Zündapp Werke, Nürnberg, Västtyskland                 
  ZÜNDAPP  Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg. ^ back to Zündapp main.
- - - - - - - - - - - - -
 

[53-54] Combimot KM 48,

........... Combinette (TWN, Knirps).

[54-55] 400, 401, 402, 403, 404, 406,

........... 408, 409, 410, 411. 

........... 408, 410 test i Teknikens Värld.

[55-57] 405, 407 Lastenrad, Postmoped, 412.

[56-57] 422 Combinette. England.

[56-58] 423-S. Test i TfA.

[57-71] Sports Firmæt Gresvig,

........... Oslo - Norway (main).

[58-60] 428 K & Sport. Instruktionsbok.

[58-60] 428-S, K Combinette.

........... Test Teknik för Alla. Finland.

[63-64] 428 Combinette.

[57-60] 429-S Super Combinette.

[57-62] 435, 425 Falconette, MC 70cc.

[60-68] 433 Super Combinette.

[61-62] 510 Sport Combinette.

[61] .... 515 Sport Combinette, test.

[63-64] 515 Sport. Vinn en Zündapp.

[67-76] 515, 517, KS 50 Sport, test.

[65-77] M25, M50, Bergsteiger 434.

[71-74] Goudhaan, C 50 Sport 517,

........... Super Sport, test i Motor.

 

 

 

• Germany at A-Z.

 

• German reg. Z.

Zündapp motor.

• Zündapp main.

 
     
N2     
      LÄS

Finland

 

[Back/to Finland moped register Combinette.]

 

• Combinette  423/50.

• Combinette 428/49.

 

 

Zündapp Combinette S Type 423 Bj.57

 

     
 
N4      
                 
 

 

Test i TfA - 57

 

 

Zündapp Combinette S Bj.57

 

 

Gresvig Zündapp 423 Bj.58

 

 
 
M2b    
 1957    
 

Hårdförkromat cylinderlopp, Bottenlänk fram, svingarm bak. 

"Idiot"-säkra fullnavsbromsar. 

Kickstart och planetväxellåda. Belyst hastighetsmätare!  

 

 

 

MOPEDSALONGEN 1957

ZÜNDAPP Moped. En god exponent för tysk grundlighet. 

* Hårdförkromat, outslitligt cylinderlopp. 

* Ställbar bottenlänkfjädring fram, svingarm bak. 

* Kickstart, mc-koppling och planetväxel, pressgjuten ram. 

* Fullnavsbromsar, belyst hastighetsmätare som standard. 

        

Riktpris 995 :- 

 

 

AB MOTORKRAFT, Stockholm.

 
 

Zündapp-Combinette S 423 1957-58 (58-59) 50ccm

 

Motor: Einzylinder-Zweitakt Zündapp, Bohrung 39 mm, Hub 41,8 mm, Hubraum 49 ccm, 

 Dauerleistung 1,5 PS bei 4200 U/min., Höchstdrehzahl 4500 U/min. 

Vergaser: Bing-Schrägdüsenvergaser.

Elektrische Anlage: Noris-Schwunglichtmagnetzünder 17 W, Kerze Bosch W 190 M 11 S, Gewinde M 14. 

Getriebe und Antrieb: 2 Gänge, Drehgriffschaltung, Dreischeiben Trockenkupplung,  

 Gangabstufung 1:23,3, 1:16,1, Sekundärkette 1/2x3/16 

Rahmen: Rohr - Rückgrat - Rahmen, Schwinggabel, Hinterradschwinge mit Federbeinen. 

Bereifung: v. und h- 23x2,25, Reifendruck v. 1,2 - h. 1,8. 

Bremsen: Vollnaben-Innenbackenbremsen 90 mm Ø. 

Tankinhalt: 7,3 Ltr. mit Reserve. Gemisch 1 :25. 

Verbrauch: Normverbrauch ca. 1,5 Ltr./100 km. 

Preis 1957: DM 670,-. 

Preis 1958: DM 715,-. 

Steuer: frei. 

Versicherung: DM 16,-- p. J.

                                           Hersteller: Zündapp-Werke GmbH., München

 
 
 
 
 
1957    
 1957   TfA provkör Zündapp Combinette S i nr.21   [Test guide.]
 

 

 

En produkt av den berömda tyska grundligheten skulle man kunna säga att Zündapp Combinette är. Man märker omgående vilket arbete som lagts ned för att få fram ett så lyckat resultat som möjligt. Det syns på bl. a. fjädringen, på balansen och på komforten. Praktiskt taget ingen detalj har nämligen lämnats åt slumpen på Zündapp. 

 

 

 

Mjuk fjädring, effektiv ljuddämpning och helkapslad drivkedja är några av de finesser som återfinns på Combinette och som kan ges högsta betyg.

 

ZÜNDAPP COMBINETTE 

Den tyska mopedmarknaden har gått fram väldeliga på sistone och massor av fabrikanter slåss för att kunna ta för sig så stor del av marknaden som möjligt. Som en följd av detta kan man gissa att de svagare och undermåligare märkena efter hand kommer att sållas ut. Kvar står då mera gedigna representanter för den tyska mopedindustrin. En av dess förnämsta exponenter, Zündapp Combinette S, har nyligen testats av Teknik för Alla och här redovisar vi våra intryck. 

 

Enbart utseendet hos Zündapp ger ett intryck av en väl genomtänkt och avvägd konstruktion. Det starkaste intrycket av Combinette utgörs dock av den i värt tycke utmärkta fjädringen - ett särdrag som f. ö. kännetecknar alla Zündapps produkter. Fjädringen arbetar mycket mjukt och effektivt. Det spelar ingen roll om man kör i terräng, på tjälskadade vägar eller kullerstensgator, man flyter fram lika fint ändå. Framför allt förtjänar bakhjulsfjädringen högsta betyg 

 

I viss män bidragande till den väl mjuka körningen är den bekväma, men litet snålt tilltagna sadeln. Denna sista anmärkning gäller dock inte enbart Combinette, utan de flesta tyska mopeder. 

Motorn är en liten pigg och arbetsvillig "krabat", som när man väl lyckats kicka igång den, går ovanligt bra. Trots att den bara har en tvåväxlad låda visade den mycket god segdragningsförmåga och man riktigt kände hur Combinette accelererade uppför de besvärligaste motlut. 

 

Dessutom har mopeden en påfallande effektiv ljuddämpning, som gör det till en ren fröjd för örat att färdas med Combinette. Klart överbetyg får också helinkapslingen av drivkedjan. Därigenom elimineras bl. a. risken för smutsiga byxuppslag och nedoljade skor. 

 

En av sina tråkigare sidor visade motorn upp vid startförsöken. Man fick kicka rätt mycket innan den behagade gå igång. Till detta kommer också nackdelen att man genom växellådans konstruktion inte heller kan trampa igång motorn. Det går visserligen att cykla med växeln i nolläget, men petar man t.ex. i tvåan, går det inte ens att rubba pedalerna framåt. 

 

En annan billig (i ordets mest trista bemärkelse) och inte särskilt välplanerad detalj är bromsstaget från pedalerna till bakhjulsbromsen. Cyklar man med mopeden, tickar en liten spärr som sitter på staget alldeles vid pedalaxeln, så att man nästan tycker sig åka på något av en tidsinställd bomb! 

Bromsarna däremot är av verkligt hög klass och kan väl närmast jämföras med riktiga motorcykelbromsar. Man känner kort sagt förtroende för dem. En rogivande säkerhetskänsla ger också den berömvärda strålkastaren, som på ett tilltalande sätt sprider ljus över det mest höstmörka stråk. Signalhornet är av normal klass, liksom verktygsuppsättningen och båda bör ha goda utvecklingsmöjligheter. 

 

FAKTA OCH SIFFROR kring Zündapp Combinette S 

Motor: Tvåväxlad tvåtaktsmotor, typ Zündapp 423, som vid 3 000 v/min utvecklar 0,8 hk. Magneten är av svänghjulstyp och förgasaren av Bings fabrikat. Den är utrustad med kickstart. 

Ram: Centralpressram av stål och lättmetall. - 

Framhjulsfjädring: Bottenlänk. Bakhjulsfjädring: Svänggaffel. - 

Nav: Fullnav med invändiga expanderande bromsbackar. - 

Belysning: Strålkastare 6 V/15 W 

Tillbehör: Hastighetsmätare, packningshållare, inbyggd verktygskassett samt styrlås.

Färg: Blågrå. - 

Riktpris: 965 kr. 

 

 
  
M4d    
 1957   Zündapp Combinette S  
 

   
 

En stor fabriks erfarenheter, och resurser kommer Combinette ägaren tillgodo. Sedan tiotals år arbetar en utvald stab av tekniker och

ingenjörer på den ständiga utvecklingen av våra produkter. 

 

ZÜNDAPP strävar efter det bästa, ty i längden är det bara kvalitet, det vill säga summan av goda egenskaper, som medför framgång.

I 74 länder - över hela världen - känner och uppskattar alla ZÜNDAPP - namnet. 

 

I Europa finns ett vittförgrenat nät av åter försäljare med verkstäder till förfogande. Varje ZÜNDAPP mopedförsäljare strävar att betjäna

Eder sakkunnigt och att hjälpa Eder med råd. Välkommen till en provtur och demonstration hos närmaste ZÜNDAPP representant.

 

 

Tekniska Data ZÜNDAPP-Combinette S Type 423

Motor: Kraftig ZÜNDAPP tvåväxlad motor 2-takt, 50 cc, 0,8 HK vid 3000 v/m, lättmetallcylinder med hårdförkromat nästan outslitligt cylinder-

lopp, specialförgasare med luftfilter och startautomatik, munstyckena placerade på sidan av förgasaren för lättåtkomlighet. Drivmedel: bensin-

oljeblandning i förhållande 20:1 under inkörningstiden, därefter 25:1. Normförbrukning 0,15 l/mil. Mycket kraftig ljuddämpare som ger ett

viskande avgasljud. Synnerligen god backtagningsförmåga beroende på en ny strypning motorn, vilket ger en mycket flack effektkurva - d.v.s.

högsta effekt redan vid låga varv. Noris svänghjulsmagnet med 17 watt ljusanläggning, planetväxellåda med 2 växlar och friläge, pedalkickstart,

3-skivig torrlamell-koppling. 

Ram: Modernt ramkarosseri, strömlinjeförmad och smutssäker inklädnad, inställbar framhjulsfjädring, bakhjulsfjädring av svingarmstyp med 2

teleskopstötdämpare, högglanspolerade lättmetallfälgar med förstärkt profil, däcksutrustning 23"x 2¼" med Schraderventil, överdimensionerade

fullnavsbromsar 7,3 l bensintank med reserv. 

Utrustning: Bekväm svingsadel med justerbar fjädring, bärhandtag, centralstöd, stabil pakethållare. Extra utrustning i form av benskydd och

långdyna. Lackering ljus polykromblå.

  [Back/To Motorer.]
 
 
 
                                                                          
 
 
Norway    
 Norway  1958 - Gresvig Zündapp 423
 
GRESVIGs  Zündapp
 Sports Firmæt GRESVIG, Oslo - Norway.  [Gresvig]. [57] 422. [58] 423. [60] 428. [61]. [71] Zündapp. ^ Norway.
 

 

Den nye 

       S 423  - årets vakreste moped.   

 

 

 

 

 

Lettmetall-sylinder med hårdforkrommede sidevegger, med andre ord nesten uslitelig.

Elegant forkrommet tank, rominnh. 7,3 l.

På en fylling kan man kjøre ca. 450 km.

 

BE OM DEMONSTRASJON HOS DERES SPORTSHANDLER

 

 

 

Zündapp "Combinette"-mopeden var en av siste års mest populære mopeder. Den fölger opp suksessen fra siste år med en ny forbedret modell. Så og si alt er godt innkapslet på den nye modell. Fjæringen som siste år var helt enestående er bibeholdt. 

 

Zündapp-mopeden blir i Norge montert (og delvis laget her) av sportsfirmaet Gresvigs mopedfabrikk. Motorene kommer fra Raufoss

 

Ammunisjonsfabrikkers mopedverksted. (etter overenskomst med Zündapp-fabrikken i Tyskland). 

 

Bensintanken rommer hele 7,3 liter, noe som vil glede mange e"langveisfarender". 

Her er det snakk om I kl. kvalitet all over.

 

 
 
 
Zündapp.