NYMANBOLAGEN AB
 NV - CRESCENT  Nymanbolagen AB, Uppsala. ^ back to Autopeder. 
- - - - - - - - - - - - -

 

[53-56] Autopeder: [53] Pigg kyckling, artikel. [53-55] NV 5, test, tekn. fakta. [53] NV Autoped, foto. [53] Instr. bok NV5.

-----------------------[54] Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped. [55] Crescent Autoped. [56] Crescent Autoped 1117-8, tekn. data, foto.

[54-58] Saxopeder: [54-55] Saxoped 125, 1125. [56] 1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto. [57] 1128, test.

-----------------------[58] Saxoped 1126 K (1126). [58] Saxoped 1129. [58] Saxoped 1135.

[59-65] Bruksmaskiner: [59-61] Saxoped 1134, 1134K Bronzino Foto, Saxoped 1142, 1143, 1149. [60] My 1134. [62] 1137, Simrishamn.

----------------------------[62-65] 1137 (921137), 1037 Sachs, 1153 HVA, 921137 Sachs / 921154 HVA (1144), 921137, 921137-1.

[59-60] Saxopeder: [59] Saxoped 1136. [59] Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test. [60] 1136, 1138. -

-----------------------[59-60] Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B. [60] Saxoped 1140, Saxoped 1140, Novemberkåsan, Sport 1140.

[61-62] Jetlinjen med Sachs: [61] Saxoped 1148, vykort. [61] 1149 + typ 2013. [61] Instruktionsbok 1149 -1151.

---------------------------------[61] 1151, 1151-1, photos. [62] Jet-Line: 1151, 1149, 1137. [62] 1149 Jetlinje. [62] 1151, photos.

[63-65] Jetlinjen med Husqvarna: [63] Jet-line 921173 - Vinn en Sport! [63] Nya Crescent motorn. [63-65] 921163, 921148-9.

-------------------[64] 921144, 921174, 921164 (921264). [65] 921175. HVA Exportmotor. [65] 921137, 921155, 921163, 921175, 921264.

 

       
 
N1   
                   
 

 

Första utkastet av Autopeden.

 

 

Autoped  Pigg kyckling Bj.53.

 

 

Artikel i Allers om Autopeden Bj.53.

● Teknisk data.

 
 
M1a    
 1953   Artikel med bilder av bilder på det första utkastet av Autopeden.  
 
 
 

Motorn sitter skyddad mellan ramrören men ändå lågt placerad.  Manövreringen är enkel - gas - och frambromshandtag och signalknapp på styret, pedaler för trampstart och bakhjuls- bromsning. Den lilla kroken på motorkåpan är choken, med den större kan motorn frikopplas från drivkedjan.

 

 

 
 
 
  Bilderna visar en av provmaskinerna från magnetsidan. Svänghjulsmagneten är åtkomlig utan att motorkåpan lyftes av.
 
 Nymanbolagen AB, Uppsala.
 
 
M2a    
 1953    De gulas guldmaskin får pigg kyckling!   
 

 

 

De gulas guldmaskin får pigg kyckling! 

De "gula" i gluntens stad har kläckt fram en ny telning till den riksbekanta serien Elon Forsbergs guld-cykel. NV, Crescent Hermes och vad de nu heter. Efter ovanligt ingående provningar och försök med olika konstruktioner har "autopeden" från Uppsala fått den slutgiltiga utformning vi ser på denna sida. 

Nymans har under flera år följt utvecklingen av hjälpmotorerna och provat åtskilliga fabrikat. Nu har man en svensk motor klar.  Den har en volym av 31cm³ ( 35 mm diameter 32 mm slaglängd ) men ger ändå vid 4000 varv/min den för mopederna högsta tillåtna effekten 0,8 hk, och kolvhastigheter är så låg som 6 m/sek. Tändningen är med svänghjulsmagnet som också lämnar ström till fram- och baklykta och signalhorn. Motorn är sammanbyggd med en mellanaxel, från vilken drivningen sker med kedja till bakhjulet. Utväxlingen är 1: 23,6. Farten regleras med vridbart handtag på styret. Det är sammankopplat med dekompressionsventilen, som öppnas när handtaget vrids till ytterläget. Friktionskoppling har inte ansetts nödvändig eller ens önskvärd, eftersom en sådan lätt missbrukas och snart slits ut. Vill man leda eller trampa cykeln, kan motorn kopplas ifrån med en spak nere vid motorn. 

Sadeln är en speciell mopedmodell med stor fjädringsrörelse, och framgaffeln kan mot tillägg fås med teleskopfjädring.

När fabriken i Uppsala skulle bygga maskinen tillkallades den för denna tidnings läsare kände tecknaren och formgivaren Björn Karlström, som gjorde en hel del olika förslag.

På grundvalen av dessa tillkom en modifikation i smidig anpassning till de ram- och andra detaljer som ingick i NV:s (och Crescents ) seriedelar. Den praktiska utformningen sköttes av fabrikskonstruktören Stillerud, och här ser vi resultatet, i Uppsala populärt kallat autoped. Dess karakteristiska är att motorn sitter i tyngdpunkten, väl inkapslad och skyddad, både för motorns egen del och förarens byxben, eller eventuellt nylonstrumpor. På färgschemat har stor omsorg nedlagts och av fem olika provskalor har valt ut kombinationen crème och maroon metallic.

"Autopeden" är stark som en liten björn och prototypen klättrar uppför Carolinabacken utan att hosta..

 
 
M2b    
 1953 - NYMANS reklam i  Allers Nr 30 1953 ALLERS - Årgång 77 Grundad 1877 av Carl Aller.                                  
 

 

 

Genom Nymanbolagens välvilliga tillmötesgående har jag varit tillfälle att i ett par månaders tid prova deras "Autoped". 

Det första intryck jag fick av densamma var att den är intrycket lättmanövrerad. Denna moped är helt och hållet av svensk tillverkning och konstruktion. Motorn är lättstartad och kyles effektivt genom ovanligt stora kylflänsar. Den överhettas inte vare sig i stadstrafik eller vid svårare backtagning. På de senaste exemplaren är förgasaren försedd med insugnings ljuddämpare, vilket ger en ännu tystare gång än tidigare.

Genom permanent tillkoppling av motorn undvikes all slirning. Autopeden trampas lätt i gång på vanligt sätt och manövreras sedan enbart genom gashandtaget. När man drar handtaget åt sig ökas motorns drag kraft och därmed hastigheten, vrider man det från sig öppnas den s. k. dekompressionsventilen och motorn stannar. Det hela verkar genialiskt enkelt.

 

Bromsarna manövreras dels genom pedalerna, dels genom ett bromshand tag på styret. För den som är van vid en "riktig" motorcykel är dock bromshandtaget placerat på fel sida. Det är viktigt på alla mopeder att man bromsar mjukt och låter bromsarna samverka så att de tar på bakhjul som framhjul på en gång. Härigenom får man bäst bromseffekt och undviker sladdning.

När min kör med normalt varvtal har motorn en vibrationsfri gång Den totala inkapslingen gör att man slipper oljefläckar på kläderna. Bakhjulet är försett med ett gediget kjolskydd.

 

Autopeden är utrustad med elektriskt signalhorn samt utmärkt hel och halvljus. Själva körställningen är mycket bra. och har man ej för mycket luft i de kraftiga ringarna samverkar de med den mjuka sadeln till en relativt god väghållningsförmåga. Kurvtagningen är god när man "stöttar" med motorn.

Maskinen är lätt att parkera genom ett centalstöd. Såväl en mindre verktygssats som ett kraftigt cykellås ingår i priset för Autopeden 755 kronor.

Som slutomdöme kan sägas att Nymanbolagens Autoped är en helsvensk produkt - som fyller dagens anspråk på ett gediget bruksåk.

 
 
 TEKNISKA DATA:

2-takts, luftkyld motor med hopbyggd reduceringsväxel. 

Gummiupphängning i två fästen.

 Cylindervolym  31 cc
 Cylinderdiameter  35 mm
 Slaglängd  32 mm.
 Max. effekt  0,8 HK14000 varv per min
 Max. hastighet  30 km/tim
 Medelkolvhastighet  6 m/sek. vid 30 km/tim
 Dekompretionsventil  i cylindertoppen med utlopp i avgaskanalen
 Tändning  svänghjulsmagnet med 6 V belysningsspole
 Vevhus

 tätat med simmerringar på vevaxeln. 

 Mellanaxeln lagrad i två kullager

 Vevaxel  lagrad i tre kullager. Vevstakslagret med rullar och rullhållare
 Utväxlingsförhållande  1:23,6
 Ljuddämpare  lätt isärtagbar
 Bensintank  2 liter med reserv
 Ram:  specialstål
 Framgaffel

 Av cykelmodell. 

 Kan dock erhållas i teleskoputförande på begäran

 Sadel:  bladfjädrad
 Vevparti  Av lättviktsmc-typ
 Framnav  med expanderbroms
 Baknav  Torpedo frihjulsnav
 Strålkastare  med hel- och halvljus, kopplad till motorn.
 Baklykta:  kopplad till motorn.