PUCH   Steyr-Daimler-Puch AG, Österrike.
 Puch Werke AG, Graz, Österrike.  ^ back to [55-75] Florida, xxx.
- - - - - - - - - - - - -

• [55-75]  [55] Moped: MS 50. [56-58] MS 50 L. [59-60] MS 50 L. [61-65] M 50 V,  MS 50 VK, -V.

...............[66-68] Florida MV 50 KFN, KF, DKF. [69-86] MV 50 DKF, MV 50 V 3.

...............[57-62] Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF. [58] VS 50 L, -S, -K. [63-65] VS 50 D. [63-65] Dixie VZ 50.

...............[57-61] Sport moped: VS 50 S, -SKF. [64-68] Moto Cross MC 50 KF.

● [55-57] Motor Roller. • [65] Leichtroller R 50.

• [66-75] Dakota   [66-69] Dakota VZ 50. [70-75] Dakota VZ 50 V3. Dakota i Bullaren.

• [63-75] Alabama [60-63] DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS. [64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN. 

...........................[67-71] DS 50. Mexico. [72-76] DS 50 V3

• [57-64] Sears Roebuck & Co., U.S.A. - Simpsons, Sears Limited, Canada. 

• [65] All mod. Austria.: X 30, MS 50 V, VS 50 D, VZ 50,  DS 50, DS 60, R 50.

• [75] Alla mod.: Florida MV 50 V3. Dakota VZ 50 V3. Alabama  DS 50 V3. Maxi, -K2. Racing M 50. Kansas X-30 N.

Puch main. • Puch motor. • Puch vykort. • Puch försäljningsställen (Bohuslän).

 

 1961-65. Namnet Florida dyker upp i broschyrerna 1962.
 
                     
 

 

MS 50 V. Bj.61

Trampor och handväxel.

 

 

Puch MS 50 VK Bj.61

MS 50 VK handväxel. MS 50 VKF fotväxel

 

   
 
                
 

 

Puch Florida MV 50 KF. Bj.63

Vit eller svart, kick o. fotväxel.

 

 

 

   
 
  
 

 

 

 

Puch Kansas MS 50 V: Bj.63

Standard, mörkröd med trampor, handväxel.

 

   
 
                                      
 

 

Puch Kansas MS 50 V. Bj.64

Standard, mörkröd med trampor o. handväxel.

 

 

Puch Florida MV 50 KF. Bj.64

Vit, svart eller röd, kick, 2 växlar/fot.

 

   
 
  
 

 

Puch Florida MV 50 KF. Bj.65

Vit, svart eller röd. Kick, 2 växlar/fot.

 

     
 
  
 

 

Puch MS 50 V Bj.65

Austria.

     
 
61e MS 50 V, VK, VKF • VS 50 L, K, KF • VS 50 SKF.  Puch main.
 1961  Puch MS 50 V. Trampor och handväxel.      
 

 

PUCH LEDER

PUCH är toppen i fråga

om styrka, uthållighet och

prestationsförmåga.

 

PUCH har en i särklass på-

litlig motor - världsbe-

römd för stryktålighet och

sting, även när det gäller

de hårdaste påfrestningar.

 

PUCH har eleganta linjer

och hållbar lackering i läck-

ra färger. Varje modell ger

intrycket av gediget handar-

bete.

 

PUCH är den första mo-

peden som lämnar 1 års

garanti.

 

PUCH har service och re-

servdelar över hela landet.

 

PUCH har service och re-

servdelar över hela landet.

 

 

Därför väljer allt fler och fler

PUCH. Därför har PUCH re-

dan nu en dominerande ställ-

ning som den mest sålda av

alla importerade mopeder.

PUCH är mopeden för Er!

 
   

 

 

 

MS 50 V

Denna standardmodell har den

överallt välkända PUCH-röda

färgen.

 

 

Tekniska data för MS 50 V

Motor Puch fläktkyld

        1 cyl. 2-takt

Cylindervolym 49 cc

Cylinderdiameter 38 mm

Slaglängd 43 mm

Kompressions förhållande 1:8,5

Effekt 1 hk

Förtändning 2.5 mm

Bränsleblandnings

                  förhållande 1:25=4 %

Belysning 6 V/18/5 W

Glödlampor Fram Bilux 15/15 W.

                 Bak Bilux 6V/3 W

Bromsljus 6 V/5 W

Förgasare Bing el. Fischer

Växling 2-växlad

Bensintank, rymd 4.6 l

Nav Trumnav

Bromstrummans

              diam. o. bredd 90X20 mm

Däckdim. 23X2.25

Fjädring fram Teleskopgaffel

Fjädring bak Swingarmsgaffel

Kedjeskydd Öppet

Hastighetsmätare V D O

 

 
61e MS 50 V, VK, VKF • VS 50 L, K, KF • VS 50 SKF.
 1961   MS 50 VK handväxel - MS 50 VKF fotväxel       
 LUNDBOLAGEN I MALMÖ AB, Sektion Motorlund.
 

 

Årets modeller med 1 hk fläktkyld motor och bromsljus har kickstart,

fotstöd, hand- eller fotväxel - är populära. 

 

MS 50 VK, svart. Förkromad pakethållare, vita ringsidor. 

Övriga modeller: Röda Puch 50 V standard, lyxmopeden VS 50 L och LK 

(röd/beige och svart/beige, fullnavsbromsar, helkapslad kedja, samt

VS 50 SK - extrem sportmodell av TT-typ. 

 

SVART är fortfarande högsta

mode för mopeder. De vita

sidorna på däcken och den

förkromade pakethållaren för-

höjer utseendet på denna stan-

dardmodell. Kickstart, fotbroms

och bromsljus.

 
 
         MS 50 VK
 
- Puch är enda mopeden med helårsgaranti.  
 
 
 

Tekniska data för MS 50 VK (F)

Motor Puch fläktkyld 1 cyl. 2-takt

Cylindervolym 49 cc

Cylinderdiameter 38 mm

Slaglängd 43 mm

Kompressions

förhållande 1:8,5

Effekt 1 hk

Förtändning 2.5 mm

Bränsleblandningsförhållande 1:25=4 %

Belysning 6 V/18/5 W

Glödlampor Fram Bilux 15/15 W. Bak Bilux 6/3 W

Bromsljus 6 V/5 W

Förgasare Bing el. Fischer

 

Växling 2-växlad

Bensintank, rymd 4.6 l

Nav Trumnav

Bromstrummans

diam. o. bredd 90X20 mm

Däckdim. 23X2.25

Fjädring fram Teleskopgaffel

Fjädring bok Swingarmsgaffel

Kedjeskydd Öppet

Hastighetsmätare V D O

 

 
63x   Florida MV 50 KF • Alabama DS 50 K • Kansas MS 50 V • Dixie VZ 50. Puch main.
 1963  Puch  Florida MV 50 KF. Vit eller svart, kick och fotväxel.      
 
 

 

 

 

 

 
 

 

 

Puch Florida svart

(MV 50 KF)

I år finns Florida också i en helt svart modell, som

givetvis har samma egenskaper som den helvita.

Svarta Florida har däck med vita sidor.

 

Puch Florida vit

(MV 50 KF)

I fjor var helvita Florida årets succémodell. I år

är den ännu bättre och självfallet lika elegant.

Puch Florida har 4,6 liters tank i krom och vitt,

fullnavsbromsar med dimensionen 105x25 mm,

extra högt styre, mc-ljuddämpare, öppet kedje-

skydd, förkromad pakethållare, svarta däck och

fotväxel av ny typ.

 
63x  Florida MV 50 KF • Alabama DS 50 K • Kansas MS 50 V • Dixie VZ 50.
 1963  Puch Kansas MS 50 V. Standard, mörkröd med trampor och handväxel.      
 
 
 
   

Puch Kansas

(MS 50 V)

Kansas har den välkända röda Puch-färgen. Mo-

dellen levereras med högt styre och i förkromad

pakethållare. Tanken rymmer 4,6 liter. Bromsarna

har dimensionen 90X20 mm och omsluts av

trumnav. Kedjeskyddet är öppet.

 
64e Alabama DS 50 K • Moto-cross MC 50 KF • Dixie VZ 50 • Florida MV 50 KF • Kansas MS 50 V.
 1964  Puch Kansas MS 50 V      
 
 
 
   

Puch Kansas (MS 50 V)

Kansas, i den klassiska mörkröda Puch-färgen, är

seriens pedalmodell. Den levereras med högt styre

• bromsljus • bred, förkromad packhållare • 5,5

liters tank • bromsar med dimensionen 90 x 20 mm

hydraulisk framgaffel x swinggaffel bak • öppet

kedjeskydd • 2-växlad handväxel • stor insug-

ningsljuddämpare för tyst gång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
64e Alabama DS 50 K • Moto-cross MC 50 KF • Dixie VZ 50 • Florida MV 50 KF • Kansas MS 50 V.
 1964  Puch MV 50 KF      
 

I år har Florida fått 5,5 liters tank. I övrigt är den utrustad med det här: Bred, kraftig, förkromad pakethållare • extrahögt styre (fäste i framgaffelkrona om du själv vill montera kromad framskärm) • oljedämpad, justerbar framgaffel • kraftig teleskop bak • fullnav med stickaxlar • 2-växlad Puch-motor • isärtagbar mc-ljuddämpare • fotväxel av mc-typ • fullnavsbromsar med dimensionen 105 x 25 mm.

 
 
 

Puch Florida svart (MV 50 KF)

Succémopeden Florida, den mest köpta modellen,

finns i 3 färger. Här är den svarta med vita däck-

sidor.

 

Puch Florida vit (MV 50 KF)

Vita Florida är den mest sålda mopeden i Puch-

sortimentet. I 2 år har den varit en succé. I år är

den ännu bättre och givetvis lika elegant. Se själv!

 

 

 

Puch Florida röd (MV 50 KF)

Här är en av årets stora nyheter - Puch Florida

i en helvass röd färg! En färg med fart och fläkt.

 
 
 
 
65g  Moto-cross MC 50 KF ● Florida MV 50 KF ● Alabama DS 50 KFN
 1965   Florida MV 50 KF, vit, svart eller röd, kick och fotväxel, 2 växlar.       
 
 

Florida är Puch:s speciella ungdomsmoped. Titta på ga-

tor och vägar, så skall du se så många grabbar som kör

Florida. Den har blivit en succé! Därför att den är fräsigt

elegant i sta´n, och stabilt robust på landsvägen. Och

därför att den är rivig och snabb och axar med blixtfart.

Florida är alltid först iväg vid grönt ljus.

 

Du skall gå in till din Puch-handlare och titta på de tre

toppsnygga modellerna. Den svarta och vita skiljer sig

bara genom färgen och däcken. Svarta Florida har vita

däcksidor. Röda Florida är årets speciella "fräsare". En

toppenmodell med en stil som alla grabbar gillar. Titta

bara på det extra höga, reglerbara styret och den för-

kromade framskärmen.

Alla Florida-modellerna är utrustade mod det här:

5,5 liters tank.

Bred, kraftig, förkromad pakethållare.

Oljedämpad, justerbar framgaffel.

Kraftig teleskopgaffel bak.

Fullnav med stickaxlar.

2-växlad Puch-motor.

Isärtagbar mc-ljuddämpare.

Fotväxel av mc-typ.

Äkta fullnavsbromsar med dimension 105x25mm.

 
   
 
 
02 
 1965   - Das preisgünstige Modell MS 50 V       [All mod. PUCH 1965.]  
 

MOTOR. Puch-Zweitakt-Einkolbenmotor mit Umkehrspülung, 50 ccm Hubraum und einer Leistung von 2,3 PS, gedrosselt 1,6 PS. Kühlung durch Radialgebläse. Ausgestattet mit Naßluftfilter und Ansauggeräuschdämpfer. 

 

GETRIEBE. Klauengeschaltetes 2-Gang-Getriebe. Betätigung der Schaltung über Schaltdrehgriff links am Lenker. Der Antrieb des Getriebes erfolgt über eine Lamellenkupplung und schrägverzahnte Stirnräder. Primärantrieb, Kupplung und Getrieberäder laufen im gemeinsamen Ölbad. 

Motor und Getriebe sind in einem Block vereinigt.

 

     MS 50 V 

 

FAHRGESTELL. Der Rahmen ist ein aus Stahlblech gepreßter, verschweißter Schalenrahmen. Vorder- und Hinterradnabe sind mit Innenbackenbremsen und Steckachsen ausgestattet. Die Hinterradbremse wird über ein Klinkengesperre durch Rücktritt, die Vorderradbremse durch Handhebel am Lenker betätigt. Eine hydraulisch gedämpfte Teleskopgabel am Vorderrad und eine Hinterradschwinge mit TeleskopFederbeinen verleihen dem Fahrzeug eine vorzügliche Federung. Reifengröße 23x2.25. 

 

AUSSTATTUNG. Kraftstoffbehälter mit 5,5 I Inhalt. Schwingsattel mit Doppelschicht Gummidecke; in der Höhe verstellbar. Scheinwerfer mit einer Lichtaustrittsöffnung von 85 mm. 

 

LEISTUNG UND VERBRAUCH. Das MS 50 V entwickelt eine Maximalleistung von 2,3 PS, gedrosselt 1,6 PS, entsprechend 6700 U/min, erreicht eine Höchstgeschwindigkeit von 40 km/h und besitzt eine Steigfähigkeit von 22%. Der Verbrauch beträgt 1,6 l/100 km bei gedrosselter Maschine.

 
 STEYR - DAIMLER - PUCH Aktiengesellschaft · Werke Graz.
 
 
 1966