Freude und Erholung mit ZÜNDAPP !
  ZÜNDAPP  Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg. ^ back to Zündapp main.
- - - - - - - - - - - - -

[53] Combimot K48, Combinette (TWN, Knirps). [54-55] 400, 401, 402, 403, 404, 406, 408, 409, 410, 411. 

[55-57]  405, 407, 412. [56-57] 422 (England). [56-58] 423-S (Finland). [57-71] Gresvig, Zündapp in Norway.

[58-60] Instr.bok, 428 K, Sport. [58-60] 428-S. [63-] 428. [57-60] 429-S.

[57-] Falconette, MC. [60-68] 433. [61-62] 510. [61-] 515, test. [63-] 515, Vinn en Zündapp.

[67-76] 515, 517, KS 50 Sport, test. [65-77] M25, M50, Bergsteiger 434.

[71-73] Zündapp.

 

 
 
 

 

Zündapp Combinette Bj.65

 

     
 
                                   
 

 

Zündapp-Sport-50 test i Motor 19/1966.

 

 

 

Zündapp Sport Combinette

testas i Fart nr.8 1966

 

 
 
 
 

 

Broschyromslag 1966

 

     
 
     
 

 

Zündapp Sport Bj.67

 

 

Vykort på torget i Kungsbacka, en Zündapp!

 

   
 
 1965   Zündapp Combinette.    
 
 
 
 
 
 
 
 1966  - Zündapp-Sport-50 testas i motortidningen MOTOR (nr.19).     [Guide: MOTOR Mopedtest.]
 
   Large      i Motor, mod Sport 50 -66   
 
S MOPEDTEST: Zündapp Sport 50

 

Zündapp-Sport-50 är en modell som "finner sig väl tillrätta" i alla väglag, både på landsväg och i terrängkörning. Den höga körställningen, som väl närmast kan betecknas som TT-betonad, ger god balans. Reglage och handtag är väl placerade.

Fjädringen är följsam och relativt mjuk, tyvärr med tendens till genomslag bak. Vi kan i detta sammanhang nämna, att den mcbetonade tyska original upplagan har starkare fjädrar eftersom den är avsedd för också passagerare, något som ju inte är tillåtet i Sverige. 

Accelerationen är god 100 meter från stillastående på 

14 sekunder - och styrkan på ettans växel är värd ett extra plus. Den 

kommer väl till pass i branta backar där motorn utan svårighet drar också på lågvarv. 

Motorn kräver choke vid kallstart. Detta var i vilket fall nödvändigt under testperioden som dock sammanföll med den "nya vinterperioden" med temperaturer kring fem minusgrader. 

Utförandet är av hög kvalitet och samma sak gäller tillbehören. Zündapp-Sport-50 har fullbromsnav av lättmetall, helkapslad bakkedja (- litet slitage), smörjkoppförsedda virar och en rikhaltig verktygsutrustning. 

Fotbromsen är lätt justerbar. 

De kontinentala fullbromsnaven i lättmetall innehåller stora bromsareor.

Den »mognes» syn 

Zündapp har mycket bra körställning. Motorn är stryktålig och har jämn gång. Man har mopeden väl i sin hand precis som en riktig mc. Kvaliteten är ar hög klass med vettigt tänkta och utförda detaljer. 

 

 

SLUTINTRYCK 

Vi ser plus för:

1) Kvalitet

2) Goda vägegenskaper

3) Bra bromsar

Vi ger minus för:

1) Stor tyngd

2) Svår att ställa upp från höger sida

3) Svåröppnad verktygslåda

 

 

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående:

13+15
2
 = 14 sek

Testbränsleförbrukn: 0,25 1,% mil.

Backtagning: 20 % - 40 m: 10 sek (I:an) fr stillast.

Bromssträcka (fram- och bakbr): 6,5 m.

 

TEKNISKA DATA

Motor. Typ Zündapp 267. Volym: 50 cc. Diameter: 38,9 mm.

Slaglängd: 41,7 mm. Kompression: 7,2:1. 

Effekt: 1,0 HK/3 500 vpm.

Buller: < 75 Decibell (A-filter).

Förgasare: Bing. 

 

Pris på gatan hela Sverige . . . . 1 760:-

Utväxling (i växellåda) I-10,7:1, II - 6,4:1, III - 4,2:1, Total: 16,3:1, Bakkrans: 43 kugg. 

Kedjedim: (bakre drivkedja) 1/2" x 3/ 16". 

Ram: Fribärande centralram (pressad plåt). 

Fjädring: Framgaffel: Teleskopgaffel. Bakhjulsfj: Swinggaffel. 

Fjäderväg: Fram: 70 mm. Bak: 50 mm. 

Däck: 21 x 2,75". 

Bromar: Fullnav Ø 120 mm. Bromsarea: 115 cm2 

Tankvolym: (TT-tank) 13 l.

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702) - 17 W generator.

Dim: Längd = 190 cm. Bredd 60 cm. Sadelhöjd (ofjädrad) = 83 cm. Frigångshöjd (ofjädrad) 22 cm.

Vikt: 74 kg.

Vägmätare: Med 100 m gradering.

 
   
 
 1966   - Fart nr.8 testar Zündapp Sport Combinette.     [Test guide.]
 

En av de mera sportbetonade mopederna på den svenska marknaden är Zündapp Sport Combinette. Denna modell är ursprungligen avsedd för en starkare motor än den som de svenska mopedlagarna tillåter. Enligt våra inhemska bedömningsgrunder är Combinetten en lätt motorcykel med mopedmotor, något som säger en hel del om maskinens karaktär. Bromsar och fjädring är överdimensionerade för motorstyrkan. Detta bör dock betraktas som en fördel, med tanke på den ökade trafiksäkerhet som ernås. 

 

Combinettens körställning måste be tecknas som mycket god. Den välfjädrade sportsadeln ger en hög sittkomfort och inte ens långfärder gör sig gällande ryggen vilket annars brukar vara fallet. Eftersom mopeden är av TT-typ blir även körställningen och körningen i övrigt av denna karaktär. Tack vare att maskinen är utomordentligt välbalanserad behöver man inte anstränga sig nämnvärt för att hålla den på rätt köl.

 

Motor och växellåda är av god kvalitet, även om backtagningsförmågan är sämre än vad man i allmänhet fordrar av en modern moped. Genomsnittligt får man använda en växel som är ett steg lägre än normalt vid backtagning, men den tätstegade treväxlade lådan gör ett detta inte än någon större pina. Motorn verkar dock dragovillig i det minsta lilla motlut. Detta kan givetvis till en viss mån förklaras med att exemplaret  ännu inte var inkört, redan efter 25 mil visade motorn piggare takter.

 

Combinetten uppvisar aldrig några startsvårigheter, utan tänder oftast på första kicken, men kräver omkring fem minuters körning för att ge full effekt. Den fotmanövrerade växellådan har distinkta lägen och växlingarna kan ske snabbt. Accelerationen är kanske inte den allra bästa, men även här bör ytterligare 50 mils inkörning vara god medicin. Fjädringen är som tidigare sagts överdimensionerad, men detta är enbart en fördel. Trots formliga dråpförsök under två timmars non-stop-körning på crossbana visade den inga tendenser till att ge efter mer än vad den skulle. Reglage, övrig utrustning och belysning visade sig vara till full belåtenhet. En sådan detalj som bromsljus bör inom parentes sagt finnas på alla mopeder. Zündappens är mycket effektivt. Reglagen, koppling, gas och broms är något tungmanövrerade, men även detta kan skyllas på provexemplarets "färskhet".

Som helhet kan sägas att Zündapp Combinette är en trevlig moped som i synnerhet lämpar sig för längre körningar på asfaltvägar.

Zündapp: Väl balanserad långfärdsmoped
 
 
 1966    - ZÜNDAPP Moped och Motorcykel.    
 
 
 
 
 1967   - Mera ax!    
 

Mera ax i nya Zündapp sport!  

Ny motor där effekten tas ut vid ett högre varvtal. Kördes 162 km/t på Monzabanan!  

Världsrekord för 50-kubikare! Och totalsegrade i Six Days på svenska skogsstigar! Fast nu är motorn förstås nedtrimmad. Men vilket ax den ger!   Mera nytt. Lägre sportigare ram. Ny kickstart. 1967 års färg är Monzaröd, brilliantblå. Provkör!

 

               

 
 
 
                            
 
 Torget Kungsbacka [Postcards with mopeds. ]  Zündapp.
 
 
 
Zündapp.