|
|||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||
|
|||||
|
|||||
N2 | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Vapenfabriken i Husqvarna grundades redan 1689 då Karl X:s fältherre Erik Dahlberg startade tillverkning av muskötpipor. 1867 blev företaget aktiebolag och vid sina gjuterier och mekaniska verkstäder har man tillverkat cyklar, motorcyklar, mopeder, symaskiner, spisar, hushållsmaskiner, armé - jaktvapen. Husqvarna presenterade sin första motorvelociped 1903 och efter ingående prov med flera utländska motorfabrikat valde man som drivkälla en belgisktillverkad FN-motor på 1¼ hk. FN är liksom Husqvarna en vapenfabrik som även tillverkade motorcyklar. Den modell som Husqvarna presenterade 1903 var mer lik en trampcykel med hjälpmotor än en riktig motorcykel. Drivningen skedde med en läderrem från motorn till en remskiva på bakhjulet.
|
|||||
Motorvelociped från 1903, motor på en 1 1/4 hästkraft. Pris: 700 Riksdaler. | |||||
|
|||||
|
|||||
Motorvelociped från 1904, Belgisktillverkad FN-motor på 1 1/4 hästkraft. Hastighet: 3-4 mil i timmen.
|
|||||
|
|||||
|
|||||
I Sverige fanns under slutet av 30-talet 2-taktsmotorer på 74cc -98cc för inbyggnad i lämpliga ramar. Dessa kallades i folkmun för "Flugviktare". Motortillverkare som Sachs, DKW, Villiers, ILO m fl tillverkade dessa . Husqvarna som sedan mitten av 1930-talet märkt av ett minskat köpintresse för tunga motorcyklar, lät konstruktören Calle Heimdahl rita en helsvensk 98cc lättvikts- motorcykel. Framgaffeln fjädrade genom 4 gummibuffertar. Motorn av Husqvarnas egen tillverkning, var 2- växlad. Mod 301 kunde köras upp mot 5 mil på 1 lit. bensin.
|
|||||