|
||||||||||
- - - - - - - - - - - - - | ||||||||||
[52-57] Novolette: [52-53] 3311 Rex-motor. [54] TfA test 3411, 3421. Premiär, photos. [55] 3521, Story, photos. ----------------------[56] 3611 F, 3611, 3622, Nynäshamn. [56] Sport 3531-2. [56-57] Transport 3642. [57-59] Roulette: [57] Standard 3752. Norge. Instr. bok. [57] Lyx 3772/3. Finland. [58] Populär 3811. [58] 3822. [58] 3832. [59] Standard. [58-61] Corona. [59-61] Cornette: [59] 3912, TfA-test. [59-61] Cornette in Bullaren. [60] 3912, HVA Nytt. [60-62] 4022, 41221, 41222-3, 41223 1960-62. [60-66]: [60] 416012, (41121, 41123). [60-61] Standard 4132. [61] Lyx 4112, 41121. [61] Sveriges mopedist. [61] Såhär testas HVA. ----------[61-62] Standard 4232, 42321. [62] 41122, 42121, 42122, Långaberedning. [65] Lyx 943122. [65-66] Sport 943124 [1903-59] Skooter, MC: [03-39] MC. [54] MC fabrik från stormaktstiden. [54-59] MC. [55] Scooter Parilla, test. [55] Glimtar från HVA. - [HVA motorer]. - [CSR] Hva modeller. - [55-60] Trädgård & Skog. - [59-62] Utombordare. - [59] HVA, ett bilmärke. |
||||||||||
|
||||||||||
Novolette Bj.55 Ingen bensin ! 1955 Bekväm, vilsam körning........ (Bj.56) | ||||||||||
Novolette 3521 Bj.55 | ||||||||||
|
||||||||||
I vanlig ordning lanserades modellerna på hösten året innan. Motorn var nu modifierad med ökad slaglängd till 39 mm (35 mm på -54) och sänkt kompression till 5,75:1 (6,5:1 på -54). Volymen var 44 cc och effekten 0,8 hkr vid 3600 v/min. Först kom 3511, som i stort sett var en 3411 dock med fjädrad "Webb" framgaffel, mer avancerad frikoppling och bensintank med nivårör. Senare under 1955 (troligen) presenterades 3521 som var ytterligare moderniserad med 24 tums hjul, lykta med sidofastsättning och kromat skydd på ovansidan ramen. Färgen var blå eller röd med bengul dekor. Under 1955 kom också 3531 (bilden är en annons från 1956), Sport Novoletten. Den hade ett mer motorcykel liknande utseende (jmf Silverpilen) med en hög ram med tank ovanpå, långt avgasrör med mc likande ljuddämpare och dyna ("limpa") i stället för sadel. Ramen var silverfärgad och tanken röd. |
||||||||||
|
||||||||||
NOVOLETTE 1955. Motor: Husqvarna förbättrade mopedmotor. 2-takts luftkyld. Bing förgasare. Effekt 0,8 hkr vid 4.000 varv/min. Svänghjulsmagnet med belysningsgenerator. Effekt 0,8 hkr vid 4.000 varv/min. Svänghjulsmagnet med belysningsgenerator Kraktöverföring: Kilremsdrift. Kulkoppling med bronslager. Ram och Gaffel: Enbent modell med 19" ramhöjd svetsad av kalldragna stålrör. Fjädrade framgaffel, paralellogrammodell, justerbar. Nav: Fram: trumbromsnav med expanderande broms. Bak: Novospecial frihjulsnav. Skärmar: Extra breda 80 mm på 24"- modellen. 70"mm på 26"-modellen. Däck: 24x2 " och 26"x 1,75 "x 1/2". Bensintanken: 3,2 liter i 24"-mod. och 2,7 liter i 26"-mod. Utrustning: Omkopplare för hel- och halvljus. Centrallås. Pump. El-signalhorn. Kraftig packningshållare. Riktpris: 780 :- med frontskydd 825:-
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
.... eller hade "MUTTI" glömt sätta på bensinkranen!? | ||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Den ä´ fantastisk! HVA Novolette 1955 | ||||||||||
Köp Husqvarna NOVOLETTE 55. Sveriges modernaste moped. | ||||||||||
Med Novolette -55 - Den nya mopeden i scooterstil, har Husqvarna gjort mopedåkningen ännu mycket bekvämare, nöjsammare och även säkrare. Frontskyddet, de breda och djupa skärmarna, den fullständiga inbyggnaden av motorn, allt bidrar till att skydda Er själv, Era skor och kläder mot nedsmutsning från väg och motor. Novoletten är otroligt lättstartad och lättkörd tack vare choke av biltyp och enhandsmanövrerigen, dvs. gaspådrag och frikoppling i samma handtag.
NI kan själv hos cykelhandlaren övertyga Er om att Novoletten leder ifråga om en rad andra viktiga mopedfinesser. Riktpris 780:-. För frontskydd - lätt av- och påmonterbart - tillkommer kr.45:-
HUSQVARNA VAPENFABRIKS AKTIEBOLAG . HUSKVARNA
|
||||||||||
|
||||||||||
Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna. | ||||||||||
|
||||||||||
xx | ||||||||||