|
|||||
- - - - - - - - - - - - - | |||||
|
|||||
N2 | |||||
|
|||||
N4 | |||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
1954 I slutet på 1954 lanserades 3411:an. Novoletten hade nu genomgått stora förändringar. Motorn var nu av egen tillverkning med cylinder i gjutjärn (3311:an hade aluminiumcylinder) på 40 cc som gav 0,8 hkr vid 4100 v/min. Ramen var av centralrörstyp och ljuddämparen rektangulär. Hjulen var fortfarande 26 tum. Detta år fanns två modeller; dels 3411:an med ofjädrad framgaffel och 3421:an med fjädrad framgaffel av Webb-typ. Bägge modellerna hade lykta med fastsättning mitt under. Färgen var enbart blå med bengul dekor. |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Motor: Husqvarna 2-takts luftkyld 40cc. Cylinderdiameter 38 mm, slaglängd 35 mm. Bing förgasare. Stensholmsmagnet 17 W 6 V. Motorplacering: Framför vevpartit. Reglage: Två rullhandtag, det högra kombinerat för gas och frikoppling (kulkoppling), det vänstra handbroms till framhjulet. Pysspak på vänster sida. Lätt åtkomligt luftspjäll på ramen. Ram: Centralrörstyp. Tank: Sadeltank rymmande ca 3 liter oljeblandad bensin i förhållandet 1: 25. Drivsätt och växlar: Reduceringsväxel med utväxlingsförhållandet 4,75: 1. Kraftöverföring till bakhjulet med kilrem. Utrustning: Låsbar verktygskasett med verktyg. Pump. Bollhorn. Namnskylt. Lås. Framgaffel med parallellogramfjädring mot tillägg. 26" hjul. Enbent parkeringsställ bakom vevpartit. Kraftigt bärhandtag som samtidigt fungerar som ramförstärkning över motorn. Pris: Novolette 3411 745.- (med ofjädrad framgaffel). Novolette 3421 med parallellogram-fjädring 830.- |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
Cykel- och Sporthandlarna rekommenderar Novoletten.
Vid en opartisk marknadsundersökning har 300 cykelhandlare från hela landet tillfrågats beträffande sin uppfattning om olika mopedmärken. Övervägande flertalet rekommenderar Novoletten. Särskilt uppskattar man dess goda kvalitet, förnämliga utförande och oöverträffade driftsäkerhet. På tävlingar har Novoletten visat sig vara den tillförlitligaste mopeden. V-drift Novoletten var den första mopeden i Sverige med den ekonomiska och underhållsfria V-driften (kilremsdrift). V-driften skonar motor och ram från ryck och vibrationer, vilket ger Novoletten säker drift och lång livslängd.
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||