Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg.                 
  ZÜNDAPP  Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg. ^ back to Zündapp main.
- - - - - - - - - - - - -
 

[53-54] Combimot KM 48,

........... Combinette (TWN, Knirps).

[54-55] 400, 401, 402, 403, 404, 406,

........... 408, 409, 410, 411. 

........... 408, 410 test i Teknikens Värld.

[55-57] 405, 407 Lastenrad, Postmoped, 412.

[56-57] 422 Combinette. England.

[56-58] 423-S. Test i TfA.

[57-71] Sports Firmæt Gresvig,

........... Oslo - Norway (main).

[58-60] 428 K & Sport. Instruktionsbok.

[58-60] 428-S, K Combinette.

........... Test Teknik för Alla. Finland.

[63-64] 428 Combinette.

[57-60] 429-S Super Combinette.

[57-62] 435, 425 Falconette, MC 70cc.

[60-68] 433 Super Combinette.

[61-62] 510 Sport Combinette.

[61] .... 515 Sport Combinette, test.

[63-64] 515 Sport. Vinn en Zündapp.

[67-76] 515, 517, KS 50 Sport, test.

[65-77] M25, M50, Bergsteiger 434.

[71-74] Goudhaan, C 50 Sport 517,

........... Super Sport, test i Motor.

 

 

 

• Germany at A-Z.

 

• German reg. Z.

Zündapp motor.

• Zündapp main.

N2    
 1954-55  Mod. 400, 401, 402, 403, 404, 406, 408, 409, 410 u. 411.  [Norge: Mopeden - årets slager (1955).]
 
 1- gang motor - 26" räder 
               
 

 

408, kette

 

 

409, kette

 

 

410, reimen

 

 

 411, reimen 

 

 
N3       
 1 gang motor - 23" räder
          
 

 

400, kette

 

 

401, reimen

 

 

402, kette

 

 

403, reimen 

 

 
N4        
 2 gang motor - 23" räder 
         
 

 

404, kette

 

 

406, kette

 

 

 
 
 
N5        
           
 

 

Zündapp Combinette  Bj.54

Typ 408 med kedjedrift.

 

 

Zündapp Combinette  Bj.54

Typ 410 med remdrift.

 

 

Test i Teknikens Värld.

 

 
 
M2b    
 1954 - Typ 408, 409, 410 o 411. 1- gang motor - 26" räder 
                
 
   
Typ 408 Typ 409
   
   
Typ 410 Typ 411
 
 
M3b    
 1954 - Typ 400, 401, 402 o 403.  1 gang motor - 23" räder 
                  
 
   
Typ 400  Typ 401
 
   
Typ 402  Typ 403
 
 
M4b    
 1954    Typ 404 o 406.  2 gang motor - 23" räder    [Back/to Zündapp Typ 404 from België.] 
 
 
   
Typ 404  Typ 406
                 
 
   
 
1954    
 1954   Teknikens Värld testar Zündapp Combinette i nummer 21.   [Back to town MOTALA.] [Test guide.] 
 

 

Typ 408

 

 

 

Typ 410

ZÜNDAPP Combinette 

 

Allmänt om konstruktionen: På mopedens yttre ser man genast att man här har att göra med en mycket slitstark och pålitlig cykel. Mindre hjul vore bra, då man nu måste hasa av sadeln vid varje stopp. 

 

Kraftöverföring: Två kedjor och frikoppling med spärr. Combinetten är enväxlad. 

 

Renlighet: Cykeln uppfyller de högsta fordringar på renlighet; Inte någonstans märktes en tillstymmelse till läckage efter testen. 

 

Bromsar: Frambromsen är av hög kvalitet och ger en mjuk men bestämd inbromsning. 

Bakbromsen lämnar tillfredsställande bromseffekt, men huvudsakligast användes frambromsen. 

 

Fjädring: Zündapps fjädrande framgaffel ger behaglig körning över de flesta vägbanor, vid mycket dålig kullersten blir körningen dock ibland stötig.

 

Backtagningsförmåga: Den första och brantaste backen, 11,5 procent, togs till drygt två tredjedelar varefter ett par tramptag var tillräckligt för att cykeln skulle ta resten. Backe nr 2 forcerades helt med motorn och den tredje backen togs till drygt två tredjedelar. 

 

Stadstrafik: Combinettens enkelhet och robustheten gör den lätt och behaglig att köra. Man behöver sällan använda tramporna vid start. 

Landsvägskörning: Främst bör det synnerligen väl dämpade avgasljudet omnämnas. Cykeln tål att köras på fullgas långa sträckor utan att den blir överhettad eller låter ansträngd. 

 

Bränsletank: Rymd 2,5 liter. 

Aktionsradie: ca 194 km. 

Bränsleförbrukning: 0,125 l/mil. 

Pris: 865: - kr. 

 

Generalagent: 

AB Motorkraft, Stockholm.

 
 
 

SO EINFACH WIE RADFAHREN- UND VIEL BEQUEMER

EINFACH Losfahren ohne technische Vorkenntnisse, ohne Fahrübungen, wie mit dem Fahrrad. 

BEQUEM Gutgefederter Sattel,Vorderradfederung,griffiger Lenker, Handgriff zum Treppentragen, leichter Einund Ausstieg für Damen und Herren. 

ROBUST Die hartverchromte Zylinderlauffläche ist praktisch verschleißfest und sichert dem Motor lange Lebensdauer, ohne Einfahrvorschrift. 

BERGFRUDIG klettert die Combinette unverdrossen und ohne Mittreten auch lange Alpenpässe. Das schafft die ungewöhnliche Elastizität des Motors - sein "inneres Getriebe". 

SPARSAM Normverbrauch 1,25 Liter auf 100 km. Eine Tankfüllung reicht für 200 km. Noch billiger geht es kaum: 1 km = 1 Pf. 

LEICHT Der 50 ccm Motor wiegt nur 6,3 kg. Es leuchtet ein: je leichter der Motor, desto stabiler und komfortabler das Fahrzeug.

ELEGANT Die rassige Form in modernem Anthrazit-Silbergrau ergibt ein schmissig-elegantes Fahrzeug, auf das Sie stolz sein können.

LEISE wie noch nie. Ihre Mitmenschen und Ihre Ohren sind Ihnen dafür dankbar.

 

... und 

selbstverständlich

-steuer

führerchein- und

zulassungsfrei 

                                   ZÜNDAPP-WERKE GMBH NÜRNBERG-MÜNCHEN WERK MÜNCHEN

 
    
Zündapp.