|
Instruktionsbok för
Husqvarna ROULETTE mod 3752.
|
|
Er är
ett mycket lättskött fordon. |
|
|
Er Roulette.
|
|
57 |
Reglage och
utrustning.
Specifikation. Bränsle och smörjmedel.
Inkörning
av Roulette. Start av Roulette. Frikoppling. Minskad-hastighet
och Stopp.
Instruktioner för skötsel av
ROULETTE efter 200km körning
Sotning av motorn. Carburator / Förgasare. Rengörning av luft- bensinfilter.
Elanläggningen och Tändspolen. Brytavståndet. Prov av tändningen. Tändstiftet.
Belysningsströmmen. Glödlamporna. Kortslutningsknapp.
Justering av koppling. Vinter- och långtids- förvaring. Triangel-kaffe. Växellådan.
Undersökningsschema vid
ev. uppträdande fel. |
|
|
|
|
|
Rätt
körd och vårdad blir den Er trogne tjänare i många
år.
Med
hjälp av de anvisningar, som ges i denna instruktionsbok,
kan
Ni hålla Er Roulette i trim och själv utföra enklare justeringar.
|
|
Er
Roulette har typbeteckningen 3752. Ramnumret,
som skall finnas angivet på ev.
försäkringshandlingar,
är instämplat på sadelrörets övre
vänstra sida.
Motornumret
är instämplat på en skylt,
placerad
på motorns högra vevhushalva.
Försäljningssedeln
i det garantibevis, som medföljer mopeden, skall av Er
ifyllas och sändas till
Husqvarna
Vapenfabriks Aktiebolag,
Avd. Tkr, Huskvarna.
Vid
korrespondens med oss resp. vid reservdelsbeställning måste
ram- och motor nummer anges.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
Handtag för frambroms. 2.
Gashandtag. 3. Strålkastare
med fönster för hastighetsmätare. 4.
Omkopplare för belysning.
5. El. signalknapp. 6. Kortslutnings knapp. 7.
Växel o kopplingshandtag. 8. Choke-reglage.
|
|
|
SPECIFIKATION
Roulette 3752
Motor:
50 cc Husqvarna 2-växlad motor. Effekt 0,8 hkr vid 3500 varv/min.
Cyl.diam 39 mm. Slaglängd 40 mm. Kompression 7,4:1.
Förgasare:
Bing 1/10 nr 22319.
Tändning:
Svänghjulsmagnet med en tändspole och en belysningsspole på 6
volt, 17 watt. Beteckning Bosch LMUP 1/115/17R
Tändstift:
Bosch W 225 T 1 eller likvärdigt av annat fabrikat.
Utväxling:
1:an 33:1 och 2:an 18,7:1. Växling med handreglage på vänster
styrstång.
Frikoppling:
3-skivig lamellkoppling av konstharts material.
Ram:
Duplex-modell av profilerade stålrör.
Framgaffel:
Fjädring av bottenlänkstyp med gummiband och gummidämpare.
Kraftöverföring:
Kedja 1/2"x3/16", mopedkedja.
Framnav:
Fullnav med expanderande broms.
Baknav:
Fullnav med expanderande broms.
Skärmar:
Extra breda och djupa.
Skenor:
Westwood 24".
Bensintank:
Rymd 6,4 liter och försedd med reservkran.
Parkeringsställ:
Enbent snabbställ.
Belysning,
fram: Strålkastare 6 volt, 15/15 watt för glödlampa av
Duplo-typ.
Belysning,
bak: Godkänd reflexanordning med glöd lampa 6 volt, 2 watt.
Sadel:
Swingmodell av mopedtyp.
Ljuddämpare:
Specialljuddämpare av förkromad stålplåt.
Signalhorn:
Inbyggt el. signalhorn.
BRÄNSLE OCH SMÖRJMEDEL
Smörningen
av cylinder och vevaxellager sker genom inblandning av olja i
bensinen.
Blandningsförhållandet
skall vara 1 del olja och 24 delar bensin (1 : 25).
Blandningen
omskakas synnerligen noga. Använd
olja i bensinen av typ regular med tjockleksbeteckning SAE 50 under
sommartiden och SAE 30 under vintertiden.
Tillsätt
gärna Speedoil till oljeblandningen enligt blandningsförhållandet
ett mått olja till fem liter bensin. Speedoil har
basisk uppbyggnad och motverkar skadeverkningar från det
syrabildande bränslet.
|
|
|
|
INKÖRNING AV ROULETTE
Er
Roulette-motor är inkörd i bänk vid fabriken, men Ni bör
ändå köra försiktigt under de första 25 milen.
Låt
då motorn arbeta lätt och undvik segdragning i motlut. Växla
ned till lägre växel i god tid, innan motorn får arbeta
hårt.
|
|
|
START
AV ROULETTE |
|
|
|
|
|
|
|
1.
Öppna bensin kranen.
Öppen när vredet står rakt nedåt.
|
2. Placera växelhand
taget i 0-läget. |
3.Vrid
gashandtaget emot Er till ca 1/4 pådrag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
Om motorn är kall tryck in
chokereglaget med vänster tumme.
|
|
5.
Trampa framåt på endera av pedalerna och
motorn startar.
(Kickstart.) |
|
|
6.
Släpp
upp chokereglaget och prova om motorn går utan extra
bensintillskott.
Eventuellt
hålles reglaget på mellanläge tills motorn går rent.
7.Vrid
växelhandtaget och lägg in 1 ans växel. Släpp kopplingen långsamt
och öka hastigheten genom att vrida gashandtaget inåt.
8.Växla
till nästa växel genom att vrida tillbaka gashandtaget samtidigt
som kopplingshandtaget intryckes och vrides inåt = 2:ans växel,
varefter gaspådraget ökas.
Start
av Roulette kan även ske med växel inkopplad, varvid 2:ans växel
inlägges, frikopplingen hålles intryckt, Rouletten trampas fram
och frikopplingshandtaget släppes ut.
Gas
och choke i samma lägen som vid stillastående start.
Motorn
startar och börjar genast draga Rouletten framåt.
FRIKOPPLING
Vid
körning i utförsbackar kan man frikoppla motorn och rulla utför
med motorn på tomgång, men när inkoppling skall ske, måste man
öka varvtalet på motorn genom att vrida gashandtaget inåt, tills
motorns varvtal ungefär motsvarar hastigheten med den för tillfället
inkopplade växeln.
Undlåter
man detta, kan inkopplingen medföra ett tillfälligt stopp på
bakhjulet, vilket kan förorsaka en omkullkörning.
Vid
ej frikopplad motor och körning i utförsbackar skall gaspådraget
ej helt strypas.
MINSKAD
HASTIGHET
Vrid
gashandtaget ifrån Er. Bromsa med fotbromsen.
Vid
snabb uppbromsning användes även frambromsen.
|
|
|
STOPP
Vrid
gashandtaget ifrån Er så långt det går.
Tryck
in kopplingshandtaget.
Bromsa
som vid minskning av hastigheten.
Stäng
bränslekranen.
Önskar
man stanna motorn, intryckes stoppkontakten, som är placerad
på omkopplings reglaget för lyset.
|
|
|
|
|
|
INSTRUKTION
FÖR SKÖTSELN AV ROULETTE . |
|
KONTROLL
EFTER 200 KM KÖRNING.
1. Känn
efter att alla skruvar och muttrar är väl åt dragna. Kontrollera
särskilt noga: hjulmuttrar, motorfästmuttrar, cylindertoppsmuttrar
och styr lager.
OBS.!
Cylindertoppsmuttrarna skall åtdragas når motorn är kall.
2. Kedjan
mellan motor och bakhjul bör kontrolleras, så att den är lagom
sträckt. Kontroll i detta avseende sker i förebyggande syfte, för
att förhindra att kedjan slits ut i förtid. Den är lagom
sträckt, då den på mitten av sin fria längd har en rörelse upp
och ned av ca 1cm. Kedjejusteringen sker genom att flytta bakhjulet
i erforderlig riktning, sedan man först lossat de båda
axelmuttrarna. Se noga till att kedjelinjen blir rät. I annat fall
kan onormal förslitning av kedja och kedjehjul uppstå.
Kedjan
bör rengöras då så erfordras. Detta sker med en borste i bensin-
eller fotogenbad. Sedan kedjan väl avsköljts, lägges den i ett
kärl med motorolja. Låt den ligga några timmar, så att olja
tränger in mellan länkar och rullar.
Ta
för vana att smörja kedjan med tunn olja regel bundet mellan
rengöringarna t. ex. varje gång Ni tankar.
3. Undersök
att belysning och signalhorn fungerar.
Kontrolldrag
alla elektriska kopplingsskruvar i strålkastare, baklykta,
omkopplare, signalhorn samt kopplingsplinten, där
belysningsströmmen uttages från svänghjulsmagneten.
4
Prova bromsarna. Justera ev.
slaget med justermuttern.
5.
Kontrollera brytavståndet som
skall vara 0,3 - 0,4 mm.
|
|
|
Sotning
av motorn.
Carburator /
Förgasare.
Rengörning av
luft- bensinfilter.
Elanläggningen och
Tändspolen.
Brytavståndet.
Prov av tändningen.
Tändstiftet.
Belysningsströmmen.
Glödlamporna.
Kortslutningsknapp. |
|
|
|
|
SOTNING AV MOTORN
De förbränningsrester, som
bildas i en 2-taktsmotor, måste med någorlunda jämna
mellanrum avlägsnas genom sotning. Detta sot består
huvudsakligen av oförbrända oljepartiklar (koks) samt
blyföreningar.
Denna koks är mycket svår att
avlägsna på kemisk väg, varför rengöringen av toppen och
cylinderportarna bäst sker med hjälp av en mejsel eller
liknande föremål, medan avgasrör och ljuddämpare lämpligast
rengöras med ståltrådsboll, fästad i cykelkedja.
Sotning bör ej ske, förrän man
märker att motorn börjar förlora i styrka.
Igensotningen är beroende av
körförhållandena för mopeden och kan därför variera i för
hållande till antalet körda mil.
|
Tab
i tab |
|
|
|
Sotningen tillgår
på följande sätt:
1
Rengör motorn. 2
Kontrollera att bensinkranen år stängd.
3
Skruva ut flänsmuttern, som håller
avgasröret.
4 Tag bort den
motorbult, som är fästad i cylinder toppen. |
|
|
|
5
Lossa cylinder toppsmuttrarna
och lyft av
cylindertoppen och
cylindern.
En ren trasa placeras
så att den täcker vevhusöppningen.
|
|
6 För nu in en mejsel genom
avgasstosen och skrapa bort det sot, som sitter på kanterna
i avgasporten. Försök få ytan så jämn som möjligt. En böjd
fil är för detta ändamål ett bra hjälpmedel. Rengör
cylindern väl.
7 Vid sotning av cylindern är
det lämpligt att också sota avgasröret och ljuddämparen.
Avgasröret upprensas lättast med en böjlig wire, fastsatt i
en borrmaskin.
8 Sota cylindertoppen genom
att skrapa ur ev. sot. Putsa sedan med fin smärgelduk, så
att polerad yta erhålles. Tändstiftet borttages, renskrapas
och renblåses.
Är tändstiftet kraftigt
nedbränt eller mycket sotigt, bör nytt tändstift monteras.
|
|
9
Rengör överdelen av kolven genom att
skrapa med t. ex. en gammal kniv el. dyl.
Lossa kolvringarna och
skrapa dem rena på baksidan.
Skrapa försiktigt rent
i kolvringsspåren.
Prova kolvringarna i
nedre delen på cylindern.
Om öppningarna mellan
kolvringsändarna är större än 0,8 mm, bör nya
kolvringar monteras.
Nya kolvringar skall,
om cylindern ej är utsliten, ha ett spel av 0,15 -
0,30 mm.
10
Ljuddämparen demonteras. Innerdelen
avskrapas, medan ytterdelen skrapas ren och sköljes
i bensin. |
|
|
|
11
Montera tillbaka
delarna i
omvänd följd som vid
demonteringen.
Var försiktig med
kolvringarna,
då cylindern skall
sättas på.
Kolvringarnas ändar
fixeras av
ett stift i kolven. |
|
|
Förgasaren är av fabrikat Bing
1/10
nr 22819 och har en
genomloppsdiameter
av 10 mm.
Chokeanordningen
regleras av en extra slid, som släpper fram mera
bränsle, när den är upplyftad.
Munstycke nr 56 är
standard. Nr 54 är medsänt i reparationsasken och
monteras lämpligen under sommartiden. |
|
|
Rengöring av
förgasaren bör ske varje 2-300 mil och tillgår sålunda:
1 Tag bort insugningsljuddämparen och kräng
av gummihylsan till luftrenaren från fästet på förgasaren
2 Skruva loss locket för trotteln ovanpå
förgasaren och drag upp trotteln.
3 Lossa locket för
startsliden och lyft upp sliden.
4 Lösgör förgasaren i dess
fäste mot vevhuset.
5 Skruva bort munstycket på
förgasarens vänstra sida och blås det rent med tryckluft, t.
ex. med hjälp av en cykelpump.
6 Tag bort flottörhuslocket,
lyft ur flottören och torka rent. Undersök att flottören ej
läcker, d.v.s. att bensin inte finns inne i flottören.
7 Lossa bottenmuttern.
8 Blås ren förgasaren med
tryckluft
9 Montera tillbaka delarna
och förgasaren i motsatt ordning som de tagits isär.
10
Trottelnålen sitter vid leveransen i mellanläget. Nålens
uppgift är att ge en jämn ökning av bensintillförseln i
mellangaslägena. Flyttning av nålen uppåt eller nedåt ökar
resp. minskar bensintillförseln i mellangaslägena. Efter 50
mils körning kan nålen sänkas ett steg. Inställning av
tomgången sker vid varm motor med en justerskruv, varvid
trotteln föres uppåt och tomgångsvarvtalet ökar, när man
skruvar in skruven. |
|
RENGÖRING AV
LUFTFILTRET
Luftfiltret bör
rengöras ca var 100 mil, tidigare om man kör på
mycket dammiga vägar. Filtret är placerat i
gavelväggen på insugningsljud dämparen och följer
sådeles med, när denna borttages. Filtret frigöres
om man vid rumstemperatur klämmer på sidorna av
insugningsljud dämparen.
Rengör filtret genom
att skölja med bensin. Efter sköljningen genomblåses
filtret med komprimerad luft, varvid man bör blåsa i
motsatt riktning till den som luften normalt
passerar genom filtret.
RENGÖRING AV
BENSINFILTRET |
|
|
|
|
I bensinkranen finns monterat
ett filter av metallduk. Rengöres en gång varje år,
lämpligast på våren varvid även bensintanken bör sköljas.
Filtret följer med ut, när kranen skruvas loss.
Obs.!
Bensintanken bör då vara tömd på bensin. Blås
igenom kranen och filtret med tryckluft med kranen i de
olika öppningslägena. Genomblåsningen bör ske i motsatt
riktning som bensinen normalt strömmar. |
|
EL-ANLÄGGNINGEN |
Svänghjulsmagneten
sitter på motorns vänstra sida och är åtkomlig, om
man monterar av vänstra vevhuskåpan.
För att kunna taga
bort kåpan måste man först taga bort vänster
pedalvev varvid muttern, som håller kilen mot axeln,
lossas och kilen försiktigt knackas ut med en
kopparhammare. Därefter lossas de två skruvar, som
håller fast kåpan, och den kan lyftas bort.
Svänghjulsmagneten är av vanlig mopedmagnettyp
(enhets magnet) och är försedd med en tändspole och
en belysningsspole |
|
|
|
TÄNDSPOLEN
alstrar den erforderliga strömmen för
tändgnistan,
som i tändningsögonblicket
kastas över i tändstiftet. Tändningsögonblicket bestämmes av
brytarspetsarna, som i sin tur påverkas av excenterkurvan på
magnethjulets centrum.
I tändningsögonblicket börjar
brytarspetsarna gå isär. Vid kontroll av förtändningen, som
skall vara 1,5-2,0 mm före toppläget, placerar man
ett mässingsbleck, 0,03 mm tjockt, mellan brytarspetsarna
och vrider på svänghjulet under det man försiktigt drager i
blecket.
I det läge, där blecket
lossnar, stannar man rörelsen och mäter avståndet från
tändstiftshålet till kolven. Därefter vrider man åter
svänghjulet, så att kolven når toppläget, och mäter på nytt
avståndet från tändstiftshålet till kolven. Skillnaden i
dessa värden är förtändningen.
BRYTAVSTÅNDET |
|
Brytaravståndet
som vid fullt öppna brytare skall
vara 0,3-0,4 mm, påverkar tändningen.
Har detta avstånd ändrat sig,
så justera till rätt värde. Detta tillgår så, att låsskruven
för den fasta brytarspetsen lossas, vilken sedan justeras
med en skruvmejsel, som införes i jacket på den fasta
brytarspetsen.
Brytarspetsarna böra filas
varje 400 mil för borttagning av ev. ojämnheter.
VID PROVNING AV TÄNDNINGEN
monteras tändstiftsskyddet
bort från tändkabeln.
Håll tändkabeln ca 4 mm från
gods, ex. cylindern och dra för hand runt ena pedalveven.
Härvid skall en gnista springa över mellan tändkabeln och
godset vid varje varv på vevaxeln.
TÄNDSTIFTET för Rouletten
skall vara Bosch 225 T 1 eller motsvarande av annat
fabrikat.
Om motorn köres hårt kan
tändstift med hårdhet 240 med fördel monteras.
Ett tändstift har begränsad
användningstid och bör bytas, om det är kraftigt avbränt.
Vid ett kraftigt sotat
tändstift finns stor risk att gnistan ej passerar över
tändstiftselektroderna utan följer sotbeläggningen.
Tändstiftet skall ge en
blåaktig gnista, om det lägges ovanpa topplocket och motorn
drages runt med pedalveven.
BELYSNINGSSTRÖMMEN alstras i
belysningsspolen och ledes därifrån till omkopplaren
varifrån strömmen distribueras till strålkastare, baklampa
och elsignalhorn.
Av de felkällor, som kan
tänkas uppstå i anläggningen, är lossnade kopplingsskruvar
det vanligaste, varför de skall kontrolldragas efter
200 km körning och sedan en
gång om året.
GLÖDLAMPORNA har begränsad
bränntid och måste ibland förnyas. Onormalt kort bränntid
kan bero på överspänning i elsystemet. Beror detta ej på att
t. ex. baklampan gått sönder, bör omkopplaren undersökas om
ej oxidation eller annat avbrott uppstått.
KORTSLUTNINGSKNAPP Rouletten
är försedd med kortslutningsknapp, placerad i
omkopplingsdosan på styrstången. Knappen användes för att
helt stanna motorn |
|
hit
|
|
|
Justering av koppling.
Vinter- och långtids-
förvaring.
Triangel-kaffe.
Växellådan. |
|
|
|
|
Ny
tab i tab |
|
JUSTERING
AV KOPPLINGEN |
Kontroll att
kopplingen har rätt spel utföres. Kopplingsarmen
ovanpå motorn skall nyjusterad ha ett fritt spel av
10-12 mm , innan den börjar på verka kopplingen.
Erhålls ej spelet utan
det sjunkit till 5-6 mm, måste nyjustering utföras
och tillgår sålunda: |
|
|
|
|
|
1
Lossa pedalveven på motorns högra sida genom att
lossa kilen, som håller veven mot axeln.
2
Täta oljeventilations hålet med tejp e. d. |
|
|
|
3
Lägg mopeden plant på dess vänstra.
4
Lossa skruvarna som
håller kåpan lyft av den.
5
Drag ut den i centrum på kopplingen befintliga
tappen och tag bort en av de tunna stålbrickorna,
som sitter innanför bultskallen.
6
Montera tillbaka bulten, packningen och kåpan. Fäst
kåpan med två skruvar och kontrollera slaglängden på
kopplingsarmen.
Ev. borttages flera
brickor. |
|
|
|
7
Placera 0-ringen och brickan, som lossnat vid
påsättningen av kåpan, på sina platser runt
pedalvevens axel.
Sätt fast alla
skruvarna och montera pedalveven. |
|
|
|
VINTER-
OCH LÅNGTIDSFÖRVARING |
Då motorn förvaras under
längre tid (en månad eller mer) är det lämpligt att man
förstärker oljefilmen i motorn, varvid förfares på följande
sätt:
1.
Motorn startas och köres varm.
2.
Luftrenaren avtages.
3.
Med en oljekanna insprutas
några cm3 olja SAE 50 genom förgasaren, medan
motorn går med högt varv.
4.
Motorn stannas omedelbart.
5.
Stäng bensinkranen.
6.
Lossa munstycket och luta mopeden,
så att i flottörhuset befintlig bensin rinner ut.
7.
Lossa tändstiftet och fyll i några
cm3 olja SAE 50 genom tändstiftshålet.
8.
Drag motorn runt några varv för
hand.
9.
Sätt tillbaka tändstiftet i
motorn.
10.
Pumpa ringarna väl.
11.
Vid förvaring i fuktig
lokal bör wires insmörjas med olja och blanka delar med vax.
12.
Häng om möjligt upp
mopeden så att den ej vilar på däcken.
|
|
|
|
|
|
I vår affär är
både jag och mina kunder mycket nöjda med
Triangel-kaffe.
Särskilt
uppskattas Triangel-kaffe av våra mopedburna
kunder, som uppskattar en kopp efter "en
tur" i vinterkylan.
Den utsökta aromen och
den fina fyllig smaken gör att det är en
sann njutning att dricka, t.o.m. utan
brännvin.
Men självklart
är Triangel-kaffe bäst till "kaffe-halv",
men då får man inte ta mopeden sedan!
Så säger:
Köpman Emil Samuelson, Karlshamn.
|
|
|
|
VÄXELLÅDAN |
|
Oljan i växellådan
utgöres av motorolja med tjockleksbeteckningen SAE
20.
Oljemängden är 0,5
liter och oljan påfylles genom hålet på översidan av
höger vevhuskåpa.
Nivåskruv i bakkanten
på samma kåpa markerar, när rätt nivå har erhållits. |
|
|
|
Avtappningsskruv finns
på motorns undersida.
Oljebyte skall ske 1:a
gången efter 50 mil och sedan var 400 mil och minst
en gång varje år. |
|
|
hit |
|
|
Undersökningsschema vid
ev. uppträdande fel. |
TOPP
>
|
|
|
|
|
Tab i tab |
|
|
|
UNDERSÖKNINGSSCHEMA VID EV. UPPTRÄDANDE FEL
Motorn
startar inte:
A.
Motorn får ingen
bensin
a) Bränsletanken tom
b) Bränslekranen
stängd eller filtret igensatt av smuts
c) Bränsleledningen
eller förgasaren igensatt av smuts
d) Munstycket igensatt
e) Ni har glömt att
använda startanordningen. Jabbi dabbi do. Nykter
eller ?
f) Luftningshålet i
tanklocket igensatt.
B.
Med ,tändkabeln avtagen från tändstiftet provas om
gnista slår över från kabeln
till motorgodset.
(Ingen gnista uppstår.)
a)
Kortslutningsknappen har hängt sig eller kabeln till
denna skadad.
b) Tändkabeln bruten
eller genomslag till gods
c) Brytarens
kontakt bränd
d) Kondensatorn
felaktig
e) Fel på tändspolen.
f) Dålig kontakt
mellan tändspolen och tändkabeln. |
|
C.
Gnista uppstår mellan tändkabel och gods men trots
detta erhålles ingen gnista i tändstiftet.
a) Elektrodavståndet
för stort (skall vara 0,5 mm)
b) Brygga mellan
elektroderna i tändstiftet
c) Isolatorn brusten
eller fuktig
d) Tändstiftet oljigt. |
|
|
|
D.
Motorn har genom mycket flödande med
startanordningen blivit "sur".
( Stäng bränslekranen.
Tag ur tändstiftet. Trampa motorn runt några gånger
med kortslutningsknappen intryckt.
Montera tändstiftet,
öppna bränsle kranen först sedan motorn startat. )
E.
Motorn är svårstartad (trots att motorn är varm).
a) Förgasaren är
felmonterad.
b) Flottörnålen otät
c) Flottören
otät
d) Flottören hänger
sig.
MOTORN ARBETAR OREGELBUNDET:
( "Fyrtaktar"
)
a) Luftfiltret
smutsigt
b) Flottörnålen sliten
(läcker)
c) Nålmunstycket
slitet
d) För stora
munstycken
e) Otät flottör
f) För mycket olja i
bensinen
g) Tändningen
felställd
h) Sot i avgaskanal
och avgasrör och ljuddämpare
i) Flottören har hängt
sig
j) Nålen i för högt
läge.
|
|
"SPOTTNING"
I FÖRGASAREN: |
a) Bränslefilter
igensatt, eller lufthålet i bränsletankens lock
igensatt
b) Smuts i förgasaren
c) Smuts i
flottörhusets tilloppsledning
d) Förgasaren ej
ordentligt fastskruvad.
e) Luftfiltret ej
monterat
f) Nålen placerad för
långt ned
g) Felaktig
tändinställning
h) Tändstiftet smutsat
eller sitter löst
i) Felaktigt
elektrodavstånd
j) Felaktigt
värmevärde på tändstiftet
k) Kondensator eller
tändstift felaktigt
l) Lös tändkabel eller
felaktig isolering
m) Brytararmen hänger
sig eller brytavståndet för stort
n) Brytarkontakterna
brända
o) Kolvringarna
fastbrända
KOLVEN
KÄRVAR:
a) Felaktig körning
(långvarig fullgaskörning, seg dragning på högväxel
med låg fart)
b) För lite olja i
bensinen
c) För tunn olja i
bensinen (skall vara SAE 50)
d) Felaktig
förgasarinställning (nålen för långt ned)
e) Felaktigt
tändstift. Tändstiftet lossat
f) Munstyckena i
förgasaren för små eller igensatta
|
|
1954 |
[IC-OK
guide.]
|
|
|
med
88 OKTAN |
|
Sveriges bästa bensin
|
|
OKTAN-extra kostar nu inte mer än
vanlig bensin, men är
fortfarande 5 oktan-enheter!
Bättre
än någon annan bensin på marknaden
med eller utan tillsatser.
Och
det är oktanvärdet - och endast
oktan värdet! som är utslagsgivande
för bensinens kvalitet
Minskar bensinåtgången Ökar effekten
med upp till 10 %
Minskar motorknacket. |
|
hos |
|
- återbäring på
köpet. |
|
|
|
|
|
|
MOTORN GÅR
EJ UPP
I HÖGA VARV:
a) Brytavståndet för
stort
b) Brytararmen hänger
sig
c) Mycket stor
sotbildning i cylinderns kanaler och avgassystem
d) Smuts i
bränsleledning eller förgasare
MOTORN
KNACKAR:
a) Kontrollera
tändningen
b) Felaktigt tändstift
c) Reducerad
bränsletillförsel
d) Igensatt lufthål i
bränsletankens lock
e) Stark sotbildning i
cylinderns kanaler och glödtändning
f) Kolvbulten glapp
g) Vevstakslager
slitet
h) Cylindern sliten
MOTORN BLIR VARM OCH "ORKAR"
INTE:
a) Felaktig tändning
b) Felaktig olja
c) Kopplingen slirar
d) Cylinderflänsarna
starkt smutsade
e) Bromsen ligger på
MOTORN
STANNAR
PLÖTSLIGT:
a) Bränslet slut
b) Stopp i
bränsleledning
c) Tändkabeln har
hoppat av
d) Tändstiftet
felaktigt
e) Tändspolen felaktig
f) Kondensatorn
felaktig
g) Cylinderns
toppackning sönder
h) Fel på
kortslutningsknappen eller kabeln till denna |
|
|
HEL- ELLER HALVLJUS
LYSER
INTE:
a) Lös eller skadad
lampa
b) Dålig kontakt i
strålkastaren (kabel lös)
c) Kontakt i
strålkastaren oxiderad
d) Kabel brott
e) Dålig kontakt i
omkopplare
SIGNALHORNET
FUNGERAR EJ:
a) Hornet skadat
b) Kabelbrott eller
anslutningsskruv lös
c)
Signalknappen defekt
KOPPLINGEN
SLIRAR:
a) För lite spel i
wiren
b) Kopplingsbeläggen
slitna
c) Kopplingsarmens
läge måste justeras
|
|
KOPPLINGEN
HUGGER:
a) Hartsbeläggningar
på lamellerna
b) Felaktig olja i
växellådan
SKRAMMEL
VID VÄXLING:
a) För stort spel i
kopplingswire
b) Felaktig olja i
växellådan
c) Feljusterad
växelwire
MOPEDEN DRAR ÅT ENA SIDAN (KÄNNS
SNED):
a) Framgaffeln sned
(genom olyckshändelse)
b) Hjulen spårar inte
(bakhjulet sitter snett)
c) Ramen sned (genom
olyckshändelse) p.s. ole-do-lyckan.
|
|
|
|
|
|
hit |
|
|
|
|
|
|