Special mopeder - Special built mopeds.
 REX Maskinfabriken Rex, Halmstad, Sverige. ^ back to picture reg. [Back/to Hilfsmotor main.]
- - - - - - - - - - - - -
 
 Rex mopeder        [More Rexopeder.] 
 
 
  

This page:

 

- REX Jloped 1952,

- Vicoped 1954

- Zündaped 1955.

- Artikel om "Ny" Zündappmotor.

   
 
 
 
 

 

Rex - Jloped - Maskinfabriken Rex, Halmstad, Sverige. - Motor: Jlo, Germany.

Som framgår av tillnamnet nyttjar även Rex den västtyska Jlo-motorn, som är nedbantad och alltså överdimensionerad för svenska förhållanden. Flerlamellclutch skänker mjuk start. Framgaffelstag som förstärkning och »motorcykeltank». Det finns också en Rex Vicoped med Vickys 2-växlade motor. 

Monteringssätt / drivningssätt: Vevpartiet / kedja.

48cc 0,63hp 29,8km/h 32kg  730.-

Rex Jloped R - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor JLO, drivrulle. 680 kr.

Rex Jloped K - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor JLO, kedjedrift. 750 kr.

Rex Vicoped - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor Victoria. Elutrustning. 770 kr. 

Rex Zündapped - Maskinfabriken Rex, Halmstad. Motor: Zündapp.

 

 1952 - Rex Jloped (Herrmodell)   Motor: JLO F 48, Germany.     Maskinfabriken Rex, Halmstad, Sverige. [Back/to: JLO F 48 - main.] 
 
 
 
 
 

 

Som framgår av tillnamnet nyttjar även Rex den västtyska Jlo-motorn, som är nedbantad och alltså överdimensionerad för svenska förhållanden. Flerlamellclutch skänker mjuk start. Framgaffelstag som förstärkning och »motorcykeltank». 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 1954 - Rex Vicoped med Victoriamotor.
 
  
 
 
 
 

REX 

Vicoped

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld Victoria motor, lågvarvig. Cylindern hårdkromad, diameter 38 mm, slaglängd 42 mm. 

Reglage: Vridhandtag för gas, drag handtag för handbroms och spak för dekompressionsventil ("pys") för höger hand.  Sammanbyggd koppling och växel av s. k. scootertyp med drag- och vrid- handtag, knappar för strålkastare och elektriskt signalhorn samt kortslutning av tändsystemet för vänster hand. 

Kraftöverföring och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kedja. Tvåväxlad låda med tystgående snedskurna drev. 

P r i s: 810: - kronor

 

 
 
 1955 - REX Zündapped. [Back/to: KM 48 at Zündapp.] 
 
  
 

REX Zündapped

Motor: 48 cc tvåtakts luftkyld Zündapp motor.  Cylindern hårdförkromad, diameter 38 mm, slaglängd 42 mm. 

Reglage: Vridhandtag för gas och och draghandtag för handbroms för höger hand. Kopplingshandtag och knappar för den elektriska utrustningen inberäknat signalhorn  och kortslutningsknapp för motorn för vänster hand. 

Kraftöverföring och växlar: Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. 

Pris: 790:- kronor.

 

 
 
 
  
 
 
 
    
 Artikel om: Zündapp gör ny mopedmotor !
 
 
 
      Zündapp gör ny mopedmotor !

 

På Zündappfabriken är man mycket förvånad över att svenskarna i så hög grad föredrar tvåväxlade mopeder. 

Det förhållandet har även avspeglat sig i Rexfabrikens statistik: Trots Zündapp motorns enkelhet i manövreringen och stora backtagningsförmåga vägde de tvåväxlade Vicopederna över i försäljningen. Särskilt markant var detta stockholmstrakten. 

Zündapp har nu tagit fasta på den svenska publikens fordringar på tvåväxlade mopeder men samtidigt ytterligare förbättrat den gamla enväxlade 48-kubikarens redan förut ypperliga effektkurva. Den nya motorn är på 50 cc och ger toppeffekt redan vid 20- 22 km/tim. Den har liksom den gamla modellen utanpåliggande koppling med de fördelar som lättåtkomlighet, kylning och god verkningsgrad ger. 

Den nya 50-kubikaren har redan börjat levereras i enväxlat utförande. Den tvåväxlade motorn kommer framåt sommaren 1955. Den har planetväxel, in byggda trampor (med cykelutväxling), singelkedja, dragstångsbroms och scooterväxelhandtag. Kickstart med tramporna är möjlig. 

Det är ingenjör Bengt Furugård på AB Motor-Kraft i Stockholm, som lämnar oss de sensationella mopednyheterna. Från Zündapp fabriken meddelas vidare: Produktionen av mopedmotorer nu är en motor var 33:e sekund.