STEYR-DAIMLER-PUCH Aktiengesellschaft Werke Graz 
 Jeg kjører PUCH MOPED - det gjør fler' og fler'. ^ back to [63-75] Alabama. 
- - - - - - - - - - - - -

• [55-75]  [55] Moped: MS 50. [56-58] MS 50 L. [59-60] MS 50 L. [61-65] M 50 V,  MS 50 VK, -V.

...............[66-68] Florida MV 50 KFN, KF, DKF. [69-86] MV 50 DKF, MV 50 V 3.

...............[57-62] Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF. [58] VS 50 L, -S, -K. [63-65] VS 50 D. [63-65] Dixie VZ 50.

...............[57-61] Sport moped: VS 50 S, -SKF. [64-68] Moto Cross MC 50 KF.

● [55-57] Motor Roller. • [65] Leichtroller R 50.

• [66-75] Dakota   [66-69] Dakota VZ 50. [70-75] Dakota VZ 50 V3. Dakota i Bullaren.

• [63-75] Alabama [60-63] DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS. [64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN. 

...........................[67-71] DS 50. Mexico. [72-76] DS 50 V3

• [57-64] Sears Roebuck & Co., U.S.A. - Simpsons, Sears Limited, Canada. 

• [65] All mod. Austria.: X 30, MS 50 V, VS 50 D, VZ 50,  DS 50, DS 60, R 50.

• [75] Alla mod.: Florida MV 50 V3. Dakota VZ 50 V3. Alabama  DS 50 V3. Maxi, -K2. Racing M 50. Kansas X-30 N.

Puch main. • Puch motor. • Puch vykort. • Puch försäljningsställen (Bohuslän).

 

  1967-71. Puch DS 50.
 
                            
 

 

Puch Alabama DS 50 KXN. Bj.67

Antracitgrå/elfenben, 3 växlad/fot.

 

 

 

CALTEX can.

 

 

 
     
   

Puch Alabama DS 50 KXN. Bj.68

Midnattsblå/vit, 3 växlad/fot.

 

 

Puch Mexico DS 50 VN. Bj.68

Orange/gul, 4-växlad.

 

   
 
        
 

 

Puch 1970

 

 

Puch Alabama DS 50 V 3. Bj.71

Röd/vit, 3 växlad/fot.

 

   
 
67g  Dakota VZ 50 ● Alabama DS 50 KXN ● X-30Florida MV 50 DKF.
 1967

 Alabama DS 50 KXN, antracitgrå/elfenben, fotväxel, 3 växlar.

   
 

Puch Alabama är en riktig skoter. I Österrike byggs den för två personer och med en motor som ger 2,5hk. I Sverige klassas Alabama som moped, beroende på att motorn ändrats så att den ger 1hk. Därför får du köra en riktig skoter utan körkort. Försäkring och driftskostnader blir lägre.

Men bekvämligheten är densamma, liksom Puchs välkända motorcykel-kvalitet.

 

 

Övertyga Dig genom en provtur !

 

 
   Large           
 
 

Vässad på fabriken

En bensinmotor kan trimmas så att den

utvecklar högre effekt och ändå är

ekonomisk Till och med mer ekonomisk

än vad den var innan trimningen.

Vi kan kalla polering av insug för

trimnings moment ett. Det är nämligen

den åtgärd man först av allt vidtar, om

man vill höja effekten hos en förbrän-

ningsmotor. Det må vara en extrem

motor till en racerbil eller en vanlig

mopedmotor. Är inte insuget polerat spe-

lar det knappast någon roll hur mycket

man trimmar i övrigt. I förgasaren

blandas bensin och luft i lämpliga

mängder. Någon förgasning är det inte

tal om i egentlig mening. Förångning är

ett lämpligare ord för det som sker

i förgasaren.

 

Denna bränsleluftblandning sugs genom

insugningsröret till cylindern. Insugnings-

rörets utformning på en motor är av

stor betydelse för dess gång. Om insug-

ningsröret är ojämnt, det kan vara

grader kvar från gjutningen, så är det ju

granska klart att det uppstår virvel-

bildningar i röret. Effekten blir inte

den allra bästa inte heller bränsleför-

brukningen. Man eliminerar detta genom

att polera insuget Resultatet blir högre

effekt, tack vare bättre fyllnadsgrad.

Dessutom blir bränsleförbrukningen

lägre. Puch har polerat insug som

standard.

 

På en 2-takts mopedmotor är avstäm-

ningen mellan insugsidan och utblås-

ningen ljuddämparen det allra viktigaste

när det gäller att få ut maximal laglig

effekt ur en motor som ursprungligen

konstruerats för 2,5-4 hk. I nästan tio

år har Puch-fabrikens ingenjörer studerat

och förbättrat dessa metoder. En

vackrare effektkurva än den Puchs

mopedmotor på 1 hk uppvisar existerar

inte i mopedvärlden. Detta är för-

klaringen till Puchs axsnabbhet, segdrag-

nings och backtagningsförmåga. Därför

ska du inte föröka trimma din Puch.

Gör du det blir din moped olaglig.

Bara genom att ändra på ljuddämparen

riskerar du att motorn levererar sämre

och att den blir överhettad.

Inom lagens råmärken kan du inte hitta

vassare mopeder än Puck. Tänk också

på att du inte får lämplighetsintyg när du

ska ta körkort om du fifflat med din

moped. Två år kan du få vänta

 

 

 

 

Du kör väl på rätt växel?

Puch-mopederna Alabama. Dakota

och Florida har 3-växlad fotväxel.

Växellådan är av halvautomatisk cric-

crac-typ. Den fungerar så att växel-

spaken automatiskt återgår till nolläget

när du lagt i en växel.

 

X-30 är 2-växlad med handväxel.

Samtliga växellådor har enbart kugg-

hjulsförbindelse med motorn. Det är en

mycket driftsäker metod. Och kom ihåg,

segdra aldrig på en hög växel.

 

 

 

 

 

 
 
 CALTEX       [CALTEX main.] 
 
 
     
 
68g  Florida MV 50 DKF ● Dakota VZ 50 ● Mexico DS 50 VN ● Automatic MS 50 KA ● Alabama DS 50 KXN ● Moto-cross MC 50 KF.
 1968  Puch Mexico DS 50 VN, orange/gul, 4-växlad.    
 

Puch Mexiko!

Arets stora nyhet för dig som är 15!

Puch Mexico heter den.

Och den är 4-växlad!

Egentligen är den byggd för högre fart

och för 2 personer!

Och titta på färgerna! Orange och gul!

Kromad störtbåge.

Däckdimension 12X3,00.

 

 
68g  Florida MV 50 DKF ● Dakota VZ 50 ● Mexico DS 50 VN ● Automatic MS 50 KA ● Alabama DS 50 KXN ● Moto-cross MC 50 KF.
 1968  Puch Alabama DS 50 KXN, midnattsblå/vit, 3 växlar/fot.    
 
 

Puch Alabama!

En körkortsfri skoter för hela familjen.

Den är ursprungligen gjord för 2 personer

och 2,5-4 hästkrafter.

Breda, kraftiga hjul, 12X3,00.

Utmärkt balans och väghållning.

3-växlad. Fotmanövrerad.

Ny färg i år! Midnattsblå/vit.

Vikt 70 kg.

 

 

 

 
70g  Dakota VZ 50 V 3 • Florida MV 50 V 3 • MaxiAlabama DS 50 V 3 • Automatic MS 50 KA.
 1970  Puch Alabama DS 50 V 3. Midnattsblå/vit, 3 växlad/fot.    
 

Puch Alabama

En körkortsfri skoter som är tillräckligt fräck för att 15-års

grabbar ska kunna ha den. Men samtidigt tillräckligt stabil

för äldre mopedentusiaster.

Den är egentligen byggd för sju personer och ända upp till

44 hästkrafter.

Titta bara på dm ovanligt breda och rejäla hjulen. Dom ger

utmärkt balans och väghållning. Färgen: Midnattsblå/vit.

 

 
71g  Dakota VZ 50 V 3 • Florida MV 50 V 3 • MaxiAlabama DS 50 V 3 • Colorado VZ 50/3.
 1971  Puch Alabama DS 50 V 3. Röd/vit med gula/svart stripes, 3 växlar.    
 

Puch Alabama is a real scooter. In Austria it's built for two persons, with an engine on 2,5 horsepower.

 

In Sweden Alabama is classed as a moped, because the engine is changed to 1hp. This makes it possible

to drive a real scooter without driver-license. Insurance and working-cost gets lower. But the comfort is the

same and Puchs well known motorcycle quality.

 
          
 
 1972