|
|||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||
|
|||||
|
|||||
N1 | |||||
|
|||||
N2 | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Economy Two-wheelers: On this and Subsequent Pages are Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain. | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
50 SL -mopeden med den modernaste motorkonstruktionen Är en oerhört säker encylindrig tvåtaktare med vändspole- system, cylindervolym 49,9 cc och 0,8 hkr vid 3000 v/min. Två växlar, friläge och kickstart. Kraftig ram av precisionsstålrör. Bakhjulsfjädring av svängarmstyp med teleskopiska stötdämpare. Framgaffel av teleskoptyp. Stänkskärmar: extra breda med sidoskydd. Kraftiga däck: 23X2,25". Bränsleförbrukning: 1,2 l/100km. Med ett enkelt handgrepp kan motorn kopplas ur och mopeden trampas fram som en vanlig cykel.
|
|||||
Nu kommer H.M.W.. med vårens och hela årets Suveräna elegant! | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Motor HMW 50 N - Tekniska data. TVÅ-VÄXLAD. En-cylindrig, tvåtakt. Vändspolsystem. Slagvolym: 49,9 cm3. Slaglängd: 44 mm. Cylinderdiameter: 38 mm. Uteffekt: 0,8 hk vid 3500 v/min. Kompressionsförhållande: 1:6,5. Växellåda: utväxlingsförhållande, vevaxel-växellådans utgående axel: 1 :a växeln 14,3: 1, 2:a växeln 7,2: 1. Koppling: tvåskive-korklamellkoppling, arbetande i oljebad. Kraftöverföring: motor-bakhjul medelst en rullkedja, gemensam för motor och trampkraft. KICKSTART inbyggd i vevpartiet kombinerat med frihjul och tillbakatrampningsanordning för broms. Tändning och belysning: svänghjulständdynamo 6.V 17W. Tändstift: värmevärde 175 T1 Förgasare: Dell'Orto T1-9-SA med startpump. Avgasljuddämpare, förkromad. INSUGNINGSLJUDDÄMPARE monterad direkt på förgasaren. Smörjning: motorn smörjes genom oljeblandad bensin, blandningsförhållande olja-bensin 1:25. Växelhus: olja SAE 20.
GENERALAGENT FOR SVERIGE, NORGE och FINLAND A-B INDOMA Fabriksgatan 16, JÖNKÖPIN G.
|
|||||
|
|||||
|
|||||
HMW-Moped Superluxus Type 50 SL
HALLEINER MOTORENWERKE - HINTERBERGER, SCHREITL & CO., vormals HALLEINER MOTORENWERK A. G. HALLEIN SALZBURG AUSTRIA - MODELLE 1956 |
|||||
HMW-Moped Superluxus Type 50 SL MOTOR: Hochleistungs-Einzylinder- Zweitaktmotor mit Umkehrspülung. Einkettenantrieb. Zweiganggetriebe. Kickstaftereinrichtung und Tretlagergetriebe mit Freilauf- und Rücktrittmechanismus im Motor eingebaut. Hubvolumen 49,9 ccm. Kraftstoff-Ölgemisch 25:1. Leistung 2.2 PS/6.100 U/Min. Steigfähigkeit 1. Gang 23% 2. Gang 10.5% (kann durch Mittraten erheblich gesteigert werden). Kraftstoffnormverbrauch 1,2 l/100 km. Dell' Orto-Schwimmervergaser mit Kraftstoff-Einregulierung. Schwunglichtmagnet zünder 6 V/17 W. FAHRGESTELL: Kräftiger Rahmen aus Präzisionsstahlrohr. Abnehmbare Rahmen- und Motorverkleidung. Lenkerverkleidung mit eingebautem Scheinwerfer und eingebauter Klingel. Einbautachometer. Geschlossener Kettenkasten. 6. 2 l-Tank. Bereifung 23x2.25 schwarzweiß.
Überdimensionierte Alu-Vollnabenbremsen mit Kühlrippen. Teleskopgabel. Schwingarm mit Teleskopfederbeinen. Schwingsattel. Scheinwerfer mit Biluxlampe 6 V/15/15 W. Ansäuggeräuschdämpfer Farbe: Rot oder Gold-metallisée. Chrom-Zierleisten. Felgen und Blankteile verchromt. S 4070.- |
|||||