PUCH   Steyr-Daimler-Puch AG, Österrike.
 PUCH Svenska Steyr-Puch AB. ^ back to Dakota main.  
- - - - - - - - - - - - -

• [55-75]  [55] Moped: MS 50. [56-58] MS 50 L. [59-60] MS 50 L. [61-65] M 50 V,  MS 50 VK, -V.

...............[66-68] Florida MV 50 KFN, KF, DKF. [69-86] MV 50 DKF, MV 50 V 3.

...............[57-62] Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF. [58] VS 50 L, -S, -K. [63-65] VS 50 D. [63-65] Dixie VZ 50.

...............[57-61] Sport moped: VS 50 S, -SKF. [64-68] Moto Cross MC 50 KF.

● [55-57] Motor Roller. • [65] Leichtroller R 50.

• [66-75] Dakota   [66-69] Dakota VZ 50. [70-75] Dakota VZ 50 V3. Dakota i Bullaren.

• [63-75] Alabama [60-63] DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS. [64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN. 

...........................[67-71] DS 50. Mexico. [72-76] DS 50 V3

• [57-64] Sears Roebuck & Co., U.S.A. - Simpsons, Sears Limited, Canada. 

• [65] All mod. Austria.: X 30, MS 50 V, VS 50 D, VZ 50,  DS 50, DS 60, R 50.

• [75] Alla mod.: Florida MV 50 V3. Dakota VZ 50 V3. Alabama  DS 50 V3. Maxi, -K2. Racing M 50. Kansas X-30 N.

Puch main. • Puch motor. • Puch vykort. • Puch försäljningsställen (Bohuslän).

 

 1970-75
 
           
 

 

Dakota VZ 50 V 3 Bj.70

Vallmoröd eller dinoblå, 3-växlad.

 

 

Puch Dakota VZ 50 V 3. Bj.71

Dinoblå, 3-växlar.

 

 

 

Puch Colorado VZ 50/3.  Bj.71

Orange, 3-växlar.

 

 
 
              
 

 

PUCH VZ 50 V3 Dakota Bj.75

Dinoblå.

 

 

PUCH VZ 50 V3 Dakota Bj.75

Guldorange.

 

   
 
70g  Dakota VZ 50 V 3 • Florida MV 50 V 3 • MaxiAlabama DS 50 V 3 • Automatic MS 50 KA.   Puch main.
 1970   DAKOTA VZ 50 V 3.    
 
 Dakota VZ 50 V 3, vallmoröd eller dinoblå, 3-växlad.
 
 
      DAKOTA.
 
 

Baklyktan matas av en särskild spole

som sitter på svänghjulet.

Det gör att glödlampan håller längre.

Den går annars lätt sönder

och bakljuset blir överbelastat när man

bländar av.

På det sättet spar du en och annan krona

på glödlampor.

Visst är baklyktan en fjuttig detalj att visa.

Men vi gör det. för att du ska se

att varje liten mutter. varje liten del

har sin bestämda funktion. Allt ska vara

lika bra.

Annars vore det ingen Puch.

 

Ljuddämparen är av mc-typ

på både Florida. Dakota och Alabama.

(Nya blå Puch Dakota har uppsvängt rör!)

Ljuddämparen stjäl ingen effekt från

motorn.

Tvärtom - effekten sjunker

om du monterar av ljuddämparen.

Dessutom är det olagligt.

Insugningsljuddämpare med luftrenare

ger Puch ett dovt mc-ljud

på samma gång som motorn skyddas från

sand och damm.

 

Sportig bakhjulsfjädring med friliggande

förkromad fjäder.

 

Dakota, Florida och Alabama har

3-växlad fotväxel av halvautomatisk

cric-crac-typ.

(Maxi och Automatic har automatlåda.)

Växellådan har bara kugghjulsförbindelse

med motorn,

det är den driftsäkraste metoden.

 

Som du vet är Puch egentligen byggd

för höga farter på branta österrikiska

alpvägar.

Det märks inte minst på bromsarna.

Puch har helgjutna fullnavsbromsar

med ett bromsband på hela 25 mm bredd.

Framgaffeln är en riktig teleskopgaffel.

Den har inga rör som stuckits i varandra

och vars rörelser bestäms av endast en

fjäder.

Nej, Puchen är betydligt rejälare än så.

Här är det både spiralfjäder och olje-

dämpning som bestämmer fjädringen!

(Obs! Nya, blå Puch Dakota har gummi-

bälgar på framgaffeln!)

 

Bensintanken är gummilagrad

och har centralfästanordning av mc-typ.

Upphängningen hindrar skrammel

och vibrationer i tanken.

(På Puch Maxi är tanken inbyggd i själva

ramen.)

 

Kickstarten som är härdad

för god hållbarhet har låg utväxling.

Det gör motorn lättstartad.

 

Fotstöden är av samma typ

som på Puchs motorcyklar!

 

Styrlagret är i samma utförande

som på Puchs 250 cc motocrossmaskin!

Det förhindrar glapp i styrningen

samtidigt som det ger större komfort.

Tack vare det kraftiga styrlagret har du

alltid rätt styrvinkel på din Puch.

Den blå Dakotan har nya höga styret.

 

Strålkastarhuset har hastighets-

och vägmätare av VDO-tillverkning.

Omkopplare för hel- och halvljus

sitter på styrets vänstra sida.

 

Ramen är konstruerad av

profilpressade och svetsade

stålplåtsprofiler.

 

Puch köps mer

än alla andra mopedmärken.

Det kanske helt enkelt

beror på att den är bättre

än alla andra?

 
71g  Dakota VZ 50 V 3 • Florida MV 50 V 3 • MaxiAlabama DS 50 V 3 • Colorado VZ 50/3.  Puch main.
 1971   Puch Dakota VZ 50 V 3. Dinoblå, 3-växlar.      
 
 

Dakota

är överlägset

Sveriges mest köpta Puch.

Och

den nya modellen är ännu bättre.

 

 

Dakotan var vår överlägset mest köpta moped 1970.

Precis som tidigare år. Den fräna blå modellen är

enormt populär. Köper du årets Dakota så får du

en moped med verklig status. TT-sadel och sportstyre,

hydraulisk mc-gaffel fram och bak. stora äkta

fullnavsbromsar, uppsvängt avgas, gummibälgar på

framgaffeln och friliggande förkromad spiralfjäder

bak. Bland de senaste nyheterna på modellen ar de

fina cross-handtagen från Magura och tankbandet

av läder. (Se detaljbilderna.) Dessutom har den

nya modellen låsbart tanklock och ny dekal.

 

 

 
 
 
    
 
71g  Dakota VZ 50 V 3 • Florida MV 50 V 3 • MaxiAlabama DS 50 V 3 • Colorado VZ 50/3.
 1971   Puch Colorado VZ 50/3. Orange, 3-växlar.      
 

Puch Colorado är

vår nya moped.

Den har bla ett

fartvindskylt kraftpaket

och rak avgas.

Vi skäms lite

över att kalla den moped.

 

 

 

Vi tycker att Coloradon, som är vår nya moped,

är så fantastiskt fin att vi skams lite över att kalla den

för bara moped.

Den ser ju ut som en riktig motorcykel där den står

med sin fartvindskylda motor och sitt stora, raka rör.

Men det är vårt eget fel. Vi har gjort allt för att

den ska vara som en motorcykel. Vi vet ju att

många killar vill ha en moped som Colorado. Därför har

vi gjort den. Den har allt som Dakotan har

plus lite till.

Färgen är Colorado den också. Samma som på

BMW 2002 TI. Mattsvart fartdekor på den lackerade

framskärmen och på tanken.

 

 
 
 
 
       
 
P02Florida MV 50 V3 ● Dakota VZ 50 V3 ● Alabama DS 50 V3 ● MaxiMaxi K2 ● Racing M 50 ● Kansas X-30 N.
 1975   Puch Dakota VZ 50 V3      [All mod. PUCH 1975.] 
 
 

 

Det här är den mest sålda Puchmodellen Sverige.  Den lanserades 1965 och firar alltså i år sitt 1-årsjubileum. 1972 slog den ut sex andra mopeder i ett test arrangerat av Teknikens Värld, kallat "Årets hårdaste moped test': I stort sett är den sig lik sen dess. 

 

Men 1975 års modell har fått ett något högre styre, samma typ som finns på Puch Racing. Den har friliggande hastighetsmätare, hydraulisk mc-gaffel fram, hydrauliska stötdämpare med friliggande förkromade spiralfjädrar 

bak, fullnavsbromsar och fläktkyld motor. 

 

 

 

 

 

 
 
 
Färgen heter Dino blå.
 
 
 
 
Färgen heter Guldorange.
 

Tekniska data:

Motor: Fläktkyld 1-cyl. 2-takt. 

Cylindervolym: 49cc. 

Kompressionsförh.: 6,5:1.

Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3750 v/min. Vidmoment: 0,24 kpm vid 2500 v/min. 

Förtändning: 2 mm f.ö.d. Bränsleblandning: 1:25=4%olja. 

Koppling: Flerskivig lamellkoppling i Oljebad. 

Växellåda: 3-växlad fotmanövrerad.

Belysning: Bosch RB16V 15-3/5W. Däckdimension 21 x 2,75. 

Fjädring: Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben. 

Bromsar: Fullnav, total bromsarea 96 cm2.  

Vikt med tull tank 71kg.

Svenska Steyr-Puch AB 

Huvudkontor: Fack, 20110 Malmö 1.

Tel. 040/934820. 

Distriktskontor:  

Ynglingagatan 5,11147 Stockholm. 

Tel. 08/237235. 

Friggagatan 6, 41101 Göteborg. 

Tel. 031/801065. 

Box 348, 85105 Sundsvall. Tel. 060/128120.