NYMANBOLAGEN AB, Uppsala.
  NYMANBOLAGEN AB, Uppsala. ^ back to 2000.
- - - - - - - - - - -

[54-57] Mopedskoter: [55] 1145. NV Marin utombordsmotor. [56] 1145, Danish Crescent & Olympic with BFC engine. [56] Instruktionsbok.

[56-58] 2000, 2000 S: [56] Världspremiär. [56] Tek. data, vykort.] [57] Tidn. FART provkör.] [58] 4-miljonte fordonet för Nymans. Export.

[59-62] Mopedskoter: [55] Mopeden, ett fordon för alla. [59] 2000, 2000 S, Billingsfors. [60-61] 2011, 2011, 2013. [62-64] 2013.

[57-62] Export of Nymans mopeds, mopedskoters: Denmark, England, Finland, Holland, Germany, Kuwait, New Zeeland, Norge and USA.

[55-56] Scooters: [55] NV Hobby 75cc. Anders NV 70.] [56] NV 70-72 Hobby. TfA-test. Nossebro. [56] NV 80 Progress 175cc. Choklad Guide.

 

- SKOTERS main. - NV & Crescent main. - Sjö, båtmotor, trädgård o. skog. - Customized.

   
 
 
 
      
  4-miljone fordonet för Nymans.           Crescent 2000 - 2000S.                                         Crescent 2000 i original skick.
  
 
                 
  Crescent 2000 in New Zealand.                         Crescent (CAMOL) 2000 (NZ).               Kontinentala exklusiva linjer.      Salong 1958.
 
 
 1958 - Nymans 70-årsjubileum. NYMANS Mod. 2000
 

28 februari 1958 (månaden innan firade Nymans 70-årsjubileum). 

Det 4-miljonte fordonet från Nymans Verkstäder, en mopedskoter Crescent 2000 S. Föraren är Nymans direktörs dotter Gunilla. (t.h. om mopeden: Dir Gustav Grahn.) Detta exemplar av den nya mopedskotern Crescent 2000 S med fläktkyld två- eller treväxlad Sachs-motor på 50 cc är det 4.000.000 fordonet som lagom till Nymanbolagens 70-årsiubileum lämnade sammansättningsbandet. Priset är 1 085 respektive 1130 kr. Högste chefen Gustaf Grahn har all anledning se nöjd ut. Det imponerande produktionsrekordet säger också en del om hurpass populära tvåhjulingarna är på den svenska marknaden.

 

 

 

 

 

 

 

The driver of the moped is the daughter of Md. Gustav Grahn, Gunilla. This new mopedskoter a Crescent 2000 S with fan chilled 2 (or 3) geared Sachs engine on 50cc is the 4.000.000 vehicle to leave the NYMANBOLAGEN´s assembly line, just in time for the 70 years jubilee. The managing director Gustaf Grahn have a good reason to  bee pleased. The impressive sales figures tells us how popular the two wheelers are on the Swedish market.

 
 
 1958 - Crescent 2000. Crescent 2000 S.  4 miljoner fordon har Nymanbolagen i Uppsala hittills tillverkat.      NYMANS Mod. 2000
 
 
 

4 miljoner fordon har Nymanbolagen i Uppsala hittills tillverkat. Det är en ansenlig mängd och en siffra som ingen annan fordonsfabrik i Norden ens kommer i närheten av. Det var 1888, alltså för jämnt 70 år sedan, som tillverkningen började. 

Erfarenheten från 70 år och 4 miljoner fordon är en utomordentligt stark garanti för högsta kvalitet. Kvaliteten är också ledmärket för produktionen hos Nymans.

Tillverkningen sker efter de högmodernaste principer och med hjälp av skickliga yrkesmän, av vilka många är släktens tredje generation inom företaget. 

Som en extra säkerhet genomgår varje cykel dessutom 1417 olika kontroller, en moped ännu fler, innan den lämnar Nymans. Yrkesskickligheten, de moderna maskinerna, den stränga kontrollen, den samlade erfarenheten från 70 år och 4 miljoner fordon är en extra Nymansgaranti utöver den ettåriga fabriks garantin på cyklar och de sex månadernas fabriksgaranti som lämnas på mopeder.

   

Crescent 2000 Morgondagens moped, Crescent 2000, kan nu er hållas med en två- eller treväxlad version av den världsberömda 50 cc Sachsmotorn. 

En ny fartfylld dekor har ytterligare förskönat denna stilledare bland mopeder. Den strömlinjeformade inkapslingen och den extra breda framskärmen ger ett effektivt skydd mot stänk och smuts. Strålkastaren är inbyggd bränsletanken och kan justeras, precis som på en bil. 

Crescent 2000 har en mjuk, bred skumgummisits och är låg och bekväm, man når utan svårighet ned till marken med båda fötterna, och både fram- och bak hjulen har effektiv och behaglig fjädring. Under sadeln finns ett extra Stort, låsbart bagageutrymme. Styrlås på framgaffeln, kraftigt dimensionerat baklyse, sidostöd och helt inbyggda kablar. Finns i kromgul, polarblå samt tvådelad grå/röd lackering. 

 

Crescent 2000 S är en ny skotermodell med samma förträffliga kör egenskaper och samma höga åkkomfort som Crescent 2000. En stor sköld, som väl passar in i den övriga formgivningen, ger ökat skydd mot drag och smuts. 

Med Crescent 2000 S har morgondagens skoter skapats. Den är körkorts- och skattefri och den finns med den berömda två- eller treväxlade Sachsmotorn. Inbyggd väg- och hastighetsmätare. Samma färger som Crescent 2000.

 

  Crescent 2000                                             Crescent 2000 S
 
 
 
 
 1958 - Crescent 2000 i orört originalskick! [Back/To Adams Autoped.]  NYMANS Mod. 2000
 

Mopeden är i absolut originalskick. Inget är gjort varken i motorn eller chassit sedan mopeden lämnade fabriken.

Motorn är en Sachs 2-växlad hand. Maskinellt går den kanon. Trots att det inte är gjort något i motorn gör den ca 40km/h. 

I facket under sadeln finns den kompletta original verktygssatsen. Hur länge mopeden har används vet jag inte men i varje fall fram till 1967 eftersom klistermärket från högertrafikomläggningen finns på styret. Jag är 3:e eller 4:e ägaren. Mopeden har tidigare även stått uppställd i ett skyltfönster, ca 5 år.

 
 
 
Fotograferad av ägaren Adam Karlsson, Oskarshamn 2010-08-28
 
 
         
 
 
 Wed, 6 Aug 2003. Subject : Crescent Moped on New Zealand. [Crescent moped EXPORT] NYMANS Mod. 2000
 

Nick Bowmast send an email from London.

Hi .. I am emailing you from London but am a New Zealander. My father who still lives in NZ has just found a Crescent moped and I found your website with several Crescent models pictured.  I cannot find the model which my father has.. could you identify it please ? 

 

2009 I don't remember my reply, but mails like this: A Crescent 2000 in New Zealand is very exciting! I guess it's made 1958, but some details "tell" it's newer. Crescent was imported / sold to New Zealand 1958-60+- by a firm named CAMOL.

 
 
 
 
 1958 - Firma CAMOL imported Crescent to New Zealand. [Crescent EXPORT mopeds.]  NYMANS Mod. 2000
 

As You can se, original Crescent CAMOL 2000 with nice patina. FUN for a Swede: Speedometer is in miles, max speed 45. 

In Sweden the is/was no registration of vehicles under 50cc (only traffic insurance), in NZ obviously the is/was reg. of this type of vehicle. 

Toolbox under the saddle. This moped is equipped with a SACHS hand / 3-gear machine. 

Location of the moped 2004: Christchurch City, Canterbury - New Zealand.

 
   
 
 
  
 
 Christchurch City, Canterbury - New Zealand.
 
 
 
 
 1958 - Crescent NYA mopedskoter. NYMANS Mod. 2000

 

  Hålen i frontskölden är inte skotthål, det är "Or" som smaskat i sig lite Hemmets Veckotidning 1958  .... dom gillar visst Crescent 2000 med!
 
 nyhet
   
 
 
                                                               nya mopedskoter
 

 

 

blev Nymans 4-miljonersfordon 

Crescent mopedskoter, Nymanbolagens senaste skapelse blev 

företagets 4-miljonte fordon  

- ett unikt nordiskt tillverknings - rekord inom branschen! 

Crescent mopedskoter har kontinentala exklusiva linjer och läckra modefärger. Helt nytt fjädringssystem ger överlägsen körkomfort. Ni sitter väl skyddad mot smuts och stänk - Crescent är en skönhet som skyddar. Finns även utan frontskydd. 

Crescent mopedskoter har fläktkyld Sachs-motor - ingen risk för "varmgång" i stadskörning och kö-trafik. 

Två- eller tre växlad tystgående motor, kickstart, fram- och bakhjulsfjädring. Nymansservice över hela landet. 

 
 
 
ER BÄSTA GARANTI 4000000 NYMANSFORDON 1888-1958
 
 
 
 1958  - EXPORT to Lombard Governor Corp. Ashland / Mass. Boston U.S.A.   [Back/to U.S.A.] [Crescent on Export.]  NYMANS Mod. 2000
 
 

 
 
 
 
 
 1958 - Kontinental i stil - läcker färg.                                       SALONG 1958
  
 Kontinental i stil - läcker färg                                Crescent mopedskoter
 
 
 
 
 
 

Helt nytt fjädringssystem ger överlägsen komfort. 

* Fläktkyld Sachsmotor - ingen risk för "varmgång" vid stadskörning.

* 2- eller 3- växlad tystgående motor. 

* Kickstart.          

* Fram och bakhjulsfjädring. 

        Nymans-service över hela landet. 

        NYMANBOLAGEN AB, Uppsala

 
 
 1998 - Veteranfair in Uddevalla. Asked price for this Crescent 2000, 2500:- 
 
 
 1958 [Guide: Hus & Hem.] NYMANS Mod. 2000
 
 
  
 
 
   
  
  
  Sluta vela! KÖP VEL!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
NYMANS Mod. 2000