Husqvarna NOVOLETTE.                  
 NOVOLETTE - Husqvarna Vapenfabrik AB, Huskvarna.

^ back to Novolette main.

- - - - - - - - - - - - -

Husqvarna [52-57] Novolette: 

[52-53] 3311 Rex-motor.

[54] TfA test 3411, 3421. Premiär.

[55] 3521, Story, photos.

[56] 3611 F, 3611, 3622.

[56] Sport 3531-2.

[56-57] Transport 3642.

 

Husqvarna [57-59] Roulette:

[57] Standard 3752. Norge.

Instr. bok. 3752.

[57] Lyx 3772/3. Finland.

[58] 3811 Populär. [58] 3822.

[58] 3832. Conny & Alexander.

[59] Standard.

Husqvarna [58-61]

Corona 3842.

Corona, Finland.

Glider (Corona), USA.

 

Husqvarna [59-61]

Cornette:

[59] .... 3912, TfA-test.

[59-61] Cornette in Bullaren.

[60] .... 3912, HVA Nytt.

[60-62] 4022, 41221, 41222-3,

........... 41223 1960-62.

 

Husqvarna [60-66

[60] .... 4012, (41121, 41123).

[60-61] Standard 4132.

[61] .... Lyx 4112, 41121.

[61] .... Sveriges mopedist.

[61] .... Såhär testas HVA.

[61-62] Standard 4232, 42321.

[62] .... 41122, 42121, 42122..

[65] .... Lyx 943122.

[65-66] Sport 943124

 

 

Husqvarna [1903-59]

Skooter, MC:

[03-39] MC, lite HVA historia.

[54] .... MC fabrik från stormaktstiden.

[54-59] Silver- Guldpilen.

[55] Scooter Parilla, test.

[55] Glimtar från HVA.

 

Husqvarna 

[HVA] Motorer.

[CSR] Husqvarna modeller.

[55-60] Trädgård & Skog.

[59-62] Utombordare.

[59] .... HVA, ett bilmärke.

 
N2         
                
 

 

HVA Novolette provkörs

i Teknik för Alla 8/54.

● 3411 med ofjädrad framgaffel.

● 3421 med parallellogram-fjädring.

 

Kaffe: I år vill alla GEVALIA i ägget!

● Hela Världen 16/54

 

   
 
 N4       
                                         
 

 

Premiär för NOVOLETTE 54.

 

 

Premiär för NOVOLETTE 54.

 

 

 

Bo-Inge Hjerténs Novolette.

Photos 8/3 2000. Återbruket E-lux, Std.

 

 
M    
 Kort historia, källa: Novolette På Nätet. [Back/to Kort historia.]   
 

1954

I slutet på 1954 lanserades 3411:an. Novoletten hade nu genomgått stora förändringar. Motorn var nu av egen tillverkning med cylinder i gjutjärn (3311:an hade aluminiumcylinder) på 40 cc som gav 0,8 hkr vid 4100 v/min. Ramen var av centralrörstyp och ljuddämparen rektangulär. Hjulen var fortfarande 26 tum. Detta år fanns två modeller; dels 3411:an med ofjädrad framgaffel och 3421:an med fjädrad framgaffel av Webb-typ. Bägge modellerna hade lykta med fastsättning mitt under. Färgen var enbart blå med bengul dekor. 

 
 
M1a  1954   
 195   Teknik för Alla provkör HVA Novolette i nr.8    [Test guide.] 
 

Husqvarna Novolette

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      

Omdöme och provkörning: 

Det är nu snart två år sedan TfA provkörde Novoletten för första gången. Utvecklingen har sedan dess gått fort, men Husqvarna hade ett försprång för två år sedan, vilket gjort att man kunnat hålla på sina principer och inte behövt kompromissa en enda gång under mopedens korta men intensiva historia. Således erbjuder man endast och allenast kilremsdrift, och  enhandsmanövreringen med kombinationen gas-koppling i högra rullhandtaget finns kvar, förbättrad dessutom så att kopplingen nu går mycket lätt (mopedred minns än i dag sin svidande handflata från första Novoletten!).

Men Husqvarna går ännu längre i sin konsekvens. Även vänstra handen har fått en rulle att betjäna, nämligen för handbromsen på framhjulet. Rullen vrids framåt och rörelsen blir alltså uppåtvridning av handloven som när man slår av gasen och kopplar ur med högra handen. 

Personligen anser jag, att Husqvarna genom den absoluta frånvaro av draghandtag har minskat förarens möjligheter att bromsa. En moped bör har tre bromsmöjligheter: motorn, bakbromsen och handbromsen i nu nämnd ordning. På Novolette 1954 kan man visserligen bromsa med motorn, men vid ett visst läge övergår gasrullens funktion till urkoppling av motorn. Bakbromsen är av konventionell moped-cykel-typ, och framhjulsbromsen regleras alltså, av en rulle, där man har en liten momentarm och ska hämta kraften genom en uppåtgående rörelse med armen och i allra sista hand med korsryggens muskler. 

För övrigt är jag mycket nöjd med Novolette 1954. Motorn är stark, klarar Götgats- och Hamngatsbackarna med glans och har en helt enkelt fantastisk acceleration. Kilremmen jämnar ut alla vibrationer och de eventuella ryck som kan uppstå vid- bruket av kulkopplingen. 

Motorljudet är starkt, men ganska behagligt Till sist kanske jag ska göra ett litet erkännande: Vanans makt är stor, och Novolette är den första och enda av 60 provkörda mopeder som har ett rullhandtag i vänster hand som broms. Efter två dagars samvaro med Novoletten och små bromsningsövningar har jag vant mig vid reglageutrustningen - beträffande högra rullen så pass att jag knappast skulle protestera, om Husqvarnafabriken fullt konsekvent låter handbromsen bli högra gas- och kopplingshandtagets tredje funktion. En samverkan mellan bromsar och gasreglage har alltid föresvävat mopedred. som både möjlig och förnuftig. (Kanske allra' bäst om fotbroms och avstängning av förgasare eller tändning kunde kombineras?) 

Styrka i nyporna, i varje fall vänstra handen, fordrar alltså Husqvarna fortfarande av sina köpare, men i övrigt är mopeden som sagt rätt och riktigt konstruerad. Motorn är alldeles strålande, ramen hypermodern, kilremsdriften behagligast och exteriören mycket elegant med den långsträckta kåpan. Husqvarna Novolette 1954 har fått rullhandtag för handbroms till framhjulet.

 
 

Motor: Husqvarna 2-takts luftkyld 40cc. Cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 35 mm. 

          Bing förgasare. Stensholmsmagnet 17  W 6 V. Motorplacering: Framför vevpartit. 

Reglage: Två rullhandtag, det högra kombinerat för gas och frikoppling (kulkoppling), det vänstra handbroms till framhjulet. 

              Pysspak på vänster sida. Lätt åtkomligt luftspjäll på ramen. 

Ram: Centralrörstyp. 

Tank:  Sadeltank rymmande ca 3 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25. 

Drivsätt och växlar: Reduceringsväxel med utväxlingsförhållandet 4,75: 1. Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. 

Utrustning: Låsbar verktygskasett med verktyg. Pump. Bollhorn. Namnskylt. Lås. 

                 Framgaffel med parallellogramfjädring mot tillägg. 26" hjul. Enbent parkeringsställ bakom vevpartit. 

                 Kraftigt bärhandtag som samtidigt fungerar som ramförstärkning över motorn. 

Pris: Novolette 3411 745.- (med ofjädrad framgaffel).

        Novolette 3421 med  parallellogram-fjädring 830.-

 
M2b    
 1954  Gevalia kaffe: I år vill alla GEVALIA i ägget! Hela Världen 16/54 [Guide: Kaffe & Tea.]
 
                
 
M4a    
 1954   Premiär för NOVOLETTE 54  - Sveriges modernaste moped. Teknik för Alla 7/54
 
 
 
M4b    
 1954  Premiär för NOVOLETTE 54 - Sveriges modernaste moped  
 
 

 

.. den mest lättkörda mopeden

Novoletten är den enda mopeden med enhandsmanövrering för gas och frikoppling. Ni använder bara ett reglage, när Ni kör Novolette - enklare kan det inte vara.

Cykelhandlaren bjuder gärna på en provtur. Ni lär Er köra Novolette på 5 minuter

.. den elegantaste

Motorn är helt inkapslad i en strömlinjeformad kåpa. Kablar och wirar går inuti ramen. Ingen risk för oljefläckar på kläder och skor.

.. och den tillförlitligaste

Novoletten har kraftiga bromsar och god balans, tack vare den låga tyngdpunkten. Novoletten är trafiksäker. Ni når bekvämt ned till marken med fötterna när Ni sitter på Novoletten.

 

 
 

Cykel- och Sporthandlarna rekommenderar Novoletten.

 

Vid en opartisk marknadsundersökning har 300 cykelhandlare från hela landet tillfrågats beträffande sin uppfattning om olika mopedmärken. Övervägande flertalet rekommenderar Novoletten. Särskilt uppskattar man dess goda kvalitet, förnämliga utförande och oöverträffade driftsäkerhet. På tävlingar har Novoletten visat sig vara den tillförlitligaste mopeden.

V-drift Novoletten var den första mopeden i Sverige med den ekonomiska och

underhållsfria V-driften (kilremsdrift). V-driften skonar motor och ram från ryck

och vibrationer, vilket ger Novoletten säker drift och lång livslängd.

 

 
 
 
 
            

 

Service hos 2.500 Novoletteförsäljare över hela landet.

 

ta NOVOLETTE 54                                         

 
M4c    
 8-3-2000   Bilder tagna vid Återbruket på gamla Electrolux, Strömstad.   [Novolette - Novolette.]
 

Mr Bo-Inge Hjertén (the owner) categorically denies having broken the Swedish speed-limit for mopeds. He couldn't help the wind was favourable and the road was a downhill stretch at the special occasion.

(Novolette -54)

 
 

 

 Novolette tools in tool-box.

 

             

 

 [Back/to most commen engines 1954.]

 

 

 

 

 

 
HUSQVARNA.
 
 

 

 

 

 

 

xx