
 
 Inget trimmande?! Då kommer Pastill Polisen [Guide: Tabletter & Godis.]
 
 
 
 
 
 

15 öre 

- ett skäligt pris för en effektiv halstablett 

 

 

 Tillkalla Pastill Polisen

 

 

 RATIONELL DRIFT MÖJLIGGÖR PRISET 

 
 
 
 
 
 
 Front, rear light & nave. Handles part box,  Sachs engine, Crescent 1134. Välkommen in...  
 
 
 Front, rear light & nave.
 
 
 
Heavy metal and burning rubber.
 
 
 
 
 
 

Motor: 2-takts Sachs motor. Cylindervolym 50 cc. Effekt 0,8 hkr. Tvåväxlad. 

Kraftöverföring: Med kedja som är väl inkapslad. 

Fjädring: Framhjulsfjädring av bottenlänktyp. 

Bromsar: Både fram- och bakhjulet. Handbromsen verkar på framhjulet. 

Utrustning : Styret kapslar in alla manövreringskablar. Hastighetsmätare, styrlås och parkeringsstöd. 

Färger: Två kombinationer gråvit / transparant röd eller gråvit / åskblå. 

Finns i en mer ungdomsbetonad typ 1134 K i färgerna gråvit / bromzino. 

Riktpris: 825 :- och för 1134 K 840 :- exklusive oms.

 

 

 

 

 

 
 
Crescent 1134
 
   
 
 SACHS engine. The petrol-cock (tap) comes from a Puch-moped.
 
 
 
 
 
 
 
 
 Is i possibel to find something here ? Yes Sir. Handles and wires to the moped.
 
 
 
 
 
                                                       
 
 
 Välkommen in.....
 
 I live in the white "house". In the yellow building you find my church.
 
 
 
 
 
 

Inside the Holy Church of Moped.

No Rapping is forbidden! "Swedish" rapping! Death penalty!

Track playing ONLY. 

Music like: "Jop hej di hej da, job hej di..........

Jej to en tur på stigen och hörde fågels rop. KOKO KO KO.......

Polisen mitt i gatan står etc.

 

 

 

 
 
 
 Take a look inside.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
xx xx