PUCH   Steyr-Daimler-Puch AG, Österrike.
 PUCH Puch Werke AG, Graz, Österrike. ^ back to [55-75] Florida, xxx.
- - - - - - - - - - - - -

• [55-75]  [55] Moped: MS 50. [56-58] MS 50 L. [59-60] MS 50 L. [61-65] M 50 V,  MS 50 VK, -V.

...............[66-68] Florida MV 50 KFN, KF, DKF. [69-86] MV 50 DKF, MV 50 V 3.

...............[57-62] Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF. [58] VS 50 L, -S, -K. [63-65] VS 50 D. [63-65] Dixie VZ 50.

...............[57-61] Sport moped: VS 50 S, -SKF. [64-68] Moto Cross MC 50 KF.

● [55-57] Motor Roller. • [65] Leichtroller R 50.

• [66-75] Dakota   [66-69] Dakota VZ 50. [70-75] Dakota VZ 50 V3. Dakota i Bullaren.

• [63-75] Alabama [60-63] DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS. [64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN. 

...........................[67-71] DS 50. Mexico. [72-76] DS 50 V3

• [57-64] Sears Roebuck & Co., U.S.A. - Simpsons, Sears Limited, Canada. 

• [65] All mod. Austria.: X 30, MS 50 V, VS 50 D, VZ 50,  DS 50, DS 60, R 50.

• [75] Alla mod.: Florida MV 50 V3. Dakota VZ 50 V3. Alabama  DS 50 V3. Maxi, -K2. Racing M 50. Kansas X-30 N.

Puch main. • Puch motor. • Puch vykort. • Puch försäljningsställen (Bohuslän).

 

 MS 50 L,   1959 1960
 
 
 

 

Teknik för Alla 10/59 testar

Puch MS 50 L  

 

     
 
        
 

 

Puch MS 50 L  Bj.59

Standardmodellen, puchröd eller svart.

 

Puch MS 50 L  Bj.59

Standardmodellen, puchröd eller svart.

   
 
 
 

 

Puch MS 50 L  Bj.58? femtinia?

Osäker.. fin ären i vart fall.

     
 
 
 

 

Puch M 50 V Bj.60

Standardmodell, svart eller röd. 2 gear.

 

 

   
 
1959    
 1959   Teknik för Alla provkör  Puch MS 50 L i nummer 10.     [Test guide.]  
 

Vår första gästtestare på mopeder heter Jan Lundqvist, är 16 år och går första ringen i Brännkyrka Samreal. 

 

 
 
 

I sitt hemland Österrike gör Puch mopeden med samma motor som finns i den svenska versionen 60 km/ tim och då utvecklar motorn 1,75 hk. Då hastigheten för mopeder i Sverige är maximerad till 30 km/ tim och 0,8 hk är den svenska Puch-motorn "strypt" och den utnyttjas bäst i de högre varven. 

Puch kommer i år inte med några direkta nyheter. Den enda förändringen gäller MS 50 L, som nu förutom i helröd modell även finns att få helsvart med vita däcksidor. Puch är bekväm att sitta på, gummisadeln, kombinerad med det uppsvängda styret, ger en acceptabelt vilsam kroppsställning även för en långväxt person. 

Mopeden är också mycket lättkörd på grusväg den "plöjer" sig fram, och man behöver bara hålla lätt i styret.

Vid 30 km/tim märks en irriterande vibration från motorn, men den försvinner så fort motorn övervarvas i en nedförsbacke. 

Gashandtaget har returfjäder, en detalj, som i vårt tycke inte hör hemma på en moped, risken är alltför stor att föraren inte bryr sig om att släppa handtaget för att ge körriktningstecken.

Motorn är fläktkyld, och denna finess visade sig vara synnerligen effektiv. För att prova den, övervarvade vi motorn temporärt, både med och utan belastning. En vanlig mopedmotor skulle under samma tidsrymd visat tendens att nypa, men Puch-motorn bara ökade i varv. 

Tramporna har en mycket bra utväxling. Redan när farten sjunkit till 20 km/tim, kan man börja trampa för att hjälpa motorn. Genom den höga utväxlingen på tramporna är motorn dessvärre ganska trög att kicka igång, speciellt när den är kall. Man får ta i som om det gällde att sätta igång en encylindrig 500-kubikare.

Puch är ursprungligen avsedd för kontinentala hastighetsbestämmelser, med 50-60 km/tim som toppfartsgräns. För att den skall få exporteras till Sverige, måste den strypas. Ingreppet har som väntat medfört att motorn förlorar kraft i det lägre varvregistret. Puch är alltså rätt startsvag men kommer loss i det högre varvregistret. Därtill kommer en ganska underligt stegad växellåda. Ettan är låg, medan tvåan har utpräglat hög utväxling. Man får därför varva ut ordentligt på ettan, för att motorn inte skall hicka till och stanna, när man lägger i tvåan. Det verkar som om Puch från början varit utrustad med tre växlar, och tvåan tagits bort i samband med exporten hit. Bromsarna på vårt exemplar får tummen ned. För att få frambromsen att fungera skulle man helst sätta något mellan ekrarna. Bakre bromstrumman var antagligen oval eller dåligt centrerad och vid en lätt inbromsning tog bromsen bara vid varje hjulvarv. Att slå till en "tvärnit", var däremot ingen svårighet. Under vår testkörning mjukades fjädringen successivt upp. Efter 80 mils körning var den dock förhållandevis stum. Belysningen var bland det bästa i den vägen vi hittills sett på en moped. Den kunde lika gärna ha suttit på en motorcykel. Både hel- och halvljuset gav en så perfekt styrka och fördelning, att intet övrigt stod att önska.

 

Tack vare fläktkylningen har motorn också kunnat inkapslas, och den är därför mycket lätt att hålla ren.

 

 

Puch MS 50 L i svart utförande och med vita däcksidor kostar 987 kr.  
 
 
          Teknisk fakta  

 

Puch kommer att passa för den som vill ha en stryktålig och robust moped. Den gör det också möjligt för ägaren 

att registrera och trimma den, och då blir Puch vad den är avsedd att vara, en billig, och förhållandevis snabb liten motorcykel.

 

 

Puch MS 50 L är en 1-cylindrig 2-taktare med fläktkylning. 

Cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 43 mm. la volym 49 cc. 

Kompressionsförhållande 1:6,5 och effekt 0,8 hk. 

Förgasare alternativt Bing eller Fischer. 

Växellådan är tvåväxlad med manöverreglage i handtaget. 

Bensintanken rymmer 4,6 liter med reservtank. Bränsle blandning 1 :25 eller 4 procent. 

Puch har svänghjulsmagnet som ger 6 volt 17 watt. 

Bromsar av trumnavstyp med 90 mm diameter och 20 mm bredd. 

Fjädring, fram teleskopgaffel, bak svingarm med teleskop. 

Däckdimension, 23¨x2.25¨.

 [Guide cover - articles.]                         [Large.]
 
 
59x  VS 50 L R/B • VS 50 L G/BMS 50 L • VS 50 S.
 1959  Puch MS 50 L  Standardmodellen, puchröd eller svart.    
 

MS 50 L Har även i år den välkända Puch-röda färgen. Riktpris: 970:-

 

MS 50 L Svart är årets modefärg på mopeder. För att understryka

            den svarta färgen är denna modell försedd med vita

            ringsidor och förkromad pakethållare. Riktpris: 987:-

 

 

 
 

 

Puch MS 50 L   (1956-) 1959     Tillverkare: Puch Werke AG, Graz, Österrike. 

Motor: Puch Fläktkyld Typ MS/VS. Cylinderdiam: 38 mm. Cylindervolym: 49 cc.  Slaglängd: 43 mm. 

           Effekt: 0,8 hkr vid 4500 varv/min. 

Förgasare: Bing 1/12 alt. Fischer. Tändstift: Bosch W225T1.  Koppling: Lameller.  Växlar: 2. 

Drivning av bakhjulet: Kedja  ½" x 3/16.  Ram: Formpressad och svetsad stålplåt.  

Fjädring fram: Teleskop. Fjädring bak: Svingarm - teleskop.    Däck: 23 x 2 1/4".  Bromsar: Fullnav fram och bak.  

Tankvolym: 4,6 l.  Belysning: Strålkastare 15/15 W, bakljus 1,5 W.  Vikt: 43. 

Färg: Röd, Svart, eller tvåfärgskombinationer (röd/beige, grön/beige). 

Pris: 1959 = 987:- för svart, 970:- för en röd. 

 
 
 1959   Puch 50 L -58?   Photos: 2004-10-11 
 
 
 
 
 
 1960   Puch M 50 V    
 

MS 50 V RÖD

Denna standardmodell har

den överallt välkända

Puch-röda färgen.

 

 

             
 
60x   MS 50 L • VS 50 L S/B • VS 50 L R/B • VS 50 S.  Puch main.
 1960   Puch M 50 V. Standardmodell, svart eller röd. 2 gear.    
 MOTOR LUND I MALMÖ AB
 
 

PUCH leder

- och alla argument leder till PUCH

 

35 000 svenska PUCH-ägare kan ge klart besked - PUCH är toppen.

Ja!!!

• PUCH år toppen i fråga om styrka, uthållighet och prestations-

  förmåga.

• PUCH har en i särklass pålitlig motor - världsberömd för

  stryktålighet och sting, även när det gäller de hårdaste på-

  frestningar.

• PUCH har eleganta linjer och hållbar lackering i läckra färger.

  Varje modell ger intrycket av gediget handarbete.

• PUCH är den första mopeden som lämnar 1 års garanti.

• PUCH har service och reservdelar över hela landet.

 

Därför väljer allt fler och fler PUCH. Därför har PUCH redan nu

en dominerande ställning som den mest sålda av alla importerade

mopeder. PUCH år mopeden för Er!

 

 
 
 

M 50 V SVART

Svart är fortfarande

högsta mode för

mopeder. De vita

sidorna på däcken

och den förkroma-

de pakethållaren

förhöjer utseendet

på denna standard-

modell.