Nymanbolagen Aktiebolag - UPPSALA.
 NV & Crescent SAXOPED moped - SACHS motor! Nymanbolagen A-B., Uppsala. ^ back to Saxopeder. 
- - - - - - - - - - -

 

[53-56] Autopeder: [53] Pigg kyckling, artikel. [53-55] NV 5, test, tekn. fakta. [53] NV Autoped, foto. [53] Instr. bok NV5.

-----------------------[54] Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped. [55] Crescent Autoped. [56] Crescent Autoped 1117-8, tekn. data, foto.

[54-58] Saxopeder: [54-55] Saxoped 125, 1125. [56] 1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto. [57] 1128, test.

-----------------------[58] Saxoped 1126 K (1126). [58] Saxoped 1129. [58] Saxoped 1135.

[59-65] Bruksmaskiner: [59-61] Saxoped 1134, 1134K Bronzino Foto, Saxoped 1142, 1143, 1149. [60] My 1134. [62] 1137, Simrishamn.

----------------------------[62-65] 1137 (921137), 1037 Sachs, 1153 HVA, 921137 Sachs / 921154 HVA (1144), 921137, 921137-1.

[59-60] Saxopeder: [59] Saxoped 1136. [59] Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test. [60] 1136, 1138.

-----------------------[59-60] Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B. [60] Saxoped 1140, Saxoped 1140, Novemberkåsan, Sport 1140.

[61-62] Jetlinjen med Sachs: [61] Saxoped 1148, vykort. [61] 1149 + typ 2013. [61] Instruktionsbok 1149 -1151.

---------------------------------[61] 1151, 1151-1, photos. [62] Jet-Line: 1151, 1149, 1137. [62] 1149 Jetlinje. [62] 1151, photos.

[63-65] Jetlinjen med Husqvarna: [63] Jet-line 921173 - Vinn en Sport! [63] Nya Crescent motorn. [63-65] 921163, 921148-9.

-------------------[64] 921144, 921174, 921164 (921264). [65] 921175. HVA Exportmotor. [65] 921137, 921155, 921163, 921175, 921264.

 

    []
 
N1    
                          
 

 

Crescent Saxoped 1128,  

test i TfA nr.11, 1957

 

 

Crescent Saxoped 1128 Bj.57

Motor: Sachs

 

 

1128 i Örebro.

Utanför Ölhallen Tunnan.

 

 
 
M1a    
 Crescents nya treväxlade Saxoped med typbeteckningen 1128.   TfA nr.11, 1957                    [Test guide.] 
 

 

 

 

Bakhjulsfjädringen är av ny patentsökt

konstruktion, visade sig mycket effektiv.

 

Alla reglage är lättåtkomligt placerade. I

strålkastaren finns urtag för en hastighets-

mätare

 

 

Omdöme och provkörning: 

Saxopeden har under vintern genomgått en del stora förändringar, bl.a. kan den fås alternativt två- treväxlad och med eller utan bakhjulsfjädring. Körställningen är bra tack vare den nya, breda, skumgummibelagda sadeln, mycket bekväm. Efter en längre stunds körning i terräng eller på landsväg märktes ingen som helst tröttnadskänsla  i ryggslut eller någon annanstans. 

Trots att mopeden under vårat testperiod stod ute praktiskt taget hela dygnetrunt, mötte det inga som helst svårigheter att få igång den. Den gick som regel igång på första kicken även om det under natten varit mycket kallt. 

Accelerationen var mycket bra, vilket man hade speciell nytta av i stadstrafik. Man kilade smidig som en vessla i trafiken. En sak man uppskattar är den mycket låga ljudnivån. Om alla fordon var så tystgående vore det en fröjd att gå på gatorna. 

På vårt testexemplar, som var utrustat med den treväxlade lådan, var ettan närmast att likna vid en underväxel (någonting liknande en del långtradares s.k. Norrlandsväxel), medan tvåan och trean motsvaras av ettan och tvåan på de vanliga tvåväxlade mopederna. 

 

I terräng med mycket svåra stigningar måste ettan tillgripas, medan man i stadstrafik klarade sig mycket bra med tvåan och trean. I backar med upp till 9 % stigning startade Saxopeden gladeligen på tvåan, medan man vid start i backe med en stigning på 15 % var tvungen att använda sig av ettan. En nackdel med den treväxlade lådan är att tvåan är svår att få in. Blivande Saxopedägare som har en lång och dålig väg till arbetet eller skolan, kommer säkerligen att uppskatta den nya förnämliga fjädringen. 

 

Under körning i terräng av verklig bergodalbane typ kunde inget som helst genomslag noteras, vare sig på fram- eller bakhjulsfjädringen. Framfjädringen är av samma typ som på förra året Saxoped, emedan däremot bakhjulsfjädringen är av helt ny typ, en sorts swingarmsfjädring.

En praktisk grej är den lilla spärr som sitter på växelhandtaget. Med den kan man om bensinen tar slut med ett enkelt handgrepp ändra om mopeden till en treväxlad trampcykel. I ett fack under pakethållaren sitter verktygslådan, som är mycket välutrustad. Signalhornet har en gäll och genomträngande ton. Belysningen är tillfredsställande.

Slutomdömet blir, att SAXOPEDEN är en trevlig representant för vad den svenska mopedmarknaden idag kan prestera.

 

Kort och gott om Saxopeden:  

Motor 3-växlad 2-taktsmotor, cylindervolym 47 cc. 

Effekt 0,8 hk. Svänghjulsmagnet och Bingförgasare. Kickstart. 

Framhjulsfjädring: Bottenlänk. Bakhjulsfjädring: Patentsökt. konstruktion med fjädrande gummielement. Nav: NV expanderande. 

Belysning: Strålkastare 6 volt, 17 watt. 

Tillbehör: Godkänt mopedlås, namnskylt, pump, packningshållare, Inbyggd verktygskassett. 

Färg: Röd eller duvblå. Riktpris: 940 kr. 

 
 
M2a    
 1957   Gunnar Johansson på sin Crescent Saxoped. SACHS Motor.
 
 Sveriges främsta motorstjärnor "mopedkör" på   
 

Gunnar Johansson, 1956 års motocrossmästare, elitman i OT kör Crescent Saxoped till vardags. Crescent Saxoped med

den två- eller treväxlade världsberömda Sachs-motorn är verkligen ett åk med krut i. 

Kvickare starter och bättre backtagningsförmåga är bl. a. de fördelar som Crescent Saxopeden ger. Den nya bakhjuls-

fjädringen ger tillsammans med bottenlänkgaffeln strålande vägegenskaper och flygmjuk körkomfort.

Saxopeden finns även två- eller treväxlad utan bakhjulsfjädring.

 

 

Så här ser den nya mopedbakfjädingen ut !

Konstruktionen ger full sidstabilitet och de fjädrande gummielenten kräver varken justering eller underhåll.

 

 
 
 
  det är krut i    VÄRLDSMÄSTARMÄRKET NYMANS UPPSALA                   
 
M3a    
 Örebro   Fabriksgatan 22 - Ölhallen Tunnan. Crescent Saxoped 1128
 
    Om ägaren till mopeden svingar en pilsner? Det står skrivet i ...... Fullt utrustad 1128 med packväskor.