AB MASKINFABRIKEN REX - HALMSTAD.
 AB MASKINFABRIKEN REX - HALMSTAD.

^ back to REX main.  

- - - - - - - - - - -

[37-54]: [37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers. [54] REX Zündapped, test. [53-54] REX Vicoped, test.

[55-57]: [55-56] Rexoped Victoria-Zündapp. [56-57] Fleetline / Jubile. [57] Topper. [57] Fixline. [55-57] Crossline.

[58-66]: [58] Royal, Topper - Vict. MS 51. [59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx / Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Vict.

.............[61-63] Forward, Clubmaster, Standard - Villiers. [62-66] Sportmaster - Vict.

[64-68]: [64-68] Sachsmaster, City. [66] Sport, mopedtest i Motor. [66] Monza TT. [67] Tornado S.

[1973]: Comet, Racer, Cross.

[55-68]: [55-57] Scootoped, Transport scooter. [68] Lastmoped. [52-59] MC.

[52-61]: CSR - Cykel & Sporthandlarnas Bytesprislista. - REX main.

 

     
 
 
N2      
 
 

 

REX Comet Racer,  Bj.73

Motor: Sachs 50/3 KFS

 

 

REX Comet Cross,  Bj.73

Motor: Sachs 50/3 KFS

 

 

 

REX Comet,  Bj.73

Motor: Sachs 50/3 LFS

 

 
 
M2a    
 1973       
 

Ännu en sportmopednyhet från Rex, COMET RACER. 

En japaninspirerad modell som redan före introduceringen tycks bli 1973 års succé bland 15-åringarna. 

 

 

 

Tekniska data:  Motor: Sachs 50/3 KFS på 48 cc. Diameter/slaglängd: 38 mm/42 mm. Effekt: 1 hkr vid 3.600 v/min. Kompression: 7,6:1. Förgasare: Typ Bing 1./8.5/5. Tändsystem: Bosch. Tändstift: Bosch 175 T1 eller liknande. Kylsystem: Fartvind.

Växellåda: Sammanbyggd med motor - fotväxel med utväxlingsförhållande: I:ans växel 13,4/1, II:ans växel 8.1/1,

III:ans växel 5,43/1. Kedjedrev: fram 12 tands, bak40 tands.

 

Övriga specifikationer:  Bromsar och nav: Bromstrumma fram och bak Ø 130 mm, båda med stickaxlar. Bromsbelägg: 63 + 83 = 166 cm2. Däck: 21 x 2.75 av sport typ. Fälgar: Stål, förkromade. Skärmar: Rostfritt 17/0 stål. Ram: Kraftig modell av centralrörstyp. Fjädring: Fram, oljedämpad teleskopgaffel av motocrosstyp. Bak: svängarm med oljedämpare med utanpåliggande fjädrar. Bensintank: Rymd: 7.6 liter. Verktygskasett: Rymlig och inbyggd ramen. Strålkastare: 120 mm ljusöppning. Separat hastighetsmätare montage. Kedjeskydd motocrosstyp av blankpolerad aluminium. Styrlås inbyggt i styrhuvudet. Ovanliggande utblåsningsrör med värmeskydd. Pakethållare.

Färg: Gul.

 
M2b    
 1973       
 

Rex Sportmoped COMET CROSS det bästa som hänt på mopedfronten på länge. Sällan har en mopedmodell erhållit sådana lovord i fackpress. 1972 års sällsuccé bland sportmopeder. Rex samtliga sportmopeder är godkända av Svensk Bilprovning för ombyggnad och inregistrering till lätt motorcykel. Detta utan några nämnvärda ombyggnadsproblem då de ursprungligen är byggda som motorcyklar men för den svenska marknaden är försedda med mopedmotor.

 

 

 

Tekniska data: Motor: Sachs 50/3 KFS på 48 cc. Diameter/slaglängd: 38 mm/42 mm. Effekt: 1 hkr vid 3.600 v/min. Kompression: 7.6/1. Förgasare: Typ Bing 1./8.5/5. Tändsystem: Bosch. Tändstift: Bosch 175 T1 eller liknande.

Kylsystem: Fartvind. Växellåda: Sammanbyggd med motorn - fotväxel - med utväxlingstörhållande: l:ans växel 13,4/1, II:ans växel 8.1/1, III:ans växel 5.43/1. Kedjedrev: fram 12 tands, bak 40 tands.

 

Övriga specifikationer: Bromsar och nav: Bromstrumma fram och bak Ø 130 mm båda med stickaxlar. Bromsbelägg: 83 + 83 = 166 cm2 Däck 21 x 2,75 av sporttyp. Fälgar: Stål, förkromade. Skärmar: Rostfritt 17/0 stål.

Ram: Kraftig modell av centralrörstyp. Fjädring: Fram, fullhydraulisk teleskopgaffel av motocrosstyp, 140 mm fjädringsväg. Bak, svängarm med oljedämpade stötdämpare med utanpåliggande fjädrar. Bensintank: Rymd: 8,6 liter.

Inbyggt, låsbart förvaringsutrymme på tankens ovansida. Strålkastare: 120 mm ljusöppning. Separat hastighetsmätaremontage med plats för varvräknare. Verktygskassett: rymlig och inbyggd i ramen. Kedjeskydd: motocrosstyp av blankpolerad aluminium. Styrlås: inbyggt i styrhuvudet. Ovanliggande utblåsningsrör med värmeskydd. Pakethållare.

Färger: guldbrun, gul.

 
M2c    
 1973       
 

REX COMET, Rex verkligt robusta sportmoped är liksom Rex övriga mopeder byggd i samarbete med en av Europas största moped- och

mc- tillverkare - KTM i Österrike - känt bl. a. för sina framgångar i motocross och internationella sexdagars.

En enastående välbyggd och påkostad modell som är försedd med fläktkyld 3-växlad Sachsmotor med fotväxel. 

21" hjul med kraftiga fullnavsbromsar. Oljedämpade stötdämpare fram och bak. Helkapslat kedjeskydd.

Förkromade fälgar, bensintank och sidoplåt. Skärmar av rostfritt 17/0 stål.

 

 

 

Tekniska data: Motor: Sachs 50/3 LFS på 48 cc. Diameter/slaglängd: 38 mm/42 mm. Effekt: 1 hkr vid 3.600 v/min. 

Kompression: 7.6:1. Förgasare: Typ Bing 1/8.5/5. Tändsystem: Bosch. Tändstift: Bosch 175 T1 eller liknande.

Kylsystem: Fläkt.

Växellåda: Sammanbyggd med motorn - fotväxel - med utväxlingsförhållande: I:ans växel 13,4/1, II:ans växel 8.1/1, III:ans växel 5.43/1.

Kedjedrev: fram 12 tands, bak 40 tands.

 

Övrigt: Bromsar och nav: Bromstrumma fram Ø 130 mm, bak Ø 130 mm, båda med stickaxlar.

Bromsbelägg: 83 + 83 = 166 cm2. Däck: 21 X 2.75 av sporttyp. Fälgar: Stål, förkromade.

Ram: Äkta, kraftig vagg-typ. Fjädring: Fram oljedämpad teleskopgaffel av mc-modell, bak svängarm med olje dämpade stötdämpare med utanpåliggande fjädrar. Bensintank: Rymd 11.4 1. Extra stort tanklock. Förkromade tanksidor.

Strålkastare: 120 mm ljusöppning med inbyggd hastighetsmätare.

Verktygskasett: Rymlig och inbyggd i ramen.

Kedjeskydd: Helkapslat. Lätt demonterbart. Försett med inspektionslucka.

Styrlås: Inbyggt i styrhuvudet.

Färg: Guld.