Under de fjorton
dagar vi hade HMW mopeden ute för testning, hann vi höra åtskilliga
synpunkter på den österrikiska mopeden. Folk med ett måttligt intresse
för mopeder förfasade sig över, att vi vågade åka motorcykel utan
registreringsplåtar, medan initierade lyssnade på motorljudet, och
viskande frågade hur mycket den var trimmad. Dessa kommentarer
karakteriserar i stort HMW Super Lyx - en moped som genom sin motorstorlek,
ramkonstruktion och bensintank lätt kan förväxlas med en mc.
Förutom
det motorcykelliknande avgasljudet, är det omedelbara svaret på gaspådrag
en sak som ytterligare understryker HMW-mopedens "storhet".
Detta får i huvudsak den nya och effektiva strypningen ta åt sig äran
av, portarna i cylindern är helt avvägda för att ge de lagstadgade 0,8
hk vid en fart av 30 km/tim. Motorn har också härigenom blivit mycket råstark,
och även accelerationen av denna tunga moped - 10,5 sek från 0-25 km/tim
- visar att strypningen är väl genomtänkt. Både insug och avgasljudet
är kraftigt, men knappast störande.
Den stora HMW-motorn startade vid de
flesta tillfällen på tredje kicken, så väl kall som varm. När
tramporna är kopplade till kicken, har de en ganska hög utväxling, varför
"pysen" måste användas vid start. Trots "pysknappen"
slirade ibland kopplingen när motorn var kall.
Moped, det är egentligen
ett annat namn för cykel med hjälpmotor. Sedan fabrikanterna gått ifrån
"aktersnurrorna" och inriktat sig på tillverkning av mopeder
med motor i ramen, har begreppet cykel alltmer kommit i skymundan. Får en
mopedist någon gång orsak att cykla en av dessa nya mopeder, måste han
pinna runt med tramporna för glatta livet för att kunna hålla balansen.
HMW är däremot utrustad med en motorurkoppling, som till skillnad från
andra mopeder helt kopplar ur motorn vid trampning. Det är därigenom möjligt
att t. ex. vid ett motorstopp trampa mopeden lika lätt och lika fort som
en cykel.
En
sak, som vi däremot hakade upp oss på vid vår test, var de
enligt vårt tycke klent utformade svingarmarna. På dålig väg svajade
mopeden betänkligt. Ett vinkeljärn på både fram- och bak gaffelbenen
skulle avhjälpa felet.
Från 30 km/tim stannade mopeden med bakbromsen på
fem meter, med frambromsen på 4,75 m och med båda bromsarna tillslagna
stannade den på fyra meter. Resultatet är bra med tanke på att den
tunga HMW-mopeden inte är utrustad med större bromsar än sina betydligt
lättare kollegor.
HMW LYX HAR EN ENCYLINDRIG TVÅTAKTS BLOCKMOTOR med
vändspolning.
Slagvolym 49,9 cc. Borrning 38 mm, slag 44 mm.
Kompressionsförhållande
6,5: 1. Toppeffekten 0,8 hk nås vid 3500 v/m in.
Växellådan är
sammanbyggd med motorblocket och kan fås med antingen två eller tre växlar.
Tvåskivig lamellkoppling i oljebad.
DellOrto-förgasare med startpump och
insugdämpare.
Svänghjulsmagneten lämnar 6 volt/l7 watt.
Ramen av
helpressad stålplåt.
Bensintanken rymmer med reservbränsle åtta liter.
-
Fjädring fram av typ Earls-gaffel. Bak, svingarm med
teleskop.
Däck
23x2,25 med vita däcksidor.
Vikt ca 54 kg -
Riktpris i detta ingår
hastighetsmätare för typ SL utan motorskydd 1 055 kr.
|