|
ZÜNDAPP
Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg. |
^ back to Zündapp
main. |
|
- -
- -
- -
- -
- - -
- - |
|
[53-54]
Combimot KM 48,
........... Combinette (TWN, Knirps).
[54-55] 400, 401, 402, 403,
404, 406,
........... 408, 409, 410, 411.
...........
408, 410 test i Teknikens Värld.
[55-57]
405, 407 Lastenrad, Postmoped, 412.
[56-57] 422
Combinette. England.
[56-58]
423-S. Test i TfA. |
[57-71]
Sports Firmæt Gresvig,
........... Oslo - Norway (main).
[58-60]
428 K & Sport. Instruktionsbok.
[58-60] 428-S, K
Combinette.
...........
Test Teknik för Alla. Finland.
[63-64]
428 Combinette.
[57-60]
429-S Super Combinette.
[57-62] 435,
425 Falconette, MC 70cc. |
[60-68]
433 Super Combinette.
[61-62] 510
Sport Combinette.
[61]
.... 515 Sport Combinette, test.
[63-64] 515
Sport. Vinn en Zündapp.
[67-76] 515,
517,
KS 50 Sport, test.
[65-77]
M25, M50, Bergsteiger 434.
[71-74] Goudhaan,
C 50 Sport 517,
...........
Super Sport, test i Motor. |
• Germany at
A-Z.
• German reg. Z.
• Zündapp
motor.
• Zündapp main.
|
|
|
|
|
N2 |
|
LÄS
|
Finland
[Back/to
Finland moped register Combinette.]
• Combinette 423/50.
• Combinette
428/49. |
|
|
Zündapp Combinette
S Type 423 Bj.57
|
|
|
|
|
|
N4 |
|
|
|
|
|
1957 |
|
|
|
|
|
Hårdförkromat cylinderlopp,
Bottenlänk fram, svingarm bak.
"Idiot"-säkra
fullnavsbromsar.
Kickstart
och planetväxellåda. Belyst hastighetsmätare!
|
MOPEDSALONGEN 1957
ZÜNDAPP Moped.
En god exponent för tysk
grundlighet.
* Hårdförkromat, outslitligt
cylinderlopp.
*
Ställbar bottenlänkfjädring fram, svingarm bak.
* Kickstart, mc-koppling och planetväxel,
pressgjuten ram.
* Fullnavsbromsar, belyst hastighetsmätare som
standard.
Riktpris 995 :-
AB
MOTORKRAFT, Stockholm. |
|
|
|
Zündapp-Combinette S 423 1957-58
(58-59) 50ccm
Motor: Einzylinder-Zweitakt Zündapp, Bohrung 39 mm, Hub 41,8 mm, Hubraum 49
ccm,
Dauerleistung 1,5 PS bei 4200 U/min., Höchstdrehzahl 4500 U/min.
Vergaser:
Bing-Schrägdüsenvergaser.
Elektrische
Anlage: Noris-Schwunglichtmagnetzünder 17 W, Kerze Bosch W 190 M 11 S, Gewinde M 14.
Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, Drehgriffschaltung,
Dreischeiben Trockenkupplung,
Gangabstufung 1:23,3, 1:16,1, Sekundärkette 1/2x3/16
Rahmen: Rohr - Rückgrat - Rahmen, Schwinggabel, Hinterradschwinge mit
Federbeinen.
Bereifung: v. und h- 23x2,25, Reifendruck v. 1,2 - h. 1,8.
Bremsen: Vollnaben-Innenbackenbremsen 90 mm Ø.
Tankinhalt: 7,3 Ltr. mit Reserve. Gemisch 1 :25.
Verbrauch: Normverbrauch ca. 1,5 Ltr./100 km.
Preis 1957: DM 670,-.
Preis 1958: DM 715,-.
Steuer:
frei.
Versicherung: DM 16,-- p. J.
Hersteller: Zündapp-Werke GmbH., München |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
TfA provkör
Zündapp Combinette S i nr.21 |
|
[Test
guide.]
|
|
|
En
produkt av den berömda tyska grundligheten skulle man
kunna säga att Zündapp Combinette är. Man märker
omgående vilket arbete som lagts ned för att få
fram ett så lyckat resultat som möjligt. Det syns på
bl. a. fjädringen, på balansen och på komforten.
Praktiskt taget ingen detalj har nämligen lämnats åt
slumpen på Zündapp.
Mjuk
fjädring, effektiv ljuddämpning och helkapslad
drivkedja är några av de finesser som återfinns på
Combinette och som kan ges högsta betyg. |
|
ZÜNDAPP
COMBINETTE
Den
tyska mopedmarknaden har gått fram väldeliga på
sistone och massor av fabrikanter slåss för att kunna
ta för sig så stor del av marknaden som möjligt. Som
en följd av detta kan man gissa att de svagare och
undermåligare märkena efter hand kommer att sållas ut.
Kvar står då mera gedigna representanter för den
tyska mopedindustrin. En av dess förnämsta exponenter,
Zündapp Combinette S, har nyligen testats av Teknik för
Alla och här redovisar vi våra intryck.
Enbart
utseendet hos Zündapp ger ett intryck av en väl genomtänkt
och avvägd konstruktion. Det starkaste intrycket av
Combinette utgörs dock av den i värt tycke utmärkta
fjädringen - ett särdrag som f. ö. kännetecknar alla
Zündapps produkter. Fjädringen arbetar mycket mjukt
och effektivt. Det spelar ingen roll om man kör i terräng,
på tjälskadade vägar eller kullerstensgator, man
flyter fram lika fint ändå. Framför allt förtjänar
bakhjulsfjädringen högsta betyg
I
viss män bidragande till den väl mjuka körningen är
den bekväma, men litet snålt tilltagna sadeln. Denna
sista anmärkning gäller dock inte enbart Combinette,
utan de flesta tyska mopeder.
Motorn
är en liten pigg och arbetsvillig "krabat",
som när man väl lyckats kicka igång den, går
ovanligt bra. Trots att den bara har en tvåväxlad låda
visade den mycket god segdragningsförmåga och man
riktigt kände hur Combinette accelererade uppför de
besvärligaste motlut.
Dessutom
har mopeden en påfallande effektiv ljuddämpning, som gör
det till en ren fröjd för örat att färdas med
Combinette. Klart överbetyg får också helinkapslingen
av drivkedjan. Därigenom elimineras bl. a. risken för
smutsiga byxuppslag och nedoljade skor.
En
av sina tråkigare sidor visade motorn upp vid startförsöken.
Man fick kicka rätt mycket innan den behagade gå igång.
Till detta kommer också nackdelen att man genom växellådans
konstruktion inte heller kan trampa igång motorn. Det går
visserligen att cykla med växeln i nolläget, men petar
man t.ex. i tvåan, går det inte ens att rubba
pedalerna framåt.
En
annan billig (i ordets mest trista bemärkelse) och inte
särskilt välplanerad detalj är bromsstaget från
pedalerna till bakhjulsbromsen. Cyklar man med mopeden,
tickar en liten spärr som sitter på staget alldeles
vid pedalaxeln, så att man nästan tycker sig åka på
något av en tidsinställd bomb!
Bromsarna
däremot är av verkligt hög klass och kan väl närmast
jämföras med riktiga motorcykelbromsar. Man känner
kort sagt förtroende för dem. En rogivande säkerhetskänsla
ger också den berömvärda strålkastaren, som på ett
tilltalande sätt sprider ljus över det mest höstmörka
stråk. Signalhornet är av normal klass, liksom
verktygsuppsättningen och båda bör ha goda
utvecklingsmöjligheter.
FAKTA
OCH SIFFROR kring Zündapp Combinette S
Motor:
Tvåväxlad tvåtaktsmotor, typ Zündapp
423, som vid 3 000 v/min utvecklar 0,8 hk.
Magneten är av svänghjulstyp och förgasaren av Bings
fabrikat. Den är utrustad med kickstart.
Ram:
Centralpressram av stål och lättmetall.
-
Framhjulsfjädring:
Bottenlänk. Bakhjulsfjädring:
Svänggaffel.
-
Nav:
Fullnav med invändiga expanderande
bromsbackar. -
Belysning:
Strålkastare 6 V/15 W
Tillbehör:
Hastighetsmätare, packningshållare,
inbyggd verktygskassett samt styrlås.
Färg:
Blågrå. -
Riktpris:
965 kr.
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Zündapp
Combinette S |
|
|
|
|
|
|
En stor fabriks erfarenheter, och resurser kommer Combinette ägaren
tillgodo. Sedan tiotals år arbetar en utvald stab av tekniker och
ingenjörer på den ständiga utvecklingen
av våra produkter.
ZÜNDAPP strävar efter det
bästa,
ty i längden är det bara kvalitet, det vill säga summan av goda
egenskaper, som medför framgång.
I 74 länder - över hela världen - känner och
uppskattar alla ZÜNDAPP - namnet.
I Europa finns ett vittförgrenat nät av åter försäljare med verkstäder till
förfogande. Varje
ZÜNDAPP mopedförsäljare strävar att betjäna
Eder sakkunnigt och att hjälpa Eder med
råd. Välkommen till en provtur och demonstration hos närmaste ZÜNDAPP representant.
Tekniska Data
ZÜNDAPP-Combinette S Type 423
Motor:
Kraftig ZÜNDAPP tvåväxlad motor 2-takt, 50 cc, 0,8 HK vid 3000 v/m, lättmetallcylinder med hårdförkromat nästan outslitligt
cylinder-
lopp, specialförgasare med luftfilter och startautomatik, munstyckena placerade på sidan av förgasaren för
lättåtkomlighet. Drivmedel: bensin-
oljeblandning i förhållande 20:1 under
inkörningstiden, därefter 25:1. Normförbrukning 0,15
l/mil. Mycket kraftig ljuddämpare som ger ett
viskande avgasljud. Synnerligen god backtagningsförmåga beroende på en ny strypning
motorn, vilket ger en mycket flack effektkurva - d.v.s.
högsta effekt redan vid låga
varv. Noris svänghjulsmagnet med 17 watt ljusanläggning, planetväxellåda med 2 växlar och
friläge, pedalkickstart,
3-skivig torrlamell-koppling.
Ram:
Modernt ramkarosseri, strömlinjeförmad och smutssäker
inklädnad, inställbar framhjulsfjädring, bakhjulsfjädring av svingarmstyp med 2
teleskopstötdämpare, högglanspolerade lättmetallfälgar med förstärkt
profil, däcksutrustning 23"x
2¼" med Schraderventil, överdimensionerade
fullnavsbromsar 7,3 l bensintank med
reserv.
Utrustning:
Bekväm svingsadel med justerbar fjädring,
bärhandtag, centralstöd, stabil pakethållare. Extra utrustning i form av benskydd och
långdyna. Lackering ljus polykromblå.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Norway |
1958 - Gresvig
Zündapp 423 |
|
|
|
|
Sports Firmæt
GRESVIG, Oslo - Norway. [Gresvig]. [57]
422. [58]
423. [60] 428. [61]. [71]
Zündapp. |
^
Norway. |
|
|
Den
nye
S
423 - årets vakreste moped.
|
Lettmetall-sylinder
med hårdforkrommede sidevegger, med andre ord nesten uslitelig.
Elegant
forkrommet tank, rominnh. 7,3 l.
På en fylling kan man kjøre ca. 450 km.
BE
OM DEMONSTRASJON HOS DERES SPORTSHANDLER
Zündapp
"Combinette"-mopeden var en av siste års mest populære mopeder.
Den fölger opp suksessen fra siste år med en ny forbedret modell. Så og
si alt er godt innkapslet på den nye modell. Fjæringen som siste år var
helt enestående er bibeholdt.
Zündapp-mopeden
blir i Norge montert (og delvis laget her) av sportsfirmaet Gresvigs
mopedfabrikk. Motorene kommer fra Raufoss
Ammunisjonsfabrikkers
mopedverksted. (etter overenskomst med Zündapp-fabrikken i Tyskland).
Bensintanken
rommer hele 7,3 liter, noe som vil glede mange e"langveisfarender".
Her
er det snakk om I kl. kvalitet all over.
|
|
|
|
|
|
|
|
|