HMW - Halleiner Motorenwerke, Hallein - Austria.                 
 HMW Halleiner Motorenwerke, Österrike - Austria.

^ back to HMW Main. 

- - - - - - - - - - - - -

Fuchs [52-56] Modell FM 40

[52] Fuchs, TfA test.

[53] Instruktionsbok Fuchs FM 40 S.

[54-55] Invalidmoped. Nossebro.

 

HMW [52-56]

[51] HMW Foxinette.

[52] HMW Foxinette 41 S

[56] HMW Volksmoped 40 VM

 

HMW [53-54]

[53] HMW 50

[54] HMW mod. ETS & ETL.

...... TfA test

 

 

[54-60] CSR bytesprislista HMW.

[HMW] motor guide.

HMW [53-55] Holland.

[53-54] HMW Luxe, Super-Luxe.

[54] HMW Tweezitter.

[54] HMW Transport.

[55] HMW Bromfiets.

 

HMW [55]

[55] HMW 50 S, 50 L

 

HMW [56] (link England)

[56] HMW 50 SL

[56] HMW Super Lux 50 SL

[56] HMW Superluxus 50 SL

 

HMW [56]

[56] HMW Sport 50 SH

[56] HMW Special 50 SH

[56] HMW Special Sport 50 SH

HMW [56]

[56] HMW Conny Moped roller.

[56] HMW Roller Type 75 R

 

HMW [58]

● Standard SA

● Luxus L

● Superluxus SL

● Superluxus Roller SLR

● Sport S

● Supersport SS

● Superluxus SLT

● Supersport Tandem SST

● Supersport Roller SSR

● Superluxus Roller SLRK

● Supersport Roller SSRK

[58] Betriebsanleitung.

[58] Werksbilder.

HMW [58-59]

[58] HMW 50 SL

[59] HMW Super Lyx, TfA test

[59] HMW Super Lyx 50-2 SL.

...... Karlstad.

[59] HMW 50-2-SLR

 

HMW [60] (link Finland)

[60] HMW Super Lyx 50-2 SL

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

HMW [60] Sønsterud, Oslo.

[60] HMW Standard Lyx 50-2 L

[60] HMW Super Sport 50-2 SST

 

 

[58] HMW Transport Moped.

 

 

 

 

 

 

HMW main.

 
 Generalagent för Sverige, Norge, Finland: A-B INDOMA Fabriksgatan 16, Jönköping.  
 
N1            
             
 

 

HMW Sport 50 SH Bj.56.

 

 

Teknisk data 50 SL, 50 SH.

 

   
 
N2       
          
 

 

HMW Special 50 SH Bj.56.

 

 

HMW Special Sport 50 SH Bj.56.

 

   
 
M1a    
 1956   Super Lux 50 SL ● Sport 50 SH, teknisk data alla. ● Special Sport 50 SH.  
 
 
 
 
    
 
M1b    
 

 

1956 års HMW MOPEDER i blickpunkten

 

Alla modeller:

Fram- och bakhjulsfjädring

Framgaffel: teleskoptyp, kraftig, effektivt fjädrande.

Bakgaffel: svängarm med teleskopinka stötdämpare.

Fullbromsnav: extra kraftiga med expanderande bromsar på fram- och bakhjul.

Stänkskärmar: extra breda och djupa.

Fälgar: förkromade.

Modell SL och SH dim. 23x2 1/4"

Modell SH special dim. 22x 1 3/4"x2.00"

Däck:

Modell SL och SH dim. 23x2 1/4"

Modell SH special dim. 22x1 3/4"x2.00"

 

HMW:s många fördelar.

● Två-växlad motor

● Kickstart

● Insugnings- och avgasljuddämpare som gör att Ni åker nästan ljudlöst

● Fram- och bakhjulsfjädring ge mopeden en mjuk och behaglig gång

● Effektiva stänkskydd

● Elegant, robust ramkonstruktion

● Fullbromsnav på fram- och bakhjul

 

Ram: Modell SL och SH

har en kraftig ram av precisionsstålrör. Motor och ram inbyggda i och skyddade genom vackert utformade, avtagbara plåtmaskeringar. Modell SH utan plåtmaskering för motorn.

Verktygskasett: inbyggd i plåtmaskeringen. Kedjeskydd: på modell SL helt kapslat.

Bränsletank: med förkromade sido Rymmande 6,2 liter.

Färg: modell SL röd eller blå, SH röd.

 

Modell SH special

har en speciellt kraftig formfulländad, pressad stålram.

Bensintank: rymmande 8 liter, kedjeskydd, verktygsväska.

Färg: röd.

 

Belysning

MODELL SL har strålkastare med 85 mm ljusöppning, inbyggd i låtmaskering för teleskopgaffel och styre.

MODELL SH och SH special, förkromad strålkastare, ljusöppning 95 mm.

Uttag för inbyggnad av hastighetsmätare.

Biluxlampa 6V/15/15W.

Ljusomkopplare på styrstången. Baklykta.

Svingsadel med gummisits, inställbar för olika lägen.

Modell SH special, sittdyna.

Bagagehållare, luftpump, parkeringsstöd, verktyg, signalhorn.

 

SL SH´, SH special

Sadelhöjd . . . . . 730-900 730-900 700-900 mm

Hjulavstånd 1193 1193 1110 mm

Vikt .......... 51 50 53 kg

 

EN NYHET

HMW presenterar i sin mopedmotor typ 50 N, en revolutionerande anordning för in- och urkoppling av vevpartiet till motorns drivande organ. Denna anordning utgöres av en i motorns vevparti inbyggd specialkoppling, som manövreras medelst en på motorn anbringad kopplingsarm, inställbar i två lägen.

Med kopplingsarmen inställd till höger (- Läge I) kan mopeden kickstartas om kopplingsreglaget på styrstången inställts i 0-läge.

Med kopplingsarmen inställd till vänster (= Läge II) och med kopplingshandtaget inställt i 0-läge kan mopeden trampas fram lika lätt som en vanlig cykel, emedan inga av motorns drivande organ då äro inkopplade.

 

Motor HMW 50 N - Tekniska data.

TVÅ-VÄXLAD.

En-cylindrig, tvåtakt. Vändspolsystem.

Slagvolym: 49,9 CM3. Slaglängd: 44 mm. Cylinderdiameter: 38 mm. Uteffekt: 0,8 hk vid 3500 v/min. Kompressionsförhållande: 1:6,5.

Växellåda: utväxlingsförhållande, vevaxel-växellådans utgående axel: 1:a växeln 14,3: 1, 2:a växeln 7,2: 1.

Koppling: tvåskive-korklamellkoppling, arbetande i oljebad.

Kraftöverföring: motor-bakhjul medelst en rullkedja, gemensam för motor och trampkraft.

KICKSTART

inbyggd i vevpartiet kombinerat med frihjul och tillbakatrampningsanordning för broms.

Tändning och belysning: svänghjulständdynamo 6.V 17W.

Tändstift: värmevärde 175 T1 Förgasare: Dell'Orto T1-9-SA med startpump. Avgasljuddämpare, förkromad.

INSUGNINGSLJUDDÄMPARE monterad direkt på förgasaren.

Smörjning: motorn smörjes genom oljeblandad bensin, blandningsförhållande olja-bensin 1:25. Växelhus: olja SAE 20.
Rätt till konstruktionsförändringar förbehålles.

 

GENERALAGENT FOR SVERIGE, NORGE och FINLAND:

A-B INDOMA

Fabriksgatan 16, JÖNKÖPING Telefon 121 84

 
 
M2a    
 1956    
 
 
     den KÖRKORTS-, SKATTE- och REGISTRERINGSFRIA sportmopeden! 
VACKRA ELEGANTA LINJER
 

HMW 50 SH Special 

är en läcker nykomling bland mopederna byggd som en riktig sportmaskin men utrustad med den berömda HMW-motorn 50 N. 

 

HMW-motorn 50 N: Encylindrig tvåtaktsmotor med vändspolesystem, cylindervolym 49,9 cc, effekt 0,8 hkr vid 3000 v/min. Två växlar, friläge och kickstart. Pressad stålram. Framgaffel av teleskoptyp. Bakhjulsfjädring av svängarmstyp med teleskopiska stötdämpare. Kraftiga däck: 22x1.75x2.00". Stänkskärmar: extra breda med sidoskydd. 

 

GENERALAGENTEN AB INDOMA, Jönköping.
 
M2b  1956  
 1956   Super Lux 50 SL ● Sport 50 SH, teknisk data alla. ● Special Sport 50 SH. NYHET - Tekniska data Motor HMW 50 N
 
 1956 års HMW MOPEDER i blickpunkten

 

HMW:s många fördelar.

• Två-växlad motor 

• Kickstart 

• Insugnings- och avgasljuddämpare som gör att Ni åker nästan ljudlöst 

• Fram- och bakhjulsfjädring ge mopeden en mjuk och behaglig gång 

• Effektiva stänkskydd

• Elegant, robust ramkonstruktion 

• Fullbromsnav på fram- och bakhjul 

 

 
 
 
 1956   50 SL Super Lux - 50 SH Sport - Modell SH Special.  

Alla modeller: Fram- och bakhjulsfjädring. Framgaffel: teleskoptyp, kraftig, effektivt fjädrande.

Bakgaffel: svängarm med teleskopinka stötdämpare. Fullbromsnav: extra kraftiga med expanderande bromsar på fram- och bakhjul. Stänkskärmar: extra breda och djupa. 

Fälgar: förkromade. Modell SH special dim. 22 x 1 3/4"x2.00"

Däck: Modell SH special dim. 22x1 3/4"x2.00"

Modell SH special har en speciellt kraftig formfulländad, pressad stålram. 

Bensintank: rymmande 8 liter, kedjeskydd, verktygsväska. Färg: röd.

Belysning: SH special, förkromad strålkastare, ljusöppning 95 mm. Uttag för inbyggnad av hastighetsmätare. 

Biluxlampa 6V/15/15W. Ljusomkopplare på styrstången. Baklykta. 

Modell SH special, sittdyna.