Husqvarna Roulette.                  
  HUSQVARNA VAPENFABRIKS A.-B. HUSKVARNA.

^ back to ROULETTE main.

- - - - - - - - - - - - -

Husqvarna [52-57] Novolette: 

[52-53] 3311 Rex-motor.

[54] TfA test 3411, 3421. Premiär.

[55] 3521, Story, photos.

[56] 3611 F, 3611, 3622.

[56] Sport 3531-2.

[56-57] Transport 3642.

 

Husqvarna [57-59] Roulette:

[57] Standard 3752. Norge.

Instr. bok. 3752.

[57] Lyx 3772/3. Finland.

[58] 3811 Populär. [58] 3822.

[58] 3832. Conny & Alexander.

[59] Standard.

Husqvarna [58-61]

Corona 3842.

Corona, Finland.

Glider (Corona), USA.

 

Husqvarna [59-61]

Cornette:

[59] .... 3912, TfA-test.

[59-61] Cornette in Bullaren.

[60] .... 3912, HVA Nytt.

[60-62] 4022, 41221, 41222-3,

........... 41223 1960-62.

 

Husqvarna [60-66

[60] .... 4012, (41121, 41123).

[60-61] Standard 4132.

[61] .... Lyx 4112, 41121.

[61] .... Sveriges mopedist.

[61] .... Såhär testas HVA.

[61-62] Standard 4232, 42321.

[62] .... 41122, 42121, 42122..

[65] .... Lyx 943122.

[65-66] Sport 943124

 

 

Husqvarna [1903-59]

Skooter, MC:

[03-39] MC, lite HVA historia.

[54] .... MC fabrik från stormaktstiden.

[54-59] Silver- Guldpilen.

[55] Scooter Parilla, test.

[55] Glimtar från HVA.

 

Husqvarna 

[HVA] Motorer.

[CSR] Husqvarna modeller.

[55-60] Trädgård & Skog.

[59-62] Utombordare.

[59] .... HVA, ett bilmärke.

 
  [Danish SKYLON with HVA engine.] 
HUSQVARNA.
N1   
                            
 

 

Roulette  Standard modell 3752

 

 

 

Husqvarna Roulette sold in (direct) Norge.

 

 
N2  
                                              
   

 

Hela familjens moped -57

 

 

 

Roulette - Husqvarnas nya moped

 

N3  
                                  
 

 

Artikel ang. Roulette.

 

 

Test i TfA -57

 

   
 
N4      
    
 

 

Husqvarna 1957 (cover).

 

 

Husqvarna Modell 3752 Bj.57

 

   
 
M1a     HUSQVARNA.
 1957   Roulette  Standard modell 3752 - 2 växlad.   [Bicycles from Sweden.]
 
 
 
 
 

Varje HVA-motor är backtestad. 

Ni vet vad mopeden går för. Husqvarna Mopedens Back-tagningsförmåga är Gararanterad ! 

 

Husqvarna mopederna testas på rullbana

med belastning motsvarande brant uppförsbacke.

 

Kraven för god kännande är mycket högt.

 

 
 
 
 

Det är motorn som gör mopeden 

 

Data:

Roulette Standard modell 3752  1957

- 2-växlad, med eller utan bakhjulsfjädring. 

- Inbyggd strålkastare. 

Färger: Karmosinröd / beige, kungsblå / beige, grön / beige.

 
M2a     HUSQVARNA.
 1957   Hela familjens moped....  
 

Ny Husqvarna i kontinental stil

"Saken är klar - Husqvarnas nya, tjusiga Roulette är mopeden för hela familjen. Den fulländade formgivningen, de tjusiga färgerna

och den suveräna smidigheten - det är egenskaper som mor och dotter förstår att uppskatta.

Far och son väljer Roulette för de många tekniska finessernas skull: 2växlad motor med toppeffekt - 0,8 hk vid 5000 varv - kickstart,

enkedjedrift, 3-skivig lamellkoppling, swinggaffel av HVA mc-typ, 6,4 l bensintank med reserv, fullnav.

Verktygskassett och signalhorn i ramen. 

På Roulette åker Ni moped bättre och bekvämare än någonsin förr. 

 

Gör slag i saken.

Provkör den i dag - premiärkör den i morgon! 

"Roulette är hela familjens moped 1957!" 

Riktpris 2-växlad kr 790: 

 

1. Verklygskassetten 

och det elektriska signalhornet är inbyggda i ramen. Låsbart lock till kassetten.

2. Swinggaffel 

Kort, känslig fjädring av HVA me-typ. " Ger bästa följsamhet över vägbanans ojämnheter. 

Roulette f-l-y-t-e-r fram över vägen..

Andra populära Husqvarnamodell är

Novolette Elegant, praktisk moped av skotertyp. Frontskydd och helt inbyggd motor skyddar skor och kläder. Idealet för den som

vill åka riktigt bekvämt. Riktpris: 1-växlad 680:- 2-växlad 740:-

Populär Rejäl, praktisk och pålitlig kvalitetsmoped till sensationellt lågt pris. Riktpris: 1-växlad 610:- 2-växlad 680:-

 

 
 
                        
 
 
M2b     HUSQVARNA.
 1957   Roulette - Husqvarnas nya moped  
 
  

Roulette - Husqvarnas nya moped - är försedd med en helt svenskbyggd motor 

- den första mopedmotor som i större skala byggts i Sverige. 

- Den är på 48 cm³ och ger de 0,8 hk som lagen tillåter. 

- Växellådan och själva motorn är sammanbyggd till en enhet och 

  förgasaren sitter direkt på vevhuset. 

- Insugningen är slidreglerad - en finess som ger motorn 

  extra god segdragningsförmåga. 

- Förgasaren, av fabrikat Bing, har en trotteldiameter av 10 mm och är 

  utrustad med kallstartanordning som provats i temperaturer ned till -50º. 

- Kraftöverföringen från motor till koppling sker via en Synchroflexrem, 

  en i plastmaterial gjuten kuggrem armerad med stålwires. 

- Kopplingen är av oljebadstyp och har tre lameller av konstfibermaterial. 

- Växellådan har två växlar - i växellådan rymmes även pedalsystemet 

  med kickstartanordning.

 
M3a     HUSQVARNA.
 1957   Artikel om: SVENSK MOPEDMOTOR.  
 

SVENSK MOPEDMOTOR.

Mopeden har under de få år den funnits på marknaden blivit en jättesuccé även om dagens mopeder i viss mån frångått den ursprungliga idén - en cykel med hjälpmotor, billig i anskaffning och drift. 

Lyx moped Roulette - Husqvarnas senaste tillskott mopedraden - är en fullvärdig liten motorcykel, 

elegant i linjerna och med utmärkt seg dragningsförmåga. Priset ligger också närmare motorcykelns än trampcykelns. 

- Visst skulle vi kunna göra en verkligt billig moped, säger Husqvarnas verkställande direktör Thure Öberg, men svensken är kräsen. Hellre kostar man på sig några hundralappar extra för att få en moped som ser' flott ut. Den verkligt enkla och billiga mopeden den har ingen marknad i Sverige. 

 
 

Frun tar bilen. 

Dir Öberg är övertygad om att mopeden kommer att bli husfaderns transportmedel medan frun och barnen får ta hand om bilen på dagarna. Parkeringssvårigheterna kommer kanske att göra det omöjligt för tätortsborna att använda bilen till och från arbetsplatsen. 

Besvärlig effektgräns 

På en mopedfabrik är man inte särskilt imponerad av lagstiftarnas tekniska förutseende. Begränsningen av effekten på mopedmotorerna till 0,8 hk har skapat stora svårigheter för konstruktörerna. Det är svårt att få tillräcklig effekt vid låga varv, och backtagningsförmågan blir lidande på att det inte finns någon kraftreserv. I andra länder har man inte samma begränsning, varför de motorer, som tidigare importerats, fått byggas om för att sänka effekten. Resultatet har ofta blivit, att både  driftsekonomi och segdragningsförmåga blivit lidande. 

För den nya Roulette har Husqvarnas ingenjörsteam därför konstruerat en helt ny motor, redan från början avpassad efter svenska lagbestämmelser. Den är dessutom så konstruerad, att den med små ändringar kan få en betydligt högre effekt, passande för exportmarknaden och för Sverige den dag lagstiftarna eventuellt skulle ändra ståndpunkt i mopedfrågan.

 

M3b  1957   HUSQVARNA.
 1957   Teknik för Alla provkör Husqvarna Roulette i nummer 10.   [Test guide.]  
 

 

Roulettens långa och behagliga sadel ger i

kombination med styret en utmärkt körställning.

 

 

 

Framhjulsfjädringen är mycket bra, är av samma typ

som på Husqvarna Silverpilen

 

Mopedtestningen börjar åter i    

 

Nu när våren definitivt gjort sitt intåg, har det blivit aktuellt med köpet av den där mopeden, som var och varannan gått och sparat ihop till under vintern. Tfa kommer därför med en fortsättning på den på sin tid mycket uppskattade testserien " Mopederna på Vägen". Vi kommer att skärskåda och provköra årets modeller och redovisa våra intryck i en form som bör kunna ge lämplig bakgrund till ett lyckligt val av moped. Som första testmaskin har vi valt en nykomling, Husqvarnas nya Roulette.

 

Omdöme och provkörning:

Husqvarna Roulette är, liksom sin föregångare Novolette, ett ovanligt trevligt promenadfordon. Redan från början frapperas man av den utmärkta körställningen, som möjliggjorts genom kombination av låg sadel och högt s.k. Puch- styre. 

 

Vid kall väderlek var motorn på vårt testexemplar något svårstartad, men vid normal temperatur gick den igång redan på 2:a kicken. Accelerationen är mycket god, men så har Roulette en inte alldeles obekant storebror, Silverpilen, att brås på. Ljudnivån är ganska hög vid toppvarv, men inte av störande natur. 

 

Roulette är mycket lätthanterlig i stadstrafik, vilket till stor del beror på den utmärkta växellådan som i kombination med det förnämliga kopplings-växelhandtaget tillåter blixtsnabba växlingar. Inga trötta nypor där inte. 

 

Backtagningsförmågan är mycket god. Hamngatan klaras utan knyst på 2:an, medan man i Kammarkvarns- och Luntmakargatansbackarna tvingas växla ner till 1:an. Start i backe går fint utan hjälp vare sig genom pedaltramp eller fotspark.

 

Bromsarna är förnämliga och ger en mjuk men bestämd inbromsning. 

 

Vid normal körning var fjädringen fullt tillfredställande, men bär det av ut i den s.k. terränglådan kommer man snart underfund med att bakhjulsfjädring nog vore önskvärd. Framhjulsfjädringen däremot tål ganska hög belastning utan genomslag. I varje fall noterades inget under testen. 

 

Verktygen ligger praktiskt skyddade i ett fack under sadeln. Samma fack hyser även signalhornet, som har en skarp och genomträngande ton. 

 

Belysningen är bra, men knappen för växling av halv- och helljus kunde gärna ha lite större motstånd mellan respektive lägen. 

 

Sammanfattningsvis kan sägas att Husqvarnas Roulette är en moped som säkert kommer att skänka sin ägare många glada stunder.

 

 

 
 
M4a     HUSQVARNA.
 1957   Husqvarna har rätt modell för dig! 19573622, 3611 ● 364237523761, 3762.
 

 

 

 

 

   
 
M4b     HUSQVARNA.
 1957   Modell 3752 19573622, 3611 ● 364237523761, 3762.
 

Motor: 2-växlad 2-taktsmotor, luft- ` kyld. Effekt 0,8 hk vid 5.000 varv/ min. Tramppedaler inbyggda i motorn, enkedjedrift. Kickstart.

Förgasare: Bing 1/10 nr 22319 med startkolv. Insugningsljuddämpare.

Tändning: Svänghjulsmagnet.

Frikoppling: 3-skivig lamellkoppling.

Ram: Duplex-modell med ovala specialstålrör.

Fjädrande framgaffel: HVA "swingfjädring", bottenlänkstyp med gummidämpare.

Kraftöverföring: 1/2" x 3/16" mopedkedja.

Framnav: Fullnav med expanderande broms. Bromsarmen kopplad med rörlig länk.

Baknav: Fullnav med expanderande broms.

Skärmar: Extra breda och djupa.

Bensintank: Rymd 6,4 l. Bensinkran med läge för "reservtank".

Parkeringsställ: Enbent snabbstöd.

Belysning: Strålkastare 6 volt 15 watt, bilux. Omkopplare för hel- och halvljus samt signalknapp och kortslutningsknapp på

               styrstångens vänstra sida. El. baklykta av godkänd typ och inbyggt el. signalhorn.

Sadel: Swingmodell av mopedtyp.

Ljuddämpare: Effektiv specialljuddämpare av förkromad stålplåt.

Skenor: Westwood 24".

Däck: 24" X 2" mopeddäck.

Tillbehör: Av polisen godkänt mopedlås. Inbyggd låsbar verktygslåda. Pump. Namnskylt. Packningshållare med bagageremmar av gummi.

Färg: Grå med blå eller röd dekor.

 

 
 
 
HUSQVARNA.