NYMANBOLAGEN AB, Uppsala.
 NYMANBOLAGEN AB, Uppsala.                                 MORGONDAGENS MOPED! mod. 2000 ^ back to 2000.  
- - - - - - - - - - - - -

[54-57] Mopedskoter: [55] 1145. NV Marin utombordsmotor. [56] 1145, Danish Crescent & Olympic with BFC engine. [56] Instruktionsbok.

[56-58] 2000, 2000 S: [56] Världspremiär. [56] Tek. data, vykort.] [57] Tidn. FART provkör.] [58] 4-miljonte fordonet för Nymans. Export.

[59-62] Mopedskoter: [55] Mopeden, ett fordon för alla. [59] 2000, 2000 S, Billingsfors. [60-61] 2011, 2011, 2013. [62-64] 2013.

[57-62] Export of Nymans mopeds, mopedskoters: Denmark, England, Finland, Holland, Germany, Kuwait, New Zeeland, Norge and USA.

[55-56] Scooters: [55] NV Hobby 75cc. Anders NV 70.] [56] NV 70-72 Hobby. TfA-test. Nossebro. [56] NV 80 Progress 175cc. Choklad Guide.

 

- SKOTERS main. - NV & Crescent main. - Sjö, båtmotor, trädgård o. skog. - Customized.

 1957   []
 
N2       
 

FART 

flickan 1957

 

The lady's got cramp after trying to kick-start a no-good engine. 

                              
 

 

FART provkör 2000  Bj.57

 

 

FART flickan 1957.

The lady's got cramp after trying

to kick-start a no-good engine. 

 

 

Mode modellen 2000  Bj.57

Motor; Sachs 2 or 3 gear

 
M2a  1957   NYMANS Mod. 2000
 1957   FART  provkör   CRESCENT 2000 - morgondagens moped.     [Test guide.] 
 

 

 FART  provkör   CRESCENT 2000 

 

 

 FART  provkör   CRESCENT 2000 

 

 

 FART  provkör   CRESCENT 2000 

 

CRESCENT 2000 introducerades av Nymanbolagen redan förra året men är fortfarande morgondagens moped. 

Formgivningen är strängt futuristisk, men så hade mopeden också under konstruktionen arbetsnamnet 

"Månraketen". Under det vackra skalet döljer sig rätt mycket avancerat mopedtänkande  - allt som allt skall Crescent 2000 placeras i mopedernas lyxklass.

 

CRESCENT 2000 was introduced by the Nyman company already last year but is still: A moped of the future. The design is futuristic and during the development of the model it was called " Moon rocket". Under the beautiful cover we find very advanced "moped thinking" - in all, Crescent 2000 should be described as a luxury model.

 

 

Owner: P. Blomberg

 

 

 

MOTORN är av Fichtel & Sachs välkända tillverkning. Innermåtten är 38/42 mm, och det räcker precis till 47 cc. 0,8 hk tas ut vid 4.000 varv/min. och kompressionsförhållandet är 6:1. Tyvärr visade det provkörda exemplaret upp vissa startsvårigheter, men temperaturen utomhus var synnerligen låg under den aktuella tiden. Efter riklig flödning av förgasaren kickades motorn igång med pedalerna, men sedan ville den gärna stanna - det räckte emellertid med någon sekunds flödning med motorn igång för att den skulle hämta sig. Man får alltså inte ge för mycket gas när motorn är kall, då öppnas den automatiska choken som påverkas av dels flödarknappen, för återgång dels trotteln. 

 

VÄXELLÅDAN är byggd i block med motorn och tvåväxlad. Växelföraren manövreras med vridbart kopplingshandtag a`la scooter, en konstruktion som nu blivit allmän när det gäller flerväxlade mopeder. Växlarna är lätta att lägga i och ur, och man uppskattar att handtaget inte behöver vridas så att handställningen blir onaturlig. 

 

KOPPLINGEN är torr och flerskivig samt fungerar oklanderligt. 

 

FJÄDRINGEN har mycket avancerad karaktär. Bakhjulet är upphängt i svängarmar och framhjulet i bottenlänkgaffel, och de fjädrande elementen består av underhållsfria gummiblock. Det är faktiskt svårt att ge ett koncist omdöme om en mopeds fjädring då hastigheten är så låg - men Crescent 2000 sväljer alla ojämnheter och känns inte sladdrig. 

 

BROMSARNA är av yppersta klass fast av konventionell trumtyp. Trummornas diameter är 12 cm bak och 9 cm fram, motsvarande friktionsytor är 32 resp. 50 cm2, alltså tillsammans 82 cm2 som är mycket mer än tillräckligt vid upp till 150- 175 kg fordons vikt och 30 km/t. 

 

RAMEN är av centralrörstyp med påmonterat karossen, fasthållet av fyra bultar.

 

KAROSSERIET är mycket linjerent men ger god resonans åt motorvibrationerna. De förskönande kromlisterna vibrerar också. Det låsbara utrymmet under den mjuka sadeln, avsett för verktyg och småpaket är en finess som kommer att uppskattas. Bensintanken är framdragen framför framgaffeln och övergår direkt i strålkastaren, som alltså inte följer framhjulet.

 

ELEKTRISKA ANLÄGGNINGEN är av Boschs tillverkning på 6 V och 17 W. 

Svänghjulsmagnet med uttag för belysning och horn. 

 

INTE BRA: De kraftiga vibrationerna. 

 

BRA: Det smutsskyddande karosseriet och ytfinishen.  

 

ALLMÄNT OMDÖME: En lyxmoped i bruksklass.

 
 

TEKNISK DATA. Motor: 47 cc Fichtel & Sachs, 0,8 hk vid 4 000 v/min. - Innermått 38/42 mm. Kompression 6:1. 

Förgasare: Bing 1/10. Elektriskt System: Svänghjulsmagnet med tändspole och belysningspole. 

Koppling: Flerskivig lamell koppling. Växellåda: Tvåväxlad. Belysning: Strålkastare 6 V 15 W, bak 6-10 V 0,05 amp. 

Tillverkare: Nymanbolagen AB, Uppsala.   Pris 950:-         

 

  FART  provkörde   CRESCENT 2000  - morgondagens moped IDAG!

 
M2b     NYMANS Mod. 2000
 1957  Mode modellen.....      
 
 
 
 

 

 

Mode modellen 

CRESCENT 2000 

Med SACHS- motor

 

CRESCENT 2000 - mopeden som är före sin tid - en lättkörd och bekväm moped.

Två- eller tre växlad tystgående Sachsmotor.

Fram- och bakhjulsfjädring, bekväm skumgummisadel och  låssbart bagagefack, kraftiga bromsar, stabilt sidostöd och packningshållare.

 

MORGONDAGENS MOPED. 

Mjuka, svepande linjer, färger valda med tanke på vårens och sommarens mode.

Djupa skärmar som skyddar mot vägstänk, flytande stötfri gång och driftsäker, lättskött Sachsmotor  moped?

- vad mer kan Ni önska Er av en Crescent 2000  - morgondagens moped har allt Ni begär, ger mer än Ni anar.

CRESCENT MOPEDER lätta att köra - svåra att höra.    

NYMANS UPPSALA 

 

 
 
 
NYMANS Mod. 2000