NYMAN BOLAGEN - Uppsala.
 Med BP bensin i tanken, en Crescent under Dig, ja.. Då är detta väglaget rena sommarkörningen. ^ back to Saxopeder.  
- - - - - - - - - - - - -

 

[53-56] Autopeder: [53] Pigg kyckling, artikel. [53-55] NV 5, test, tekn. fakta. [53] NV Autoped, foto. [53] Instr. bok NV5.

-----------------------[54] Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped. [55] Crescent Autoped. [56] Crescent Autoped 1117-8, tekn. data, foto.

[54-58] Saxopeder: [54-55] Saxoped 125, 1125. [56] 1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto. [57] 1128, test.

-----------------------[58] Saxoped 1126 K (1126). [58] Saxoped 1129. [58] Saxoped 1135.

[59-65] Bruksmaskiner: [59-61] Saxoped 1134, 1134K Bronzino Foto, Saxoped 1142, 1143, 1149. [60] My 1134. [62] 1137, Simrishamn.

----------------------------[62-65] 1137 (921137), 1037 Sachs, 1153 HVA, 921137 Sachs / 921154 HVA (1144), 921137, 921137-1.

[59-60] Saxopeder: [59] Saxoped 1136. [59] Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test. [60] 1136, 1138.

-----------------------[59-60] Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B. [60] Saxoped 1140, Saxoped 1140, Novemberkåsan, Sport 1140.

[61-62] Jetlinjen med Sachs: [61] Saxoped 1148, vykort. [61] 1149 + typ 2013. [61] Instruktionsbok 1149 -1151.

---------------------------------[61] 1151, 1151-1, photos. [62] Jet-Line: 1151, 1149, 1137. [62] 1149 Jetlinje. [62] 1151, photos.

[63-65] Jetlinjen med Husqvarna: [63] Jet-line 921173 - Vinn en Sport! [63] Nya Crescent motorn. [63-65] 921163, 921148-9.

-------------------[64] 921144, 921174, 921164 (921264). [65] 921175. HVA Exportmotor. [65] 921137, 921155, 921163, 921175, 921264.

 

    []
 
N1     
                    
 

 

Crescent Saxoped 1136 Bj.59

Motor: Sachs

 

 

Crescent Saxoped 1136 Bj.59

Motor: Sachs

 

 

Allt för motoristen hos Esso - 1959.

 

 
 
M1a    
 1959   Crescent Saxoped 1136   [Back to Gripen typ 1136.]
 
 

Crescent Saxoped 1136  - den nya mopedmodellen med vilken Crescent genom modern design och djärv färgsättning ånyo skapar morgondagens moped. Se tillexempel på den nya utformningen av styret med helt inkapslade kablar, den nya formen på ram och tank eller den nya packningshållaren, som kombinerats med ett rymligt fack för verktyg o.d. 

Med Crescent 1136 åker man säkert och med högsta komfort. 

 

För säkerheten svarar bl.a. högeffektiva bromsar, ljusstark strålkastare, kraftigt baklyse och en - trots de smäckra linjerna - kraftig konstruktion. 

 

Komforten skänks av effektiv bakhjulsfjädring med underhållsfria gummielement, framfjädring av bottenlänktyp samt en bred och bekväm sadel. 

Motorn är den världsberömda tvåväxlade Sachs på 50 cc, pigg och dragvillig. 

 

Crescent 1136 fulländas av läckra färgkombinationer. Den kan erhållas i ljusgrå/orange, röd/ljusgrå eller madonna blå/ljusgrå lackering.    Riktpris: Kr 940: - 

 
 
M2a    
 1959   Crescent Saxoped 1136   [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.]
 
 Tidningen REKORDs Motorvisning.     MOTORVISNING
 

Motor: 2 växlad Sachsmotor 50 cc. Effekt 0,8 hkr.

Kraftöverföring: Kedjedriven.

Fjädring: Framfjädring av bottenlänkstyp. Bakhjulsfjädring med underhållsfria gummielement.

Ram: Stålrörsram inkapslad liksom kedjan. Kraftigt nerdragna skärmar, hindrar stänk från hjulen.

Styre : Styret har fått sådan utformning att det inkapslar alla kablar.

Färger: Ljusgrå/orange, röd/ljusgrå eller madonnablå/ljusgrå.

Riktpris: 940 :-

 

 
 
Crescent 1136,1959       1136                                          
 
59a    
 1959   Teknik för Alla 8/59 - Cover. [Esso guide.]
 

 

 

 

 

 

 

 

All för

motoristen

hos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha alltid i tankarna