AB MASKINFABRIKEN REX - Halmstad.
 REX AB Maskinfabriken Rex, Halmstad. ^ back to REX 1958-66.   
- - - - - - - - - - -

 

[37-54]: [37] REX-MC Midget M 45, motor Villiers. [54] REX Zündapped, test. [53-54] REX Vicoped, test.

[55-57]: [55-56] Rexoped Victoria-Zündapp. [56-57] Fleetline / Jubile. [57] Topper. [57] Fixline. [55-57] Crossline.

[58-66]: [58] Royal, Topper - Vict. MS 51. [59] Rexoped Favorit, Favorit Lyx / Royal, Royal Lyx, Royal Sport - Vict.

.............[61-63] Forward, Clubmaster, Standard - Villiers. [62-66] Sportmaster - Vict.

[64-68]: [64-68] Sachsmaster, City. [66] Sport, mopedtest i Motor. [66] Monza TT. [67] Tornado S.

[1973]: Comet, Racer, Cross.

[55-68]: [55-57] Scootoped, Transport scooter. [68] Lastmoped. [52-59] MC.

52-61] CSR - Cykel & Sporthandlarnas Bytesprislista.

 

   
 
N1            
                       
 

 

REX Rexoped Villiers Lyx Bj.60-61

REX Rexoped Villiers Max Bj.61-61

Motor: Villiers Mark 3K

 

Villiers 3K motor.

 

 

REX Rexoped Forward  Bj.61 

Motor: Villiers Mark 3K/1

 

 
N2     
     
 

 

REX Stil-, Clubmaster Bj.62-63

Motor: Villiers Mark 3K/1

 

 

REX Clubmaster Bj.62

Motor: Villiers Mark 3K/1

 

   
 
N3     
              
 

 

REX Clubmaster Bj.63

Motor: Villiers Mark 3K/1

 

 

REX Standard Bj.63

Motor: Villiers Mark 3K/1

 

 

Villiers 3K/1 motorn.

● Kickstart, fotväxel.

 

 
 
M1a    
 1960-61       
 

REX Rexoped Villiers Lyx Bj.60-61

REX Rexoped Villiers Max Bj.61-61

Motor: Villiers Mark 3K

 

   
 
M1b    
 1961-62       
 

REXOPED FORWARD med  Villiers Mark 3K/1 motor.   

Mopeden som är ett strå vassare med urstark Villiers-motor, fotväxel,

kickstart av mc-typ, stoppljus, swingchassifjädring och mycket annat. 

 

 

 
 
               AB Maskinfabriken Rex, Halmstad.
 
M2a    
 1962-63       
 

Rex Stilmaster, Rex Clubmaster med Villiers Mark 3K/1 motor.    

Specialtillverkad för svenska förhållanden.

 

 

 

 
            AB Maskinfabriken Rex, Halmstad.
 
M2b  REKORD  
 1962   REX Clubmaster i tidningen REKORD.    [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.] 
 

Motor: Tvåtakts Villiers motor. Cylindervolym 48 cc. 

Specialtillverkad för svenska förhållanden. Automatisk startchoke och flottörnedtryckare. Effekt 1hk. 

Kraftöverföring: 2- växlad motor manövreras med fotväxel. Helkapslat kedjeskydd. 

Fjädring: Fram: bottenlänksgaffel, breda dubbelsidigt lagrade bottenlänkar. Bak: Motor och bakgaffel sammanbyggda till en enhet som är vridbart lagrad vid ramröret, gummibandsupphängning. 

Utrustning: Stoppljus matat av separat generatorlindning. 

Hastighetsmätare och frontskydd mot tillägg. 

 

Färger: Standard: rött, blått eller svart. Riktpris: 1. 115:- + oms 70.10.

Tillverkare: AB Maskinfabriken Rex, Halmstad.

 

       
 
                           i    
 
M3a    
 1963   REX Clubmaster, Standard, Villiers - motor 1963Sportmaster ● ClubmasterStandard.  
 
 Några finesser på årets REX-mopeder.
 

 

REX Clubmaster är försedd med Villiers mopedmotor från Englands och världens största fabrik för tvåtaktsmotorer. 

Clubmaster har samma förstklassiga utrustning som Sportmaster-modellen. Den är 2-växlad med en synnerligen lättmanövrerad fotväxel. En fin detalj på nya Clubmaster är startknappen som både påverkar startautomaten och flödarknappen. Den gör Villiers-motorn lättstartad även i strängaste kyla. 

Standardfärger: Blått-Rött-Svart-Vitt Riktpris inkl. hastighetsmätare kr 1.150:- + oms kr 73:60

 

 

REX STANDARD är en prisbillig modell med handväxlad Villiers-motor med 2 växlar. Den har en gedigen utrustning och har samma goda fjädring och vägegenskaper som övriga Rex-mopeder. Standardfärger: Blått eller Rött

Riktpris kr 990:- + oms kr 63:40

För hastighetsmätare tillkommer kr 30:- 

+ oms kr 1 :95

 
 
 
M3b  Villiers  
 1963   Villiers    Engines ( All marks, to V.). 
 

Villiers-motorn är specialtillverkad för Sverige och Rex. Förgasaren har både automatisk startchoke och flottörnedtryckare, något som gör den lättstartad även i vintrigaste kyla. 

Generatorn har särskilda lindningar för strålkastaren, baklyktan och stoppljuset och ger därför fullgod belysning under alla körförhållanden. Motorns höga effekt ger ---rivigacceleration och den är backstark i särklass. 

Den har Villiers-kvalitet!        

 

BAKHJULSFJÄDRINGEN

Hemligheten med den utomordentliga åkkomforten hos Rex-mopeder ligger i "Rex" speciella anordning för bakhjulsfjädringen. Motorn och bakgaffeln är sammanbyggda till en enhet, som är vridbart lagrad vid det kraftiga ramröret, omedelbart bakom motorn. Bakgaffelns båda fjäderben ombesörjer den egentliga fjädringen men pendelrörelsen dämpas mjukt och effektivt av gummibandsupphängningen omedelbart under bensintanken. I första hand har härmed ernåtts en långslagig bakhjulsfjädring, som ger en överraskande körkomfort och som håller bakhjulet i god kontakt med vägbanan. 

 

Men även andra stora fördelar har vunnits med konstruktionen. Bakhjulet har sålunda en stadga i sidled, som är ovanlig vid bakhjulsfjädring och drivkedjan får en konstant spänning, som icke påverkas av fjädringsrörelserna. Genom att motoraggregatet endast har en enda vridbar föreningspunkt med den övriga mopeden försvinner motorvibrationerna helt. 

 

HELKAPSLAT KEDJESKYDD

Den förnämliga inkapslingen av bakkedjan mångfaldigar dennas livslängd. Kedjan går också väsentligt tystare. Det är några få ögonblicks verk att avlägsna skyddet, så att kedjan i sin helhet blir åtkomlig för inspektion. 

 

BOTTENLÄNKSGAFFEL

Framgaffelns gummibandfjädring reagerar blixtsnabbt, mjukt och ljudlöst för vägbanans minsta ojämnheter. De breda, dubbelsidigt lagrade bottenlänkarna ger perfekt sidstadga åt framhjulet.

 

VERKTYGSKASSETTER

Alla årets Rex-mopeder har inbyggda, rymliga verktygskasetter, som är bekvämt åtkomliga under sadlarna.

 

STOPPLJUSET

Även om lagen inte kräver stoppljus på en moped så är det dock en värdefull utrustningsdetalj i trafiksäkerhetens tjänst. Ljuseffekten är lika tillfredsställande i dagsljus som i mörker. Stoppljuset matas av en separat generatorlindning och det är standard på Rex Sportmaster och Clubmaster.