I både enväxlat och tvåväxlat utförande är
exteriörerna nästan exakt lika på HMW mopeden
med centralrörsram och
parallellogramfjädring.
Här ses den tvåväxlade HMW:s utrustning
med
scooterväxel på vänstra handtaget.
|
En ny mopedsäsong står framför oss med mängder
av nya förnämliga konstruktioner, som alla kommer att provköras av TfA:s
mopedredaktör Jan Jangö. Här är de första redovisningarna -
Fuchsfabrikens nya HMW.
HMW
priser:
Enväxlad modell
ETS 795: -
Austria: ES -
Standard 1 gear.
Enväxlad modell
ETL 845: -
Austria: EL -
Luxus 1 gear.
Tvåväxlad
modell ZTS 825: -
Austria: ZS -
Standard 2 gear.
Tvåväxlad modell
ZTL 885: -
Austria: ZL -
Luxus 2 gear.
Omdöme och
provkörning: Den gamla hederliga
Fuchsmotorn - tänk att bli gammal när man knappt är två år - har
efterträtts av en hel moped som presenterades första gången i höstas
och som nu är klar att tillfredsställa kräsna mopedköpare i större
antal. Den österrikiska fabriken har gjort en moped med motorcykelns väghållning,
och för säkerhets skull gjort motorn i olika utföranden: ett tvåväxlat
med lamellkoppling, ett enväxlat med automatkoppling - och båda dessa
typer finns i standardutförande och lyxutförande.
Genom vänligt tillmötesgående
fick TfA:s mopedred. köra både den växellösa och den tvåväxlade
mopeden på sörjiga och hala gator och vägar. Jag kunde till att börja
med konstatera, att körställning och väghållningsförmåga är utmärkta
och av motorcykeltyp. Parallellogramfjädringen gjorde god nytta på de
ojämna vägarna.
Av motorns två olika utföranden har man tänkt sig att
det växellösa, för en helhetens skull försett med automatisk koppling,
ska tilltala äldre personer mest, medan det ökade antalet reglage med
"scooterväxel" på styrstången sammanbyggd med draghandtag för
koppling skulle vara något för mer avancerade mopedister. Jag ställer
mig emellertid en smula undrande, för det var faktiskt besvärligt att
utnyttja den automatiska frigången. Automatiken är konstruerad som på
Mobylette, så att motorn inte griper in förrän mopeden trampats upp i
viss fart. Fartgränsen ligger emellertid vida lägre än på Mobylette,
jag skulle gissa vid ca 4 km/tim - i varje fall på det exemplar jag provkörde
- eller ungefär vid den gräns då motorn inte längre arbetar med full
balans. I motsats till Mobylette var HMW emellertid lätt att trampa upp
så att motorn grep in igen när jag med flit lät motorn segdra i en
alltför brant backe. (Det kanske är bäst att tillägga att backen var
mycket brant, för i verkligheten är backtagningsförmågan hos HMW fin-
fin.)
Med automatisk koppling blir det bara ett reglage att tänka på, nämligen
gasen, men intill gashandtaget finns en rudimentär spak för pys eller
dekompressionsventil, som det heter på fackspråket. Denna bör man använda
både vid start och när motorn ska stannas, så går det väsentligt lättare.
Men, som sagt: jag är litet tveksam om den automatiska kopplingen gör
mopedandet lättare. Ska man minska antalet reglage, bör man nog helst
ge gashandtaget dubbla funktioner, i det här fallet en kombination av
koppling och gasreglage.
Den tvåväxade modellen har det redan omnämnda
"scooterreglaget" för växling: Ett vridhandtag med tre lägen,
1, 0 och 2, det mellersta frikoppling vid stillastående med motorn i gång,
allt sammanbyggt med ett draghandtag för kopplingen, som tillåtet
slirstart. Ettans växel behövs bara i mycket branta motlut, och
mopeden kan således köras på tvåans växel med samma lätthet som t.ex.
Monarpeden. Den nya växeln är väsentligt mycket lättare att handha
än den gamla på Fuchs.
Fuchs
ja, många frågar väl om motorn är
densamma. Den är helt ny, särskilt byggd för montering i ram, men den
har samma styrka som den gamla Fuchsen, och vad bättre är, en utmärkt
ljuddämpning. Den dova tonen i motorn är njutbar, och man är nästan
tacksam för att man inte tuktat motorn alltför hårt i det avseendet.
Utseendet är elegant. Tankbubblan rymmer hela 5,5 liter utan att vara i
vägen för knäna. Förgasaren har en startpump som man bara behöver
trycka ned en enda gång före starten, och det elektriska systemet lämnar
6 watt till den avbländbara strålkastaren.
En bra moped, med ett extra
plus för det tvåväxlade utförandet - låt sedan vara att det hela närmast
är en liten mc med scooterutrustning, ett ekipage för mopedfolk med
motorintresse...
|
|