NYMANBOLAGEN AB
 NV - CRESCENT  Nymanbolagen AB, Uppsala. ^ back to Autopeder. 
- - - - - - - - - - - - -

 

[53-56] Autopeder: [53] Pigg kyckling, artikel. [53-55] NV 5, test, tekn. fakta. [53] NV Autoped, foto. [53] Instr. bok NV5.

-----------------------[54] Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped. [55] Crescent Autoped. [56] Crescent Autoped 1117-8, tekn. data, foto.

[54-58] Saxopeder: [54-55] Saxoped 125, 1125. [56] 1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto. [57] 1128, test.

-----------------------[58] Saxoped 1126 K (1126). [58] Saxoped 1129. [58] Saxoped 1135.

[59-65] Bruksmaskiner: [59-61] Saxoped 1134, 1134K Bronzino Foto, Saxoped 1142, 1143, 1149. [60] My 1134. [62] 1137, Simrishamn.

----------------------------[62-65] 1137 (921137), 1037 Sachs, 1153 HVA, 921137 Sachs / 921154 HVA (1144), 921137, 921137-1.

[59-60] Saxopeder: [59] Saxoped 1136. [59] Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test. [60] 1136, 1138.

-----------------------[59-60] Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B. [60] Saxoped 1140, Saxoped 1140, Novemberkåsan, Sport 1140.

[61-62] Jetlinjen med Sachs: [61] Saxoped 1148, vykort. [61] 1149 + typ 2013. [61] Instruktionsbok 1149 -1151.

---------------------------------[61] 1151, 1151-1, photos. [62] Jet-Line: 1151, 1149, 1137. [62] 1149 Jetlinje. [62] 1151, photos.

[63-65] Jetlinjen med Husqvarna: [63] Jet-line 921173 - Vinn en Sport! [63] Nya Crescent motorn. [63-65] 921163, 921148-9.

-------------------[64] 921144, 921174, 921164 (921264). [65] 921175. HVA Exportmotor. [65] 921137, 921155, 921163, 921175, 921264.

 

   
 
 
                       Tekniska data NV-modeller 1953-55
         
                                              Autoped  NV 5  med Nymanmotor Bj.53                           
 
 
 1953 - Nymans NV 5 med Nymanmotor provkörs i Teknik för Alla nr.5 [Test guide.] 
 
 
 

Teknik för Allas test av NV 5

Omdöme och provkörning: Nymans har med sin egen nya specialkonstruerade moped försökt att lansera ett nytt begrepp, "Autopeden". Det nya ordet skulle betyda att cykelns och motorns konstruktion helt rättar sig efter varandra och att cykeln är anpassad speciellt efter svenska lagar och klimatförhållanden.

Samtidigt har man iakttagit en viss försiktighet och medvetet undvikit att göra Autopeden på något sätt extrem i konstruktionen - man vill inte medverka till att den nya friheten skall ta slut på samma sätt som lättviktarepoken på 30- talet.

Även om Nymans varit moderata, så är det ändå ett par unga eldsjälar som arbetat fram den svenska autopeden.

- Konstruktör till både motor och cykel är ingenjör Gösta Stillerud, och den skönaformgivningen på motorkåpan svarar strömlinjetecknaren Björn Karlström för.

 

Hur är då den nya autopeden ? Mopedred har haft tillfälle att pröva åket ett par gånger och som de främsta posterna på pluskontot står att den är lättkörd och har en strålande backtagningsförmåga och att den i stort sett är lätthanterlig som en cykel. Rullhandtaget för gasen fungerar som pys i bottenläget och startas alltså med pys, eftersom koppling saknas. En spak nere vid motorn kan användas om något fel skulle uppstå. Likaledes finns en spak vid motorn för chokning. Bromsarna är den typiskt svenska utrustningen med Torpedonav för motorutförande och trumbroms fram.

Provturen visade att motorn är lätt startad om man inte är för blyg med gasreglaget. När man blir van vid motorn behöver pysen inte användas mer än ett trampvarv. Med sina 31 cc hör inte motorn till de större mopedmotorerna, men varför ska den vara större, när det ändå inte får tas ut mer än 0,8 hk ? Man känner på motorvibrationerna vid lågvarv att här finns det styrka i varje kolvslag. 

 

 

[Motor guide.] 

 

Cykeln känns mycket stadig på vägen, och man får en härlig skjuts framåt med prima balans samtidigt. Motorljudet kunde kanske dämpas litet på insugssidan, medan man istället skulle vilja ha lite mer oväsen ur det diskreta signalhornet - det skulle föra Autopeden ännu närmare idealet. Fabriken lovade 10% backtagningsförmåga, men det föreföll mopedred att vara bättre än så - Nymans NV 5 autoped kan utan vidare inrangeras bland de bästa backtagarna bland dagens mopeder.

 

 

 

 

Teknisk data 

Motor: 31cc tvåtakt luftkyld, 0, 8hk vid 4000 varv/min.

Cyl-diam 35mm, slaglängd 32mm.

Stenholms svänghjulsmagnet med 6-8W belysning.

Nymans egen konstruktion och tillverkning. 

Motorns vikt utan tillbehör 4,7kg. Komplett väger mopeden 32kg.

Motorplacering: Mellan ramrören framför det tillbakdragna vevpartiet.

Drivsätt och växlar: Reduceringsväxel med kedjedrev hopbyggt med motorn. Kedjedrift på bakhjulet. Total utväxling 1:25,6.

Reglage: Gashandtag med rulle, kombinerat med pys. Ingen koppling. Två spakar på motorn för choke och bortkoppling av motorn.

Utrustning: Under sadeln tank rymmande 2,2 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1:25. Reservtank då 0,3 liter återstår. Torpedo motornav. Elektriskt batteridrivet signalhorn. Superballongdäck.

 Pris: Komplett moped 795:-kr.

Autopedens konstruktör: Ingenjör Gösta Stillerud vid sitt verk. Lägg märke till rockskyddet av plastöverdragen metalltråd över bakhjulet.

 

 
 
 
 
 


 

NV Autoped

NV Autoped

NV Autoped

NV Autoped

NV Autoped

NV Autoped

Crescent
Autoped
Crescent
Autoped
Crescent
Autoped

Årsmodell

1953

1954

1954

1954

1954

1954

1955 1955 1955

Typbeteckning

NV5

NV115

NV117A

NV118A

NV117B

NV118B

NV 1115 NV 1117 NV 1118

Motor

31 cc gummiupphängd

31 cc

31 cc

31 cc

40 cc

40 cc

40 cc 40 cc 40 cc

Kolvringar

35x2 mm

35x2 mm

35x2 mm

35x2 mm

39x2 mm

39x2 mm

39x2 mm 39x2 mm 39x2 mm

Koppling

Ej koppling

Koppling

Koppling

Koppling

Koppling

Koppling

Koppling Koppling Koppling

Hjul

26 "

26"

24"

24"

24"

24"

26" 26" 26"

Bensintank

2,2 liter

2,2 liter

3 liter

3 liter

3 liter

3 liter

2 liter

3 liter

3 liter

Framgaffel

Ofjädrad

Bottenlänk eller teleskopgaffel

Bottenlänk eller teleskopgaffel

Bottenlänk eller teleskopgaffel

Bottenlänk eller teleskopgaffel

Bottenlänk eller teleskopgaffel

Bottenlänk Bottenlänk Bottenlänk

Drivning

Kedja

Kedja

Kedja

Kilrem

Kedja

Kilrem

Kedja

Kedja

Kilrem

Förgasare

Bing 1/9,5/19

Bing 1/9,5/19

Bing 1/9,5/19

Bing 1/9,5/19

Bing 1/8/1

Bing 1/8/3

. Bing 1/8/1 Bing 1/8/3

Choke

Choke

Choke

Choke

Ingen choke

Choke

Ingen choke

. Choke Ingen choke

Elsystem

Siba 5 W

Siba 17 W. Alt Stensholm 15 W

Siba 17 W. Alt Stensholm 15 W

Siba 17 W. Alt Stensholm 15 W

Siba 17 W. Alt Stensholm 15 W

Siba 17 W. Alt Stensholm 15 W

Siba 17 W Siba 17 W Siba 17 W

 

NYMANBOLAGEN AB Prislista på NV-Autopeder och NV-Saxopeder     Gällande från den 1/12 1953 

NV 115 NV Autoped med fjädrande framgaffel, 26" hjul, kedjedrift, transparent röd lackering. Riktpris: *) 790.-

NV 117 NV Autoped med fjädrande framgaffel, 24" hjul, kedjedrift, transparent röd lackering. Riktpris: *) 790.-

NV 118 NV Autoped lika NV 117 men med remdrift. Riktpris: *) 790.-

*) Priset inkluderar tillägg (kr. 35.-) för fjädrande framgaffel. Rätt till ändringar förbehållas.

-------------------

NV & Crescent Autoped modeller 1955

1115 Autoped, 26" hjul, kedjedrift. -

1117 Autoped, 24" hjul, kedjedrift. -

1118 Autoped, 24" hjul, remdrift.