|
|||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
N1 | |||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Därför att monarpeden har: Snabbstartventil, som bl. a. eliminerar slirning i kopplingen och ger ögonblicklig start utan minsta besvär. Frikoppling nödvändig ur trafiksäker hetssynpunkt - så att Ni kan stoppa snabbt inför en vägkorsning eller ett trafikljus utan att motorn stannar. Teleskopgaffel och extra bred swingsadel, som ger en mjuk, behaglig åkning utan vibrationer. Kraftiga bromsar. 15 watts strålkastare och baklyse för extra säker körning i mörker. Extra breda skärmar, som effektivt skyddar mot smuts. 49 cc specialtillverkad motor på 0,8 hkr. Kedje- eller kilremsdrift. 26" eller 24" hjul. |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
körställning. Den skiljer sig en hel del från andra märken genom att framgaffeln är så hög. Tankbubblan tycker jag sitter ett par cm för långt framskjuten, eftersom styrutslaget åt båda sidor är mindre än 45º. Det är inte bara att tuta och köra med denna moped, den är litet ädlare än så och fordrar en smula känsla för motoren, men har man det är Monarped Piloten en prima färdkamrat, underhållande med sitt friska knatter, stark så att man känner en svag men inte besvärande vibration i mopeden, smidig och lättskött genom kilremsdriften och, sist men inte minst, uthållig och långlivad.
|
|||||||||||
Motorn på Monark 1954. Pilot PM 50, 2-takts mopedmotor om 49 cc med omvänt, nästan kvadratiskt cylinderförhållande (38,25 mm slaglängd, 40,5 mm cylinderdiameter). Plankolv och vändspolning. Lättmetallcylinder med gjutjärnsfoder. Pallasförgasare med startautomat. Stensholmsmagnet 6 V 16,5w. Tillverkare: Rex Motorenwerke, Tyskland. Motorplacering: Framför vevpartit. Reglage: För höger hand: Rullhand tag för gas, draghandtag för broms, liten tumspak för dekompressionsventil ("deventil, pys"). För vänster hand: Draghandtag för koppling, knapp för belysningen. Ram: Kombinerad modell av grovt dimensionerade kalldragna stålrör med ut- och invändiga förstärkningar. Tank: "Bubbla" på främre ramröret, rymmande 3,5 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25, under inkörningen 1: 20. Drivsätt och växlar: Tystgående reduceringsväxel med kuggdrev, växelförhållande 1: 3,93. Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. Totalt utväxlingsförhållande på M 50 (26" hjul) 1: 18,24, på M 55 (24" hjul) 1: 16,51. Utrustning: 15 W strålkastare med urtag för hastighetsmätare och baklykta. verktygsväska med verktyg, namnplåt, pump. Enbent parkeringsstöd. Pris: 795:- kronor.
|
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||