ZUNDAPP-WERKE GMBH - MÜNCHEN.
  ZÜNDAPP  Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg. ^ back to Zündapp main.
- - - - - - - - - - - - -

[53] Combimot K48, Combinette (TWN, Knirps). [54-55] 400, 401, 402, 403, 404, 406, 408, 409, 410, 411. 

[55-57]  405, 407, 412. [56-57] 422 (England). [56-58] 423-S (Finland). [57-71] Gresvig, Zündapp in Norway.

[58-60] Instr.bok, 428 K, Sport. [58-60] 428-S. [63-] 428. [57-60] 429-S.

[57-] Falconette, MC. [60-68] 433. [61-62] 510. [61-] 515, test. [63-] 515, Vinn en Zündapp.

[67-76] 515, 517, KS 50 Sport, test. [65-77] M25, M50, Bergsteiger 434.

[71-73] Zündapp.

 

 AB Motorcraft ● Regeringsgat 89, Stockholm C.  
 
 N1     
                               
 

 

Zündapp 515 Sport Bj.61

● Ny vass drömbåge....

 

 

Zündapp Sport i Rekord Magasinet Bj.61

 

   
 
N3         
 
 

 

Zündapp Sport Combinette Bj.61

testas i Teknik för Alla 17/61

 

     
 
M1a     Zündapp.
 1961   Typ 515  
 
 Come for a ride ?

En ny vass drömbåge för Dig. 

 

Zündapp Sport  

Zündapp-Werke, Nürnberg, Tyskland

Motor: 2- taksmotor. Effekt 1 hkr vid 3.200varv/min. 

          Hårdförkromat cylindermått. Kickstart. 

Kraftöverföring: 3-växlad låda med fotväxelspak. Koppling i oljebad. 

Fjädring: Bottenlänksgaffel fram. Teleskopfjädring bak. Stickaxlar. 

Bromsar: >>80km- bromsar >> ø 120mm. 

Utrusning: Skumgummisadel av mc- typ, hastighetsmätare, elsignal. 

Prestanda: Toppfart enligt mopedbestämmelserna 30km/ tim.

Bränsleförbrukning 0,12 liter/ milen. 

 

Riktpris: 1.295:- ( + oms. 55:- ) 

 

AB Motorcraft Regeringsgat 89 Stockholm C.

 
 
            
M1b     Zündapp.
 1961   Bild från tidningen Rekord   [Back/to: Tidningen REKORDs moped guide.] 
 
 
 
 
 
 
M3a  1961   Zündapp.
 1961   TfA testar Zündapp Sport i nr.17   [Test guide.] 
 

Motorn är stark och dragvillig, man märker på gången att det rör sig om en stor motor, som

nedtrimmats för svenska förhållanden.

 

Zündapp Sport Combinette har "kontinental" motor dvs. närmast en lätt

motorcykelmotor, som strypts för att passa våra rigorösa mopedbestämmelser.

 

Den tyska "ungdomsmopeden" Zündapp med fotväxel av rick-racktyp. Ettan ligger längst ned, och sedan växlar man upp med hjälp av skornas tåhättor. Sportigt men kanske i längden inte så bra för putsen. Att det dessutom ibland kan vara rätt svårt att på känn hitta rätt växelläge med foten får kanske tillskrivas ovana vid just den här typen av växel.

 

Bensintanken är stor och med urtag för "knäslut", men sittställningen är även för en äldre mopedist fullt acceptabel. 

Motorn är stark och dragvillig, men man märker på gången att det rör sig om en stor motor som nedtrimmats för svenska förhållanden. Så t.ex. "fyrtaktar" motorn mycket lätt, när man i utförslut kommer över den vid strypningen beräknade medelfarten. 

 

Bromsarna är kraftigt dimensionerade - Zündapp Sport är i hemlandet avsedd för betydligt högre fart än våra 30 km/tim - och i normal trafik klarar man sig gott med enbart fotbromsen. Tyvärr lider den här mopeden av det ganska vanliga felet, att gashandtaget har returfjäder. Släpper man handtaget för att markera högersväng, blir alltså resultatet att mopeden bromsar in. 

 

 

 

 

 

 
 
 
  
Do You like my new hat? NO I like Your moped !

Nu med bromsljus 

 

Först med treväxlad fotväxel.

 

- MC-ram

- 21-tums

- 120 mm bromsar 

- Stickaxlar 

- Kickstart 

 

 

 

ZÜNDAPP SPORT - accelerations snabbast  i 1961 års test. 

                               

 
Zündapp.