Husqvarna Vapenfabriken i Huskvarna.
 Husqvarna Parilla scooter
- - - - - - - - - - - - -

[52-57] Novolette: [52-53] 3311 Rex-motor. [54] TfA test 3411, 3421. Premiär, photos. [55] 3521, Story, photos.

----------------------[56] 3611 F, 3611, 3622, Nynäshamn. [56] Sport 3531-2. [56-57] Transport 3642.

[57-59] Roulette: [57] Standard 3752. Norge. Instr. bok. [57] Lyx 3772/3. Finland. [58] Populär 3811. [58] 3822. [58] 3832. [59] Standard.

[58-61] Corona.

[59-61] Cornette: [59] 3912, TfA-test. [59-61] Cornette in Bullaren. [60] 3912, HVA Nytt. [60-62] 4022, 41221, 41222-3, 41223.

[60-66]: [60] 416012, (41121, 41123). [60-61] Standard 4132. [61] Lyx 4112, 41121. [61] Sveriges mopedist. [61] Såhär testas HVA.

----------[61-62] Standard 4232, 42321. [62] 41122, 42121, 42122, Långaberedning. [65] Lyx 943122. [65-66] Sport 943124.

[1903-59] Skooter, MC: [03-39] MC. [54] MC fabrik från stormaktstiden. [54-59] MC. [55] Scooter Parilla, test. [55] Glimtar från HVA.

- [HVA motorer]. - [CSR] Hva modeller. - [55-60] Trädgård & Skog. - [59-62] Utombordare. - [59] HVA, ett bilmärke.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
      
   Husqvarna scooter med Parilla-kaross. Motor är Husqvarnas egen på 120 cm³
 
 
 1955  
 

Husqvarna Parilla scooter. Svensk kvalitet och italiensk skönhet skall inte betraktas enbart som en rektamslogan utan det finns alla skäl att gratulera den kombinationen. Husqvarna har verkligen lyckats få fram en maskin som i sitt innanmäte döljer en helsvensk, robust motor och som utåt visar sällsynt eleganta linjer. 

   Motorn är Husqvarnas egen på 120 cm³, som utvecklar 4,3 hk vid 5000 varv/min. Trots det relativt blyga hästkraftantalet är maskinen förvånansvärt pigg, och på tvåan är scootern riktigt accelerationsvillig. Mekaniskt slammer saknas fullständigt och motorns vibrationsområde är så snävt. att det knappast kommer till synes. 

   En detalj som Vi måste klaga på är wirenippeln överst i förgasarslidhuset. Den är koniskt formad, vilket gör att wiren kan vika sig, varvid gastrotteln inte går ner i botten när man drar av gasen. Detta har till följd att motorns tomgång höjs avsevärt och det kan t. o. m. hända, att den rusar upp i varv rätt kraftigt. Det hela kan avhjälpas genom att man surrar gaswiren med isoleringsband så, att wiren kommer att gå rätt ner i slidhuset.

 

 
 
 

 

Det krävs ringa kraft för att trampa i gång motorn. men den är inte anmärkningsvärt lättstartad, ca 7-8 tramp fordras för att den skall springa gång. 

Scootern har till allas glädje utrustats med dubbel ljuddämpare som ger motorn ett mycket behagligt avgasljud.

Växellådan är treväxlad och manövreras med häl och-tå-selektorspak, och mekanismen fungerar fullkomligt ljudlöst. 

 

Särskilt bör den lätta kopplingen nämnas - det är ingen överdrift att säga att man kan manövrera den med lillfingret. Kopplingen tar mjukt och kraftöverföringen är helt ryckfri. Topphastigheten ligger på 70 km/t och bästa marschfart en på ca 65 km/t, då motorn arbetar lugnt och utan att tröttas. 

 

I stadstrafik är tvåans växel mycket användbar och maskinen är mycket accelerationssnabb på denna växel. Den utmärkta fjädringen tillsammans med 12-tums hjulen borgar för en väghållningsförmåga av mycket hög klass. Framteleskopen är tämligen styva, medan bakteleskopen är mjukare. Detta ger bl. a. bakpassageraren en god komfort och tillsammans ger de maskinen en väghållningsförmåga som är beaktansvärd. Genomslag på framgaffeln torde vara omöjligt att åstadkomma, och fjädringsrörelsen är sådan. ett styret ligger säkert i händerna även på sämsta gatsten, en egenskap som inte är alla scooters förunnade.

 

 

Husqvarna Parillans stabilitet i kurvorna är förunderlig, cykeln kan vikas hårt genom skarpa kurvor, även om vägunderlaget inte är det bästa. En sak att observera är, att scootern är synnerligen känslig för felaktigt ringtryck bak. 

För högt tryck gör att bakhjulet släpper greppet på gatsten och börjar fladdra. 

Diametern på bromstrummorna är hela 112 mm, och de ger en utomordentlig bromskraft. Bakbromsen fordrar ringa kraft och ger med lätt tryck en mjuk och säker inbromsning. Frambromsen är fingertoppslätt och används bägge bromsarna samtidigt, blir det tvärnit direkt. 

Tack vare att bromsarna är så lätta att manövrera blir inbromsning i halt väglag alltid säker och risken för att låsa hjulen är minimal. 

Körställningen är vilsam och trötthetskänsla i armar eller rygg förekommer inte efter långa körningar. 

 

Placeringen av signalhornsknappen och ljusomkopplaren är enligt vår mening inte den bästa. Den har placerats på höger sida, dvs. på samma sida som gashandtaget, och det kan i vissa situationer vara svårt att snabbt komma åt ljusomkopplaren. Något sådant problem skulle aldrig uppkomma om den placerats på vänster sida.

 

Under den välformade italienska karossen döljer sig en svensk kvalitetsmotor, som vid det hör laget har miljontals krävande mil bakom sig. Den är lättåtkomlig och trots sin ringa storlek ger den bra fartresurser.

 
 
 

Handtagsväxeln som fanns på Parilla har på Parilla- HVA ersatts med en mc-fotväxel av häl-och tå typ. 

 

Bensinpåfyllningen och verktygslådan sitter under resp. fram- och baksadeln, vilka är uppfällbara sedan man lossat en stor vingmutter. Chokereglaget är framdraget till instrumentbrädan. där även hastighetsmätaren - tyvärr oupplyst - monterats. Bensinkranen och även förgasaren sitter lättåtkomliga innanför de två sidoluckorna, någon risk att man smutsar ner sig när man skall öppna bensinkranen föreligger inte, då denna placerats rätt nära inspektionsluckan. Kombinationen svensk slitstark och pålitlig motor och italiensk linjeskön kaross har slagit väl ut.

 

MOTOR Encylindrig tvåtaktsmotor om 120 cm (55X50 mm). Effekt 4,3 hk vid 5.000 v/min. Medelkolvhastighet 8,33 m/sek. Tändning med svänghjulsmagnet 6 V/30W. 

KRAFTÖVERFÖRING Treväxlad växellåda i block med motorn. Fotväxelspak av häl-och-tå-typ. Kedjedrift. 

FJÄDRING: Hydratiskt dämpad teleskopgaffel fram och mekaniska teleskop i förening med svängarm bak. RAM: Av stålrör. Karosseriet levererat genom Svecia Bil & Motor AB. 

HJUL OCH RINGAR: Dimension 3,00x12. BROMSAR: Mekaniska. Trumdiameter 112 mm fram och bak. 

BRÄNSLEFÖRBRUKNING: ca 0,25 1/mil. Bränsletanken rymmer 8 liter, varav 1,5 i reserv. 

VIKT: ca 90 kg. TILLVERKARE. Husqvarna Vapenfabriks AB, Huskvarna 

PRIS: 2.250.- kronor.

 

 
 

Parilla-HVA har en helt okapslad bakkedja, men svängarmsfjädringen bak är av modernaste typ. Dubbla ljuddämpare ger tyst gång.

 

Särskilt bra: 

Bromsar och väghållningsförmåga av synnerligen hög klass. Den lagom hårda fjädringen gör att styret ligger lugnt i händerna även på dåliga vägar. Behagligt dämpat avgasljud har ernåtts genom kraftiga dubbla ljuddämpare. 

Motorn arbetar lika tyst som en symaskin utan några mekaniska biljud och har ett nästan omärkligt vibrationsområde.  

 

Inte så bra: 

Gaswirens nippel överst i slidhuset har fått konisk utformning, vilket gör att wiren kan vika sig varvid trotteln inte går ner i botten och motorn rusar. 

Vi skulle hellre ha haft signalhornsknappen och ljusomkopplaren på vänster sida, istället för på höger där gashandtaget sitter.

                                                                                              

 

 
 
  
 
 
 
 
 
HUSQVARNA.