HUSQVARNA Cornette.
 HUSQVARNA VAPENFABRIKS AKTIEBOLAG Huskvarna. ^ back to [59-61] Cornette / Hva.  
- - - - - - - - - - - - -

[52-57] Novolette: [52-53] 3311 Rex-motor. [54] TfA test 3411, 3421. Premiär, photos. [55] 3521, Story, photos.

----------------------[56] 3611 F, 3611, 3622, Nynäshamn. [56] Sport 3531-2. [56-57] Transport 3642.

[57-59] Roulette: [57] Standard 3752. Norge. Instr. bok. [57] Lyx 3772/3. Finland. [58] Populär 3811. [58] 3822. [58] 3832. [59] Standard.

[58-61] Corona.

[59-61] Cornette: [59] 3912, TfA-test. [59-61] Cornette in Bullaren. [60] 3912, HVA Nytt. [60-62] 4022, 41221, 41222-3, 41223 1960-62.

[60-66]: [60] 416012, (41121, 41123). [60-61] Standard 4132. [61] Lyx 4112, 41121. [61] Sveriges mopedist. [61] Såhär testas HVA.

----------[61-62] Standard 4232, 42321. [62] 41122, 42121, 42122, Långaberedning. [65] Lyx 943122. [65-66] Sport 943124

[1903-59] Skooter, MC: [03-39] MC. [54] MC fabrik från stormaktstiden. [54-59] MC. [55] Scooter Parilla, test. [55] Glimtar från HVA.

- [HVA motorer]. - [CSR] Hva modeller. - [55-60] Trädgård & Skog. - [59-62] Utombordare. - [59] HVA, ett bilmärke.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
          TEST 
      Cornette 3912 50cc. Bj.59
 
 
 1959 -  Husqvarna Cornette 3912.
 
 

 

Cornette i siffror: Motorn till Cornette är av Husqvarnas egen tillverkning och ger 0,8 hk vid 3500 v/min.

Med slaglängden 40 mm och cylinderdiam. 39 mm blir slagvol. 50 cc. Kompression 7,4:1.

Förgasare av fabrikat Bing med startkolv. 2-växlad låda. Utväxling: ettan 32,1:1, tvåan 18,1:1.

Koppling: Treskivig lamellkoppling av konsthartsmaterial.

Fjädring: Fram, teleskopfjädring. Bak, teleskop med svängarm.

Ramen är tillverkad av heldragen plåt.

Fälgar av Westwoodfabrikat, storlek 23".

Bensintanken rymmer 5.5 liter, varav 0,5 l finns som reservbränsle

Elektrisk utrustning: 15 watts strålkastare, ställbar reflektor. 

Baklyse med reflexanordning och 6 volt, 2.1 watts glödlampa. 

Elektriskt signalhorn. 

Riktpris: 995 kr.

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 1959 -  Husqvarna Cornette 3912 provkörs i Teknik för Alla i nummer 9. [Test guide.]   
 
 
  TEST Husqvarna Cornette 3912  Bj.59
 
  
  Belysningen anser vi däremot vara otillräcklig.

 

Exteriören och belysningen 

Exteriören på en moped har på senare år fått mycket stor betydelse och beträffande Husqvarnas nya Cornette måste man väl konstatera att den är elegant. Den litet kantiga stilen på skärmar och tank ger mopeden en originell, men ändå jordbunden exteriör. Körställningen är bekväm och omedelbart insmickrande. Den stora skumgummisadeln är mjuk och behaglig att sitta på.

På kortare sträckor är körställningen rolig, men tänker man företa en längre resa, t. ex. en semestertripp, bör man nog kosta på sig att montera på ett styre av det mera uppåtsvängda slaget.

Cornettes körställning blir nämligen ganska tröttsam i längden, speciellt för långa personer.

 Vid normal körning på hel- ljus låg strålknippet 2-3 meter framför fordonet och var dessutom väl svagt.

Bromsarna får ett mycket gott betyg. Från 30 km/tim kunde mopeden med framhjulsbromsen stannas på 4,5 meter, med bakhjulsbromsen på 5 meter och med båda bromsarna tillslagna fick vi stopp på 3,5 meter. Som helhet får Husqvarna Cornette ett mycket gott slutbetyg.

Att rekommendera den till endast ungdomen tycker vi dock är fel. I lika hög grad bör den bli till glädje för äldre personer med god mopedsmak.

 

Balansen  Motorn, teknisk data. 

Konstruktörerna har gjort Cornette förhållandevis kort och låg, och man har därigenom lyckats få en rätt fantastisk

balans i den. Oavsett om man är någon balanskonstnär eller inte, kan man faktiskt långa stunder hålla Cornette stilla stående med båda fötterna på pedalerna.

Den låga tyngdpunkten ger också en ytterligt fin väghållning, något av det bästa i den vägen vi hittills provat på.

Fjädringen är också värd högt betyg. Vi fann den vara lagom mjuk på lands väg, och på grusväg uppförde den sig så bra, att steget till Silver- och Guldpilens goda vägegenskaper faktiskt inte är särskilt stort.

 

Framhjulsfjädringen är av teleskoptyp, och dess fjädringsrörelser är lagom stora på landsväg. På sämre vägar hängde den också med och gav en behaglig åkkomfort. Över huvud taget anpassar sig Cornette till de flesta väglag beroende på den förhållandevis långa fjädringsvägen. Bakhjulsteleskopen är av samma långa fjädringsvägstyp, men den befanns vara något stummare. Den är också så pass kraftigt tilltagen, att risken för genomslag - även vid hård körning är så gott som obefintlig.

 

 

Motorn är av Husqvarnas egen tillverkning, och man har vid konstruktionen strävat efter att få fram en så jämn effektkurva som möjligt. Husqvarna motorn är därför påfallande lågvarvig och toppeffekten nås redan vid 3 500 v/min.

Därigenom blir motorn också mycket segdragande och stark vid lägre varvtal. Det var faktiskt rent otroligt hur lätt ekipaget drog igång vid start i backe. Vi skulle tro, att Cornette i det avseendet står i särklass.

 Accelerationen har också blivit mycket fördelaktig, på 8,5 sekunder är en ordinär vuxen förare redan uppe i 25 km/ tim. Att märka är att denna tid upp nåtts med inkörningsmunstycke. Med all säkerhet blir accelerationstiden förbättrad med standardmunstycke.

 

En liten nackdel är, att förgasaren är ganska svår att plocka bort. Det beror på, att man både till flottörhus och insugningsrör använt skruvar med uttag för endast skruvmejsel. Även med en kort mejsel är dessa skruvar mycket svåra att komma åt. Skruv med fästen för skiftnyckel är lösningen, och de kan lätt monteras dit.

Verktygsutrustningen är ganska knapphändigt tilltagen. En kort skruv mejsel, ett par fasta nycklar och en trasa är det enda man finner i kassetten. Får Cornette-ägaren en punktering, står han tämligen hjälplös.

Växellåda, koppling och gas visade sig vara mycket lättarbetade. En anmärkningsvärd sak är växelhandtaget, som är försett med tre hack, två för växlarna och ett för friläge. Mellan dessa hack kunde inte kopplingen släppas. Bra detalj för ovana mopedister!

   

 

 
 Påbjuden körriktning.