|
HUSQVARNA VAPENFABRIKS
A.-B. HUSKVARNA. |
^
back to ROULETTE main. |
|
- -
- -
- -
- - -
- -
- - |
Husqvarna [52-57]
Novolette:
[52-53]
3311 Rex-motor.
[54] TfA test 3411, 3421.
Premiär.
[55] 3521, Story, photos.
[56]
3611 F, 3611, 3622.
[56] Sport
3531-2.
[56-57] Transport 3642.
Husqvarna [57-59] Roulette:
[57] Standard 3752.
Norge.
Instr. bok. 3752.
[57] Lyx 3772/3. Finland.
[58]
3811 Populär. [58] 3822.
[58]
3832. Conny & Alexander.
[59] Standard.
|
Husqvarna [58-61]
Corona 3842.
Corona, Finland.
Glider (Corona), USA.
Husqvarna [59-61]
Cornette:
[59]
.... 3912, TfA-test.
[59-61]
Cornette in Bullaren.
[60]
.... 3912, HVA Nytt.
[60-62]
4022, 41221, 41222-3,
........... 41223 1960-62.
|
Husqvarna [60-66]
[60]
....
4012, (41121, 41123).
[60-61] Standard 4132.
[61]
.... Lyx 4112, 41121.
[61]
....
Sveriges mopedist.
[61]
.... Såhär testas HVA.
[61-62]
Standard 4232, 42321.
[62]
.... 41122,
42121, 42122..
[65]
.... Lyx 943122.
[65-66]
Sport 943124
|
Husqvarna [1903-59]
Skooter,
MC:
[03-39] MC,
lite HVA historia.
[54]
....
MC fabrik från stormaktstiden.
[54-59] Silver-
Guldpilen.
[55]
Scooter Parilla, test.
[55] Glimtar från HVA.
Husqvarna
[HVA] Motorer.
[CSR] Husqvarna modeller.
[55-60]
Trädgård & Skog.
[59-62] Utombordare.
[59]
....
HVA, ett bilmärke. |
|
|
|
[Danish
SKYLON with HVA engine.] |
|
|
N1
|
|
|
Roulette Standard modell 3752
|
|
Husqvarna Roulette sold in
(direct) Norge.
|
|
|
N2
|
|
|
N3
|
|
|
|
N4
|
|
|
|
|
|
1957 |
Roulette
Standard modell 3752 - 2 växlad. |
|
[Bicycles from Sweden.]
|
|
|
|
|
|
|
Varje
HVA-motor är backtestad.
Ni vet vad mopeden går för.
Husqvarna Mopedens Back-tagningsförmåga är
Gararanterad !
Husqvarna
mopederna testas på rullbana
med belastning motsvarande
brant uppförsbacke.
Kraven
för god kännande är mycket högt.
|
|
|
|
|
|
|
Det
är motorn som gör mopeden
Data:
Roulette
Standard modell 3752 1957
-
2-växlad, med eller utan bakhjulsfjädring.
-
Inbyggd strålkastare.
Färger:
Karmosinröd / beige, kungsblå / beige, grön /
beige. |
|
|
|
|
|
1957 |
Hela
familjens moped.... |
|
|
|
|
Ny
Husqvarna i kontinental stil
"Saken
är klar - Husqvarnas nya, tjusiga Roulette är mopeden för
hela familjen. Den fulländade formgivningen, de tjusiga färgerna
och den suveräna smidigheten - det är egenskaper som mor
och dotter förstår att uppskatta. Far
och son väljer Roulette för de många tekniska
finessernas skull: 2växlad motor med toppeffekt - 0,8
hk vid 5000 varv - kickstart,
enkedjedrift, 3-skivig
lamellkoppling, swinggaffel av HVA mc-typ, 6,4 l
bensintank med reserv, fullnav.
Verktygskassett
och signalhorn i ramen.
På
Roulette åker Ni moped bättre och bekvämare än någonsin
förr.
Gör
slag i saken.
Provkör
den i dag - premiärkör den i morgon!
"Roulette
är hela familjens moped 1957!"
Riktpris
2-växlad kr 790:
1.
Verklygskassetten
och
det elektriska signalhornet är inbyggda i ramen. Låsbart
lock till kassetten.
2.
Swinggaffel
Kort,
känslig fjädring av HVA me-typ. " Ger bästa följsamhet
över vägbanans ojämnheter.
Roulette
f-l-y-t-e-r fram över vägen..
Andra
populära Husqvarnamodell är
Novolette
Elegant, praktisk moped av skotertyp. Frontskydd och helt
inbyggd motor skyddar skor och kläder. Idealet för den som
vill åka riktigt bekvämt. Riktpris: 1-växlad 680:- 2-växlad
740:-
Populär
Rejäl, praktisk och pålitlig kvalitetsmoped till
sensationellt lågt pris. Riktpris: 1-växlad 610:- 2-växlad
680:-
|
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Roulette -
Husqvarnas nya moped |
|
|
|
|
|
Roulette
- Husqvarnas nya moped
- är
försedd med en helt svenskbyggd motor
- den
första mopedmotor som i större skala byggts i
Sverige.
-
Den är på 48 cm³ och ger de 0,8 hk som lagen
tillåter.
-
Växellådan och själva motorn är sammanbyggd till
en enhet och
förgasaren sitter direkt på vevhuset.
-
Insugningen är slidreglerad - en finess som ger
motorn
extra god segdragningsförmåga.
-
Förgasaren, av fabrikat Bing, har en trotteldiameter
av 10 mm och är
utrustad med kallstartanordning som provats i
temperaturer ned till -50º.
-
Kraftöverföringen från motor till koppling sker via
en Synchroflexrem,
en i plastmaterial gjuten kuggrem armerad med
stålwires.
-
Kopplingen är av oljebadstyp och har tre lameller av
konstfibermaterial.
-
Växellådan har två växlar - i växellådan rymmes
även pedalsystemet
med kickstartanordning.
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Artikel om:
SVENSK MOPEDMOTOR. |
|
|
|
|
SVENSK
MOPEDMOTOR.
Mopeden
har under de få år den funnits på marknaden blivit en jättesuccé
även om dagens mopeder i viss mån frångått den ursprungliga
idén - en cykel med hjälpmotor, billig i anskaffning och
drift.
Lyx
moped Roulette
- Husqvarnas senaste tillskott mopedraden - är en fullvärdig
liten motorcykel,
elegant
i linjerna och med utmärkt seg dragningsförmåga. Priset
ligger också närmare motorcykelns än trampcykelns.
-
Visst skulle vi kunna göra en verkligt billig moped, säger
Husqvarnas verkställande direktör Thure Öberg, men svensken
är kräsen. Hellre kostar man på sig några hundralappar extra
för att få en moped som ser' flott ut. Den verkligt enkla och
billiga mopeden den har ingen marknad i Sverige.
|
|
|
Frun
tar bilen.
Dir
Öberg är övertygad om att mopeden kommer att bli husfaderns
transportmedel medan frun och barnen får ta hand om bilen på dagarna.
Parkeringssvårigheterna kommer kanske att göra det omöjligt för tätortsborna
att använda bilen till och från arbetsplatsen.
Besvärlig
effektgräns
På
en mopedfabrik är man inte särskilt imponerad av lagstiftarnas
tekniska förutseende. Begränsningen av effekten på mopedmotorerna
till 0,8 hk har skapat stora svårigheter för konstruktörerna. Det är
svårt att få tillräcklig effekt vid låga varv, och backtagningsförmågan
blir lidande på att det inte finns någon kraftreserv. I andra länder
har man inte samma begränsning, varför de motorer, som tidigare
importerats, fått byggas om för att sänka effekten. Resultatet har
ofta blivit, att både driftsekonomi och segdragningsförmåga
blivit lidande.
För
den nya Roulette har Husqvarnas ingenjörsteam därför konstruerat en
helt ny motor, redan från början avpassad efter svenska lagbestämmelser.
Den är dessutom så konstruerad, att den med små ändringar kan få en
betydligt högre effekt, passande för exportmarknaden och för Sverige
den dag lagstiftarna eventuellt skulle ändra ståndpunkt i mopedfrågan.
|
|
|
|
1957 |
Teknik för
Alla provkör Husqvarna Roulette i nummer 10. |
|
[Test
guide.]
|
|
|
Roulettens
långa och behagliga sadel ger i
kombination med
styret en utmärkt körställning.
Framhjulsfjädringen
är mycket bra, är av samma typ
som på Husqvarna
Silverpilen |
Mopedtestningen
börjar åter i
Nu
när våren definitivt gjort sitt intåg, har det blivit
aktuellt med köpet av den där mopeden, som var och
varannan gått och sparat ihop till under vintern. Tfa
kommer därför med en fortsättning på den på sin tid
mycket uppskattade testserien " Mopederna på Vägen".
Vi kommer att skärskåda och provköra årets modeller
och redovisa våra intryck i en form som bör kunna ge lämplig
bakgrund till ett lyckligt val av moped. Som första
testmaskin har vi valt en nykomling, Husqvarnas nya
Roulette.
Omdöme
och provkörning:
Husqvarna
Roulette är, liksom sin föregångare Novolette, ett
ovanligt trevligt promenadfordon. Redan från början
frapperas man av den utmärkta körställningen, som möjliggjorts
genom kombination av låg sadel och högt s.k. Puch-
styre.
Vid
kall väderlek var motorn på vårt testexemplar något
svårstartad, men vid normal temperatur gick den igång
redan på 2:a kicken. Accelerationen är mycket god, men
så har Roulette en inte alldeles obekant storebror,
Silverpilen, att brås på. Ljudnivån är ganska hög
vid toppvarv, men inte av störande natur.
Roulette
är mycket lätthanterlig i stadstrafik, vilket till
stor del beror på den utmärkta växellådan som i
kombination med det förnämliga kopplings-växelhandtaget
tillåter blixtsnabba växlingar. Inga trötta nypor där
inte.
Backtagningsförmågan
är mycket god. Hamngatan klaras utan knyst på 2:an,
medan man i Kammarkvarns- och Luntmakargatansbackarna
tvingas växla ner till 1:an. Start i backe går fint
utan hjälp vare sig genom pedaltramp eller fotspark.
Bromsarna
är förnämliga och ger en mjuk men bestämd
inbromsning.
Vid
normal körning var fjädringen fullt tillfredställande,
men bär det av ut i den s.k. terränglådan kommer man
snart underfund med att bakhjulsfjädring nog vore önskvärd.
Framhjulsfjädringen däremot tål ganska hög
belastning utan genomslag. I varje fall noterades inget
under testen.
Verktygen
ligger praktiskt skyddade i ett fack under sadeln. Samma
fack hyser även signalhornet, som har en skarp och
genomträngande ton.
Belysningen
är bra, men knappen för växling av halv- och helljus
kunde gärna ha lite större motstånd mellan respektive
lägen.
Sammanfattningsvis
kan sägas att Husqvarnas Roulette är en moped som säkert
kommer att skänka sin ägare många glada stunder.
|
|
|
|
|
|
|
1957 |
Husqvarna
har rätt modell för dig! |
1957 ●
3622, 3611 ●
3642 ● 3752 ●
3761, 3762. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Motor: 2-växlad 2-taktsmotor, luft- `
kyld. Effekt 0,8 hk vid 5.000 varv/ min. Tramppedaler inbyggda i motorn,
enkedjedrift. Kickstart.
Förgasare: Bing 1/10 nr 22319 med
startkolv. Insugningsljuddämpare.
Tändning: Svänghjulsmagnet.
Frikoppling: 3-skivig lamellkoppling.
Ram: Duplex-modell med ovala
specialstålrör.
Fjädrande framgaffel: HVA "swingfjädring",
bottenlänkstyp med gummidämpare.
Kraftöverföring: 1/2" x 3/16" mopedkedja.
Framnav: Fullnav med expanderande broms.
Bromsarmen kopplad med rörlig länk.
Baknav: Fullnav med expanderande broms.
Skärmar: Extra breda och djupa.
Bensintank: Rymd 6,4 l. Bensinkran med
läge för "reservtank".
Parkeringsställ: Enbent snabbstöd.
Belysning: Strålkastare 6 volt 15 watt,
bilux. Omkopplare för hel- och halvljus samt signalknapp och
kortslutningsknapp på
styrstångens vänstra sida. El. baklykta av godkänd typ och inbyggt el.
signalhorn.
Sadel: Swingmodell av mopedtyp.
Ljuddämpare: Effektiv specialljuddämpare
av förkromad stålplåt.
Skenor: Westwood 24".
Däck: 24" X 2" mopeddäck.
Tillbehör: Av polisen godkänt mopedlås.
Inbyggd låsbar verktygslåda. Pump. Namnskylt. Packningshållare med
bagageremmar av gummi.
Färg: Grå med blå eller röd dekor.
|
|
|
|
|
|
|
|