AB MASKINFABRIKEN REX - Halmstad.
 REX AB Maskinfabriken Rex, Halmstad.  ^ back to REX 1958-66.   
- - - - - - - - - - -

 

[37-54]: [37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers. [54] REX Zündapped, test. [53-54] REX Vicoped, test.

[55-57]: [55-56] Rexoped Victoria-Zündapp. [56-57] Fleetline / Jubile. [57] Topper. [57] Fixline. [55-57] Crossline.

[58-66]: [58] Royal, Topper - Vict. MS 51. [59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx / Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Vict.

.............[61-63] Forward, Clubmaster, Standard - Villiers. [62-66] Sportmaster - Vict.

[64-68]: [64-68] Sachsmaster, City. [66] Sport, mopedtest i Motor. [66] Monza TT. [67] Tornado S.

[1973]: Comet, Racer, Cross.

[55-68]: [55-57] Scootoped, Transport scooter. [68] Lastmoped. [52-59] MC.

52-61] CSR - Cykel & Sporthandlarnas Bytesprislista.

 

       
 
N1      
               
 

 

REX Sportmaster Bj.62

Motor: Victoria

REX reklam i veckotidning.

 

 

REX Sportmaster 1962

 

   
N2      
           
 

 

REX 1963 cover.

 

 

 

REX Sportmaster Bj.63

Motor: Zweirad - Unions Victoria

 

 
 
N3      
 
 

 

REX Sportmaster   Bj.66

Motor: Victoria

 

 

 

 
 
M1a    
 1962   REX reklam i veckotidning.    
 

Ja, det riktigt, årets tre modeller med Villiers och Victoriamotor, 

                                                                         hand och fotväxel är de Bästa REX någonsin presenterat.

 
 
  
REX ska de va !  

Vilken busvass snigel!

 

REX Sportmaster 

Mopeden med den helvassa Victoriamotorn, de eleganta linjerna och den sobra lyxen. 

Bland de många finesserna kan man nämna den utomordentliga fjädringen med motor och bakgaffel sammanbyggda till en enhet - vilket också bidrar till att motorvibrationerna försvinner, det helkapslade kedjeskyddet för tystare kedjegång samt den verkligt bekväma körställningen. 

Förkromad pakethållare, djupa skärmar, kraftigt markstöd. 

 

 
 
 
 
 
     REX ska de va !                          REX ska de va !                      REX ska de va !               REX ska de va !        
 
M1b    
 1962   REX Sportmaster.    
 
 
 
M2a    
 1963       
 
 
 
M2b    
 1963   Rex Sportmaster. 1963 SportmasterClubmaster ● Standard.  
 

Samma lugna trygghet som fiskaren känner inför sina redskap och sina händers skicklighet, samma lugna tillit 

känner ägaren av Rex Sportmaster inför sin moped. Den är säker i alla väder - startar vid första kicken och går som ett urverk.

 
 
 

Rex Sportmaster har duplex-ramens stadga och en fint avvägd fjädring med svängchassi, som ger den dess goda

vägegenskaper. Den exakta och snabba fotväxeln ger den sportig karaktär och en rivig "acceleration".

Rex Sportmaster är topputrustad med hastighetsmätare, extra rymlig tank, förkromad pakethällare, stoppljus och

mycket annat. 5 års trafikförsäkring ingår i priset.

Rex Sportmaster finns i följande färger: Blått - Rött - Svart - Vitt.

Riktpris komplett kr 1.170:- + oms kr 74:90

 

  [Victoria motorguide.]
 

MOTORN i Rex Sportmaster är Zweirad-Unions senaste giv.

Den är utan tvekan den vassaste mopedmotorn, med en enastående effektkurva.

Fotväxeln, som är av mc-typ med automatiskt återgående växelspak, gör den extra rolig att köra. PROVKÖR!

 
 
 
 
M3a    
 1966   REX Sportmaster 1966Sachs Master ● SportmasterSport Monza TT .  
 

Sportmaster har liksom Volvo, VW - ja, varför inte Mercedes eller Rolls - undan för undan finslipats genom små detaljförbättringar

till den fulländade moped, som presenteras här. 

En sådan tillverkningspolitik innebär, att Din Sportmaster inte åldras så snabbt. Både bruksvärdet och andrahandsvärdet hålls uppe

och den blir maximalt driftsäker och billig att köra med. Sportmaster har dessutom mycket som ger mer-värde. 

 

Den sportiga helvassa Victoriamotorn.

Den funktionssäkra earlsgaffeln.

Det kraftiga markstödet.

Den förkromade pakethållaren.

De djupa skärmarna.

Den bekväma körställningen.

Den utomordentliga fjädringen.

Friheten från vibrationer.

Utrustningen är komplett och finishen i lyxklass.

Finns i färgerna: Blått - Rött - Kongobrunt - Grafitgrått. 

 

 
 

HELKAPSLAT KEDJESKYDD 

Den förnämliga inkapslingen av kedjan mångfaldigar dennas livslängd. Kedjan går också väsentligt tystare. Årets modeller har en inspektionslucka på kedjeskyddet som gör det lätt för Dig att kontrollera kedjans spänning och smörjninq. 

BAKHJULSFJÄDRINGEN

Har Du märkt hur fint Du åker på en Rex-moped? Förklaringen till de goda vägegenskaperna ligger i Rex speciella konstruktion av bakhjulsfjädringen. 

Motorn och bakgaffeln bildar en enhet, som är vridbart) lagrad vid det kraftiga ramröret, omedelbart bakom motorn. 

 

 

Bakgaffelns båda fjäderben ombesörjer den egentliga fjädringen men pendelrörelsen dämpas mjukt och effektivt av gummibandsupphängningen omedelbart under bensintanken. I första hand får Du här en långslagig bakhjulsfjädring som ger 

Dig den där f-l-y-t-a-n-d-e åkningen och som håller bakhjulet i god kontakt med vägbanan. Men Du har också andra stora fördelar av konstruktionen. Bakhjulet får god stadga i sidled och drivkedjan får en konstant spänning eftersom den inte påverkas av fjädringsrörelserna. 

Du får dessutom en vibrationsfri moped, eftersom motoraggregatet endast har en enda vridbar förbindelsepunkt med den övriga mopeden.