AB CYKELFABRIKEN Monark VARBERG - SCHWEDEN              
 MONARK - AB Cykelfabriken Monark, Varberg - Schweden.

^ back to Monark 1958-60 (II).  

- - - - - - - - - - - - -

Monark 

• Models, CSR 52-5859-61.

Jlo Piano G 50, 1958.

History.

• Factory's 1946.

Frontmärken.

• Cyklar: Vuxna, barn.

 

Monarped [52-55]

[52-53] M 30.

[53] Ferbedo (D). Önskemoped.

[53] Montering. [54] TT Race.

[54] Test.

[55] Till Gibraltar.

[55] Instruktionsbok M 36.

 

Monarped [56-57]

[56] M 24. Dämpat oljud..

[56-57] Pojkmoped M 31,

........... Jlo - Pilot - NSU.

[56] M24, M56F, M36, M56, M57,

...... M50-55, M61, M38-39.

Monark [58-60]

[58] Jubile M 348, 348 F.

[58] M 578.

[59-60] M 349 F, M 449 F.

[59-60] M 34 F, M 249. Alpino M 34 U.

........... Norska Termoped.

 

Monark [58-60]

[58] Monarped M 308 F.

[59] La Strada M 309 F, test.

[59] I. Johansson La Strada M 309 F.

[60] Lill-Babs åker La Strada M 309 S.

[60] Monark Piccolo, Schweiz.

 

Monark [1961]

1261/339,

1241, 1231.

Alpino 1291/1221,

1211, 349.

 

Monark:

[61] Outboard motor & Boat.

Monark [62-64

[62] Lyx 1232.

[63] Lyx 1232, 901242-901243-(901283).

Lyx Monarpeden, Lyx Monark skotermoped

[64] Automat 1214. [63-64] Super Sport.

[66] Topper 1205, test.

 

Paket mopeder [55-61]

[55] .... M 60. Uddevalla.

[56-57] M 61 (161).

[58] .... M 618.

[59] .... 619 (1619).

[60-61] 1701. Transport bicycles.

 

Transport mopeder [57-63]

[57] DM 62, DK.

[57] M 62. SF.

Instruktionsbok M 62.

[58] M 628.

[59] M 629.

[62] mod.

[61-63] 1731, 1741. [70] 1193.

Mopedscooters [57-61]

[57] M 33. TfA test.

[58] M 338, specifikation.

[59] M 339, spec. Ingmar Johansson.

[59-60] M 339. Lill Babs.

[59-66] Monarscoot in Nederland.

[61] .... M 339, M 1261. Photos.

[65-69] M 1269 photo. Postcard.

 

Monark Senior [58-65]

[57-59] M 668-1668,

........... M 669-1669 Jlo.

[60-65] Photos.

[63-71] 1721-1722 Jlo, 1709 Sachs.

 

 

• Monark main.    • Sweden main.

 
    []
N1      
                
 

 

Monark La Strada,  Bj.59

Motor: JLO Piano G 50

 

 

Monark La Strada M 309 F Bj.59

● TfA:s test.

 

   
 
M1a    
 1959   La Strada M 309 F  
 

 

 

 

 

M 309 F   La Strada 

 2- eller 3-växlad

 

 

 

 

monarpeden

med italiensk

formgivning och

svensk kvalitet.

 

 

 

 

 

Bilden: M 309 F i lack nr 13. 

 

M 309 F      2- eller 3-växlad

La Strada - nyaste nytt från Monark - är en förnämlig exponent för italiensk formgivning och svensk kvalitet. Dess eleganta utformning framhäves av svepande fartlinjer, läcker lack och gnistrande krom. La Strada är en exklusiv monarped med en mångfald finesser. Ställbart styre i ny konstruktion samt styrbroms, förkromad »italiensk» tank, bekväm skumgummisadel, komfortabel fjädring fram och bak, stilfullt djupdragna skärmar och vita däcksidor, dubbla avgasrör. Den accelerationssnabba Ilo Piano-motorn finns i 2eller 3-växlat utförande. La Strada är en lyxmonarped i ultrautförande - för moderna människor. 

 

M 309 F 2-växlad. Riktpris Kr. 1.125: -. Tillkommer för 3-växlat utförande Kr. 45: -.

Motor: JLO Piano G 50. 

Tank: 5,5 lit. Reservbensin. 

Fjädring: fram: bottenlänkgaffel, 65 mm slaglängd, bak: swinggaffel med teleskopstötdämpare och underhållsfri nylonlagring. 

 

Sadel i sportutförande »långsoffa». 

Elsignalhorn. Bakljus. Inbyggd strålkastare med hastighetsmätare och 100 mm ljusöppning. 

Polisgodkänt styrlås. 

Ringdim.: 23" x 2,25". 

 

 
 

STOPPLJUS La Strada (M 309 F)  i har utöver andra finesser även stoppljus, som tändes när man bromsar med pedalen - en god garanti för att bakomvarande trafik observerar Er.

 
M2a  1959  
 1959   TfA provkör La Strada   M 309 F med motor JLO Piano G 50 i nr.8   [Test guide.]
 

1959 tycks bli de svenska ungdoms- mopedernas år, och Monark i Varberg kompletterar sitt   tvåhjulingsstall med den sportbetonade "La Strada". 

 

1959 tycks bli de svenska ungdoms- mopedernas år, och Monark i Varberg kompletterar sitt tvåhjulingsstall med den sportbetonade "La Strada".

Det är först och främst körställningen som gör det motiverat att kalla Monarks senaste skapelse "La Strada" en sportmoped. Genom att dubbelsadeln är placerad ganska långt bak, kommer en stor del av förarens tyngd att ligga över bakhjulet, vilket ger gott väggrepp på drivhjulet och möjlighet att gå fort genom kurvor. Styret är av en ny konstruktion, det är delbart på mitten och kan lätt förvandlas från upphöjt speedwayroder till ett nedbockat TT-styre.

 

Något knäslut kring bensintanken får man inte, den är placerad för långt fram, men genom att sitta långt  tillbaka och knipa åt med benen längs sadelns framdel kan man ändå få den nödvändiga känslan av stabilitet.

 

Vid första konfrontationen med La Strada på vägen, känns framdelen kanske "svajig", men det beror i så fall på ovana vid framgaffeln, som är utformad för att göra mopeden utpräglat lättstyrd.

 

På grusväg och småvägar är La Strada påfallande följsam och lätthanterad, och det märks att Monarks erfarenheter från tävlingsverksamheten kommit konstruktionen till godo.

 
 
 
  

Bottenlänkgaffeln har 65 mm lång fjädringsväg och ger en behaglig åkkomfort på landsväg. På sämre vägar och för ungdomligt avancerad körning är framhjulsfjädringen i mjukaste laget.

 

Motorn är av fabrikat JLO, och även om den på vårt testexemplar kändes en aning "inkörningsdegig", var den mycket varvvillig.

Några startbesvär hade vi aldrig under testningen, utan motorn sprang som regel i gång på första kicken utan flödning eller användning av choke. Vi gjorde ett tiotal accelerationsprov från 0 till 30 km/tim, och genomsnittet låg på 14 sekunder. Resultatet är ganska gott med tanke på att mopeden i fråga var körd endast ett tiotal mil. 

 

Exteriört sett är La Strada smakfull och elegant, och de dubbla avgasrören, som ur effektsynpunkt är tämligen omotiverade, ger ett sportigt och rivigt ljud, som säkerligen tilltalar en hel del yngre mopedister. 

 

Bromsarna är av fullnavstyp, och speciellt bakbromsen blev en positiv över raskning, den stoppade mopeden från 30 km/tim på fem meter. Frambromsen däremot krävde vid samma fart en bromssträcka på åtta meter, och tillsammans gav de båda bromsarna totalstopp på fyra meter.

 

Fjädringen och motorn

Fjädringen visade sig vara ypperlig på landsväg, lagom mjuk och behaglig. På sämre vägar däremot, där La Stradas övriga egenskaper kom till sin rätt, slog framhjulsfjädringen rätt ofta igenom. Bakteleskopen däremot stod rycken för det mesta i belastningsväg.

 

Slutomdöme: En "helkul moppe", som säkert kommer att falla de yngre, anspråksfulla mopedisterna i smaken.

 

 

 

Data för "La Strada"

JLO-motorn får ett mycket gott betyg: Varvvillig och ändå extremt segdragande. De dubbla avgasrören gör inget märkbart i accelerations hänseende, men ger givetvis mera sportigt ljud.

Motor: Encylindrig Jlo Piano G 50 tvåtaktare med vändspolning. Slaglängd 43 mm, cylinderdiameter 38 mm. Maximalt tillåtna 0,8 hk, ger motorn vid 4300 v/min. 

Förgasaren är av fabrikat Pallas. Bränsletanken rymmer 5,5 liter.

Elektriska systemet är av Hellas tillverkning och består av en sex volts svänghjulsmagnet. 

Växellåda: Kan fås med antingen två- eller treväxlad låda. Den tvåväxlade lådan har ett utväxlingsförhållande, på ettan 11,4:1, och tvåan 6,8:1.

Fjädring: Fram, bottenlänkgaffel med 65 mm slaglängd. 

                Bak, nylonlagrad teleskåp fjädring med swingarm.

Däckdimension: 23"x2,25"

Riktpris: 1 125 kr.