Fuchs är den segaste backtagare TfA:s mopedspecialist
hittills träffat
på. Den är två växlad och har fördenskull
ungefär samma
utrustning som en motorcykelmotor.
Fuchs är till utseendet mycket lik
Victoria.
|
FUCHS-
råstark.
Omdöme
och provkörning: Stark, råstark - och det hörs....
Det
knattrar väldeliga, men det känns också att ljudet motsvaras av
effekt. Till min förvåning gick mopeden uppför Bällstabacken
mellan Sundbyberg och Solvalla från praktiskt taget stillastående
under acceleration. Jag använde Fuchs för färd mellan Bromma och
Stockholms centrum i ungefär en vecka och tog ibland omvägar för
att pröva stigningar såsom Tranebergsbron och backarna vid Hornsberg
och Karlberg. Inte en enda gång behövde växeln tillgripas ens och
det var inte många minuter sammanlagt jag ens hade full gas på.
Det
listiga med Fuchs är alltså att man uttrycker en stilla förundran
vad växeln ska tjäna till. Till utseende och utrustning är denna österrikiska
motor mycket lik Victoria, men i "mellanregistret" upp till
25 km/tim förefaller den mig vara starkare. Vid fullt gaspådrag däremot
visade Fuchs emellertid tecken på överansträngning och denna
effekt kunde inte tas ut längre stunder. Att motorn enbart är infästad
i en vertikal bygel gör att den gärna vill vibrera i sidled och
denna darrning känns ganska kraftigt.
När man har provat en hel
serie motorer som strängt taget är byggda enligt samma regel om
styrka och hastighet är det förvånande att de ändock visar så
olika egenskaper. Hos Fuchs är den råa styrkan det framträdande
draget, och med detta följer att den inte är vare sig tyst eller
mjuk i gången.
Motor:
40 cc tvåtakts luftkyld, 0,8 hk vid 4000
varv/min. Slaglängd 40 mm, cylinderdiameter 35 mm. kompressionsförh.
1: 5,4.
Flottöflörgasare
Dell'Orto. Belysningsuttag.
Tillverkare: Halleiner
Motorenwerk A/G, Hallein, Salzburg. Österrike.
Motorplacering: Motorn monterad vid bakhjulets vänstra sida på en
bygd, som även bar upp den med bagagehållare kombinerade tanken.
Drivsätt och växlar: Drivning med kedja på ett på frihjulsnavet
monterat kugghjul, Tvåstegsväxel med frigäng i mellanläget.
Reglage:
Gasrulle,
pys, växel med spärr och frigångsläge.
Utrustning: Bensintank rymmande 5 liter oljeblandad bensin i
proportionerna 1: 15, kombinerad med pakethållare.
Pris:
kr, 425:-. |
|