|
|
- -
- -
- -
- - -
- -
- - |
[52-57]
Novolette: [52-53] 3311 Rex-motor. [54]
TfA test 3411, 3421. Premiär, photos. [55]
3521, Story, photos.
----------------------[56]
3611 F, 3611, 3622, Nynäshamn. [56] Sport
3531-2. [56-57] Transport 3642.
[57-59] Roulette:
[57] Standard 3752.
Norge.
Instr. bok. [57] Lyx 3772/3. Finland. [58]
Populär 3811. [58] 3822. [58]
3832. [59] Standard.
[58-61] Corona.
[59-61] Cornette:
[59] 3912, TfA-test. [59-61]
Cornette in Bullaren. [60] 3912, HVA Nytt. [60-62]
4022, 41221, 41222-3, 41223.
[60-66]: [60]
416012, (41121, 41123). [60-61] Standard 4132.
[61] Lyx 4112, 41121. [61]
Sveriges mopedist. [61] Såhär testas HVA.
----------[61-62]
Standard 4232, 42321. [62] 41122, 42121,
42122, Långaberedning. [65] Lyx 943122. [65-66]
Sport 943124.
[1903-59]
Skooter, MC: [03-39] MC. [54]
MC fabrik från stormaktstiden. [54-59] MC. [55]
Scooter Parilla, test. [55]
Glimtar från HVA.
- [HVA
motorer]. - [CSR] Hva modeller. - [55-60]
Trädgård & Skog. - [59-62] Utombordare. - [59]
HVA, ett bilmärke. |
|
|
|
|
|
1955 |
|
Husqvarna
presenterar "GLIMTAR"
Husqvarna
Vapenfabriks Aktiebolag är inte endast en av Sveriges största företag
på många industriella områden utan även landets äldsta och genom
tiderna mest kända motorcykelfabrik, som i början av trettiotalet blev
världskänd genom storsegrar i olika internationella TT-lopp.
Med
Ing.Folke Mannerstedt som konstruktör och förare som Ragnar
Sunnquist, Gunnar Kalén, Ivar Skeppstedt och många andra blev namnet
ett begrepp i motorvärlden. Ett begrepp som inte försvann, inte ens då
Husqvarna, tvingat av olyckliga omständigheter, lade ned
tillverkningen av sina välkända modeller och inte längre deltog i några
tävlingar.
Med
Ing.Charlie Heimdal i spetsen har fabriken
emellertid efter kriget lyckats att visa sig det goda namnet värdigt
genom att konstruera och tillverka helsvenska motorcyklar - vilka
visserligen inte lät höra av sig på TT-banorna, men vilka hemkammade
otaliga segrar i hårda till förlitlighetstävlingar såväl inom
Sverige som i utlandet Husqvarna var även en av de första som insåg
mopedens stora betydelse och framtid i Sverige och satte snart igång
med egen tillverkning.
På internationella Motorcykelsalongen i
Stockholm presenterade företaget en pangsak för mc-entusiasterna, en
175-kubikare som fått det träffande namnet "Silverpilen". |
|
En
lyckad bild från en tävling där en av förarna med stor möda och
stort besvär klarar sig genom en svår vatten- och gyttjepassage. |
|
|
|
|
|
Silverpilen
Cykelns tjänstevikt är endast 75 kg, den har snabb acceleration och
har i sin klass den högsta topphastigheten.
Den har ramrör av krommolybden, cylinder av lättmetall med förkromat lopp, bottenlänka
gaffel fram och bak en svingarms gaffel med hydrauliska stötdämpare.
"Silverpilen" gör över 100 km/tim men med dess goda
bromsegenskaper ger föraren fullt tillfredsställande
säkerhetsmarginal.
|
|
Maskinen som har utvecklats från den kända "Drömbågen",
som emellertid väger 42 kg mera, gjorde sin tävlingsdebut årets
Midvinterpokal, där den ingick i Husqvarnas segrande märkeslag.
|
|
En
annan uppmärksammad HVA-nyhet är en scooter, utrustad med Husqvarnas
beprövade 120 cc motor vilken är inmonterad i en specialbeställd
italiensk Parilla kaross. Scootern är utrustad med dubbla sadlar,
hastighets- och vägmätare och dubbla ljuddämpare. Fjädringen fram
är av teleskoptyp och bakfjädringen utgörs av en svinggaffel. Hjulen
är sinsemellan utbytbara och hjuldiametern är 12 tum.
Under sloganen "Svensk kvalitet - italiensk skönhet"
lanserar
Husqvarna
denna scooter med HVA motor och italiensk Parilla- kaross.
|
|
|
|
|
Mopedentusiasterna har ej heller i år glömts bort i Husqvarnas till
verkningsprogram.
Bland "Novoletterna" som HVA:s mopeder
heter - märks två uppmärksammade nyheter. Det är först 1955 års
Novolette som är försedd med lätt av- och påmonterbara frontskydd
av scootermodell. Den är vidare försedd med förbättrad frikoppling,
har ökad backtagningsförmåga och en nykonstruerad ljuddämpare som
ger "viskande" gång.
Kilremsdrift, en
handmanövrering samt
bekväm choke av biltyp gör maskinen lättkörd. Andra finesser är
nivåröret för bränslet på bensintanken samt att luftningen av
tanken sker genom ramröret, vilket förhindrar allt
"bensinskvimp" på bensinpåfyllningslocket.
|
|
|
Novolette-nyheten nr 2 är utförd TT-stil och kommer säkerligen att väcka
stor förtjusning bland ungdomen. Novolette Sport heter denna modell
med goda vägegenskaper, kraftig segdragande motor och sport sadel av
galonklätt skumgummi.
En
annan nyhet av intresse för landets mopedister är Husqvarnas släp kärra,
HVA-släpet, det idealiska camping-ekipaget att koppla efter mopeden, där
tält och övrig fältutrustning bekvämt kan stuvas ner.
Man
kan även ta ett litet barn i släpet, som då lätt arrangeras om genom
att en specialgjord sits med ryggstöd placeras i släpet och ett plast-
överdrag mod vindskydd monteras på.
Bakom
ryggstödet finns god plats för en stor shoppingväska.
För
vanlig varutransport är släpet ett Columbi-ägg.
HVA-släpet
är en idealisk lösning för mopedister - som
vill campa, för
barntransport eller varutransporter med moped.
|
|
Den
totala längden är 1,5 m.
De
invändiga måtten är:
Längd
800 mm.
Bredd
315 mm.
Djup
cirka 250 mm.
Maxlasten
är 80 kg. |
|
Släpet
är lätt av- och påkopplingsbart och
tack
vare den patenterade självstabiliserade kopplingen påverkar släpet ej
det dragande fordonets manövrering.
|
|
|
|
|
|
|
|