Mopeds made in Huskvarna.                  
 HUSQVARNA VAPENFABRIKS A.-B., Huskvarna.

^ back to [60-66] Husqvarna.  

- - - - - - - - - - - - -

Husqvarna [52-57] Novolette: 

[52-53] 3311 Rex-motor.

[54] TfA test 3411, 3421. Premiär.

[55] 3521, Story, photos.

[56] 3611 F, 3611, 3622.

[56] Sport 3531-2.

[56-57] Transport 3642.

 

Husqvarna [57-59] Roulette:

[57] Standard 3752. Norge.

Instr. bok. 3752.

[57] Lyx 3772/3. Finland.

[58] 3811 Populär. [58] 3822.

[58] 3832. Conny & Alexander.

[59] Standard.

Husqvarna [58-61]

Corona 3842.

Corona, Finland.

Glider (Corona), USA.

 

Husqvarna [59-61]

Cornette:

[59] .... 3912, TfA-test.

[59-61] Cornette in Bullaren.

[60] .... 3912, HVA Nytt.

[60-62] 4022, 41221, 41222-3,

........... 41223 1960-62.

 

Husqvarna [60-66

[60] .... 4012, (41121, 41123).

[60-61] Standard 4132.

[61] .... Lyx 4112, 41121.

[61] .... Sveriges mopedist.

[61] .... Såhär testas HVA.

[61-62] Standard 4232, 42321.

[62] .... 41122, 42121, 42122..

[65] .... Lyx 943122.

[65-66] Sport 943124

 

 

Husqvarna [1903-59]

Skooter, MC:

[03-39] MC, lite HVA historia.

[54] .... MC fabrik från stormaktstiden.

[54-59] Silver- Guldpilen.

[55] Scooter Parilla, test.

[55] Glimtar från HVA.

 

Husqvarna 

[HVA] Motorer.

[CSR] Husqvarna modeller.

[55-60] Trädgård & Skog.

[59-62] Utombordare.

[59] .... HVA, ett bilmärke.

  HVA = Husqvarna.  
 
N2       
                  
 

 

Husqvarna Cyklar & Mopeder 61.

(cover)

 

 

 

Vi campar i sommar!

● 1961.

 

 

Vi campar i sommar!

● 1961.

 

 
N4        
           
 

 

Husqvarna Standard 4232 Bj.61

● Husqvarna 4232 / 42321

 

 

Husqvarna Standard 4232  Bj.62.

● Ut till skog och mark...

 

   
 
M2a    
 1961   19614132412214112Specifikation.  
 

 

CYKLAR OCH MOPEDER 61

 

 

 Mopederna på färjan...

 

 

 

 

 

           

 

Vi campar i sommar 

Innan man på allvar börjar planera en semester- eller ferieresa, bör man givetvis göra klart för sig vad man vill vinna eller få ut av resan. Vill man uppleva friluftsliv i avskildhet, få kontakt med nya människor från andra miljöer och trakter eller besöka sevärdheter av det stora formatet? Kanske man helt enkelt eftersträvar avkoppling i största allmänhet? 

Vilket alternativ man än föredrar skall man finna att Sverige jämte Norge och Finland i alla dessa avseenden torde vara rätt idealiska semesterländer. 

 

Om man planerar resan noga blir utbytet också större. Inte så att det är nödvändigt med precis färdigutstakade dagsetapper, som till varje pris måste följas. Men om man vet något lite om de trakter man reser igenom, så ger det mer behållning. 

Vare sig man åker moped eller cyklar bör man undvika de stora genomfartsvägarna. Lyckligtvis erbjuder Sverige många bygdevägar och andra småvägar för våra tvåhjulingar, där bilen ännu inte dominerar. 

Först bör man skaffa sig en bra karta - Turist Kartan över Sverige är en utmärkt planeringskarta.

(Även KAK:s och M:s kartböcker är bra). 

 

Väljer man att tälta på de offentliga campingplatserna är det nödvändigt att köpa Campingboken. Där finns upptagna alla de campingplatser, som klassificerats av Riksorganisationernas Campingkommitté. Dessa campingplatser känner man igen på Campingkommitténs auktorisationsskylt. Alla är försedda med toaletter, dricksvatten, tvättplatser, sopkärl m. m. De bästa har också bad och dusch, försäljningsställe för matvaror, matservering o. dyl. Man bör dock redan från början ha klart för sig att dessa platser är mycket populära övernattningsställen, dit en mängd mopedister och cyklister drar sig. 

De offentliga campingplatserna, både de som drivs i kommunal och enskild regi, ligger i regel invid eller i närheten av större orter eller genomfartsvägar. Söker man i stället en tältplats, exempelvis invid en vacker, stilla sjö, är det självfallet att man ber markägaren om lov, innan man sätter upp tältet. Man skall (lä lägga märke till att befolkningen i allmänhet är mycket mer positivt inställd till mopedister och cyklister än till bilister. Detta är särskilt fallet utmed småvägarna. 

 

Så ett par ord om packningen och uppläggningen av dagsprogrammet. Tar man med både sovsäck och luftmadrass utöver tältet, kan packningen bli ganska omfångsrik och tung (särskilt för en cyklist). Därför gäller det att noggrant gå igenom vad som verkligen behöver tas med och vad som helt saklöst kan bli liggande hemma. Utnyttja gärna möjligheten att äta åtminstone huvudmålet på en bar eller något liknande. Då sparas både packning och tid. 

 

Använd plast i största möjliga utsträckning. Kärlen blir då lättare och mer oömma. Som skyddsomslag ger plasten ordentligt skydd mot väta och för övrigt är det utmärkt som förvaringshölje för t. ex. bröd, som då håller sig färskt längre. 

Besluta redan från början att begränsa dagsetappernas längd. Försök få ut så många tillfällen som möjligt till avkoppling och friluftsliv. Sätt som regel 15 mil som maximum för mopedfärd (8 mil för cykling). Då får man verklig glädje av turen, även om vädrets makter inte är helt nådiga. Driv heller inte campingen för långt. Är det flera regnvädersdagar i följd och vätan vill tränga in överallt och sätta humöret på prov, övernatta då gärna någon gång på vandrarhem (medlemskort i Tu ristföreningen nödvändigt) eller på annat lämpligt ställe.

 

Disponera gärna dagsturen så att Ni åker på morgnar och kvällar. Många gånger är sevärdheterna endast tillgängliga mitt på dagen och det kan ju också vara skönt att ta det lugnt, då solen - som vi hoppas - står högst på himlen. 

Vill man åka utanför Sveriges gränser, t. ex. till Norge och Finland, finns också där rika möjligheter till all slags camping. I Norge är kanske rent av campingrörelsen ännu mer utvecklad än hos oss med en mängd mycket vackra campingplatser. Terrängen är här mera kuperad, vilket i sin tur medför kortare dagsetapper. 

 

På Åland och i Finlands svenskbygder har man ofta känslan av att vara hemma trots att mycket är annorlunda. Finland är däremot inte särskilt backrikt. Men det är ett gott råd att i största möjliga utsträckning försöka hålla sig till de mindre vägarna. Finland har i mycket liten utsträckning belagda vägar och det gör att risken för stenskott ökar på de livligt trafikerade, större vägarna. Före starten: Låt cykelhandlaren se över mopeden eller cykeln. Den skall vara i topptrim. Det blir mycket säkrare och trevligare då. Lycka till !

 
 
M4a    
 1961   Husqvarna 4232 / 42321    
 

4232 = 50 cc med kickstart, fotpinnar på ramen, rörstyre 

42321 = 50 cc, med kickstart, fotpinnar på ramen, plåtstyre. 

 

 

 
 
    4232    
 
M4b    
 1961   Husqvarna Standard 4232.    
 

Husqvarna Standard 4232 är en robust, pålitlig bruksmodell.

Framgaffel av bottenlänkstyp och teleskopgaffel bak. Fotpinnar.

Rörstyre.

Blå färg. 

 

Riktpriser

4232 Kr 920: - + oms. Kr 58:90

42321 utrustad med plåtstyre. Kr 920: - + oms.Kr 58:90

4233 utrustad med 3-växlad motor. Kr 920: - + oms. Kr 58:90 

 

Ut till skog och mark . . .

Cykel och moped är härliga fordon - ger motion, rörelse och frisk luft. Man tar sig fram praktiskt taget var som helst ute i skog och mark. T.o.m. i billandet USA börjar folk tröttna på att sitta instängda och nersjunkna i bilar - man vill ut och röra på sig. Precis som här hemma i Sverige har man upptäckt att tvåhjulingarna är idealiska för korta turer, för utflykter och sport. 

. . . ut till sjö och strand

Cykel eller moped är lämpliga fordon i dagens täta trafik. Man kommer alltid fort fram och har inga svårigheter med »parkering». Fort och behändigt åker man till skolan eller arbetet, shoppar etc. På fritiden vill man åka ut och bada eller fiska, man vill ut och gå i skogarna, man plockar svamp och bär frampå höstkanten. Cykeln eller mopeden från Husqvarna är den bästa färdkamraten, den hänger med överallt. 

 

Campingturer Mopedcamping blir alltmer populär - ett friskt och roligt semesteralternativ inte minst med tanke på hur billigt man kan färdas land och rike kring. För en liten avgift får man resa sitt tält på någon av de välordnade campingplatser, som i stort antal finns runtom i landet. Givetvis finns det även möjligheter att tälta vid en naturskön och enslig plats, om man föredrar att vara ensam. Självfallet bör man i sådant fall ha markägarens tillåtelse. Var man än campar gäller det förstås att lämna tältplatsen i oförstört och städat skick. Allemansrätten till vår vackra natur skall vi vårda ömt med ett ansvarsmedvetet uppträdande. Kartor, campingplatslistor, turförslag m.m. finns att få hos alla turistorganisationer. Vi önskar Er lycka till på resan! 

 

Fisketurer För Er som är sportfiskeentusiast erbjuder en tvåhjuling utmärkta möjligheter att snabbt och bekvämt komma till fiskeplatsen. Vill Ni utöka Ert vetande om sportfiske så har Husqvarna en bra trycksak, »Husqvarna Fisketips», där Ni också finner en överskådlig fisketabell, som hjälper Er att få flera napp. Fisketipsen utdelas gratis hos Husqvarna återförsäljare och kan även rekvireras direkt från Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna.