AB MASKINFABRIKEN REX - Halmstad.
 REX AB Maskinfabriken Rex, Halmstad. ^ back to REX 1958-66.   
- - - - - - - - - - -

 

[37-54]: [37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers. [54] REX Zündapped, test. [53-54] REX Vicoped, test.

[55-57]: [55-56] Rexoped Victoria-Zündapp. [56-57] Fleetline / Jubile. [57] Topper. [57] Fixline. [55-57] Crossline.

[58-66]: [58] Royal, Topper - Vict. MS 51. [59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx / Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Vict.

.............[61-63] Forward, Clubmaster, Standard - Villiers. [62-66] Sportmaster - Vict.

[64-68]: [64-68] Sachsmaster, City. [66] Sport, mopedtest i Motor. [66] Monza TT. [67] Tornado S.

[1973]: Comet, Racer, Cross.

[55-68]: [55-57] Scootoped, Transport scooter. [68] Lastmoped. [52-59] MC.

52-61] CSR - Cykel & Sporthandlarnas Bytesprislista. 

 

 Rex ROYAL & TOPPER 1958.    
 
N1        
                       
 

 

REX Royal reklam i veckotidning 1958

 

 

REX  Royal Bj.58  - Salong 58

Motor: Victoria MS 51

 

 

 

REX  Royal Bj.58

Motor: Victoria MS 51

 

 
N2      
            
 

 

REX Rexoped Topper, Bj.58

Motor: Victoria

 

 

NÅGRA Rexoped FINESSER 1958.

 

   
 
M1a    
 1958   Rex reklam i veckotidning.      
 
    
 
  STIL I STÅL          2- växlad 895 :-, 3- växlad 940 :-.  ( Riktpriser.)
 
       REXOPED Royal ..är årets vackraste moped med en teknisk utformning, som vunnit fackmannens fulla gillande.
 
                             
 Mopeden med den stronga tekniska utformningen !

 

● Synkroniserat fjädringssystem. Drivkedja med konstant spänning, helkapslat kedjeskydd.

● Helt vibrationsfri gång vid alla hastigheter.

● Lättstartad, accelerations snabba Victoria-motorn.

 

 
                   
 
AB MASKINFABRIKEN REX - Halmstad.
 
M1b    
 1958   Rexoped Royal      
 

Rexoped Royal levereras i två smakfulla 2-färgslackeringar, blått och gråbeige eller rött och gråbeige.

Utrustningen är i övrigt gedigen med förkromade fullnav, elektriskt signalhorn, dubbelt centralstöd m. m.

 

2-växlad Kr. 895: -

3-växlad Kr. 940: -

 

Ett vackert kapslat styre kröner Royal-mopeden. Det döljer regleringskablarna och ansluter sig på ett

smidigt sätt till den delvis inbyggda strålkastaren. Denna är dock justerbar i förhållande till styret för

inställning av strålkastarens ljusknippe. 

Det ligger ett helt års intensivt konstruktionsarbete bakom den nya Royal-modellen. Resultatet har

blivit något helt nytt, där dock prövade Rexkonstruktioner bildar grundstommen. Alla detaljer är noga

genomtänkta och endast det bästa har godtagits. Den färdiga produkten har testats av alla kategorier

mopedägare och det samlade omdömet har blivit: Bättre moped har vi aldrig kört.

 

 

 

Elegant och ändamålsenlig inklädnad ger ett utomordentligt vackert linjespel

åt mopeden. Alla vitala delar är direkt åtkomliga. 

 

De breda djupa skärmarna ansluter sig perfekt till mopedens linjer. 

 

Den nya bottenlänksgaffeln har lånat sin utformning från Rex-motorcyklarnas

erkända konstruktion. Gummibandsfjädringen ger ett ögonblickligt och mjukt utslag

och fjädringsvägen är lagom avpassad för största körkomfort. Konstruktionen ger

fullständig stadga i sidled. 

 

Bakhjulsfjädringen är en speciell Rex-konstruktion, som närmare beskrives på sid. 9.

 

Inkapslingen av bakkedjan är en värdefull konstruktionsdetalj. Kedjan löper tyst

och får sin livslängd flerdubblad. Hela det tvådelade skyddet kan avlägsnas på

ett ögonblick. 

 

Den breda bekväma sadeln har dyna av tjockt skumgummi. Den kan fällas uppåt-

framåt och frilägger därvid ett rymligt utrymme för verktyg. 

 

Den kraftiga pakethållaren är utförd så att en barnsadel av B. N. G. -modell direkt

kan anbringas på den. Den har dessutom ett lyfthandtag och en kraftig bygelfjäder. 

 

Royal-modellens 2-växlade Victoria-motor har ett nytt utväxlingsförhållande. 1:ans

växel är väsentligt högre än tidigare och blir därigenom en användbar accelerationsväxel. 

 

Ringdimensionen 23 X 2.25" är den bäst lämpade för svenska vägar. 

 

Trelleborgs Airtight-slangar eliminerar i hög grad pumpning och lufttryckskontroll.

 
M1c    
 1958

 

      
 

 

 

 
M2a  1958  
 1958

TOPPER

      [Topper 1957 ¤ Topper 1958.] 
 

2-växlad Kr. 825: -

3-växlad Kr. 870: -

I utrustningen ingår godkänt lås, luftpump, verktygssats, instruktionsbok,

2 utbytesmunstycken och elektriskt signalhorn.

Rexoped Topper 58 levereras i 3 olika lackeringar; KAKI-BRUNT, SILVERBLÅTT

och VIN-RÖTT, samtliga i kombination med beigegrått, vilken färg också

återkommer på handtag och sadel.

 

 

 

TOPPER har solid och sportig ram. Det kraftiga centralröret är en stabil ryggrad hos konstruktionen.

TOPPER har en utmärkt framgaffel med gummitorsionsfjädring. Se närmare sidan 9.

TOPPER har en bred och bekväm sadel av swingmodell. Den hållbara plasten hålles lätt ren med tvål och vatten.

TOPPER har en rymlig verktygskassett, som innehåller 2 utbytesmunstycken, instruktionsbok och erforderliga verktyg.

TOPPER har helkapslat kedjeskydd, som mångdubblar bakkedjans livslängd. Det är skrammelfritt och lätt delbart.

TOPPER har förvånande tyst gång, tack vare sinnrik dämpning av såväl insugning som utblåsning.

TOPPER har den världsberömda Victoria - motorn - nu bättre än någonsin.

TOPPER har "fullnav" i fram- och bakhjul med förkromade bromstrummor.

TOPPER har en stor 5.5 liters bensintank och reservvolym för c:a 5 mils körning.

TOPPER har idealisk hjulstorlek och kraftiga 23x2.25" däck. Airtight-slangarna fordra ett minimum av tillsyn.

TOPPER har ett tvåbent kraftigt stöd av motorcykelmodell.

 
M2b  09  
 1958   NÅGRA Rexoped FINESSER (sid 9.)      
 
 

 

Framgaffeln på Royal har samma konstruktion som den lyckade bottenlänksgaffeln på Rex-motorcyklarna. Fjädringen är mjuk, snabb och ljudlös och ger god sidstadga. Fram- och bakhjulsfjädringen är synkroniserad och Royal-modellen flyter fram över vägbanans ojämnheter.

Royal-modellens bakhjulsfjädring. Principen för Royal-modellens förnämliga avfjädring är följande. 

Motorn och bakgaffeln är sammanbyggda till en enhet, som är vridbart lagrad vid det kraftiga ramröret, omedelbart bakom motorn. Bakgaffelns båda fjäderben ombesörjer den egentliga fjädringen men pendelrörelsen dämpas mjukt och effektivt av gummibandsupphängningen omedelbart under bensintanken. I första hand har härmed ernåtts en långslagig bakhjulsfjädring, som ger en överraskande körkomfort och som håller bakhjulet i god kontakt med vägbanan. 

Men även andra stora fördelar har vunnits med konstruktionen. Bakhjulet har sålunda en stadga i sidled, som är ovanlig vid bakhjulsfjädring och drivkedjan får en konstant spänning, som icke påverkas av fjädringsrörelserna. Genom att motoraggregatet endast har en enda vridbar föreningspunkt med den övriga mopeden så försvinner motorvibrationerna helt. 

Framgaffeln på Topper  är försedd med gummitorsionsfjädring. Konstruktionen har samma fördelar som en bottenlänksfjädring men är dessutom lika stadig i sidled som en ofjädrad framgaffel. Fjädringen är ljudlös, självdämpande och obegränsat hållbar.

 

 

 

Fullnav med förkromade trummor finns på årets Rexoped-modeller. Stora bromsytor sörjer för snabb, kraftig och mjuk inbromsning.

Världsberömd mopedmotor. Årets Rexopeder ar alla försedda med Victoriamotorn i sitt allra senaste utförande. Bland örets modelländringar markes ett ändrat utväxlingsförhållande med höjd lågväxel, som gör 1:an till en utmärkt accelerationsväxel.

Dubbelnivåkran ger Rexopederna en bensinreserv, som är fullt tillräcklig för extra 45 mils körning. Bensinkranen är försedd med ett stort filter.

Bärhandtag finns på alla årets Rexopeder. Det har en riktig placering, som gör det lätt att transportera mopeden i trånga passager eller upp- och nedför trappor.

Tilläggspriser för Rexopeder

Hastighetsmätare VDO, avsedd att inbyggas i strålkastaren Kr. 36: -

Frontskydd per par, Topper Kr. 32: -, Royal Kr. 55: -