PUCH   Steyr-Daimler-Puch AG, Österrike.

 PUCH Puch Werke AG, Graz, Österrike.  ^ back to [55-75] Florida, xxx.
- - - - - - - - - - - - -

• [55-75]  [55] Moped: MS 50. [56-58] MS 50 L. [59-60] MS 50 L. [61-65] M 50 V,  MS 50 VK, -V.

...............[66-68] Florida MV 50 KFN, KF, DKF. [69-86] MV 50 DKF, MV 50 V 3.

...............[57-62] Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF. [58] VS 50 L, -S, -K. [63-65] VS 50 D. [63-65] Dixie VZ 50.

...............[57-61] Sport moped: VS 50 S, -SKF. [64-68] Moto Cross MC 50 KF.

● [55-57] Motor Roller. • [65] Leichtroller R 50.

• [66-75] Dakota   [66-69] Dakota VZ 50. [70-75] Dakota VZ 50 V3. Dakota i Bullaren.

• [63-75] Alabama [60-63] DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS. [64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN. 

...........................[67-71] DS 50. Mexico. [72-76] DS 50 V3

• [57-64] Sears Roebuck & Co., U.S.A. - Simpsons, Sears Limited, Canada. 

• [65] All mod. Austria.: X 30, MS 50 V, VS 50 D, VZ 50,  DS 50, DS 60, R 50.

• [75] Alla mod.: Florida MV 50 V3. Dakota VZ 50 V3. Alabama  DS 50 V3. Maxi, -K2. Racing M 50. Kansas X-30 N.

Puch main. • Puch motor. • Puch vykort. • Puch försäljningsställen (Bohuslän).

 

 
  FEEDEF
 

  

1956

MS 50 L

 

 

1957

MS 50 L, standardmodellen.

VS 50 L, lyxmodellen.

VS 50 S, sportmodellen.

 

 

1958

MS 50 L, standardmodellen, röd.

VS 50 L, lyxmodellen, grön eller röd.

VS 50 S, sportmodellen, röd.

 
 
 
                                              
 

 

Puch in England 1956.

 

 

Puch MS 50 L Bj.56

Standardmodellen.

 

   
 
       
 

 

Puch MS 50 L. Bj.57

 

 

 TfA test av "Standard" 1957

 

 

Puch MS 50 L från Holland. Bj.57

 

 
 
    
 

 

Puch MS 50 L Bj.58

Standardmodellen, röd.

     
 
 
 1956     [Back/to UK mo-ped guide.] 
 
 

Moped Review The Motor Cycle, 15 November 1956.

Economy Two-wheelers: On this and Subsequent Pages are Reviewed all Pedal-assisted Machines Available in Britain.

 

PUCH

Two-stroke power unit of the 49. c.c. Puch MS50L is unusual in that it is enshrouded by a light-alloy cowl and is fan cooled.

The two-speed unit is mounted below a pressed-steel spine frame and presents an exceptionally clean appearance. Lighting

coils to the flywheel magneto supply a 17watt electrical system incorporating a horn and a headlamp with main and dipped

beams.

Wheel suspension is by telescopic fork at the front and pivoted fork at the rear. Models are available finished in red, turquoise,

green and black.

Price.

£89 18s

Ryders Autoservice, 215, Knowsley Road, Bootle, Liverpool, 20.

 

   
 
 1956   Puch MS 50 L, 2-växlad Puch motor.  
 
  
 
 

 

 

 

 

 

Vägen är Er för en billig penning. Också Ni

kan komma ut och resa med motorfordon.

PUCH MS 50 L är mopeden för många tusen,

som istället för en stor resväska endast önskar

bära sin portmonnä med sig och ändock vill

komma fort from utan brådska. Inte trampa

några pedaler, ingen ansträngning. ingen irri-

tation för backar, ingen resplan. Endast starta

motorn och ge sig iväg för att avnjuta som-

mardagar, semester, camping, vara fri och rör-

lig. Och framförallt: Ni kan resa med en liten

summa pengar på fickan. Ni kan vila Era musk-

ler. Varje liter bensin för Er kilometer efter kilo-

meter och på samma gång som Ni kör obesvä-

rat, kommer Ni till på köpet fort och säkert

 

- man är verkligen fri med en Puch MS 50 L

men det skall vara en Puch-moped

- mopeden med de många finesserna

 

 

 

fram. Och sist men inte minst: En fabrik med världsrykte slår bakom MS 50 L

Ni kon därför lita på den nya PUCH mopeden.

Varje cykelåkare känner sig, efter en kort åktur, som hemma på PUCH MS 50 L.

Manövreringen av denna trevliga maskin är så enkel att Ni egentligen bara har

att sätta Er upp och köra iväg. Ni behöver varken betala skatt eller skaffa Er

körkort. Trott detta har Ni ett riktigt motorfordon ty MS 50 L är faktiskt ett tek-

niskt mästerverk. Den är utrustad med samma böjningstyva pressade stålram

som de berömda PUCH 250 SGS och 175 SVS motorcyklarna. Den oljedämpa-

de teleskopframgaffeln och bakgaffeln av svängarmstyp med sin långa fjäder-

väg uppfångar mjukt alla ojämnheter i vägbanan. Genom de små 23" hjulen

blir maskinen låg och får därigenom de goda vägegenskaper som ära utmär-

kande för PUCH motorcyklar. Den tvåtaktade enkolvsmotorn med vändspolning

och fläktkylning ger den tillförlitlighet och slitstyrka som man väntar av en

PUCH motor. Ljuddämparen är så konstruerad att MS 50 L ligger långt under

bullernivån i den normala storstadstrafiken. Som avslutning vilja vi framhålla

att med PUCH MS 50 L äro backar inga spöken mer.

 
 
 
 

PUCH-finesser och data.

MOTOR:

Puck tvåtakt enkelkolvmotor med vändspolning och

fläktkylning. Cylinderdiametern 38 mm, slaglängd

43 mm, slagvolym 49cc, kompr. 1:6,5, förtändning

3.5 mm. Smörning genom oljebandad bensin,

blandningsförhållande 1:25 dvs. 4 %. Oljepåfyll-

ning i växellådan 2 dl. SAE 40-50. Tändstift Bosch

W 225 T11 eller motsvarande.

 

FÖRGASARE:

Bing.

 

VÄXELLÅDA

Tvåväxlad

 

STARTANORDNING:

1. Stillastående såsom på en motorcykel medelst

pedalen som kickstart. 2.Trampa igång don stå-

ende på centralstödet 3. Cykla igång som på en

vanlig moped eller cykel. Dekompressionshandtag.

 

KRAFTÖVERFÖRING:

Frön motor till växellåda, snedskurna precisions-

hjul löpande i oljebad.

 

ELSYSTEM:

Svänghjulsmagnetgenerator 6 volt, 17 watt. Bakljus,

Biluxlampa 15/15 W.

 

RAM:

Skalram av pressad stålplåt. Fjädring, fram tele-

skopgaffel med hydraulisk stötdämpning bak

svängarm med 19" teleskopstötdämpare. Fjäderrörelse

fram 50 mm, bak 35 mm.

 

HJUL:

Framhjul med innerbromsbackar 90 0, 20 mm

breda. Bakhjul samma, och betjänas med peda-

lerna. Stickaxlar frans och bak. Fälgar, ekrar och

nav äro helförkromade. Däck 23x2,25".

 

BENSINTANK:

Innehåll 5,2 l. med reservtank.

SADEL:

Bekväm svingsadel med stor yta och gummibe-

klädnad, justerbar i höjdled. Lägsta ställning 830

mm.

 

VERKTYGSVÄSKA:

Inbyggd i bensintanken.

 

UTRUSTNING:

Centralstöd, verktygssaft, bagagehållare, el. sig-

nalhorn och hastighetsmätare inbyggd i strålkas-

taren.

 

EFFEKT OCH FÖRBRUKNING:

Hastighet 30 km/tim 0,8 hkr. Normalförbrukning

1,4 lit. pr 100 km. vid en hastighet av 30 km/m.

 

MÅTT OCH VIKT:

Totalhöjd 990 mm, största bredd 625 mm, hjulav-

stånd 1160 mm, markhöjd 140 mm. Vikt körklar

43 kg, tomvikt 39 kg.

 

 

 

 

Fri och oberoende

med PUCH MS 50 L

Ja, Ni är verkligen oberoende med

en Puch-moped - Ni behöver var-

ken körkort eller betala skatt - det

är bara att sätta sig upp och åka

iväg. Man har inga bekymmer med

parkering Puch-mopeden kan par-

keras överallt och far sig fram över-

allt. Skönt är det också att inte be-

höva passa tåg- och busstider eller

trängas med folk på sommarvarma

tåg.

 

 
57e  MS 50 L • VS 50 L • VS 50 S.  Puch main.
 1957    
 
 
 
               
 
1957  
 1957   TfA provkör Puch Standard i nummer 18.   [Test guide.]
 
 
 

Puch Standard

Testmopeden i det här numret är österrikiska Puch, ett namn som väl får de flesta motorbitna att nicka igenkännande. Puch har gjort sig mycket populär i Sverige, inte minst hos ungdomar där mopedens kraftiga och stryktåliga konstruktion vunnit deras fulla gillande. Och den har onekligen åtskilligt på plussidan. Motorn är t. ex. en ovanligt robust liten 48-kubikare försedd med ett fläktkylningssystem av samma typ som återfinns på bl. a. Volkswagen. 

 
 

Trots verkligt hård behandling under våra körningar gick motorn utan att "hicka" en enda gång, ja, det verkade snarare sot;, om den gick bättre ju hårdaxe den kördes! En nackdel är dock att motorn är ganska svårstartad. Bäst går det om man öppnar ytterst litet på choken, låter gasreglaget stå i tomgångsläge och sedan försöker kickstarta för allt vad man är värd. Det sistnämnda var under tafts test något av ett problem. Kicken visade vid flera tillfällen sådan tröghet att den inte gick att få runt. När nian väl fått igång Puchen får man sitta och lirka litet med gasen på lågt varv för att så småningom öka draget successivt, lägga i ettan och puttra iväg. 

Det där att lägga i ettan var f. ö. en mycket enkel uppgift med den i vårt tycke mycket lättarbetade växellådan. Den är visserligen bara tvåväxlad, men spänner trots detta över ett mycket brett register. 

En sak som kan sättas på mopedens minussida är den - milt uttryckt mycket höga ljudnivån. En insugningsdämpare vore faktiskt på sin plats. 

Körställningen är bra - för korta människor! För litet längre personer, som TfA:s testare, ger dock ställningen speciellt under långkörning så småningom upphov till värk i ryggen. I stadstrafik, där man egentligen aldrig får tillfälle till längre sträckkörning var däremot körställningen förstklassig. 

Bromsarna fungerade tillfredsställande och även det elektriska systemet var bra, strålkastaren rentav berömvärd Verktygslådan, som är placerad i ett särskilt fack på bensintanken, är tyvärr inte särskilt väl utrustad. Ger man sig iväg på en långfärd och 

t. ex. får punktering, står man där utan att kunna göra någonting annat än att försöka ta sig till närmaste verkstad för att köpa däckavtagare och reparationsdelar. 

Sammanfattningsvis kan fastslås att Puch är en ovanligt arbetsvillig och gediget byggd moped, vilken säkert tilltalar ungdom som vill ha något som håller för litet "saltare" körning. 

 

FAKTA OCH SIFFROR kring Puch: 2växlad 2-taktsmotor med vändspolning, cylindervolym 48 cc, 0,8 hk effekt, svänghjulsmagnet och Bing-förgasare. 

Ram: Stålpressad ram. Framhjulsfjädring: Teleskopdämpare. 

Bakhjulsfjädring: Svingarmsfjädring. 

Nav: Expanderande både bak och fram. 

Belysning: Strålkastare 6 V/17 W. 

Tillbehör: Styrlås, packningshållare, pump, inbyggd verktygskassett. 

Färg: Rött för standardmodellen, rött eller grönt för lyxmodellen. 

Pris: Standard inklusive hastighetsmätare 885 kr, lyx 960 kr. 

 

BILDER

Puch är mopeden som man omgående lägger märke till och i fortsättningen känner igen dels genom det ovanliga utseendet, dels den dåliga insugsljuddämpningen. Exteriören störs kanske nå. got av bensintanken, som placerats på den stål. pressade ramen och ger den ett puckelliknan. de utseende. En inbyggd tank skulle göra sig avsevärt mycket bättre. En annan detalj som skiljer Puch från andra mopeder är kylningen. Den ombesörjes av ett fläktsystem, liknande det som används i Volkswagen. Detta system ger jämnare och effektivare kylning än den vanliga fartvindskylningen, som de flesta mopeder har. 

 
 [Guide cover - articles.]                         [Large.]
 
 
 10 qwr
 1957   Puch MS 50 L.   PUCH - R. S. Stokvis & Zonen N.V., Rotterdam. 
 
 
58v  MS 50 LVS 50 LVS 50 S. Puch main.
 1958   MS 50 L, standardmodellen, röd.  
 
 

Puch är namnet på 1958 års fullträff i mopeder. Med Puchmotorn får Ni den

världsberömda tävlingskvaliteten i Er mopedmotor. Det är den Ni vinner på

Puchmotorn är stark, uthållig och stryktålig. De tre Puchmodellerna har läcker

lackering och djärv design. Välj en fem-etta till Er moped. Välj Puchmopeden

- Sveriges överlägset mest sålda av alla importerade mopeder!

 

Data och Puch finesser.

Motor: Puch tvåtakt enkelkolvmotor med

vändspolning och fläktkylning. Cylinder-

diameter 38 mm, slaglängd 43 mm, slag-

volym 49 cc, kompr. 1:6,5, förtändning

2,5 mm. Smörjning genom oljeblandad

bensin, blandningsförhållanden 1:25 dvs.

4 %. Oljepåfyllning i växellådan 2 dl.

SAE 40-50. Tändstift Bosch W 225 T11

eller motsvarande. 

 

Kraftöverföring: Från motor till växellåda,

snedskurna precisionshjul löpande i olje-

bad. 

 

Elsystem: Svänghjulsmagnetgenerator 6

volt, 17 watt. Bakljus: Bilux-lampa 15/15

W. 

 

Ram: Skalram av pressad stålplåt. Fjäd-

ring, fram teleskopgaffel med hydraulisk

stötdämpning, bak svängarm med tele-

skopstötdämpare. Fjäderrörelse fram 50

mm, bak 35 mm. 

 

 

Hjul: Överdimensionerade bromsar. Stick-

axlar fram och bak. Fälgar, ekrar och

nav är helförkromade. Däck 23 x 2,25". 

 

Bensintank: 

MS 50 L 4,6 lit inkl. reservtank. 

VS 50 L Förkromad 5,5 lit inkl. reserv tank.

VS 50 S TT-tank 10,5 lit inkl. reserv tank. 

 

Verktygskasett: Inbyggd i bensintanken.

 

Utrustning: Centralstöd, verktygssats, ba-

gagehållare, el. signalhorn och hastig-

hetsmätare inbyggd i strålkastaren. 

 

Effekt och förbrukning: Hastighet 30

km/tim, 0,8 hkr. Normalförbrukning 1,4

lit per 100 km vid en hastighet av 30

km/tim. 

 

Riktpris MS 50 L......970:- 

Riktpris VS 50 L....1035:-

Riktpris VS 50 S....1095:- 

 

 
 

 

 

 

 

  
 
 
      1958