Zündapp Werke, Nürnberg, Västtyskland

  ZÜNDAPP  Zündapp Werke GMBH, München - Zündapp Werke, Nürnberg. ^ back to Zündapp main.
- - - - - - - - - - - - -

[53] Combimot K48, Combinette (TWN, Knirps). [54-55] 400, 401, 402, 403, 404, 406, 408, 409, 410, 411. 

[55-57]  405, 407, 412. [56-57] 422 (England). [56-58] 423-S (Finland). [57-71] Gresvig, Zündapp in Norway.

[58-60] Instr.bok, 428 K, Sport. [58-60] 428-S. [63-] 428. [57-60] 429-S.

[57-] Falconette, MC. [60-68] 433. [61-62] 510. [61-] 515, test. [63-] 515, Vinn en Zündapp.

[67-76] 515, 517, KS 50 Sport, test. [65-77] M25, M50, Bergsteiger 434.

[71-73] Zündapp.

 

     
 
 
 
   428 K 
           Combinette  428 S Bj.58                            Combinette  428 K   Bj.59                             Test i Teknik för Alla, 1959.
 
 
    
   Zündapp         Zündapp 428 S  Bj.60                   Finland - Norway
 
 
 1958 - ZÜNDAPP Combinette 428 S. Zündapp.
 
 

Tillverkare: Zündapp Werke, Nürnberg, Västtyskland. 

Motor: Encylindrig tvåtaktsmotor. Effekt 0,8 hkr. Lättmetallcylinder med hårdförkromat cylinderlopp. Bing specialförgasare. Bosch svänghjulsmagnet. 

Kraftöverföring: Koppling i oljebad. Inkapslad kedja. 2-växlad dragkilsväxellåda. 

Fjädring: Underhållsfria teleskopstöt dämpare och ställbar framhjulsfjädring. 

Ram: Kombinerad rör-pressgodsram av speciallegerad lättmetall. 

Hjul: Super-ballongdäck med förstärkt profil. Fullnavsbromsar både fram och bak. 

Utrustning: Styrlås, belyst hastighetsmätare. Mot tillägg sportsadel.

Prestanda: Originalmopeden som ej får brukas i Sverige utan körkort är avsedd för två personer och gör en toppfart på 65 km/tim.

                I Sverige enligt mopedbestämmelserna 30 km/tim. Tanken rymmer 7,3 liter.

Riktpris: 995:-

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
 1959   Zündapp Combinette 428 K Tvåväxlad med handväxel och kickstart.   [Back to 428 K photos.] Zündapp.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 1959   Teknik för Alla testar Zündapp Combinette i nr.13   [Test guide.]  Zündapp.
 

Hur många visste att dr Porsche är något av en milstolpe i Zündapp-tillverkningen? 1930 ritade han nämligen Zündapps välkända boxermotor. SVEN ZETTERGREN redovisar här intill sina intryck efter en testkörning av Zündapp Combinette. 

ZÜNDAPP COMBINETTE 

 

En fabrik som i mångt och mycket gjort sig till företrädare för den "ljudlösa" motoriserade tvåhjulingen, är Zündapp-verken i München. Vad deras senaste moped beträffar är det en överdrift att påstå att den är ljudlös. Frågan är dock om det finns så mycket större möjligheter att göra ljuddämpningen effektivare. Ljuddämparen fyller således höga krav på bullerfri körning. Även från en alldeles ny motor kan man höra ett visst motorskrammel, men även på den punkten har Zündapp gjort ett fyndigt motdrag. 

 

Cylindern är gjuten i lättmetall och invändigt hårdförkromad. Likaså är kolven hårdförkromad, och tillsammans bidrar detta till att göra motorn påfallande fri från skrammel. Har man dessutom rätt oljeblandning, lovar fabrikanten att Zündapp-motorn inte heller skall kärva. Inom parentes sagt, så har våra många gånger hårda mopedtesten visat, att det inte heller finns någon större risk för en okromad motor att kärva. 

Bortsett från motorns "ljudlösa" egenskaper, måste man konstatera att den startar mycket lätt. Andra kicken vid kallstart, första vid varmstart, kunde man ta som god regel. Effekten ligger säkert inom givna lagbestämmelser, men det riktigt effektiva varvet van så pass litet, att man saknar en tredje växel. 

Troligen var vår testmoped också i behov av en förgasarjustering: den fyrtaktade så fort den kom upp i 30 km/tim. Detta bidrog till att man inte kom upp i tillräcklig fart på ettan, för att motorn skulle få tillräcklig dragkraft på tvåans växel. 

 

Därför fick man många gånger hanka sig uppför ganska små backar på den lågt utväxlade ettan. I gengäld får man tacka utväxlingen för att den klarade en hel del mycket branta backar. 

Accelerationsprovet klarade den på 12,2 sekunder efter sex accelerationer från 0-25 km/tim. 

Zündapp-mopeden är påfallande liten jämförd med andra märken. Genom utnyttjande av lättmetall i motorn samt en enkel, men stabil ramkonstruktion, har den också blivit lätt. Den väger otankad 54 kg. Eftersom mopeden är låg, har den också en låg tyngdpunkt med åtföljande god kurvstabilitet. Vi blev faktiskt riktigt imponerade av hur lätt Zündapp-mopeden var att köra på dåliga vägar. Det är inte baxa ramens stabilitet som bidrar till detta utan också fjädringen. Inte vid ett enda tillfälle kunde vi märka genomslag på fjädringen, trots en del "lågflygningar". 

Bromsarna är ett kapitel, som Zündappverken klarat av med elegans. De tog mjukt, men mycket bestämt, och gav vid bromsproven från 30 km/tim ett genomsnitt av 3,75 m med båda bromsarna. Frambromsen stannade mopeden på 4,75 m, medan bakbromsen gjorde det på ett genomsnitt av 5,10 m. 

 

MOTORN I COMBINETTE är av Zündapps eget fabrikat. Lagstadgade 0,8 hk ger den vid 2950 v/min. Topplock och cylinder av lättmetall. Cylinderloppet hårdförkromat, likaså lättmetallkolven. - Förgasare av fabrikat Bing med startchoke. 

- Oljeblandning 1: 25. - Växellådan tvåväxlad, och den treskiviga lamellkopplingen går i oljebad. 

- Bosch svänghjulsmagnet, som ger 6 V och 17 W. 

- Fjädring: Fram, inställbar bottenlänkgaffel. Bak, svingarm med teleskopdämpare. - Hjul, 23" lättmetallfälgar, däck 23X2,25. 

- Bromsar med 90 mm diameter. - Bensintanken rymmer 7,3 liter varav 0,5 liter finns i reserv. 

Zündapp Combinette levereras tvåfärgad (rödbenvit) och kostar 995 kronor.

 

 
 
 
 
 

JAN WIBERT - yngste man på Teknik för Allas expedition - är 17 år, men har redan hunnit sadla sex egna mopeder. Så här lyder hans "betyg" som gästtestare för Zündapp Combinette: 

BRA DETALJER: Stabil - förstklassig framfjädring - motorn drar jämnt upp i varv - sadelfjädringen behaglig - lättstartad - god ljuddämpning - fram- och bakbromsen väldimensionerade - lättarbetade reglage - bärhandtaget rätt avvägt för lyft av mopeden. 

MINDRE BRA DETALJER: Motorn fyrtaktar i närheten av 30 km/tim - ettan för lågt utväxlad - "pys" (dekompressionsventil) saknas - avståndet från styre till sadel något för kort för långväxta.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

BILDER: 1 - Styret och tanken. 2 - Bakhjulstuberna är grova dimensionerade och visade sig stå rycken för det mesta i belastningsväg. 3 - Motorns smakfullt enkla stil gör den lätt att hålla ren från olja.

 

 

 Generalagent AB Motorkraft, Stockholm.
 
 
 1959   Zündapp Combinette.   [Back/to Finland moped register Combinette 428.]  Zündapp.
 

2-vaihteinen / malli 428

 

ZÜNDAPP mopedeja

 

Maahantuoja:

UOTILA OY

Vuorikatu 22 A Helsinki

 
 
 
 
 
 
 Norway.  1960 - Gresvig Zündapp Combinette 428 S Zündapp.
 
 
GRESVIGs  Zündapp
 Sports Firmæt GRESVIG, Oslo - Norway. [Gresvig]. [57] 422. [58] 423. [60] 428. [61]. [71] Zündapp. ^ Norway.
 
 
 
 
 

Til og fra arbeidet ............

Ettermiddagsturer ............

Weekend-turer og morsommere, rimeligere og hyggeligere ferier. 

De kjører like lett som på en vanlig sykkel, uten sertifikat. Og for et utseende på Zündapp Combinette! Harmoniske, elegante linjer og delikate farger. 

Zündapp Combinette har styrke og en kvikkhet som gjør den til en god venn selv etter kort tid. 

Kvalitet TVERS IGJENNOM                     kr. 2 085.-    

 
 
  Verden er din...   ... med en 
 
 
 
 
 
 
 
  Gresvig Zündapp Combinette 428 S 
 
 
Zündapp.