PUCH    Steyr-Daimler-Puch AG, Österrike.
 STEYR-DAIMLER-PUCH Aktiengesellschaft Werke Graz.   ^ back to PUCH main. 
- - - - - - - - - - - - -

• [55-75]  [55] Moped: MS 50. [56-58] MS 50 L. [59-60] MS 50 L. [61-65] M 50 V,  MS 50 VK, -V.

...............[66-68] Florida MV 50 KFN, KF, DKF. [69-86] MV 50 DKF, MV 50 V 3.

...............[57-62] Lyx: VS 50 L. 50 K (F). VS 50 KF. [58] VS 50 L, -S, -K. [63-65] VS 50 D. [63-65] Dixie VZ 50.

...............[57-61] Sport moped: VS 50 S, -SKF. [64-68] Moto Cross MC 50 KF.

● [55-57] Motor Roller. • [65] Leichtroller R 50.

• [66-75] Dakota   [66-69] Dakota VZ 50. [70-75] Dakota VZ 50 V3. Dakota i Bullaren.

• [63-75] Alabama [60-63] DS 50 K, DS 50 KX, DS 60 RS. [64-66] DS 50, -K, -K2, -KFN. 

...........................[67-71] DS 50. Mexico. [72-76] DS 50 V3

• [57-64] Sears Roebuck & Co., U.S.A. - Simpsons, Sears Limited, Canada. 

• [65] All mod. Austria.: X 30, MS 50 V, VS 50 D, VZ 50,  DS 50, DS 60, R 50.

• [75] Alla mod.: Florida MV 50 V3. Dakota VZ 50 V3. Alabama  DS 50 V3. Maxi, -K2. Racing M 50. Kansas X-30 N.

Puch main. • Puch motor. • Puch vykort. • Puch försäljningsställen (Bohuslän).

 

75a
 
 

 

Puch Florida MV 50 V3.

Röd, 3-växlad fotmanövrerad.

 

 

Puch Dakota VZ 50 V3.

Dino blå, 3-växlad/fot.

 

 

Puch Dakota VZ 50 V3.

Guldorange, 3-växlad/fot.

 

 
 

Svenska Steyr-Puch AB 

Huvudkontor: Fack, 20110 Malmö 1. Tel. 040/934820. 

Distriktskontor:  

Ynglingagatan 5,11147 Stockholm. Tel. 08/237235. 

Friggagatan 6, 41101 Göteborg. Tel. 031/801065. 

Box 348, 85105 Sundsvall. Tel. 060/128120.

 

 

Puch Alabama DS 50 V3.

Vallmoröd/benvit, 3-växlad/fot.

 

     
 
 
 

 

Puch Maxi Bj.75

Citron, helautomatisk Fichtel & Sachs.

 

Photos Maxi, link to MOTORs test 1974.

 

Puch Maxi K2.

Citron, helautomatisk Fichtel & Sachs.

 

 

Puch Racing M 50.

Racing blå, 3-växlad/fot.

 

 
  Kansas X-30 N är inte med på småbilderna.. link. Puch Kansas X-30 N. Röd/svart, 2-växlad/hand.
 
 
 
 
P01 qwr
 1975  Florida MV 50 V3     [Same moped at....] 
 

För många mopedåkare är det här den äkta, genuina Puchmopeden framför alla andra. Och det är inte så konstigt: det var den här modellen som lade grunden till Puchs fantastiska framgångar i Sverige med början 1955. Sen dess har den successivt moderniserats och förändrats, men dragen har hela tiden varit desamma. Florida har inte svårt att hänga med ens dagens hårda konkurrens: den har fullnavs bromsar fram och bak, fotväxel, 3-växlad låda och en kvalitet som gör att den fortfarande köps i tusental varje år. Färg: röd.

 

 

 

Motor: Fläktkyld 1-cyl. 2-takt. 

Cylindervolym: 49cc. Kompressionsförh. 6,5:1.

Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3750 v/min. 

Vridmoment: 0,24 kpm vid 2500 v/min. 

Förtändning 2 mm f.ö.d. 

Bränsleblandning 1:25--4%olja. 

Koppling: Flerskivig lamellkoppling i oljebad. 

Växellåda: 3-växlad fotmanövrerad. 

Belysning: Bosch RB1 6 V 15-3/5 W. 

Däckdimension: 23x2,25. 

Fjädring: Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben. 

Bromsar: Fullnav, total bromsarea 96cm

Vikt: med full tank 50kg.

 
P02
 1975    Dakota VZ 50 V3     [Same moped at....] 
 

Det här är den mest sålda Puch modellen Sverige. Den lanserades 1965 och firar alltså i år sitt 1-årsjubileum. 

1972 slog den ut sex andra mopeder i ett test arrangerat av Teknikens Värld, kallat "Årets hårdaste moped test': I stort sett är den sig lik sen dess.... 

Men 1975 års modell har fått ett något högre styre, samma typ som finns på Puch Racing. Den har friliggande hastighetsmätare, hydraulisk mc-gaffel fram, hydrauliska stötdämpare med friliggande förkromade spiralfjädrar 

bak, fullnavsbromsar och fläktkyld motor. 

 

Färgen heter Dino blå.

 

Färgen heter Guldorange.

 

Tekniska data:

Motor: Fläktkyld 1-cyl. 2-takt. Cylindervolym: 49cc. 

Kompressionsförh.: 6,5:1.

Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3750 v/min. Vidmoment: 0,24 kpm vid 2500 v/min. 

Förtändning: 2 mm f.ö.d. Bränsleblandning: 1:25=4% olja. 

Koppling: Flerskivig lamellkoppling i Oljebad. 

Växellåda: 3-växlad fotmanövrerad.

Belysning: Bosch RB16V 15-3/5W. Däckdimension 21 x 2,75. 

Fjädring: Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben. 

Bromsar: Fullnav, total bromsarea 96 cm2.  

Vikt med tull tank 71kg.

 
P04   
 1975   Alabama DS 50 V3     [Same moped at....] 
 

På hemmaplan, i Österrike, används den här mopeden som ett fortskaffningsmedel för två personer. Den är alltså byggd för att klara en rejäl tyngd. Ramen är kraftig och kompakt, hjulen är breda och robusta. Alabama är också en av de få kvarvarande scootermodellerna på den svenska moped marknaden och ger alltså sin förare ett bra skydd mot regn och rusk. Under den bekväma sadeln finns verktygsfack.

Färgkombinationen heter Vallmoröd/Benvit.

 

 

Tekniska data: 

Motor: Fläktkyld 1-cyl. 2-takt. Cylindervolym: 49cc. 

Kompressionsförh.: 6,5:1. 

Effekt: 1 hk ( 10,74 kW) vid 3750 v/min. 

Vidmoment: 0,24 kpm vid 2500 v/min. 

Förtändning: 2 mm f.ö.d. 

Bränsleblandning: 1:25-4% olja. 

Koppling: Flerskivig lamellkoppling i oljebad. 

 

Växellåda: 3-växlad fotmanövrerad.

Belysning: Bosch RB1 6 V 15-3/5 W. 

Däckdimension: 12 x 3,00. 

Fjädring: Svängarmar med fjäderben fram och bak. 

Bromsar: Fullnav, total bromsarea 96 cm2.  

Vikt med full tank 70kg.

 
P05
 1975   Maxi     [Same moped at photos. MAXI 1970-75.] 
 

Letar du efter en bekväm, lättskött moped lågprisklassen, så har du hittat den nu: Puch Maxi! Den kör man utan att växla, den har inget kopplingshandtag och inga andra konstigheter. Man bara gasar; bromsar och styr och kan alltså koncentrera sig på trafiken. Och dessutom är den lätt. Den väger inte mer än 42 kg och vållar därför inga problem, när man ska flytta den upp- eller nerför källartrappan. 

Färgen heter Citron.

 

1974

 

Tekniska data: 

Motor: Fartvindkyld 1-cyl. 2-takt.  Cylindervolym: 48,8 cc.

Kompressionsförh. 8:1.  Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3700 v/min. 

Vridmoment: 0,20 kpm vid 3000 v/min. 

Förtändning: 2 mm f.ö.d.. 

Bränsleblandning: 1:25-4% olja. 

Koppling: Slungkoppling i oljebad. 

Växellåda: Helautomatisk (Fichtel & Sachs). 

Belysning: Bosch RB1 6V 15-2 W. 

Däckdimension: 21 x 2,00. 

Fjädring: Teleskop fram, ofjädrad bak. 

Bromsar: Fullnav. 

Vikt med full tank 42kg.

 
 
Svenska Steyr-Puch AB   
 
 
P06
 1975  Maxi K2     [Same moped at photos. MAXI 1970-75.]  
 

Det här är en av årets nyheter: en Max med kickstart och fotsteg. En annan sak skiljer den här från den vanliga Maximodellen - bakhjulsfjädringen. Annars är de identiska. Lika lättkörda, lika lätthanterliga.

 

Tekniska data: 

Som Maxi, så när som på följande punkter: Fjädring: 

Teleskopgaffel fram, svängarm bak. 

Vikt: med full tank 44kg.

 

 

Tekniska data: 

Motor: Fartvindkyld 1-cyl. 2-takt.  Cylindervolym: 48,8 cc.  Kompressionsförh. 8:1.  Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid  3700 v/min. Vridmoment: 0,20 kpm vid  3000 v/min. 

Förtändning: 2 mm f.ö.d.. 

Bränsleblandning: 1:25-4% olja. 

Koppling: Slungkoppling i oljebad. 

Växellåda: Helautomatisk (Fichtel & Sachs). 

Belysning: Bosch RB1 6V 15-2 W. 

Däckdimension: 21 x 2,00. 

Fjädring: Teleskopgaffel fram, svängarm bak. 

Bromsar: Fullnav. 

Vikt med full tank 44kg.

 
 
P07 Florida MV 50 V3 ● Dakota VZ 50 V3 ● Alabama DS 50 V3 ● MaxiMaxi K2 ● Racing M 50 ● Kansas X-30 N.
 1975   M 50 Racing.       
 

Racing släpptes ut på den svenska marknaden 1974 och blev något av en sensation. På flera håll i landet såldes den slut på kort tid och Vi kunde inte just då få hit fler exemplar. Men år finns den i tillräcklig mängd, så att alla som vill ha den ska kunna skaffa den! Den är konstruerad som en lätt mc och flera av detaljerna är hämtade från Puchs 125- kubikare (som inte säljs i Sverige).

Det gäller bla vaggram, bromstrummor, baksving och bensintank. Racing har också varvräknare, fartvindskyld motor och en cylinder med extremt stora kylflänsar. Bakre stötdämparen kan ställas in i tre lägen för olika hårdhetsgrad. Färgen heter Racing blå.

 

    

 

Tekniska data: 

Motor Fartvindkyld 1-cyl. 2-takt. Cylindervolym: 48,7 cc. 

Kompressionsförh. 5,3:1. 

Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 4000 v/min. 

Vridmoment: 0,24 kpm vid 3000v/min.

Förtändning:  1,8 mm f.ö.d.

Bränsleblandning:  1:25-4% olja. 

Koppling:  Flerskivig lamellkoppling i oljebad. 

Växellåda: 3-växlad fotmanövrerad.

Belysning Bosch RB1 6 V 15-3/5 W

Däckdimension: Fram 2,50x17, bak 3,00x17.

Fjädring:  Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben. 

Bromsar: Fullnav, total bromsarea 140cm2. 

Vikt med full tank 86kg.

 
P08
 1975   Kansas X-30 N     [Same moped at....] 
 

Årets nyhet på moped marknaden! En liten, lättrörlig och kompakt modell i mellanklassen. Den har helkromad tank, rostfria skärmar, fälgar i lättmetall och aluminiumcylinder med hårdförkromat lopp. Framförallt har den en accelerationsförmåga som skiljer den från mängden. Varvtal och vridmoment har avstämts i förhållande till utväxlingen för att ge bästa tänkbara acceleration. Prova!

Den är tvåväxlad och har därför gammaldags, hederlig handväxel.

Färgkombination: röd/svart.

 

 

 

Tekniska data: 

Motor: 1-cyl. 2-takt, fartvindkyld. Cylindervolym: 49 cc. 

Kompressionsförh.: 8:1. Effekt: 1 hk (0,74 kW) vid 3800 v/min. 

Vridmoment: 0,20 kpm vid 3000v/min. 

Förtändning: 1,3 mm f.ö.d. 

Bränsleblandning: 1:25-4%olja. 

Koppling: Flerskivig lamellkoppling i oljebad. 

Växellåda: 2-växlad handmanövrerad. 

Belysning: Bosch RBl 6V 15-3 W. 

Däckdimension 21x2,25. 

Fjädring: Teleskopgaffel fram, svängarm bak med fjäderben. 

Bromsar: Diameter 80 mm. 

Vikt med full tank 47,8kg.

 
  
 

 

 

Svenska Steyr-Puch AB 

Huvudkontor: Fack, 20110 Malmö 1. Tel. 040/934820. 

Distriktskontor:  

Ynglingagatan 5,11147 Stockholm. Tel. 08/237235. 

Friggagatan 6, 41101 Göteborg. Tel. 031/801065. 

Box 348, 85105 Sundsvall. Tel. 060/128120.