|
NV &
Crescent SAXOPED moped - SACHS motor! Nymanbolagen
A-B., Uppsala. |
^
back to Saxopeder. |
|
-
- -
- -
- -
- -
- - |
Autopeder: [53-56]
[53]
.... Pigg kyckling, artikel.
[53-55] NV 5, test,
tekn. fakta.
[53] .... NV Autoped, foto.
[53]
Instr. bok NV5.
[54]
Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped.
[55]
Crescent Autoped.
[56] Crescent Autoped 1117-8,
tekn. data, foto. |
Saxopeder: [54-58]
[54-55] Saxoped 125, 1125.
[56]
1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto.
[57]
1128, test.
[58]
Saxoped 1126 K (1126).
[58] Saxoped 1129.
[58]
Saxoped 1135. |
Bruksmaskiner: [59-65]
[59-61] Saxoped 1134, 1134K
Bronzino Foto,
........... Saxoped 1142, 1143, 1149.
[60]
My 1134.
[62] 1137, Simrishamn.
[62-65]
1137 (921137), 1037 Sachs,
........... 1153 HVA, 921137 Sachs /
........... 921154 HVA
(1144), 921137, 921137-1. |
Saxopeder: [59-60]
[59] Saxoped 1136.
[59]
Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test.
[60] 1136,
1138.
[59-60]
Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B.
[60] Saxoped
1140, Saxoped 1140,
...... Novemberkåsan, Sport 1140.
|
Jetlinjen med Sachs: [61-62]
[61] Saxoped 1148, vykort.
[61] 1149 + typ 2013.
[61]
Instruktionsbok 1149 -1151.
[61]
1151, 1151-1, photos.
[62] Jet-Line: 1151,
1149, 1137.
[62] 1149 Jetlinje.
[62]
1151, photos. |
Jetlinjen med Husqvarna: [63-65]
[63]
.... Jet-line 921173
- Vinn en Sport!
[63]
.... Nya Crescent motorn.
[63-65]
921163, 921148-9.
[64]
921144, 921174, 921164 (921264).
[65] 921175.
HVA Exportmotor.
[65] 921137, 921155, 921163,
921175, 921264.
|
|
|
|
|
N1
|
|
|
Crescent Saxoped 1125
Bj.56
Motor: Sachs
|
Teknisk data Nymans mopeder -56.
|
|
Spelar Du med livet som insats?
Byt till en..
körsäker Saxoped moped!
|
|
N2
|
|
Hört
på "stan"...
Modell
1125 C är som 1125 B men med en 3-växlad fartvindskyld motor. |
|
|
|
Crescent Saxoped 1125 B Bj.56
Motor: Sachs
|
Crescent Saxoped 1125 B Bj.56
Motor: Sachs
|
|
Crescent Saxoped 1125 B Bj.56
Motor: Sachs |
|
|
|
|
1956 |
Crescent
Saxoped, typ 1125 med Sachsmotor. |
|
|
|
|
Saxoped, typ
1125
Driftsäker, 50 cc Sachs-motor med två växellägen och
kickstart.
Gemensam drivkedja för motor och pedaler.
Robust ram
med bärhandtag, bottenlänkgaffel, swingsadel och kraftigt markstöd
är några andra finesser.
Röd, slagfast pansarlackering.
|
|
|
Crescent Saxoped, typ 1125 |
|
|
|
|
Teknisk
data för mopeder (1956) |
Autoped
typ 1117-1118 |
Saxoped
typ 1125-1130 |
Saxoped
transport typ1197 |
Moped
scooter typ 1145 |
Crescent
2000 |
Motor |
NV-
2-takt |
Sachs
2-takt, 2-växlad, Kickstart |
Sachs
2-takt, 2-växlad, Kickstart |
Sachs
2-takt, 2-växlad, Kickstart, Fläktkyld |
Sachs
2-takt, 2-växlad, Kickstart |
Effekt |
0,8 hk |
0,8 hk |
0,8
hk |
0,8
hk |
0,8
hk |
Cylindervolym |
40cc |
47cc |
47cc |
47cc |
47cc |
Cylinder
diameter |
39mm |
38mm |
38mm |
38mm |
38mm |
Kompressions
förhålland |
6:1 |
6:1 |
6:1 |
6:1 |
6:1 |
Spolsystem |
Vändspolning |
Vändspolning |
Vändspolning |
Vändspolning |
Vändspolning |
Smörjning |
Oljeblandn.
1:25 |
Oljeblandn.
1:25 |
Oljeblandn.
1:25 |
Oljeblandn.
1:25 |
Oljeblandn.
1:25 |
Svänghjuls
magnet |
6V17W |
6V17W |
6V17W |
6V17W |
6V17W |
Kraftöverföring |
Kedja
1/2"x3/16" Motor (1118=kilrem) |
Kedja
1/2"x3/16" |
Kedja
1/2"x3/16" |
Kedja
1/2"x3/16" |
Kedja
1/2"x3/16" |
Framgaffel |
Bottenlänk |
Bottenlänk |
------------ |
Bottenlänk |
Bottenlänk |
Bensintankens
rymd |
3 liter |
4,5 liter |
4,5
liter |
5
liter |
5,5
liter |
varav
reserv |
0,6 liter |
0,5 liter |
0,5
liter |
0,6
liter |
0,5
liter |
Däck
ytterdiameter |
24"x2"
600mm |
24"x2"
600mm |
Fram20"x2"
Bak24"x2" |
20"x2½" |
20"x2½" |
Nav
fram |
NV
Expanderande |
NV
Expanderande |
NV
Transport |
NV
Expanderande |
NV
Expanderande |
Nav
bak |
Torpedo
Motor |
Sachs
Expanderande |
NV
Expanderande |
Sachs
Expanderande |
NV
Expanderande |
Sadel |
NV
Swingsadel |
NV
Swingsadel |
NV
Transportsadel |
NV
Swingsadel |
Skumgummisadel |
Hjulbas |
1120mm |
1180mm |
1250mm |
1150mm |
1150mm |
|
|
|
|
|
|
|
|
1956 |
Saxoped
1125-1130, Sachs 2-växlad |
|
[Rambler ● Crescent.] |
|
|
Teknisk
data för mopeder, Saxoped
typ 1125-1130
Motor
Sachs 2-takt, 2-växlad, Kickstart. Effekt
0,8 hk. Cylindervolym
47cc. Cylinder
diameter 38mm. Kompressions
förhållande 6:1
Spolsystem
Vändspolning. Smörjning Oljeblandn. 1:25. Svänghjuls
magnet 6V17W
Kraftöverföring
Kedja 1/2"x3/16"
Framgaffel
Bottenlänk
Bensintankens
rymd 4,5 liter varav reserv 0,5 liter
Däck
ytterdiameter 24"x2" 600mm
Nav
fram NV Expanderande
Nav
bak Sachs Expanderande
Sadel
NV Swingsadel
Hjulbas
1180mm
Saxoped,
typ 1125 B I princip samma modell som 1125 men med extra
djupa skärmar. Ger
genom den mjuka fjädringen och den riktiga
sadelformen ungefär samma komfort som en scooter.
Lackering: duvblå
och transparent röd.
|
|
Saxoped
1125-1130 |
|
|
|
|
1956 |
Crescent Saxoped 1125 B |
|
[Back/to:
Tidningen REKORDs moped guide.]
|
|
|
Saxoped 1125 B |
|
|
Motor:
2 - takts 1-cyl. Sachsmotor. Cylindervolym
40 cc. Effekt 0,8 hkr. Kompression 6:1. Vändspoln. Svänghjulsmagnet
6 V 17 W. Kickstart.
Kraftöverföring:
2-växlad. Kedja 1/2" x 3 /16". Gemensam
drivkedja för motor o. pedal.
Framgaffel:
Bottenlänk.
Nav:
Fram NV Expand. Bak Sachs Expand.
Hjulbas:
1120 mm.
Däck:
Ytterdiam, 24 x 2".
Ram
: Robust stålrörsram med bärhandtag och kraftigt
markstöd.
Sadel:
NV swingsadel.
Färger:
Röd pansarlackering.
Bränsle:
oljebl, 1 :25.
Riktpris:
860 :-
|
|
|
|
Crescent Saxoped 1125 B |
|
|
|
|
1956 |
Crescent
1125 B. Fotona tagna på Nossebro Marknad, en stekhet! aprildag
2000. |
|
|
|
|
|
Många
fina mopeder! på Nossebro denna gång. En
"Raggare" uttryckte
besviken det såhär: De ä
ju bara moppar här.
Jo,
"toppen de" tänkte jag.
|
|
|
|
|
|
|
|