Det har blivit svårare och mer
ansvarskrävande att vara mopedägare. Sedan ett par år finns det
en alldeles speciell mopedförordning. Hur många av landets
ungefär 750.000 mopedägare känner till detta? Och om de gör det,
hur många känner till förordningens innebörd?
Av HANS-ÅKE KLINGSE Foto Jan
Ehnemark. Artikeln utarbetad i samarbete med
Olof Gråberg, chef för
Stockholmspolisens trafikkommando (som bland annat sköter
speciell övervakning av mopeder).
Det ställs således större
fordringar på mopedägarna. Kanske främst av den orsaken att det stora antalet mopedåkare på våra vägar också satt alltför tydliga spår i olycksstatistiken. Förr var mopeden en cykel med påhängsmotor - det fanns lagar för dem också - men se'n 1 juli 1961 betraktas mopeden i många avseenden som en lätt motorcykel, och på en sådan har man större krav från flera synpunkter.
Paragrafer och förordningar är
för det stora flertalet en alltför
hårdsmält litteratur, och Teknikens Värld skall därför försöka att i populärform tyda bestämmelserna.
Har man inte fyllt 15 år får
man inte köra moped. Åldersgränsen är absolut. Detta betyder
att man inte heller får övningsköra före fyllda femton. Inte ens
på privat område eller inhägnat
s. k. tävlingsområde (om det nu
finns sådana för mopeder). Trafikförsäkring är numera obligatorisk. Försäkringsbeviset skall
finnas med vid åkning. På nya mopeder finns det ofta fastsatt på t.ex. bakre stänkskärmen. Vid
köp av begagnad moped bör man
se till att försäkringen
fortfarande är giltig. Om så inte är fallet måste fordonet genomgå särskild
besiktning vid Statens bilinspektion innan man får ut försäkringsbrevet. Förutom försäkringsbevis
fordras också att man har namnskylt och typbeteckningsplåt på
mopeden.
ABSOLUT HASTIGHET
En fullt utrustad moped får inte
väga mer än 75 kilo (invalidmoped 100 kilo). Högsta tillåtna
cylindervolym är 50 kubikcentimeter. Den tillåtna högsta effektgränsen. som förut var 0,8 hästar,
är inte längre spikad. Den bedöms från fall till fall med utgångspunkt från motorns effektkurva. Högsta tillåtna hastighet
är dock fortfarande 30 km/t. Siffran gäller den konstruktiva hastigheten, alltså den hastighet mopeden är konstruerad för att göra på slät väg. Det är alltså inte
olagligt - att köra fortare i
exempelvis en utförsbacke. Detta
gäller naturligtvis endast om man inte
gjort några ändringar som gör att uppgifterna i besiktningsinstrumentet inte stämmer. Har man i god tro köpt en ny moped av en
försäljare kan man heller inte
ställas till ansvar om mopeden vid
en kontroll skulle visa sig göra
otillåtet hög fart. Då blir
tillverkaren ansvarig om fordonet inte stämmer med typbesiktningen, som
skett hos Statens provningsanstalt
och godkänts av Väg och vatten.
De bestämmelser som nu finns i
mopedförordningen gäller till
skillnad från tidigare mopedkungörelser fordonet i sin helhet. Förut fanns bestämmelser endast
för motorn. Fordonet i övrigt behandlades som cykel. Mopeden betraktas nu som en enhet, en lätt mc. Detta ställer större krav
på förare och utrustning. Bl.a.
innebär bestämmelserna att en
mopedförare kan dömas för rattfylleri och rattonykterhet, precis
som vilken annan motorfordonsförare som helst.
PASSAGERARE
Trots att mopeden betraktas som
en lätt mc är dess plats i
trafiken underligt nog 1 regel på cykel-banan (lokala undantag är vanliga). Motorväg är förbjudet område för moped. Mopedisterna kläms mellan två sköldar. De har
samma ansvar som andra förare
av motorfordon men inte alltid
deras rättigheter.
Man får ta passagerare på moped. Då måste man ha fyllt arton.
Man kan ta ett barn som inte
fyllt tio, eller två barn som inte
fyllt sex år. Men i båda fallen
måste man ha ekerskydd och ordentliga sitsar. Det märkliga är att man inte får ta den allra
minsta lilla passagerare på en
lätt mc. Lika inkonsekventa är bestämmelserna när det gäller bromssystemen på de båda fordonen. Mopeden skall ha två av varandra oberoende bromsar. För
den lätta motorcykeln räcker det
med en broms.
TRIMNING
Gör man ändringar på mopeden så att den konstruktiva hastigheten blir över 30 km/tim. fordras körkort. Den skall då också registreras och skattas. Bryter en mopedist mot detta rapporteras han för att ha kört oregistrerad,
oskattad lätt mc utan att ha körkort (olovlig körning). Straffet
torde röra sig om 30 dagsböter.
Han måste dessutom vänta två år
på lämplighetsintyg för körkort.
Om mopedföraren inte fyllt 21 år
straffas föräldrar eller förmyndare om de inte gjort vad de borde för att förhindra brottet. Även
här blir det dagsböter (i värsta
fall kan t.o.m. körkortsindragning
bli aktuell). En arbetsgivare blir
ansvarig på liknande sätt om han
låter en underårig köra firmans
moped.
Trots riskerna och de minst sagt
kännbara straffen är trimningsbrotten tyvärr ganska vanliga.
Trafikpolisen i Stockholm beslagtog sommaren 1962 ungefär 375
cylindrar, förgasare, ställbara
munstycken och kedjedrev. Vid en
kontroll som varade drygt en
timme rapporterades ett 30-tal
mopedister för straffbara ändringar. De vanligaste straffbara ändringarna är utbyte av förgasare,
bearbetning av insug, ändring av
utväxling samt åverkan på kolv
och topp för att höja hastigheten.
Naturligtvis får man hålla sin
moped i trim genom sotning och
rengöring av motorn samt justeringar. Bara den inte avviker från
sin ursprungliga form. Utbyte av slitna delar får naturligtvis
också ske, men se då till att det verkligen blir originaldelar och inte olagliga trimningsdelar.
ANNONSERNA FARLIGA
Tyvärr ser man i tidningarna
annonsörer som lockar med trimningsråd, racerkolvar, specialcylindrar och andra tillbehör som
egentligen är avsedda för motorcyklar. Annonserna vädjar ofta
till ungdom som inte känner till
trafiklagstiftningen på detta område och inte heller följderna av att använda förbjudna delar i sina
mopeder. Det är inte olagligt att
annonsera ut eller sälja sådana
delar, men det är förbjudet att
använda dem på en moped. En del annonsörer nämner visserligen
att delarna endast får användas på
»tävlingsbanor» men kan på förfrågan inte hänvisa till någon
sådan för mopeder. Tänk på vad
en annons av detta slag kan leda
till! Dryga dagsböter för olovlig körning, frihetsstraff för grov olovlig körning och det kanske tråkigaste för en ung motorbiten grabb - inget körkort vid arton
år.
I NÄSTA NUMMER
kommer andra delen i Teknikens Världs serie för
mopedister: Konsten att köra in en moped på rätt sätt.
Trimma moppen max...
skoja bara.
PUSSLA MED BIL
VINN 5 MOPEDER I NÄSTA NUMMER! |