Halleiner Motorenwerk A/G, Hallein, Salzburg. Österrike.                  
 FUCHS HMW Motorenwerke Fuchs-Königer A.G., Hallein (Salzburg) Österreich. ^ back to Fuchs.
- - - - - - - - - - - - -

Fuchs [52-56] Modell FM 40

[52] Fuchs, TfA test.

[53] Instruktionsbok Fuchs FM 40 S.

[54-55] Invalidmoped. Nossebro.

 

HMW [52-56]

[51] HMW Foxinette.

[52] HMW Foxinette 41 S

[56] HMW Volksmoped 40 VM

 

HMW [53-54]

[53] HMW 50

[54] HMW mod. ETS & ETL.

...... TfA test

 

 

[54-60] CSR bytesprislista HMW.

[HMW] motor guide.

HMW [53-55] Holland.

[53-54] HMW Luxe, Super-Luxe.

[54] HMW Tweezitter.

[54] HMW Transport.

[55] HMW Bromfiets.

 

HMW [55]

[55] HMW 50 S, 50 L

 

HMW [56] (link England)

[56] HMW 50 SL

[56] HMW Super Lux 50 SL

[56] HMW Superluxus 50 SL

 

HMW [56]

[56] HMW Sport 50 SH

[56] HMW Special 50 SH

[56] HMW Special Sport 50 SH

HMW [56]

[56] HMW Conny Moped roller.

[56] HMW Roller Type 75 R

 

HMW [58]

● Standard SA

● Luxus L

● Superluxus SL

● Superluxus Roller SLR

● Sport S

● Supersport SS

● Superluxus SLT

● Supersport Tandem SST

● Supersport Roller SSR

● Superluxus Roller SLRK

● Supersport Roller SSRK

[58] Betriebsanleitung.

[58] Werksbilder.

HMW [58-59]

[58] HMW 50 SL

[59] HMW Super Lyx, TfA test

[59] HMW Super Lyx 50-2 SL.

...... Karlstad.

[59] HMW 50-2-SLR

 

HMW [60] (link Finland)

[60] HMW Super Lyx 50-2 SL

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

HMW [60] Sønsterud, Oslo.

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

 

[58] HMW Transport Moped.

 

 

 

 

Fuchs main.

 

HMW main.

 
 Generalagent för  Sverige, Finland, Norge: AB Stensholms Agenturer Huskvarna (1952).  
 
N2
                          
 

 

Fuchs 1952 

 

 

Teknik för Alla provkör FUCHS påhängsmotor.

 

   
 
M2c      Hilfsmotoren.
 1952   FUCHS påhängsmotor  
 
 

Åk trampfritt med FUCHS 

Den listiga motorräven som är körkortsfri ! 

Alla backar blir utförsbackar,  

all vind medvind, med FUCHS cykelmotor på Er cykel. 

 

Pigga, starka, startsnabba, bensinsnåla, skattefria, lättkörda FUCHS är verkligen idealisk för svenska förhållanden, ty den är kedjedriven, har 2 växlar och frikoppling samt flottörförgasare, som varje annan stor motor. 

 

För bara 425 kronor gör FUCHS-motorn Er trampcykel till ett bekvämt och lättskött motor ekipage! 

Tänk på FUCHS nästa gång Ni blir tramptrött! Eller varför inte se och prova den nu, i dag? Om Ni bestämmer Er, kan Ni åka trampfritt till arbetet, skolan, ut och handla, var Ni vill, redan i morgon.

Alla kan köra FUCHS genast.

Och alla, som fyllt 15 år, får köra FUCHS körkortsfritt!

 

 
 
Generalagent för  Sverige, Finland, Norge: AB Stensholms Agenturer Huskvarna.
 
M2d  1952    Hilfsmotoren.
 1952   Teknik för Alla provkör FUCHS påhängsmotor. MOPEDERNA på vägen i TfA.

 [Test guide.] 

 

 

Fuchs är den segaste backtagare TfA:s mopedspecialist

hittills träffat på. Den är två växlad och har fördenskull

ungefär samma utrustning som en motorcykelmotor. 

Fuchs är till utseendet mycket lik Victoria.

 

 

 

FUCHS- råstark.

 

Omdöme och provkörning: Stark, råstark - och det hörs.... 

Det knattrar väldeliga, men det känns också att ljudet motsvaras av effekt. Till min förvåning gick mopeden uppför Bällstabacken mellan Sundbyberg och Solvalla från praktiskt taget stillastående under acceleration. Jag använde Fuchs för färd mellan Bromma och Stockholms centrum i ungefär en vecka och tog ibland omvägar för att pröva stigningar såsom Tranebergsbron och backarna vid Hornsberg och Karlberg. Inte en enda gång behövde växeln tillgripas ens och det var inte många minuter sammanlagt jag ens hade full gas på. 

 

Det listiga med Fuchs är alltså att man uttrycker en stilla förundran vad växeln ska tjäna till. Till utseende och utrustning är denna österrikiska motor mycket lik Victoria, men i "mellanregistret" upp till 25 km/tim förefaller den mig vara starkare. Vid fullt gaspådrag däremot visade Fuchs emellertid tecken på överansträngning och denna effekt kunde inte tas ut längre stunder. Att motorn enbart är infästad i en vertikal bygel gör att den gärna vill vibrera i sidled och denna darrning känns ganska kraftigt. 

 

När man har provat en hel serie motorer som strängt taget är byggda enligt samma regel om styrka och hastighet är det förvånande att de ändock visar så olika egenskaper. Hos Fuchs är den råa styrkan det framträdande draget, och med detta följer att den inte är vare sig tyst eller mjuk i gången. 

 

Motor: 

40 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk vid 4000 varv/min. Slaglängd 40 mm, cylinderdiameter 35 mm. kompressionsförh. 1: 5,4. 

Flottöflörgasare Dell'Orto. Belysningsuttag.

 

Tillverkare: Halleiner Motorenwerk A/G, Hallein, Salzburg. Österrike. 

 

Motorplacering: Motorn monterad vid bakhjulets vänstra sida på en bygd, som även bar upp den med bagagehållare kombinerade tanken. 

 

Drivsätt och växlar: Drivning med kedja på ett på frihjulsnavet monterat kugghjul, Tvåstegsväxel med frigäng i mellanläget. 

 

Reglage: 

Gasrulle, pys, växel med spärr och frigångsläge. 

Utrustning: Bensintank rymmande 5 liter oljeblandad bensin i proportionerna 1: 15, kombinerad med pakethållare. 

 

Pris: kr, 425:-. 

 
 
 
Hilfsmotoren.