PUCH   Steyr-Daimler-Puch AG, Österrike.
 PUCH Svenska Steyr-Puch AB.         ^ back to Dakota main.  
- - - - - - - - - - - - -

• [55-75]  [55] Moped: MS 50. [56-58] MS 50 L. [59-60] MS 50 L. [61-65] M 50 V,  MS 50 VK, -V.

...............[66-68] Florida MV 50 KFN, KF, DKF. [69-86] MV 50 DKF, MV 50 V 3.

...............[57-62] Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF. [58] VS 50 L, -S, -K. [63-65] VS 50 D. [63-65] Dixie VZ 50.

...............[57-61] Sport moped: VS 50 S, -SKF. [64-68] Moto Cross MC 50 KF.

● [55-57] Motor Roller. • [65] Leichtroller R 50.

• [66-75] Dakota   [66-69] Dakota VZ 50. [70-75] Dakota VZ 50 V3. Dakota i Bullaren.

• [63-75] Alabama [60-63] DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS. [64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN. 

...........................[67-71] DS 50. Mexico. [72-76] DS 50 V3

• [57-64] Sears Roebuck & Co., U.S.A. - Simpsons, Sears Limited, Canada. 

• [65] All mod. Austria.: X 30, MS 50 V, VS 50 D, VZ 50,  DS 50, DS 60, R 50.

• [75] Alla mod.: Florida MV 50 V3. Dakota VZ 50 V3. Alabama  DS 50 V3. Maxi, -K2. Racing M 50. Kansas X-30 N.

Puch main. • Puch motor. • Puch vykort. • Puch försäljningsställen (Bohuslän).

 

 1966-69. VZ 50   
 
 
        
 

 

Puch Dakota VZ 50. Bj.66

British racing green, 3-växlad.

 

 

 

 

Puch Dakota i MOTORs Mopedtest 1966

 

 
 
         
 

 

Dakota VZ 50 Bj.67

Vallmoröd, 3-växlad.

 

 

Dakota VZ 50 1967

 

   
 
              
 

 

Puch Dakota VZ 50 Bj.68

Vallmoröd, 3-växlad.

 

 

Västkust-stugan. 1968

Mjöbäcks-Hus AB, Mjöbäck.

 

   
 
66g  Dakota VZ 50 ● Moto-cross MC 50 KF ● Florida MV 50 KFN ● Florida MV 50 KF ● Alabama DS 50 KFN ● X-30.  Puch main.
 1966   Dakota VZ 50, british racing green, 3-växlad.     [1966 - Försäljningsställen. - Dakota.] 
 
 

DAKOTA

(VZ 50)

NYHET MED SPEED

 

Det här är vi stolta över.

Sverige blir ett av de första länderna i världen som

får modellen. En stålstark TT-Puch i British

Racing Green. Lägg märke till detaljerna:

Hydraulisk mc-gaffel fram och bak, läder-

svart TT-sadel, 21 tums hjul med 2,75-däck,

10,5 liters förkromad tank med snabblock,

3-växlad cric-crac-låda. TT-styre, fullnavs-

bromsar mod 95 cm3 bromsyta, låssbart verk-

tygsfack, mc-strålkastare. 2-bent stöd, hel-

förkromad framskärm och extra kraftig

specialram.

 

 

 

 

   

 
 
 
 
            
 
 
 1966   Dakota testas i tidningen MOTOR.     [Guide: MOTOR Mopedtest.] 
 
   MOTOR Nr 20/1966 
 
 
  S MOPEDTEST: PUCH Dakota VZ 50

 

Puch Dakota är en tilltalande "muskelknutte" på 70 kg. Körställningen är av mycket god klass och tillåter god balans. Design och kvalitet har nu alltid varit utmärkande drag för Puch-maskiner. 

Bromsarna är sinnrikt konstruerade. De nitar inte utan snarare suger fast maskinen i vägen. Ett ytterligare plus är att bromsarna är lätt justerbara. 

Fjädringen. Man skulle kunna tro att det korta slaget på framfjädringen - 40 rem skulle ge en stötig gång men så är inte fallet. De hydrauliska stötdämparna bidrar till den goda väghållningen också vid körning i terräng.

Motor. Puch Dakota har en fläktkyld motor på 49 cm3. Kompressionen är 6,5 och effekten 1 hk vid 3 501 varv. Maskinen är "björnstark" på ettan, drar jämnt och tar praktiskt taget vilka backar som helst. Förgasaren har ett effektivt jätteluftfiller som gör maskinen okänslig för vatten. 

Puch Dakota är lätt att tanka tack vare sitt stora, vingförsedda tanklock. 

 

Verktygen är av hög klass och verktygslådan rymlig och väl placerad i pressstålrarnen. 

 

Den »mognes» syn 

Körställningen är närmast scramblebetonad. Styrstång och alla reglage är rätt placerade med robust infästning. Maskinen har ett alltigenom gediget utförande. Bromsarna av fullnavstyp är av hög klass. Motorn är lågt växlad på "ettan". Friläget är svårt att finna. Den hydrauliska dämpningen ger goda vägegenskaper utan genomslag. 

Den fläktkylda motorn har mjuk gäng.

Kedjeskydd av plast är bra ur vibrations- och rostsynpunkt.

SLUTINTRYCK 

Vi ger plus för:

1) Hydrauliska stötdämpare

2) God väghållning

3) Stort tanklock

4) Vällagrad bromspedal och mjuka bromsar

5) God dragförmåga "ettan"

Vi ger minus för.

1) Hård sadeltopp

2) Svårt lägga ur växeln

3) Kicken går framåt

 

 

TEKNISKA PRESTANDA

Acceleration: över 100 m från stillastående:

14,5+12
2
 = 13,25 sek

Testförbrukning: 0,25 l/mil. 

Backtagning 20 % - 40 m. I-II = 11 sek, I - 12 sek, 

II = 11 sek (fr stillast). 

Bromssträcka (båda bromsar): 7,5 m. 

 

 

TEKNISKA DATA

  

Pris på gatan hela Sverige 1584:-

Motor: Typ Puch 1461 (fläktkyld). Volym: 49 cc. Dismeter: 38 mm. Slaglängd: 43 mm. Kompression: 6,5:1. 

          Effekt: 1,0 HK/3 500 vpm. 0,94 HK/3000 vpm. 

Buller: < 75 dB (A). 

Förgasare: Bing. 

Utväxling (i växellåda) I 14,55:1, 11 - 8:1, 111 - 5,05:1, Total: 17,45:1. 

Kedjedim: (bakre drivkejda) 1/2" x 3/16". Bakkrans: 38 kugg. 

Ram: Pressad centralram med fribärande motor. 

Fjädring: Framgaffel: Teleskopgaffel med hydr dämpn. Bakhjulsgaffel: Swinggaffel med hydr dämpn. 

Fjäderväg: Fram: 40 mm. Bak: 40 mm. 

Däck: 21x2,75". 

Bromsar. Fullnav Ø 105 mm. Bromsarea: 98 cm2. 

Tankvolym: 10 l. 

El-utrustning: SP-märkt (SEN 310702 - 17 W generator). Strålkastare SP K7 Ø 120 mm. 

Dim: Längd: 182 cm. Bredd: 64 cm. Hjulbas: 1180 mm. Sadelhöjd (ofjädrad): 80 cm. Frigångshöjd (ofjädrad): 16 cm. 

Vikt: 70 kg. 

Vägmätare Med 100 m gradering.

 
67g  Dakota VZ 50 ● Alabama DS 50 KXN ● X-30Florida MV 50 DKF.   Puch main.
 1967

 Dakota VZ 50, vallmoröd, 3-växlad.

   
 
   
 
 
 1967   VZ 50    
 
 

Moped 67  

Mopedhandeln har gått tillbaka. Ett lysande

undantag är dock Puch, som har noterat en

rekordartad ökad försäljning. Mopederna är

allmänt av god kvalitet. 

 

Dakota TT-modellen är byggd som en mc. Den

har hydraulisk gaffel fram o bak och treväxlad

låda.

Priset är 1.495:-. 

 

Den vanligaste modellen Florida har samma

motor som Dakota och kostar 1.420:-. 

 

Puch Alabama är en komfortabel skotermoped.

Den kostar 1.595:-. 

 

X-30 är bruksmodellen, som kostar 908:-. Den

är tvåväxlad.

 

 

 
 
 1967   Dakota VZ 50.    
 

Puch Dakota 

Vallmoröd. Byggd som en mc. 

I Österrike har den 5hk motor ! Hydraulisk mc-gaffel fram och bak.

TT-sadel.

10,5 liters förkromad tank med snabblock. 3-växlad cric-crac-låda. 

Stora fullnavsbromsar, 95cm² bromsyta. Mc-strålkastare. Vikt 55kg.

Godkänd och typad som moped i Sverige med den fläktkylda 1hk motorn.

 

 

 
 
68g  Florida MV 50 DKF ● Dakota VZ 50 ● Mexico DS 50 VN ● Automatic MS 50 KA ● Alabama DS 50 KXN ● Moto-cross MC 50 KF.
 1968   Puch Dakota VZ 50, vallmoröd, 3-växlad.    
 

Puch Dakota !

Det här är mopeden som är nästan lika mycket såld som Florida! Puch Dakota-byggd som en motorcykel!

TT-sadel och TT-styre. Hydraulisk mc-gaffel både fram och bak. 10,5 liters förkromad tank med snabblock. 3-växlad criccrac-låda. Stora fullnavsbromsar-95 cm2 bromsyta! Mc-strålkastare. Vikt 55 kg. Däckdimension 21 x2,75. Vallmoröd.

 

 

Puch Dakota!

Det här är mopeden som är nästan lika mycket såld som Florida!

Puch Dakota byggd som en motorcykel!

TT-sadel och TTstyre.

Hydraulisk mc-gaffel både fram och bak.

10,5 liters förkromad tank med snabblock.

3-växlad cric-crac-låda.

Stora fullnavsbromsar - 95 cm2 bromsyta!

Mc-strålkastare.

Vikt 55 kg.

Däckdimension 21x2,75.

Vallmoröd.

 

 
 
 
 1968   Västkust-stugan. Mjöbäcks-Hus AB, Mjöbäck.   Hemmets Veckotidning nr 07/68 [Guide: Hus & Hem.] 
 
 

VÄSTKUST stugan

Skandinaviens mest köpta fritidshus.

 

NU MED

5 ÅRS GARANTI

PÅ ARBETE, MATERIAL, KON-

STRUKTION, TÄTHET OCH ISO-

LERING.

 

VISSTE NI

att Ni får den uppmonterad under tak.

att Västkuststugan är specialförberett för

ekonomisk eluppvärmning.

att Västkust-stugan finns i 5 helt nya va-

rianter att välja på, 30-73 kvm.

att allting finns med i leveransen frän Mjö-

bäck - t. o. m. taktegel.

 

 

Till MJÖBÄCKS-HUS AB, Mjöbäck

Sänd GRATIS KATALOG på Västkust-stugan

Namn:

Adress:

Postadress:

 

VÄLKOMMEN

TILL VÅRA

UTSTÄLLNINGSSTUGOR

 

STOCKHOLM:

BYGGA OCH BO. Skarp-

näcksvägen (vid sportfältet)

Enskede

FRITIDS-EXPO, Råsundavä-

gen 6-56, Haga Norra, Solna

 

GÖTEBORG:

FRITIDS-CENTRUM,

Skånegatan vid Nya Ullevi

 

MALMÖ:

FRITIDS-CENTRUM, Stadion

gatan vid Skånemässan

 

Nu är rätt tid att planera

fören VÄSTKUST-STUGA

 
 1970          
 
 

 

 

 

 

Två tabeller