[53]
Combimot K48, Combinette (TWN, Knirps). [54-55] 400, 401, 402, 403,
404, 406, 408, 409, 410, 411.
[55-57]
405, 407, 412. [56-57] 422 (England). [56-58]
423-S (Finland). [57-71] Gresvig, Zündapp in
Norway.
[58-60]
Instr.bok, 428 K, Sport. [58-60] 428-S. [63-]
428. [57-60]
429-S.
[57-] Falconette, MC. [60-68]
433. [61-62] 510.
[61-]
515, test. [63-] 515, Vinn en Zündapp.
[67-76] 515,
517,
KS 50 Sport, test. [65-77]
M25, M50, Bergsteiger 434.
[71-73] Zündapp.
|
 |
En
ny vass drömbåge för Dig.
Zündapp
Sport
Zündapp-Werke,
Nürnberg, Tyskland
Motor:
2- taksmotor. Effekt 1 hkr vid
3.200varv/min.
Hårdförkromat cylindermått. Kickstart.
Kraftöverföring:
3-växlad låda med fotväxelspak.
Koppling i oljebad.
Fjädring:
Bottenlänksgaffel fram. Teleskopfjädring
bak. Stickaxlar.
Bromsar:
>>80km- bromsar >> ø
120mm.
Utrusning:
Skumgummisadel av mc- typ, hastighetsmätare, elsignal.
Prestanda:
Toppfart enligt mopedbestämmelserna
30km/ tim.
Bränsleförbrukning
0,12 liter/ milen.
Riktpris:
1.295:- ( + oms. 55:-
)
AB
Motorcraft Regeringsgat 89 Stockholm C.
|
|
|

Motorn
är stark och dragvillig, man märker på gången att det rör sig om en
stor motor, som
nedtrimmats för svenska förhållanden.

Zündapp Sport Combinette har "kontinental"
motor dvs. närmast en lätt
motorcykelmotor, som strypts för att passa
våra rigorösa mopedbestämmelser.
|

Den
tyska "ungdomsmopeden" Zündapp med fotväxel av
rick-racktyp. Ettan ligger längst ned, och sedan växlar man
upp med hjälp av skornas tåhättor. Sportigt
men kanske i längden inte så bra för putsen. Att
det dessutom ibland kan vara rätt svårt
att på känn hitta rätt växelläge med foten får kanske
tillskrivas ovana vid just den här typen av växel.
Bensintanken
är stor och med urtag för "knäslut", men sittställningen
är även för en äldre mopedist fullt acceptabel.
Motorn
är stark och dragvillig, men man märker på gången att det
rör sig om en stor motor som nedtrimmats för svenska förhållanden.
Så t.ex.
"fyrtaktar" motorn mycket lätt, när man i utförslut
kommer över den vid strypningen beräknade medelfarten.
Bromsarna är kraftigt dimensionerade - Zündapp Sport är i
hemlandet avsedd för betydligt högre fart än våra 30 km/tim
- och i normal trafik klarar man sig gott med enbart
fotbromsen. Tyvärr lider
den här mopeden av det ganska vanliga felet, att gashandtaget
har returfjäder. Släpper
man handtaget för att markera högersväng, blir alltså
resultatet att mopeden bromsar in.
|
|
|