Transportfordon: Nyman - Crescent - MBC - Norsjö.
 NV - Crescent - MCB  ^ back to NV & Crescent transportmopeds.
- - - - - - - - - - -

NV electrical MC 1941-43. Hybrid 1948.

Flak mopeder: [56-58] 1197 (S). [58-62] Express (S). [58] 1210 (S). [59] England (S). [66-70] 1193 (H), 1194 (S).

-----------------[68] 1194 (S). [77] 1189, 1199 (S). [79] 1189, 1199 (S). [56-80] Koster island. [58-80] Photos, lawnmovers.

-----------------[85] Norway (S). (S) Sachs. (H) Husqvarna motor.

Paket mopeder: [55-58] 1130 (Nymans). [59] 1130, 1131, 1133. [60-70] 1142, 1143 Saxoped. MCB 921142. MCB 1159. Post moped.

Odd vehicles: [17] Motoriserad spark. [51] Modellflygplan, världens flygbolag. [56] Ragne Invalid. [54] G.J.G -Special. [56] Ski moped.

- Nyman & Crescent main. - Transport vehicles main. - Norsjö Mek. Verkstads AB Forshaga.: Packy.

 CRESCENT Express 1958 o. 1962.  
 
 
     
 
   
                                                     Crescent Express  Bj.58                                         Crescent Express  Bj.62
 
 
 1958 - Crescent Express
 
 
 

 Den nya stora transportmopeden från Nymans

                                             kör hem ökad vinst åt Er                          

Att minska transportkostnaderna är för varje köpman ett självklart led 

i den sparsamhet som gör affären verkligt lönande. 

NYMANS nya transportmoped har visat sig ytterst lämplig som ersättare för en dyrbar bil - 

och som komplement där en bil verkligen behövs.  

Nymanbolagen är specialister på mopeder - därför kan Ni vara fullständigt säker på att 

Crescent Express kommer att motsvara alla Era fordringar på kvalitet, kapacitet och tillförlitlighet.

 

 

 
 
 
 
 

Crescent Express är den efterlängtade, större transportmopeden som lastar ända upp till 150 kg. 

 

Ingen skatt eller försäkringskostnad. 

 

Mopeden är körkortsfri och bränslekostnaden

understiger  2 öre per km. 

 

Den ettriga, pålitliga, 3- växlade,  50 cc Sachs-motorn ger Crescent EXPRESS den jämna och säkra gång som kännetecknar alla NYMANS mopeder. Det väl till tagna impregnerade flaket på 92x95 cm ger god plats för även mycket skrymmande gods. 

Crescent EXPRESS är även försedd med trumbroms väl avvägt fjädrings system, skivbromsar på framhjulen. 

Framhjul 4x8". 

Bakhjul 23x2,25". 

         

CRESCENT EXPRESS

Nya framhjulsupphängning är av helt ny konstruktion med svängningscentrum 

bakom framhjulen, vilket gör att kursstabilitet och styregenskaper bibehålles 

även då mopeden är är fullt belastad. Blir också kursstabilare tack vare att hjulstället är upphängt så att mopeden skjuter framhjulen.

Båda framhjulen har expanderande trumbromsar som manövreras med pedalerna. Handbromsen verkar på bakhjulet och fungerar även som parkeringsbroms. Bromsarna motsvarar helt de fordringar som ställs på en tungt lastad transportmoped. 

Crescent Express är utrustad med högeffektiv framhjulsfjädring.  Fjädrarna är av gummi vilket ger låg vikt, inget underhåll och inga reparationer. Gummit har dessutom en effektiv egen dämpning. 

 

Motorn på Crescent Express är Sachs fläktkylda 50 kubikare med 3 växlar. Crescent Express är den enda transportmopeden i marknaden som är utrustad med Norrlandsväxel, d.v.s. ettan är mycket låg. Dragkraften på bakhjulet blir härigenom 10 kg större än på någon annan lastmoped! 

 
 
 
 
 1962 - Crescent EXPRESS transport moped. [More Express 1962.]