NYMAN BOLAGEN - Uppsala.
 CRESCENT  NYMANBOLAGEN AB - UPPSALA. ^ back to Saxopeder. 
- - - - - - - - - - -

 

[53-56] Autopeder: [53] Pigg kyckling, artikel. [53-55] NV 5, test, tekn. fakta. [53] NV Autoped, foto. [53] Instr. bok NV5.

-----------------------[54] Mopedmarknaden i Sverige, NV Autoped. [55] Crescent Autoped. [56] Crescent Autoped 1117-8, tekn. data, foto.

[54-58] Saxopeder: [54-55] Saxoped 125, 1125. [56] 1125, teknisk data. Saxoped 1125 B, foto. [57] 1128, test.

-----------------------[58] Saxoped 1126 K (1126). [58] Saxoped 1129. [58] Saxoped 1135.

[59-65] Bruksmaskiner: [59-61] Saxoped 1134, 1134K Bronzino Foto, Saxoped 1142, 1143, 1149. [60] My 1134. [62] 1137, Simrishamn.

----------------------------[62-65] 1137 (921137), 1037 Sachs, 1153 HVA, 921137 Sachs / 921154 HVA (1144), 921137, 921137-1.

[59-60] Saxopeder: [59] Saxoped 1136. [59] Bill Nilsson: Sport 1139, TFA test. [60] 1136, 1138.

-----------------------[59-60] Sport 1139, Saxoped 1139, 1139 B. [60] Saxoped 1140, Saxoped 1140, Novemberkåsan, Sport 1140.

[61-62] Jetlinjen med Sachs: [61] Saxoped 1148, vykort. [61] 1149 + typ 2013. [61] Instruktionsbok 1149 -1151.

---------------------------------[61] 1151, 1151-1, photos. [62] Jet-Line: 1151, 1149, 1137. [62] 1149 Jetlinje. [62] 1151, photos.

[63-65] Jetlinjen med Husqvarna: [63] Jet-line 921173 - Vinn en Sport! [63] Nya Crescent motorn. [63-65] 921163, 921148-9.

-------------------[64] 921144, 921174, 921164 (921264). [65] 921175. HVA Exportmotor. [65] 921137, 921155, 921163, 921175, 921264.

 

 
 
N1     
                      
 

 

Crescent Sport 1139 Bj.59

Motor: Sachs

 

 

 

Adams

Crescent Saxoped 1139 Sport Bj.59

Motor: Sachs

 
 
N2   
            
 

 

Crescent Saxoped 1139, 1139 B  Bj.60

Motor: Sachs

     
 
M1a    
 1959   Crescent Sport 1139   [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.]
 
Tidningen REKORDs Motorvisning.   MOTORVISNING
 

Motor: Sachs 2-taktsmotor. Cylindervolym 48cc. Effekt 0 ,8. Kompression 6:1. 

Kraftöverföring: Väl inkapslad kedja. 3-växlad låda. 

Fjädring: Framfjädring av bottenlänktyp. Bakhjulsfjädring med underhållsfria gummielement. 

Utrustning: Styrlås på framgaffeln. Vindskydd av racertyp. TT- sadel. 

Bensintank: Rymmer 5 ,5 liter. 

Färger: Tvådelad madonnablå/ljusgrå eller orange/ljusgrå.  

Riktpris: 960 :-

 

 
   Sport 1139               
 
 
 
 
M1b  1959  
 1959   Crescent Saxoped 1139 Sport. 3-växlad SACHS motor.  
 

Adam Karlssons Crescent Saxoped 1139 Sport från 1959

Jag är 5:e ägaren Den andra ägaren var en gammal man som körde på den i många år med en ölback på pakethållaren. 

Den första ägaren vet jag inget om. Ägare 2 & 3 har ägt mopeden en kortare tid utan att direkt bruka den. När jag köpt den saknade den kedjeskydd, porthålskåpor, ramkåpa, mässingsemblem m.m. Jag har köpt till de saknade delarna som inte är nytillverkade utan gamla delar i ett fint skick.

Mopeden tillverkades ju bara 1959. Jag tror min är en tidig 59:a för det står tryckt 1.59 under hastighetsmätaren vilket betyder Januari 1959. Jag har även monteringsnummer 3900147. 39 betyder modell 1139 och 00147 borde vara den 147:e tillverkade i serien. Mopeden ska egentligen ha limpsadel samt vindskydd och dessa söker jag fortfarande. Det sitter fel stötdämpare på bak men de är så bekväma att jag nog tänker låta de sitta kvar. Motorn är en Sachs 3-växlad, handväxlad, fartvindskyld med trampstart. Självklart finns det en komplett verktygssats i verktygsfacket också.

 
 
 

 

 

 

 

 
 
M2a    
 1960    Crescent Saxoped Sport 1139, 1139 B.  
 
 

Saxoped 1139, 3-växlad. 

Saxoped 1139 B, 2-växlad